Brunello Skrevet torsdag kl. 11:51 #201 Skrevet torsdag kl. 11:51 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For deg. For meg er det uproblematisk å spise middag til et hvilket som helst klokkeslett 365 dager i året. Fortrinnsvis ikke mens jeg sover, skal sies. Jeg forstår rett og slett at det skal være et problem å spise middag klokka 15. Anonymkode: b3384...0d7 Nei! For de fleste i hele verden. Majoriteten i Europa spiser middag mellom 1700 og 2200. Selvsagt en del som spiser både før og etter dette også, men 15-tiden er svært få. 6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:59 #202 Skrevet torsdag kl. 11:59 Å spise julemiddag klokken 15 er like teit som å sende opp raketter klokken 22 på nyttårsaften. Man spiser julemiddag etter at julen har ringt inn og man sender opp raketter, for å feire det nye året, når det faktisk har vippet over til et nytt år. (Diskusjonen om raketter i det hele tatt er nødvendig er en annen tråd) Anonymkode: 35aa4...43b 7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:47 #203 Skrevet torsdag kl. 12:47 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Når står du opp? Klokka ti? Anonymkode: 469f6...2b8 Jeg står vanligvis opp kl 6. Men når jeg har fri sier jeg som Mari Maurstad: ikke vekk meg før kl 10. Vi har ikke småbarn lengre, og vi hadde heller ikke middag kl 15 da de var små. Anonymkode: 62149...5bc
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:58 #204 Skrevet torsdag kl. 13:58 Brunello skrev (2 timer siden): Nei! For de fleste i hele verden. Majoriteten i Europa spiser middag mellom 1700 og 2200. Selvsagt en del som spiser både før og etter dette også, men 15-tiden er svært få. Jeg har mine sterke tvil om at det for de fleste i hele verden ville være så uoverkommelig å spise middag kl 15 at de takket nei til å feire høytidsdager sammen med familien ene og alene på grunn av dét. Anonymkode: b3384...0d7 2 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:59 #205 Skrevet torsdag kl. 13:59 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å spise julemiddag klokken 15 er like teit som å sende opp raketter klokken 22 på nyttårsaften. Man spiser julemiddag etter at julen har ringt inn og man sender opp raketter, for å feire det nye året, når det faktisk har vippet over til et nytt år. (Diskusjonen om raketter i det hele tatt er nødvendig er en annen tråd) Anonymkode: 35aa4...43b Jeg feirer ikke kristusmesse, så hvorfor skal jeg basere når jeg spiser middag på når kirkeklokkene ringer 24. desember? Anonymkode: b3384...0d7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:05 #206 Skrevet torsdag kl. 14:05 DesmondMiles skrev (5 timer siden): Så dere foreldre jobber ikke? Vi har pengetre i hagen, eller hjemmekontor. Du kan velge. Anonymkode: 3d45f...b62 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:03 #207 Skrevet torsdag kl. 19:03 Vi skal spise kl 15 på julaften pga små barn (ikke våre). Skjønner ikke problemet😅 er jo bare kos at de får være med på mest mulig av feiringen. Alternativet med å begynne med gaver og spise senere er jo helt dødfødt. Da er det jo noen (vertene) som går glipp av halve festen fordi de må gjøre klar maten midt i selskapet. Nei, jaggu meg altså. Mye rart som finnes på Kvinneguiden. Glad dere ikke er i min familie. Hvis noen i familien hadde nektet å komme dit vi skal i julen pga klokkeslettet på middagen, så hadde jeg tenkt at det var noe alvorlig gale med den personen😅 Anonymkode: d9217...14d 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:10 #208 Skrevet torsdag kl. 19:10 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Er ikke skolen ferdig lenge før 15? Anonymkode: 3d45f...b62 Kl 14 de fleste dagene, langdag til 14.45 en dag i uken (da er h*n hos faren sin). Eldste på VGs har også korte og lange dager, spiser når h*n kommer hjem. AnonymBruker skrev (22 timer siden): På ungdomsskolen og videregående? Nei, ikke her. Hvor mange timer om dagen har de på videregående hos dere? Hvis de er ferdig lenge før 15 hver dag? Anonymkode: cc092...e2c Forskjell på VGs, ja. Her er de korteste dagene ferdig før 11 og de lengste ca 15.30 DesmondMiles skrev (10 timer siden): Dette blir jo veldig tendensiøst da. Langt mer vanlig å drikke daglig i USA enn i Norge. Og i USA er kjøring i beruset tilstand et utpreget problem, hvilket ikke er tilfelle i Norge. Avhengig av hvor man befinner seg i landet, kan amerikanere absolutt drikke som nordmenn, og egentlig mer som briter - som har et enda mer ekstremt alkoholinntak. Kommer vel ann på kretsene du vanker i, som alt annet. Kjenner ingen i min krets som oppfører seg slik du beskriver, men vet de fins. Alt fins om du leter hardt nok etter det. Jeg står på mitt at nordmenn har større ukultur rundt alkohol (som en helhet) enn amerikanerne (i hvertfall dem fra nord. Kanskje sørstatene er anderledes, hva vet jeg). Anonymkode: 25c2a...f77
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:21 #209 Skrevet torsdag kl. 19:21 Mine foreldre har ofte søndagsmiddagen kl 14-15 når vi er der. Barna våre spiser tilnærmet ingenting, rett og slett for di er så kjørt inn i sine rutiner og er ikke sulten på middag da. Vi spiser kl 17 i hverdagen. Hadde ikke fungert for oss om middagen ble flytter til 15. Barna hadde vært sure og sultne tidlig 😅 Anonymkode: 176fa...7ea
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:10 #210 Skrevet torsdag kl. 20:10 AnonymBruker skrev (På 10.12.2025 den 20.57): Vi også. Min unge står opp 5, uansett leggetid. Da blir det helt naturlig for oss at middagen spises i 15 tiden. Men forstår jo at andre har en helt annen døgnrytme. Spesielt de uten barn. Anonymkode: 3d45f...b62 Jeg har barn, og jeg lurer på hvor dere bor der skolen er ferdig så tidlig på ungdomsskole og videregående ? Min på videregående slutter 15.30 hver dag, og hun på ungdomsskolen slutter før 15 bare en dag i uken. Så det er ikke bare det at jeg er i jobb som gjør at vi ikke spiser middag kl 15. Anonymkode: cc092...e2c 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:14 #211 Skrevet torsdag kl. 20:14 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kl 14 de fleste dagene, langdag til 14.45 en dag i uken (da er h*n hos faren sin). Eldste på VGs har også korte og lange dager, spiser når h*n kommer hjem. Forskjell på VGs, ja. Her er de korteste dagene ferdig før 11 og de lengste ca 15.30 Kommer vel ann på kretsene du vanker i, som alt annet. Kjenner ingen i min krets som oppfører seg slik du beskriver, men vet de fins. Alt fins om du leter hardt nok etter det. Jeg står på mitt at nordmenn har større ukultur rundt alkohol (som en helhet) enn amerikanerne (i hvertfall dem fra nord. Kanskje sørstatene er anderledes, hva vet jeg). Anonymkode: 25c2a...f77 Så 17 åringen spiser ikke middag kl 15 hver dag, men spiser når hen ( viktig og holde det anonymt ) kommer hjem? Det er jo noe helt annet. Anonymkode: cc092...e2c
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:15 #212 Skrevet torsdag kl. 20:15 AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 22.11): Ja. Julemiddag er kl 17. Anonymkode: bfcda...926 Nei. Julemiddagen er når vertskapet serverer den. Ts kan ha julemiddag hjemme klokken 17. Eller hos vertskapet klokken 15. Voksne tåler å sette egne ønsker og behov under barns behov. De gjør det så altfor sjelden. Men de tåler det så veldig godt. Anonymkode: 467dd...906 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:22 #213 Skrevet torsdag kl. 20:22 AnonymBruker skrev (På 10.12.2025 den 21.12): Latterlig at en smårolling som uansett ikke kommer til å huske noe skal sette standard for julekvelden. Jeg hadde definitivt ikke giddet uten motstand. Anonymkode: ff0b0...4ee Får håpe at dine folk gir lettere etter for motstand enn det jeg hadde gjort. Hadde trukket på skuldrene, og svart: «Jaja, middagen serveres kl 15. Du velger selv om du spiser hos oss eller en annen plass.» Anonymkode: aa621...cdc 1
exictence Skrevet fredag kl. 09:22 #214 Skrevet fredag kl. 09:22 (endret) Brunello skrev (På 11.12.2025 den 12.51): Nei! For de fleste i hele verden. Majoriteten i Europa spiser middag mellom 1700 og 2200. Selvsagt en del som spiser både før og etter dette også, men 15-tiden er svært få. Det er sant. Mange steder er det vanlig å spise nokså sent. Men det er også like vanlig at de spiser en varm lunsj som vi i norden kan kalle middag. Endret 20 timer siden av exictence 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:27 #215 Skrevet fredag kl. 09:27 AnonymBruker skrev (På 10.12.2025 den 19.46): Vi spiser middag kl 15 og har gjort det i over et tiår. Barna er 13 og 17. Anonymkode: 25c2a...f77 Min 17-åring er ikke engang kommet hjem fra skolen kl. 15.. Anonymkode: 46157...9de 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:32 #216 Skrevet fredag kl. 09:32 Jeg går i kirka kl15,så det hadde ikke passa meg. Anonymkode: a1387...c4b
DesmondMiles Skrevet fredag kl. 14:54 #217 Skrevet fredag kl. 14:54 AnonymBruker skrev (På 11.12.2025 den 15.05): Vi har pengetre i hagen, eller hjemmekontor. Du kan velge. Anonymkode: 3d45f...b62 Du har fortsatt kontortid om du har hjemmekontor. Men du sier altså at du bruker arbeidstiden på å lage og spise middag. Gotcha. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå