Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Brunello skrev (10 minutter siden):

Tror faktisk jeg aldri har spist middag så tidlig som 1500. 

Nei, men hvis du må gjøre ett år, er det da? Fordi det ikke passer deg? 

Anonymkode: 11891...227

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så heldig jeg er med en så barnevennlig familie at vi alltid har tatt hensyn til barna 🫶 Julemiddagen har alltid vært kl.16 for at barna skal slippe å vente så grusomt lenge og for å få mer tid etter maten. Jeg måtte visst bli voksen før jeg hørte om julemiddag kl.17 og å «ringe julen inn». Men hjelpes så mange surmaga voksne der er, som ikke klarer å tilsidesette sine egne tradisjoner for å ta hensyn til at små barn også skal få være med på julefeiringen. Hva skjedde med raushet og inkludering? Kanskje det er på tide å ta en liten egenrefleksjon, og ikke minst, en liten påminnelse om hva julen egentlig handler om ❤️

Anonymkode: 4b1a7...f22

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Når barnet er så lite, så gir hun blaffen i om hun får åpne noen gaver før middag, og så blir middagen kveldsmaten hennes. Veldig spesielt å ha julemiddag kl. 15.00.

Anonymkode: a2de1...cbf

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Julemiddag klokken 15 blir som sydentur for å sitte på hotellrommet. Noen folk må boikottes før de forstår hvor på viddene de er. 

Anonymkode: ef618...ef9

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Julemiddag klokken 15 blir som sydentur for å sitte på hotellrommet. Noen folk må boikottes før de forstår hvor på viddene de er. 

Anonymkode: ef618...ef9

Gud som dere overdriver. 😅

Anonymkode: cd432...6fd

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Da hadde vi blitt hjemme og feiret der

Anonymkode: 8acd5...854

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei, men hvis du må gjøre ett år, er det da? Fordi det ikke passer deg? 

Jeg mente som i ikke en eneste gang uansett dag hele livet.

Klokken 1500 hadde vært helt uaktuelt. Da er jeg ikke sulten. Folk flest spiser heldigvis ikke da. Det er en marginal andel av befolkningen som spiser tidlig. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Gud som dere overdriver. 😅

Anonymkode: cd432...6fd

Sikkert litt, men folk flest er ikke sulten kl 1500. Man spiser som regel god lunsj (eller sen frokost) på julaften.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hadde heller ikke likt det sånn i utganspunktet, men sånn folk klager i dag, så har jeg en utblåsning selv om jeg er 50 år og ikke har små barn lengre; HVA I HELVETE GJØR DETTE FOR DIN JULESTEMNING OG FEIRING, ANNET ENN Å VÆRE VANSKELIG? Skjerp deg! Livet ditt blir ikke ødelagt, og hvis du gidd ligge litt av egoismen til side, så blir det en fin feiring likevel, selv om det ikke skjer på prinsessens - dine - ønsker! Er det faen mulig?

Jeg er og 50 år, og har lest hovedinnlegget. Tradisjoner til større barn, som har et forhold til jul og juletradisjoner, vil utgå pga tilrettelegging for et barn som ikke "forstår" jul enda. Så jeg hadde takket pent nei, med en ærlig begrunnelse.

Ikke skjønner jeg hvordan det er gjennomførbart heller. Alle mine barn, barnebarn, tantebarn og de jeg passet i ungdommen (godt over 30 tilsammen), sov fra ca 12-15 i den alderen, så hadde ikke fått i de mat kl 15 iallefall.

Anonymkode: 57951...f50

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så heldig jeg er med en så barnevennlig familie at vi alltid har tatt hensyn til barna 🫶 Julemiddagen har alltid vært kl.16 for at barna skal slippe å vente så grusomt lenge og for å få mer tid etter maten. Jeg måtte visst bli voksen før jeg hørte om julemiddag kl.17 og å «ringe julen inn». Men hjelpes så mange surmaga voksne der er, som ikke klarer å tilsidesette sine egne tradisjoner for å ta hensyn til at små barn også skal få være med på julefeiringen. Hva skjedde med raushet og inkludering? Kanskje det er på tide å ta en liten egenrefleksjon, og ikke minst, en liten påminnelse om hva julen egentlig handler om ❤️

Anonymkode: 4b1a7...f22

Hva får deg til å tro at ditt opplegg er bedre enn mitt? Vi har også hatt våre tradisjoner som medfører at barna har hatt en utmerket jul selv om middagen ble spist  kl 1730. Vi pakket opp noen gaver til julefrokosten, noen før middag og noen etter middag. Og så ble barna lagt litt etter vanlig tid ved 1930 tiden. Etter hvert som de har blitt eldre har vi selvsagt tilpasset . 

Og dersom vi skal trekke inn hva julen handler om, er det i alle fall ikke gaver som har stått mest sentralt. I de fleste hjem. Det er ikke så lenge siden det religiøse var mye mer sentralt.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er og 50 år, og har lest hovedinnlegget. Tradisjoner til større barn, som har et forhold til jul og juletradisjoner, vil utgå pga tilrettelegging for et barn som ikke "forstår" jul enda. Så jeg hadde takket pent nei, med en ærlig begrunnelse.

Ikke skjønner jeg hvordan det er gjennomførbart heller. Alle mine barn, barnebarn, tantebarn og de jeg passet i ungdommen (godt over 30 tilsammen), sov fra ca 12-15 i den alderen, så hadde ikke fått i de mat kl 15 iallefall.

Anonymkode: 57951...f50

Ja, ganske mange rutiner en må endre for å få til det.

Skrevet

Det er helt vilt hvor mye voksne folk som ikke takler å flytte middagen sin 2 timer, men forventer at små barn skal ta det på strak arm og tilpasse seg. Skjerp dere! Ja du er barnslig TS! Det spiller da ingen rolle hva klokka er når man spiser middag, ærlig talt. Folk maser overalt om at man skal slutte med gaver for det viktige med jula er å kose seg sammen, men i tråd etter tråd ser jeg jo at det aller viktigste for folk er at middag inntas til nøyaktig samme klokkeslett som alltid, ellers er det bare å bli hjemme og ikke gidde å møte familie i det hele tatt. Det er jo helt merkelig at klokkeslettet for middag er viktigere enn samvær med familien sin på julaften 🤪

(For ordens skyld er jeg ikke en som inviterer folk til middag klokken 15 så dette er ingen forsvarstale for meg selv, men jeg hadde gledelig kommet til andre i familien om de inviterte til da fordi det var best for deres familie)

Anonymkode: 042bb...633

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Middag kl 15 er altfor tidlig. På julaften er vel også mange butikker åpent til 14. Om man er på jobb da, så blir det jo bare stress. 

Anonymkode: 75d4a...ee6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er helt vilt hvor mye voksne folk som ikke takler å flytte middagen sin 2 timer, men forventer at små barn skal ta det på strak arm og tilpasse seg. Skjerp dere! Ja du er barnslig TS! Det spiller da ingen rolle hva klokka er når man spiser middag, ærlig talt. Folk maser overalt om at man skal slutte med gaver for det viktige med jula er å kose seg sammen, men i tråd etter tråd ser jeg jo at det aller viktigste for folk er at middag inntas til nøyaktig samme klokkeslett som alltid, ellers er det bare å bli hjemme og ikke gidde å møte familie i det hele tatt. Det er jo helt merkelig at klokkeslettet for middag er viktigere enn samvær med familien sin på julaften 🤪

(For ordens skyld er jeg ikke en som inviterer folk til middag klokken 15 så dette er ingen forsvarstale for meg selv, men jeg hadde gledelig kommet til andre i familien om de inviterte til da fordi det var best for deres familie)

Anonymkode: 042bb...633

Poenget er her at ts også har tradisjoner hjemme med egne barn på formiddagen. En del av disse må utgå for å rekke så tidlig middag. 

Jeg hadde også takket nei til en slik invitasjon, nettopp fordi andre, for oss viktige tradisjoner, måtte utgå. Da vilke det vært bedre med storfamiliemiddag en annen dag.

Anonymkode: f7db5...6f1

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Fascinerende hvor rigide enkelte er: «Julemiddag skal være kl. 17!!!!» 

I min familie er både kl. 15 og kl. 17 for tidlig for julemiddag, men jeg hadde virkelig ikke takket nei til en invitasjon for det, med mindre jeg faktisk ikke hadde sjans til å rekke det.

Anonymkode: 32d5f...54c

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt poenget med å ha middagen så tidlig i jula. Hvis det å holde på rutinene er så viktig for dette barnet, ville det beste være å holde på måltidsrytmen også. Da utgår middag klokka tre, som er omtrent når de pleier å ha mellommåltid med frukt i barnehagene, ikke middag.

Så hva sitter man igjen med? Jo familien ønsker mer tid til å åpne gaver. Spiser man kl 15, kan man åpne fra halv fire og ha to og en halv time til tre timer til gaveåpning. Så TS og hennes familie må kutte det de måtte ha av formiddagstradisjoner julaften for å rekke å sitte å åpne gaver i timesvis med en unge som er så liten at han fortsatt synes papiret er det morsomste. Det ville bli helt feil fokus for min del, og jeg skjønner at TS og hennes barn ikke blir så veldig begeistret av tanken.

Anonymkode: 14bc4...dea

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Brunello skrev (7 timer siden):

Hvorfor ikke starte med pakkene. Det er dårlig gjort mot barna å la de pakke opp gaver for deretter å starte leggingen. Om man starter kl 1600 med pakker til barna, kan man spise 1730. Da får de voksne spist og barna lekt litt. Svært få barn synes jo ribbe og pinnekjøtt er godt, så de spiser litt tilbehør og er raskt ferdig. 
Så legges barna ved 19-tiden. Deretter dessert pakker og hygge for de voksne. 

Det er noe utrolig selvsentrert ved voksne som krever at deres ønsker alltid settes først. 
Særlig når man er invitert som gjest, og alt man skal bidra med er sin egen tilstedeværelse.

Hva som serveres, hva som skal drikkes, når middagen skal stå på bordet, osv. 
«Ja, men det blir ikke jul uten ribbe/pinnekjøtt og juleakevitt» 
og
«Julen starter ikke før 17:00. Det er tradisjon»

Jeg tipper det hadde blitt ramaskrik for mange å skulle åpne pakkene så tidlig. 

Hvis småbarnsfamilien står opp 06:30-07:00, spiser lunsj i 11-tiden så er ikke middag kl 15:00 så veldig tidlig. 

Hvis man er alene, uten barn, vil sove til klokken 12:00, så blir det kanskje litt tidlig å spise en så stor middag kl 15:00. 
Da tenker jeg at de får planlegge deretter, når de allerede nå vet at middagen blir tidligere enn hva de er vant med. 

• Liker 7
Skrevet

Denne meg og mitt - holdningen i dagens samfunn altså. Meld dere ut da. Bli hjemme. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er opp til dem som inviterer å bestemme klokkeslett. Dere kan selvfølgelig si nei takk, og at det dessverre ikke passer så tidlig da..........

• Liker 2
Skrevet

for meg som har vanlig arbeidsdag frem til 12 er det helt uaktuelt å ha middagen kl 15 

Anonymkode: 96805...465

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...