Capazitet Skrevet mandag kl. 20:39 #21 Skrevet mandag kl. 20:39 Ingen menneske er perfekte. Alle er ufullkomne. Det forstår ein når ein har nådd ein viss grad av mognad. 2
Nowayback Skrevet mandag kl. 23:11 #22 Skrevet mandag kl. 23:11 Jeg har aldri skjønt de som har barn og likevel tar livet sitt. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 00:06 #23 Skrevet tirsdag kl. 00:06 Nowayback skrev (54 minutter siden): Jeg har aldri skjønt de som har barn og likevel tar livet sitt. Nei tenkt så vanskelig å forstå at folk blir syke og dør. Anonymkode: 6c77c...05b 11
Enda en tulling Skrevet tirsdag kl. 00:29 #24 Skrevet tirsdag kl. 00:29 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei tenkt så vanskelig å forstå at folk blir syke og dør. Anonymkode: 6c77c...05b Blir syke og dør?? Var vel ikke akkurat det det var snakk om, men om folk som tar et valg om å avslutte sitt eget liv. Det sagt, så ser det vel gjerne så mørkt ut for de det gjelder, at de tror familien får det bedre uten dem. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 00:39 #25 Skrevet tirsdag kl. 00:39 Enda en tulling skrev (9 minutter siden): Blir syke og dør?? Var vel ikke akkurat det det var snakk om, men om folk som tar et valg om å avslutte sitt eget liv. Det sagt, så ser det vel gjerne så mørkt ut for de det gjelder, at de tror familien får det bedre uten dem. Jeg vet hva tråden handler om og kommentaren min er like gjeldende. Så det er kanskje du som burde stoppe opp og tenke deg om et par ganger til mens du leser kommentaren min på nytt. Anonymkode: 6c77c...05b 7 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 00:54 #26 Skrevet tirsdag kl. 00:54 Nei, det kan være medisiner som gjør deg deprimert, det kan være dårlig lønn, sorg, krav, stress.. til slutt er man så sliten at ingenting betyr noe lengre. Anonymkode: 796fb...764 1
Enda en tulling Skrevet tirsdag kl. 00:57 #27 Skrevet tirsdag kl. 00:57 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg vet hva tråden handler om og kommentaren min er like gjeldende. Så det er kanskje du som burde stoppe opp og tenke deg om et par ganger til mens du leser kommentaren min på nytt. Anonymkode: 6c77c...05b Det gir ikke noe videre utbytte, nei. 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 01:08 #28 Skrevet tirsdag kl. 01:08 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva kan årsaker til dette være? Skjønner at det kan være sammensatt, men hva har dere hørt oppgitt som årsaker? Anonymkode: c9cd3...7e1 Psykisk sykdom? Alternativt problemer med fysisk helse som blir for mye. Det er tungt når man er alene, og selv om man faktisk ikke er alene, så kan man føle seg alene og ensom i en situasjon. Det er ikke alle som har noen man kan gå til eller snakke med om ting blir for tungt. Man skal jo holde kjeft om personlige ting og ting som er negativt. Man skal i alle fall aldri fortelle andre mennesker om det. De kan jo bli lei seg av det, og det kan man jo ikke ha noe av. Nei, noen ganger så er ikke ting på stell, og man skulle ønske at man ble sett, at andre ga en oppmerksomhet. Det er ikke alltid at folk har ting på stell, selv om folk rundt tror det. Anonymkode: fab92...9d1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 01:08 #29 Skrevet tirsdag kl. 01:08 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Flere ganger har jeg opplevd at folk som tilsynelatende har alt på stell tar selvmord. Folk som er plettfrie utseendemessig, har flotte familier der jeg har inntrykk av at alt går på skinner, høye utdanninger og millionlønninger, ferieturer til fjerne destinasjoner årlig osv… Mikevel hører jeg plutselig at de er døde av selvmord… Hva kan årsaker til dette være? Skjønner at det kan være sammensatt, men hva har dere hørt oppgitt som årsaker? Anonymkode: c9cd3...7e1 Depresjon, indre ensomhet, tap av jobb eller samliv, lkonomiske problemer, mm Anonymkode: 282a1...e5b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 01:10 #30 Skrevet tirsdag kl. 01:10 Ifølge forskning er psykiske peoblemer kun årsak til 1/4 av selvmord, 3/4 har andre årsaker Anonymkode: 282a1...e5b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 02:11 #31 Skrevet tirsdag kl. 02:11 Enda en tulling skrev (1 time siden): Blir syke og dør?? Var vel ikke akkurat det det var snakk om, men om folk som tar et valg om å avslutte sitt eget liv. Det sagt, så ser det vel gjerne så mørkt ut for de det gjelder, at de tror familien får det bedre uten dem. Helt enig med deg; det å ta livet sitt er - uansett hvordan man enn måtte ha det - fortsatt et valg man tar. Så de som sammenligner det å begå selvmord med en fysisk sykdom som kreft, bruker samme tankegang som voldtektsmannen som forklarer handlingen med "at han bare måtte gjøre det". Tull; denne handlingen var et valg vedkommende tok. Voksne mennesker er fortsatt voksne mennesker, og når folk som Lasse Gustavson klarer å finne en mening med livet, er det ikke fordi dette har vært enkelt for ham; iblant handler ikke livet om å lene seg bakover og ha det behagelig - livet handler til tider om blod, svette og tårer; det var derfor folk i en umenneskelig tilværelse som konsentrasjonsleiren Auschwitz klarte å overleve samtidig som andre bare gir opp og finner frem pilleglasset for å ta en overdose. Med mindre Gestapo ringer på døren og man vet at man vil bli utsatt for en så voldsom tortur at man står i fare for å angi venner, er selvmord stadig et valg; om man har det vanskelig, er det fortsatt tusen utveier man kan forsøke for å endre situasjonen, særlig når man har barn som må leve videre med dette - et eksempel var Talulah Sällström, som var 5 år gammel da moren Johanna Sällström begikk selvmord. Bare 12 år gammel tok også dette barnet, som aldri hadde valgt skjebnen sin, livet sitt. Anonymkode: c59bb...e37 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 02:16 #32 Skrevet tirsdag kl. 02:16 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Folk som er plettfrie utseendemessig, har flotte familier der jeg har inntrykk av at alt går på skinner, høye utdanninger og millionlønninger, ferieturer til fjerne destinasjoner årlig osv… Du tuller nå? Du tror ikke folk med høy lønn og genetisk tilfeldig vakkert utseende kan slite med depresjon eller andre tilstander som gjør at alt føles fullstendig svart? Anonymkode: 4d215...666 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 02:29 #33 Skrevet tirsdag kl. 02:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ifølge forskning er psykiske peoblemer kun årsak til 1/4 av selvmord, 3/4 har andre årsaker Anonymkode: 282a1...e5b Tviler jeg på. Også vanskelig da det kun er de som faktisk har overlevd et selvmordsforsøk som kan uttale seg. Link til denne forskningen? Anonymkode: 4d215...666 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 02:33 #34 Skrevet tirsdag kl. 02:33 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Helt enig med deg; det å ta livet sitt er - uansett hvordan man enn måtte ha det - fortsatt et valg man tar. Nei, for mange havner i en slags akutt tilstand der de ikke velger. Om du da mener en alvorlig psykotisk person velger sine handlinger da. De fleste alvorlig psykotiske er helt i sin egen verden sant. Kanskje noen får et tunnelsyn der det eneste hjernen sier er at man må dø. Så man velger ikke, man blir som en robot. Anonymkode: 4d215...666 1 6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 02:35 #35 Skrevet tirsdag kl. 02:35 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Med mindre Gestapo ringer på døren og man vet at man vil bli utsatt for en så voldsom tortur at man står i fare for å angi venner, er selvmord stadig et valg; om man har det vanskelig, er det fortsatt tusen utveier man kan forsøke for å endre situasjonen, særlig når man har barn som må leve videre med dette - et eksempel var Talulah Sällström, som var 5 år gammel da moren Johanna Sällström begikk selvmord. Bare 12 år gammel tok også dette barnet, som aldri hadde valgt skjebnen sin, livet sitt. Anonymkode: c59bb...e37 Kan legge til at Johanna Sällström var en kjent svensk skuespillerinne som spilte datteren til Wallander i TV-serien, og at begge selvmordene er offentlig kjent. Johanna Sällström slet med depresjon etter tsunamien i 2004, men da hun gikk til skrittet å avslutte livet sitt tre år senere, var dette til syvende og sist hennes eget valg. For den 5-årige datteren var det derimot ikke noe valg at moren forlot henne med de tragiske konsekvensene dette fikk; hadde moren fortsatt å leve, hadde også barnet fått et helt annet liv. Anonymkode: c59bb...e37
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 02:46 #36 Skrevet tirsdag kl. 02:46 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, for mange havner i en slags akutt tilstand der de ikke velger. Om du da mener en alvorlig psykotisk person velger sine handlinger da. De fleste alvorlig psykotiske er helt i sin egen verden sant. Kanskje noen får et tunnelsyn der det eneste hjernen sier er at man må dø. Så man velger ikke, man blir som en robot. Anonymkode: 4d215...666 De aller, aller fleste som begår selvmord, gjør dette ikke som en spontan handling, men planlegger dette god tid i forveien, gjerne med avskjedsbrev og andre forberedelser, samt anskaffelse av ting som medisiner til overdose, eller våpen hvis de planlegger en masseskyting, slik det er mange av i USA. Å unnskylde en som kommer inn på en skole med maskingevær og begynner å plaffe løs på uskyldige unger, med akutt psykose, blir rett og slett for dumt. Anonymkode: c59bb...e37
Karnanna Skrevet tirsdag kl. 02:53 #37 Skrevet tirsdag kl. 02:53 Johanna var tvangsinnlagt i perioden da hun begikk selvmord, men fikk likevel permisjon, så det var vel hjelpeapparatet som sviktet totalt her. Jeg tror vi alle skal være glade for at vi har sluppet å oppleve det totale mørkret som en alvorlig depresjon er. Å si at mennesker som er i den dypeste bølgedal fortsatt har et valg, det er en ufattelig uttalelse for meg. De fleste av oss havner aldri der, og det skal vi være evig takknemlige for. 1 2 5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 03:19 #38 Skrevet tirsdag kl. 03:19 Karnanna skrev (2 minutter siden): Johanna var tvangsinnlagt i perioden da hun begikk selvmord, men fikk likevel permisjon, så det var vel hjelpeapparatet som sviktet totalt her. Jeg tror vi alle skal være glade for at vi har sluppet å oppleve det totale mørkret som en alvorlig depresjon er. Å si at mennesker som er i den dypeste bølgedal fortsatt har et valg, det er en ufattelig uttalelse for meg. De fleste av oss havner aldri der, og det skal vi være evig takknemlige for. Hele livet vårt består av valg, og til tross for at disse valgene begrenses av ting som økonomiske eller sosiale forhold, er dette fortsatt personlige valg; mennesket er ikke en viljeløs robot. At man i en tilstand av depresjon og eventuell påvirkning av medisiner eller rusmidler kan få en annen vurderingsevne, er så sin sak; men for å komme dit, går man gjennom en vei der man fortsatt foretar valg. Hvis noen i narkorus går amok med kniven og dreper en eller flere andre, er ikke dette som som kan unnskyldes. Det samme gjelder folk som har opplevd mangeårig mobbing, noe som definitivt er grusomt og på ingen måte noe et barn velger selv, men det at denne personen i en alder av for eksempel 18 år kjøper et våpen og begynner å skyte rundt seg på sin gamle skole før vedkommende til slutt skyter seg selv, er heller ikke noe som kan unnskyldes. Utallige ofre for mobbing som har vært gjennom det samme eller verre ting, fortsetter å leve uten å begå selvmord der man tar mange andre med seg i døden ved masseskyting på en skole, og utallige mennesker som har slitt med depresjon, rusmisbruk eller alkoholisme har klart å komme seg videre; veien dit har vært både tung og lang, men at den finnes, er det ingen tvil om; det er det utallige eksempler på. Anonymkode: c59bb...e37 2
Mardina Skrevet tirsdag kl. 03:30 #39 Skrevet tirsdag kl. 03:30 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Flere ganger har jeg opplevd at folk som tilsynelatende har alt på stell tar selvmord. Folk som er plettfrie utseendemessig, har flotte familier der jeg har inntrykk av at alt går på skinner, høye utdanninger og millionlønninger, ferieturer til fjerne destinasjoner årlig osv… Mikevel hører jeg plutselig at de er døde av selvmord… Hva kan årsaker til dette være? Skjønner at det kan være sammensatt, men hva har dere hørt oppgitt som årsaker? Anonymkode: c9cd3...7e1 Det kan være mange grunner. Som man skal være forsiktig med å spekulere i. Jeg hadde en venninne som tok selvmord i august i år. Hun var pen, omgjengelig og så og si alltid en solstråle. Hun hadde en bra og fast jobb og to barn som hun hadde mye kontakt med. MEN, hun hadde et alkoholproblem og levde i et voldelig forhold. Men hun ville ikke forlate samboeren sin. Plutselig fikk vi vite at hun hadde tatt livet sitt. I samme blokk som kjæresten min bor i.... Han hadde snakket med henne et par timer før hun døde. I.o.m at hun levde i et voldelig forhold, så tenker vi at hun gjorde det for å gi han en lærepenge.... "Se hva du har fått meg til å gjøre!' type ting.... 😥 Så indirekte er samboeren hennes skyld i at hun valgte å ta sitt eget liv... Det er vanskelig å godta 😥 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 03:43 #40 Skrevet tirsdag kl. 03:43 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tviler jeg på. Også vanskelig da det kun er de som faktisk har overlevd et selvmordsforsøk som kan uttale seg. Link til denne forskningen? Anonymkode: 4d215...666 Psykoloipensum og forelesning fra 2006.Har ingen planer om å bla gjennom alle bøkene mine for å finne tilbake til det eksakte stedet det står, bare for din skyld. Bare en andel selvmordsforsøk lykkes, så de har mer enn nok kilder å ta av. Anonymkode: 282a1...e5b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå