AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:40 #21 Skrevet mandag kl. 21:40 En 1,5 åring går jo ikke glipp av stort ved å starte kl 17.00… da rekker den jo middag og også litt gaver. Den kan jo åpne noen på dagtid ? Og på første juledag? Greit å spe ut litt når de er så små. Her burde deres behov bli prioritert over dem den ettåringen. Selvfølgelig spises det kl 17 og det har da småbarn deltatt på i århundrer Anonymkode: 1b4c3...307 11
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:40 #22 Skrevet mandag kl. 21:40 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er lov å bli skuffet, og jeg skjønner de som vil tilpasse. Da vi hadde en på 1,5 år var middagen kl 16, da rakk han en gave før han måtte legges. Da var han overtrøtt og sint og lei seg om hverandre. Ikke noe trivelig for noen. Vi prioriterte middag og dessert framfor gaver(han storkoste seg ved middagsbordet), men skulle vi fått tid til begge deler måtte vi starta tidligere. Lillesøster er b-menneske, så med henne var det aldri noe problem. Anonymkode: a3533...27b Det hører også med til historien at vi ikke ville være så rigide, og holdt han oppe litt lenger enn vi burde, «for det er jo julaften» Det er den kjipeste julaftens-kvelden jeg har hatt, der jeg og mannen bytta på hvem som satt inne hos guttungen, fordi han våkna 5 min etter vi gikk ut fordi han var overtrøtt da han la seg. Anonymkode: a3533...27b 2 3 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:43 #23 Skrevet mandag kl. 21:43 Svigerfamilien var litt sånn når mini var liten. Når vi inviterte de hit så ble de litt overrasket over at vi skulle spise kl 17. Men vi har alltid hatt middag kl 17 i min familie uavhengig av alder på barna. Anonymkode: 32309...cdf 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:44 #24 Skrevet mandag kl. 21:44 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Dessuten får vi jo ikke hatt noen av tradisjonene våre hjemme med våre noe større barn, siden vi må reise så tidlig ( er en bit reisevei). Nesten så vi vurderer å bli hjemme. Anonymkode: 986d0...762 På tide å starte egen tradisjon? Anonymkode: f5ad9...ee1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:45 #25 Skrevet mandag kl. 21:45 Da hadde jeg blitt hjemme. 15 har vi knapt spist lunsj. Selv en vanlig helg. Anonymkode: 0823e...b34 8 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:46 #26 Skrevet mandag kl. 21:46 Ja, du er barnslig. Anonymkode: b2312...f41 9
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:50 #27 Skrevet mandag kl. 21:50 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Bli hjemme da Vi spiser julemiddag 15:30, som vanlig middag. Anonymkode: 608d5...78c What? Er det virkelig noen i Norge i 2025 som er hjemme så tidlig fra jobb at middagen står på bordet 15.30, og det faktisk også sammenfaller med når resten av familien kommer hjem..? 😳 Trodde dette var avlegs fra 1960-tallet ca. Anonymkode: e6b12...cdc 17 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:54 #28 Skrevet mandag kl. 21:54 Ser virkelig ikke problemet, neste år kan dere spise 17. Spist middag her klokken 16 siden barna var små, og det gjorde vi da jeg bodde hjemme også med yngre søsken. Ikke spist julemiddag klokken 17 siden 2000 ish. Ber gjester en halvtime før middag Anonymkode: f7ceb...738 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:55 #29 Skrevet mandag kl. 21:55 Julemiddag kl.15 hadde jeg ikke gidda. Har selv barn og alle barna mine, og resten av barna i familien, har da klart å følge en normal julefeiring med middag når julen ringes inn. Ingen av barna er ekstraordinære. Helt vanlige barn. Akkurat som vi var da vi var små og spiste julemiddag med resten av familien når julen ringte inn. Hva er greia med dagens foreldre som skal tilrettelegge hver minste lille ting for de små og alle andre skal bare jatte med og godta dette. Anonymkode: 295d3...820 13 4
Rødvinsfilosofen Skrevet mandag kl. 21:55 #30 Skrevet mandag kl. 21:55 Skjønner ikke argumentet «jula starter ikke før kl. 17:00». Spiser man middag kl 15:00 så er jo ikke selskapet over 15:30? 😅 Én til to runder med mat, litt opprydding og én pakke til alle, så litt dessert. Så mange timers pakkemaraton. De som vil får med seg Sølvguttene, selv om middagen allerede er spist. 🤭 4 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:56 #31 Skrevet mandag kl. 21:56 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): På tide å starte egen tradisjon? Anonymkode: f5ad9...ee1 TS her. Vi har feiret 14 av de siste 18 julene hjemme hos oss, så tradisjoner har vi nok av😊. Sikkert derfor det er litt vanskelig å omstille seg. Men jeg skjønner hva du mener …..«when in Rome…» Anonymkode: 986d0...762 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:57 #32 Skrevet mandag kl. 21:57 Skjønner deg godt, for meg hadde det ødelagt mue av formiddagen. Sp jeg hadde svart: "Veldig koselig bli invitert, men 15 blir litt for tidlig for oss, det rekker vi ikke. Dere får kose dere masse uansett". Anonymkode: 35aa4...43b 16 2
Phoenix Heart Skrevet mandag kl. 22:02 #33 Skrevet mandag kl. 22:02 Klokka 15 er jo tidligere enn jeg spiser en vanlig hverdagsmiddag. 6 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:20 #34 Skrevet mandag kl. 22:20 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi ble invitert til å feire julaften sammen med svigerfamilien i år. Noe som vi synes er kjempehyggelig. Etter vi har takket ja, informerer de oss om at julemiddagen blir klokken 15, da de har en niese som er 1,5 år ish og de tenker at det kommer til å gå med mye tid til gaveåpning. For meg ble dette en nedtur ( barnslig , ja jeg vet). Julen for meg er middag etter det er blitt mørkt og levende lys. Føles merkelig å skulle være ferdig med julekvelden når andre starter. Dessuten får vi jo ikke hatt noen av tradisjonene våre hjemme med våre noe større barn, siden vi må reise så tidlig ( er en bit reisevei). Vi har aldri tilrettelagt slik for våre barn, så jeg tenkte ikke på at det kunne bli slik heller. Er det innafor å bli skuffet selv som voksen? Nesten så vi vurderer å bli hjemme. Anonymkode: 986d0...762 Julemiddag kl 15 er helt perfekt. Så rekker dere dessert, litt "hvile", kaffe og kaker til pakkeåpning kl 18, og så blir dere ferdige med pakkene i rimelig tid og kan nyte kvelden sammen i ro og mak. Om dere ikke kan rikke dere litt på et klokkeslett for å være sammen med familien for å heller sitte alene på julaften så får dere bare gjøre det da. Kanskje du innser at det høres sprøtt ut? Eventuelt at du ikke var så motivert for å reise til svigers opprinnelig? Anonymkode: cd432...6fd 4 1
Brunello Skrevet mandag kl. 22:23 #35 Skrevet mandag kl. 22:23 Phoenix Heart skrev (16 minutter siden): Klokka 15 er jo tidligere enn jeg spiser en vanlig hverdagsmiddag. Tror faktisk jeg aldri har spist middag så tidlig som 1500. 8
Maskinfører Skrevet mandag kl. 22:27 #36 Skrevet mandag kl. 22:27 Det er for tidlig julemuddagen er Klokken 17:00 2
Brunello Skrevet mandag kl. 22:28 #37 Skrevet mandag kl. 22:28 Rødvinsfilosofen skrev (29 minutter siden): Skjønner ikke argumentet «jula starter ikke før kl. 17:00». Spiser man middag kl 15:00 så er jo ikke selskapet over 15:30? 😅 Én til to runder med mat, litt opprydding og én pakke til alle, så litt dessert. Så mange timers pakkemaraton. De som vil får med seg Sølvguttene, selv om middagen allerede er spist. 🤭 Hvorfor ikke starte med pakkene. Det er dårlig gjort mot barna å la de pakke opp gaver for deretter å starte leggingen. Om man starter kl 1600 med pakker til barna, kan man spise 1730. Da får de voksne spist og barna lekt litt. Svært få barn synes jo ribbe og pinnekjøtt er godt, så de spiser litt tilbehør og er raskt ferdig. Så legges barna ved 19-tiden. Deretter dessert pakker og hygge for de voksne. 5
Brunello Skrevet mandag kl. 22:31 #38 Skrevet mandag kl. 22:31 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Julemiddag kl 15 er helt perfekt. Så rekker dere dessert, litt "hvile", kaffe og kaker til pakkeåpning kl 18, og så blir dere ferdige med pakkene i rimelig tid og kan nyte kvelden sammen i ro og mak. Om dere ikke kan rikke dere litt på et klokkeslett for å være sammen med familien for å heller sitte alene på julaften så får dere bare gjøre det da. Kanskje du innser at det høres sprøtt ut? Eventuelt at du ikke var så motivert for å reise til svigers opprinnelig? Anonymkode: cd432...6fd Et lite barn legger seg ved 19-tiden. Før det må barnet også ha kveldsmat om middagen har vært så tidlig som 15. Da er det bare tull å starte pakkeåpning 1800. Endret mandag kl. 22:32 av Brunello 3 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:33 #39 Skrevet mandag kl. 22:33 Hadde heller ikke likt det sånn i utganspunktet, men sånn folk klager i dag, så har jeg en utblåsning selv om jeg er 50 år og ikke har små barn lengre; HVA I HELVETE GJØR DETTE FOR DIN JULESTEMNING OG FEIRING, ANNET ENN Å VÆRE VANSKELIG? Skjerp deg! Livet ditt blir ikke ødelagt, og hvis du gidd ligge litt av egoismen til side, så blir det en fin feiring likevel, selv om det ikke skjer på prinsessens - dine - ønsker! Er det faen mulig? Anonymkode: 11891...227 3 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:34 #40 Skrevet mandag kl. 22:34 Brunello skrev (1 minutt siden): Et lite barn legger seg ved 19-tiden. Før det må barnet også ha kveldsmat om middagen har vært så tidlig som 15. Da er det bare tull å starte pakkeåpning 1800. Tull for deg som ikke har prøvd det, men perfekt for oss som gjør det hvert år. Kanskje du skal prøve det før du er kritisk. Anonymkode: cd432...6fd 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå