Gå til innhold

Hvorfor tar tilsynelatende «perfekte» mennesker livet sitt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Flere ganger har jeg opplevd at folk som tilsynelatende har alt på stell tar selvmord. Folk som er plettfrie utseendemessig, har flotte familier der jeg har inntrykk av at alt går på skinner, høye utdanninger og millionlønninger, ferieturer til fjerne destinasjoner årlig osv… Mikevel hører jeg plutselig at de er døde av selvmord…

Hva kan årsaker til dette være? Skjønner at det kan være sammensatt, men hva har dere hørt oppgitt som årsaker?

Anonymkode: c9cd3...7e1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du snakker om er fasade. Det sier ingenting om deres mentale eller fysiske helse.

Anonymkode: bc07b...076

• Liker 24
  • Nyttig 21
Skrevet

Folk som bruker masse tid og energi på å late som at de har perfekte liv, har sjelden det. 

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet

Man kan bli deprimert selv om man har alt på stell 

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Flere ganger har jeg opplevd at folk som tilsynelatende har alt på stell tar selvmord. Folk som er plettfrie utseendemessig, har flotte familier der jeg har inntrykk av at alt går på skinner, høye utdanninger og millionlønninger, ferieturer til fjerne destinasjoner årlig osv… Mikevel hører jeg plutselig at de er døde av selvmord…

Hva kan årsaker til dette være? Skjønner at det kan være sammensatt, men hva har dere hørt oppgitt som årsaker?

Tilsynelatende er nøkkelordet.

Anonymkode: 6c77c...05b

• Liker 13
  • Nyttig 9
Skrevet

Du kan få influensa, du kan bli truffet av en bil, du kan få dødelig somatisk sykdom. Men du kan også få en dødelig psykisk sykdom. Jeg kjenner også noen som tok livet sitt, selv om man egentlig hadde det meste på stell, barn og ektemake som overhodet ikke så det komme. Det var et slags psykisk illebefinnende. 

Så det kan ramme hvem som helst. Sånn som å bli truffet av en bil. 

Anonymkode: 9647b...148

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er krevende å opprettholde en fasade år ut og år inn. For mange blir det for tøft. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvem som helst kan bli så syk at man dør av selvmord. Hvem som helst. Noen mister grepet på livet før de dør, andre ikke. Noen hopper bare rett i det og «fungerer» til de bare gjennomfører. Men inni dem fungerer ingenting. Og det er den eneste fellesnevneren med de som tar selvmord. 

Anonymkode: 9f536...5e2

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Depresjon og psykisk sykdom rammer ikke etter hvordan fasaden ser ut. Det rammer i stor grad vilkårlig, og mange velger også yrke etter status fremfor lykke, og ender da opp med et miserabelt liv, tross penger på bok, og gjerne med fin familie.

Anonymkode: eabe8...90c

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Plettfrie utseende, millionlønninger og flotte familier? Da danner du deg et inntrykk og en holdning som ikke samsvarer med virkeligheten. 
Det er heller ingen fasade. Alle tror at de som er bedre stilt enn seg selv lever en fasade, nei det gjør vi ikke. Vi lever våre liv utifra våre inntekter og har en standard deretter. Det gir oss ikke immunitet til livet, sykdom og sorg 

Anonymkode: 9f7cf...3e6

• Liker 4
Skrevet (endret)

Helt enig det handler om fasade det å være vellykket i samfunnets øyne 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Skrevet

Google smiling depression. Dette e grunnen til at mange folk som smiler,le og har det ",bra" tar livet sitt.

Inne i hodet og kroppen er noe annet en utenpå 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Plettfrie utseende, millionlønninger og flotte familier? Da danner du deg et inntrykk og en holdning som ikke samsvarer med virkeligheten. 
Det er heller ingen fasade. Alle tror at de som er bedre stilt enn seg selv lever en fasade, nei det gjør vi ikke. Vi lever våre liv utifra våre inntekter og har en standard deretter. Det gir oss ikke immunitet til livet, sykdom og sorg 

Anonymkode: 9f7cf...3e6

Jepp, dette er ikke fasade. 

Kjærlighetssorg, traumatisk barndom, høytfungerende rusproblemer, at man har tilbøyeligheter som er så på siden av hva som er akseptert i samfunnet at folk ikke klarer å leve med seg selv, leve i voldelig parforhold, oppleve gjentagende krenkelser, fysisk sykdom som ikke har kur + alt som er av psykiske diagnoser, livssorger osv osv. 

Når det er sagt, så håper jeg denne tråden kan være en påminner om at selv om man føler at alt er håpløst så er det ikke det. Det finnes alltid håp❤️

Anonymkode: 2e7a7...81c

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Økonomiske problemer, alkoholisme, depresjon, utbrenthet, det tilsynelatende fine livet de lever kan være et skalkeskjul. Skam hindrer folk i å være ærlige og å søke hjelp  

Anonymkode: 785d3...021

• Liker 3
Skrevet

Mest sannsynlig har de ikke snakket om vanskene sine altfor mye, når fasaden ser så perfekt ut. Da tør de jo ikke å la den slå sprekker ved å bryte sammen, så det bygger seg opp til noe helt uhåndterlig til slutt.
Jeg hørte på et intervju med Kristoffer Joner i går, og begynte å lete etter flere intervjuer med han, da det var så befriende å høre hvor åpen han er med psykiske problemer, rusproblemer og det han kalte å ha blitt "litt suicidal". Det var også godt å kjenne seg igjen i så utrolig mye. Der henger det jo helt utenpå, og det tviler jeg sterkt på at det gjør med noen som ser ut som de har et  så perfekt liv. Jeg er ikke i tvil om hvilken versjon av åpenhet det er enklest å leve med.

Anonymkode: 70724...182

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

En perfekt fasade sier ingenting om hvordan noen egentlig har det.

Anonymkode: 07877...234

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg kjenner også dessverre to med tilsynelatende perfekt fasade som har tatt livet sitt. Begge menn. Tror at psykologien her, igjen spesielt for menn, er at "om jeg får til det og det, om jeg kjører hardt på jobb, sikrer meg forhold, tjener millionen og har alt på stell - DA blir livet bra." Og når problemene med psyken følger med likevel, da er det ingen annen utvei. "Jeg har kjempet for å få til alt så lenge, men har det likevel ikke bra"

Eksterne faktorer kan ikke fikse psyken. 

Anonymkode: f7b8d...cdb

• Liker 3
Skrevet

Fordi å dele verden med resten av dere er utmattende. 

Anonymkode: 72c7d...7a9

• Hjerte 2
Skrevet

Fordi man finner ikke mening og verdi i livet gjennom verken penger, status, utseende eller fasade. Mange tror de skal gjøre det og at dette skal få dem til å føle seg bra mentalt. En dag oppnår de alle målene de har drømt om og innser at ingenting har endret seg i hodet. Fordi vi vokser opp og blir fortalt at penger er lykke, evner vi ikke å løse våre egne mentale utfordringer når vi møter realiteten av at det ikke hjelper noe som helst. 

Anonymkode: 418e7...594

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt du nevner er kun overfladiske ting. De gjør deg ikke alene lykkelig. Og de kan bære med seg psykologiske sår du aner ingenting om. Og du aner heller ingenting om hva som egentlig foregår bak husets fire vegger eller hvordan folk har det inni seg.

Alle de overfladiske tingene du nevnte er nettopp bare overfladiske. Lykke kommer innenfra. Du må ha alt på stell inni deg.

Anonymkode: c8b05...dbd

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...