AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #1 Skrevet 8. desember 2025 Jeg har bikket 42 og har skjønt at jeg kanskje snart må begynne å jusrere for alderrsyn. Jeg bruker linser til vanlig, og har skeive hornhinner. Dere som bruker multifokale linser, ventet dere til dere var helt nødt, eller skiftet dere til multifokale linser med en gang dere så den minste endring. Jeg tenker mest på om det kan være lurt å starte så tidlig som mulig kanskje med lav styrke slik at man kan få tilpasset seg denne type linser så tidlig som mulig. Jeg merker litt når jeg skal lese på sengen (da bruler jeg ikke linser), ser ikke luke klart om jeg ligger på magen over boken slik jeg pleide. Anonymkode: fc6e7...c80
Penalihus Skrevet 8. desember 2025 #2 Skrevet 8. desember 2025 Hva med lesebriler hvis du merker problemet når du leser på sengekanten? De må jo ikke være dyre til å begynne med?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #3 Skrevet 8. desember 2025 Jeg bruker det det meste briller, men har også linser. Prøvde meg på progressive linser etter å ha brukt den type briller i flere år. Jeg klarte det bare ikke. Så helt supert på lang avstand, men den biten med å se på nært holdt klarte jeg bare ikke. Fikk beskjed om at jeg måtte bruke linsene minimum 3 timer hver dag så hjernen lærte hvordan å se på nært hold. Ikke så jeg godt på jobb og heller ikke når jeg kjørte bil. Endte med å droppe hele prosjektet. Jeg hadde ingen problemer da jeg startet med progressive briller for jeg begynte veldig tidlig så endringene ikke var så store. Av den grunn vil jeg nok anbefale deg å starte tidlig. Anonymkode: 7b865...128
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #4 Skrevet 8. desember 2025 Penalihus skrev (20 minutter siden): Hva med lesebriler hvis du merker problemet når du leser på sengekanten? De må jo ikke være dyre til å begynne med? Nå tenkte jeg mest på det daglige, og tilvenning med multifokale linser. Det er nok rn endring i synet srlv om jeg ikke legger merke til det til vanlig, kun når jeg leser, og har boken ganske nærme. Lesebriller fuger jo, men det hjelper ikke på tilvenning av linser eller briller for drn saks skyld. Anonymkode: fc6e7...c80
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå