AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:09 #1 Skrevet mandag kl. 21:09 Vi ble invitert til å feire julaften sammen med svigerfamilien i år. Noe som vi synes er kjempehyggelig. Etter vi har takket ja, informerer de oss om at julemiddagen blir klokken 15, da de har en niese som er 1,5 år ish og de tenker at det kommer til å gå med mye tid til gaveåpning. For meg ble dette en nedtur ( barnslig , ja jeg vet). Julen for meg er middag etter det er blitt mørkt og levende lys. Føles merkelig å skulle være ferdig med julekvelden når andre starter. Dessuten får vi jo ikke hatt noen av tradisjonene våre hjemme med våre noe større barn, siden vi må reise så tidlig ( er en bit reisevei). Vi har aldri tilrettelagt slik for våre barn, så jeg tenkte ikke på at det kunne bli slik heller. Er det innafor å bli skuffet selv som voksen? Nesten så vi vurderer å bli hjemme. Anonymkode: 986d0...762 23 2
Natttåke Skrevet mandag kl. 21:11 #2 Skrevet mandag kl. 21:11 En toåring (nesten) bør fint kunne spise middag klokken fem, så presangene. Og sovner hun, er det også i orden. 23 1 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:11 #3 Skrevet mandag kl. 21:11 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi ble invitert til å feire julaften sammen med svigerfamilien i år. Noe som vi synes er kjempehyggelig. Etter vi har takket ja, informerer de oss om at julemiddagen blir klokken 15, da de har en niese som er 1,5 år ish og de tenker at det kommer til å gå med mye tid til gaveåpning. For meg ble dette en nedtur ( barnslig , ja jeg vet). Julen for meg er middag etter det er blitt mørkt og levende lys. Føles merkelig å skulle være ferdig med julekvelden når andre starter. Dessuten får vi jo ikke hatt noen av tradisjonene våre hjemme med våre noe større barn, siden vi må reise så tidlig ( er en bit reisevei). Vi har aldri tilrettelagt slik for våre barn, så jeg tenkte ikke på at det kunne bli slik heller. Er det innafor å bli skuffet selv som voksen? Nesten så vi vurderer å bli hjemme. Anonymkode: 986d0...762 Ja. Julemiddag er kl 17. Anonymkode: bfcda...926 21 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:15 #4 Skrevet mandag kl. 21:15 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi ble invitert til å feire julaften sammen med svigerfamilien i år. Noe som vi synes er kjempehyggelig. Etter vi har takket ja, informerer de oss om at julemiddagen blir klokken 15, da de har en niese som er 1,5 år ish og de tenker at det kommer til å gå med mye tid til gaveåpning. For meg ble dette en nedtur ( barnslig , ja jeg vet). Julen for meg er middag etter det er blitt mørkt og levende lys. Føles merkelig å skulle være ferdig med julekvelden når andre starter. Dessuten får vi jo ikke hatt noen av tradisjonene våre hjemme med våre noe større barn, siden vi må reise så tidlig ( er en bit reisevei). Vi har aldri tilrettelagt slik for våre barn, så jeg tenkte ikke på at det kunne bli slik heller. Er det innafor å bli skuffet selv som voksen? Nesten så vi vurderer å bli hjemme. Anonymkode: 986d0...762 Den er kjip. Er sikkert barnslig jeg også siden jeg synest det 🤷 bedre å heller åpne litt gaver utover dagen å spise kl 17 da. Anonymkode: 02a0d...2dc 7 2
Ellie25 Skrevet mandag kl. 21:16 #5 Skrevet mandag kl. 21:16 Ja det er innafor å bli skuffet over det 🙈 Kl 15 blir mer som en litt sen lunsj 🙈 14 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:18 #6 Skrevet mandag kl. 21:18 Bli hjemme da Vi spiser julemiddag 15:30, som vanlig middag. Anonymkode: 608d5...78c 13 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:21 #7 Skrevet mandag kl. 21:21 Synes ikke tidspunktet spiller så stor rolle, synes også små barns behov kan trumfe voksnes stahet med tid. Anonymkode: 303db...0c7 22 3 12
Mauken Skrevet mandag kl. 21:21 #8 Skrevet mandag kl. 21:21 Natttåke skrev (8 minutter siden): En toåring (nesten) bør fint kunne spise middag klokken fem, så presangene. Og sovner hun, er det også i orden. Ja, slik gjorde vi det da våre barn var mindre. De sitter jo ikke lange tiden ved bordet uansett. Vi åpnet noen gaver tidligere og hvis de ble slitne så gjemte vi neste dag. De får ikke så mye ut av gaveåpningne heller i den alderen. Mer opptatt av eske/papir eller den første leken de får. 2 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:23 #9 Skrevet mandag kl. 21:23 Jeg hadde blitt skuffet ja, julen ringes inn kl 17, og før det blir det for meg feil å spise julemiddag. Heldigvis har vi i familien klart å ha med småbarn opp igjennom uten å måtte tiltettelegge og forandre alle tradisjoner. Anonymkode: 115dd...186 15 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:23 #10 Skrevet mandag kl. 21:23 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes ikke tidspunktet spiller så stor rolle, synes også små barns behov kan trumfe voksnes stahet med tid. Anonymkode: 303db...0c7 Når barnet er 1,5 år også? De får jo ikke veldig mye ut av dagen uansett. Stas med mye besøk og noen pakker. Men hvorfor kan ikke julemiddagen være kvelds for dem? Anonymkode: 986d0...762 12
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:25 #11 Skrevet mandag kl. 21:25 Kan du få mannen din til å driste seg til å spørre om dere kan ta gaveåpningen først og deretter middag? Anonymkode: 7b8cc...41a 6
Macro Skrevet mandag kl. 21:26 #12 Skrevet mandag kl. 21:26 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bli hjemme da Vi spiser julemiddag 15:30, som vanlig middag. Anonymkode: 608d5...78c Jeg mener 15.30 er drøyt som vanlig middag også jeg😅 Jeg hadde nok takket nei. Julaften er jo enda 2 timer unna når klokka er 15. Barn skal jo inn i familiens tradisjoner. Vi spiser kl 18.30 ca og har aldri vært noe problem for noen av familiens barn. 27 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:28 #13 Skrevet mandag kl. 21:28 Enig. Blir ikke mer norsk. Rutiner foran alt. Til det kjedsommelige. Middag kl 15 på julaften er veldig upassende. Du kan jo fortsatt trekke deg. Si at på grunn av reiseveien, så blir det for tidlig for dere å ta av sted. Dersom du vil dra, må du bare akseptere det. Anonymkode: 3ab13...899 16 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:29 #14 Skrevet mandag kl. 21:29 Jeg hadde også blitt skuffet over middag kl. 15. Da måtte hele dagen endres. Hos oss har vi en skikkelig lunsj ved halv to - to-tida, så middag kl. 15 blir alt for tidlig. Da måtte vi droppet lunsjen. Vi spiste julemiddag ved 20-tida da vi var små også. Anonymkode: 18e23...997 10
Natttåke Skrevet mandag kl. 21:29 #15 Skrevet mandag kl. 21:29 Mauken skrev (7 minutter siden): Ja, slik gjorde vi det da våre barn var mindre. De sitter jo ikke lange tiden ved bordet uansett. Vi åpnet noen gaver tidligere og hvis de ble slitne så gjemte vi neste dag. De får ikke så mye ut av gaveåpningne heller i den alderen. Mer opptatt av eske/papir eller den første leken de får. Ja, alltid hos oss også. Og ingen tok skade av det 1
Rødvinsfilosofen Skrevet mandag kl. 21:31 #16 Skrevet mandag kl. 21:31 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vi ble invitert til å feire julaften sammen med svigerfamilien i år. Noe som vi synes er kjempehyggelig. Etter vi har takket ja, informerer de oss om at julemiddagen blir klokken 15, da de har en niese som er 1,5 år ish og de tenker at det kommer til å gå med mye tid til gaveåpning. For meg ble dette en nedtur ( barnslig , ja jeg vet). Julen for meg er middag etter det er blitt mørkt og levende lys. Føles merkelig å skulle være ferdig med julekvelden når andre starter. Dessuten får vi jo ikke hatt noen av tradisjonene våre hjemme med våre noe større barn, siden vi må reise så tidlig ( er en bit reisevei). Vi har aldri tilrettelagt slik for våre barn, så jeg tenkte ikke på at det kunne bli slik heller. Er det innafor å bli skuffet selv som voksen? Nesten så vi vurderer å bli hjemme. Anonymkode: 986d0...762 Bli hjemme! 🙂 4 1
Littelulla Skrevet mandag kl. 21:32 #17 Skrevet mandag kl. 21:32 Jeg skjønner at du blir skuffet, særlig siden det går ut over egne tradisjoner. Vi hadde alltid motsatt problem hos svigerfamilien. Ungene var jo trøtte og slitne etter middag, etter å ha gått så lenge med spenning i kroppen. Gaveåpningen ble ikke hva den burde vært. Så vi feirer hjemme, og middag er kl 16 😊 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:34 #18 Skrevet mandag kl. 21:34 Det er lov å bli skuffet, og jeg skjønner de som vil tilpasse. Da vi hadde en på 1,5 år var middagen kl 16, da rakk han en gave før han måtte legges. Da var han overtrøtt og sint og lei seg om hverandre. Ikke noe trivelig for noen. Vi prioriterte middag og dessert framfor gaver(han storkoste seg ved middagsbordet), men skulle vi fått tid til begge deler måtte vi starta tidligere. Lillesøster er b-menneske, så med henne var det aldri noe problem. Anonymkode: a3533...27b 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:35 #19 Skrevet mandag kl. 21:35 I min familie spiste vi middag klokka 15 på julaften i mange år da barna var små. Det har vært helt perfekt for oss. Men så er det heller ingen av oss som er opptatt av at vi ikke skal spise før jula ringes inn klokka 17, det er heller ikke alltid vi går i kirka. Dersom vi går i kirka velger vi formiddagsgudstjenesten. Det har vært viktig at også de minste får med seg mer enn bare maten på julekvelden. Etter middag har vi startet på pakker, sett sølvguttene, kaffe og kaker, helt nydelige julaftener. Jeg har for øvrig ikke egne barn, men mange tantebarn. Vi har alle kost oss masse med både julemiddag og pakker, også de minste har hatt glede av dette. Savner det faktisk nå som alle begynner å bli voksne. Skulle gjerne feiret med små barn og middag klokka 15 igjen. Så jeg hadde blitt veldig glad. Anonymkode: 268da...da0 6 3 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:39 #20 Skrevet mandag kl. 21:39 Fra et litt annet ståsted: Anonymkode: a7a9f...828
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå