AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:43 #81 Skrevet onsdag kl. 07:43 Det finnes ikke perfekte mennesker. Alle sliter med noe. Om det er helse, økonomi, tilhørighet eller flere ting. Livet er hardt og brutalt og noen takler ikke de utfordringene de støter på, selv om de er født med gullskje. Anonymkode: 351ac...746 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:48 #82 Skrevet onsdag kl. 07:48 AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 20.21): Flere ganger har jeg opplevd at folk som tilsynelatende har alt på stell tar selvmord. Folk som er plettfrie utseendemessig, har flotte familier der jeg har inntrykk av at alt går på skinner, høye utdanninger og millionlønninger, ferieturer til fjerne destinasjoner årlig osv… Mikevel hører jeg plutselig at de er døde av selvmord… Hva kan årsaker til dette være? Skjønner at det kan være sammensatt, men hva har dere hørt oppgitt som årsaker? Anonymkode: c9cd3...7e1 Jeg tror at det blir for vanskelig å være "perfekt", jaget blir for stort. Det blir ikke rom for å faktisk leve, det å kjenne på de fine tingene i livet. Noen føler seg nok fanget, bryr seg for mye om hva omverdenen tenker og tror om den, deres status, og føler derfor at de alltid må yte mer og bedre. Det er vel som å konstant løpe i hamsterhjulet istedet for å spise, elske og nyte livet i hiet. Anonymkode: 1826f...7bc
Rødvinsfilosofen Skrevet onsdag kl. 16:26 #83 Skrevet onsdag kl. 16:26 AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 20.21): Flere ganger har jeg opplevd at folk som tilsynelatende har alt på stell tar selvmord. Folk som er plettfrie utseendemessig, har flotte familier der jeg har inntrykk av at alt går på skinner, høye utdanninger og millionlønninger, ferieturer til fjerne destinasjoner årlig osv… Mikevel hører jeg plutselig at de er døde av selvmord… Hva kan årsaker til dette være? Skjønner at det kan være sammensatt, men hva har dere hørt oppgitt som årsaker? Anonymkode: c9cd3...7e1 Å være arbeidsledig / å miste jobben Å ha dårlig fysisk helse Å ha dårlig psykisk helse Å oppleve samlivsbrudd Å ha alvorlige pengeproblemer Å være isolert / ha lite kontakt med andre Osv Er gjerne risikofaktorer som i sum kan øke faren for selvmord. Særlig hvis man opplever flere ting på kort tid. Du kan vel si at det du trekker frem kan virke som en beskyttelsesfaktor mot selvmord, men at det ikke er noen garanti. Alvorlig depresjon, håpløshetsfølelse, å oppleve at alt er meningsløst, høyt arbeidspress osv. kan fortsatt forekomme. Har man da både kompetansen og ressursene til å avslutte livet så er risikoen større. Veterinærer, leger, tannleger, sykepleiere, politi og forsvarsansatte er vel de yrkesgruppene som pleier å toppe statistikken 🫤
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:43 #84 Skrevet onsdag kl. 20:43 Rødvinsfilosofen skrev (4 timer siden): Å være arbeidsledig / å miste jobben Å ha dårlig fysisk helse Å ha dårlig psykisk helse Å oppleve samlivsbrudd Å ha alvorlige pengeproblemer Å være isolert / ha lite kontakt med andre Osv Er gjerne risikofaktorer som i sum kan øke faren for AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det finnes ikke perfekte mennesker. Alle sliter med noe. Om det er helse, økonomi, tilhørighet eller flere ting. Livet er hardt og brutalt og noen takler ikke de utfordringene de støter på, selv om de er født med gullskje. Anonymkode: 351ac...746 selvmord. Særlig hvis man opplever flere ting på kort tid. Du kan vel si at det du trekker frem kan virke som en beskyttelsesfaktor mot selvmord, men at det ikke er noen garanti. Alvorlig depresjon, håpløshetsfølelse, å oppleve at alt er meningsløst, høyt arbeidspress osv. kan fortsatt forekomme. Har man da både kompetansen og ressursene til å avslutte livet så er risikoen større. Veterinærer, leger, tannleger, sykepleiere, politi og forsvarsansatte er vel de yrkesgruppene som pleier å toppe statistikken 🫤 Har man et pent utseende og god økonomi er selvmord helt uforståelig for meg! Anonymkode: 03e54...21e
Rødvinsfilosofen Skrevet onsdag kl. 21:01 #85 Skrevet onsdag kl. 21:01 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har man et pent utseende og god økonomi er selvmord helt uforståelig for meg! Anonymkode: 03e54...21e Du får søke opp depresjon + nevrotransmittere. 🧠 Kanskje du forstår litt mer? 🙂
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:09 #86 Skrevet onsdag kl. 21:09 Ingen rundt meg kunne gjettet eller tenkt at jeg er diagnostisert med bla. alvorlig suicidalitet i år og trenger hjelp. Jobber i helsevesenet, har familie med barn, hus, dyr, ferier, vi har alt vi trenger og mer, alt på "stell" ja. Men det betyr ikke at man ikke kan bli syk og fortsatt smile utad. Det er ekstremt slitsomt, men går en stund. Hvis man får hjelp (og det er ikke bare å be om). Anonymkode: a80a4...dff 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå