Gå til innhold

Flyforsinkelse/innstillt fly- erstatning?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Skulle reise til USA med KLM.Skulle reise fra Gardemoen, mellomlande i Amsterdam for deretter å dra videre til USA, også med KLM. Etter å ha fått boardingbilletten ble det opplyst at flyet fra Oslo var forsinket men at det skulle gå. Forsinkelsen skyldet tekniske problemer med flyet. Enden på visa var at etter utallige nye beskjeder ble flyet innstilt. Vi ble booket om og etter to mellomlandinger kom vi frem, over ni timer forsinket. Har vi krav på noe erstatning for dette? KLM sa nei, og dopet oss med matbonger på 5 euro, som vi omtrent kunne kjøpe et frimerke for på¨Gardemoen.

Er det noen som vet om vi har krav på noe mer erstatning? Mener å ha lest om noen nye EU regler.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Hva som gjelder av EU-regler og ellers hva KLM har plikt til å betale vet jeg ikke.

Men jeg regner med at du har reiseforsikring (det burde du i hverfall ha) og de fleste reiseforsikringer dekker forsinkelser i en eller annen form. Både for bagasje og degselv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Nå blir dette bare synsling fra min side, men jeg kan ikke forestille meg at du får noen erstatning for dette. Flyselskapene dekker hvis bagasjen er forsinket (fra 4 timer tror jeg det er), men jeg har aldri hørt om at noen får erstatning for at de selv er forsinket - hvertfall ikke når det "bare" gjelder 9 timer.

Med tanke på alle streikene som har vært innen fly (om det så er flygelederene, kapteinene eller hva nå det skulle være) så er det jo veldig mange som har blitt forsinket - mange mye mer enn 9 timer. Og jeg kan ikke huske å ha lest noe sted i denne forbindelse at noen har blitt tilbudt noen form for erstatning annet enn at en får matkuponger mens en venter. Det ville jo egentlig vært helt tussete da flyforsinkelse ofte skyldes ting som er utenfor hva flyselskapene kan gjøre noe med. Været, tekniske feil osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Nei det er sikkert riktig at vi ikke får noe erstattet, men jeg synes ikke det er rettferdig. Hadde flyselskapet m¨åttet betale erstatning hadde de nok lagt seg mer i selen for å ordne opp. Hos oss var det en del av gruppen som reiste litt etter oss, men mellomlandet et annet sted enn oss Hadde vi kunne blitt med disse hadde vi kommet frem omtrent når vi skulle, men istedet insisterte personalet på at joda, flyet skulle gå og vi skulle rekke flyet videre. Etter dette fikk vi ingen informasjon i det hele, og når det endelig ble instillt så var det helt innlysende for oss at dette utfallet hadde vært klart hele tiden, de sa personalet nesten selv også, da. Vi fikk ødelagt hele første dagen av ferien, skulle komme frem kl 1400 men kom frem midnatt, etter over 30 timer på reise, og det skulle ha vært halvparten så lenge. Dagen etter var vi jo også helt vrak etter den lange turen, slik at vi fikk ikke mye ut av denne dagen heller. Så jeg synes ikke det er latterlig dersom flyselskapene må vise litt ansvar iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...