AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:53 #1 Skrevet mandag kl. 17:53 Hei, jeg har det siste året bodd i et kollektiv med to mennesker som åpenbart aldri har flyttet hjemmefra før. Det er for mye å skrive over melding, men kan trekke frem noen ting. Det er besøk her hver dag, og da mener jeg hver dag (alle døgnets tider). Dette informeres aldri om, og de gangene man velger å si noe lyver man. For eksempel med å skrive «skal ha besøk av en vennine» også er det egentlig vors man skal ha. Da midt i værste eksamensperioden. Jeg lar de ha leiligheten nesten hver helg pågrunn av nettopp dette or reiser hjem, når jeg kommer tilbake får jeg på følelsen av at noen har vært på rommet mitt. Det er ikke veldig rart ettersom at de før har sluppet inn mildt suspekte mennesker. Å nei, vi har ikke nøkkel til rommet. Føler at jeg aktivt har blitt presset ut av kollektivet ved at de luker meg ut av fellesområdene. Ta seg en 5 min dusj, da stiller de seg foran døra og venter. Lage en skive? Da kommer de og sier du må flytte deg fordi du står i veien for skuffer også videre. Maten min blir ofte flyttet på pg jeg får følelsen av at de gjør noe med den. En gang fant jeg til og med en av matproduktene mine inne i vinduet. De ommøblerer leiligheten hver uke. Og før noen sier det, så har jeg prøvd å si ifra. Både face too face, men også på melding for å få det skriftlig. De meldingene blir ignorert. Nå skal jeg heldigvis flytte. poenget mitt er at jeg lurer på om utleier vil bry seg om dette. Det skal flytte en søt jente inn som jeg ikke unner dette over slt på jord. Hadde du som utleier brydd deg? Nå må det sies at han er svært opptatt av ryddighet og uordentlighet. Burde jeg ta en prat med han? Anonymkode: ed6c4...598 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:56 #2 Skrevet mandag kl. 17:56 Jeg kan ikke forestille meg at en alminnelig utleier bryr seg om dette. Anonymkode: cad1c...b76 13
enkefru Skrevet mandag kl. 18:06 #3 Skrevet mandag kl. 18:06 Nei, det kan jeg ikke tenke meg utleiere gjør…. 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:13 #4 Skrevet mandag kl. 18:13 Problemer innad i kollektiv må man som regel fikse selv ja... Men du kan jo gi utleier en heads up dersom dette er grunnen til at du flytter f.eks. Og om du kjenner den nye som flytter inn kan du også tipse om at hun gjerne kan be utleier ordne nøkler til rommene, eller spørre om lov til å midlertidig bytte lås på eget rom ut av egen lomme og bytte tilbake igjen når hun eventuelt flytter ut. Å bytte lås på innerdører er lite stress å få til, så er verdt å spørre!:) Anonymkode: f6fd2...8bb 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:25 #5 Skrevet mandag kl. 22:25 Nei dette er ikke-problemer for utleier, dette får dere rydde opp i selv Anonymkode: be38c...e65 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:27 #6 Skrevet mandag kl. 22:27 Selvsagt bryr ikke utleier seg noe om dette. Er heller ikke utleiers problem eller ansvar hvordan leietagerne organiserer sine liv og sin hverdag, konflikter innad i bofellesskapet (enten det er kollektiv, samboerskap, ekteskap, foreldre og barn, eller hva det måtte være) Utleier er ikke en foresatt som ordner og rydder opp. Konflikter og konfliktløsning må dere faktisk håndtere selv Anonymkode: 87cdd...cf6 3 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:34 #7 Skrevet mandag kl. 22:34 Tror ikke at den kapitalistiske grisen bryr seg om det, nei. Den "såkalte søte jenta" bør også være obs på om det ikke er en del skjulte kameraer rundt omkring. Det finnes en del mannlige, pervogris utleiere. Anonymkode: 0eb80...202 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:36 #8 Skrevet mandag kl. 22:36 Om de bryter ordensreglene i kollektivet kan du informere utleier, og om du faktisk tror de er på rommet dit at han bør ha lås på dørene. så du kan gjerne informere han om grunnen til at du sier opp og flytter. Men de andre har lov å ha besøk og vors selv om du ikke liker det Anonymkode: 1a43c...f82 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:39 #9 Skrevet mandag kl. 22:39 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Selvsagt bryr ikke utleier seg noe om dette. Er heller ikke utleiers problem eller ansvar hvordan leietagerne organiserer sine liv og sin hverdag, konflikter innad i bofellesskapet (enten det er kollektiv, samboerskap, ekteskap, foreldre og barn, eller hva det måtte være) Utleier er ikke en foresatt som ordner og rydder opp. Konflikter og konfliktløsning må dere faktisk håndtere selv Anonymkode: 87cdd...cf6 Nå forventer jeg heller ikke at utleier fikser opp i problemet heller. Jeg har fikset det selv gjennom å få meg til helvete ut der i fra. Og klart skal de som bor organisere kollektivet selv (innenfor grensene som også står i leiekontrakten). I midlertidig har det tidligere blitt vist interesse av at han ønsker å skape et bra bomiljø og har aktivt flyttet folk som har gitt uttrykk for at det ikke går. Akkurat derfor veldig mange blir boende i denne leilighetskomplekset i flere år. Anonymkode: ed6c4...598
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:41 #10 Skrevet mandag kl. 22:41 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror ikke at den kapitalistiske grisen bryr seg om det, nei. Den "såkalte søte jenta" bør også være obs på om det ikke er en del skjulte kameraer rundt omkring. Det finnes en del mannlige, pervogris utleiere. Anonymkode: 0eb80...202 Høres ut som du trenger å snakke med noen proffesjonelle Anonymkode: be38c...e65 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:47 #11 Skrevet mandag kl. 22:47 Det tviler jeg på. Men jeg hadde ALDRI bodd et sted hvor rommet ikke kan låses! Anonymkode: 06bc1...dea 4 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:51 #12 Skrevet mandag kl. 22:51 Så lenge jeg får leien i tide, så nei. Anonymkode: b1f95...df8
Snok1 Skrevet mandag kl. 22:53 #13 Skrevet mandag kl. 22:53 Har dere èn kontrakt, så betyr det noen hvem sitt navn som står på kontrakten. Har dere individuelle kontrakter jan han jo si opp bråkmakerne og beholde deg. Dersom kontrakten bare står på deg, kan du bytte ut bråkmakerne.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 22:58 #14 Skrevet mandag kl. 22:58 Nei, dette er ting dere leietakere må finne ut av selv! Utleier er kun nettopp det; utleier! Utleier er ingen bedrift hvor han står som leder og må løse konflikter dere i mellom! Anonymkode: 493a2...e3e
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 23:06 #15 Skrevet mandag kl. 23:06 Jaja uansett ikke mitt problem hvordan de ønsker å oppføre seg videre ettersom jeg endelig er befridd fra dette kollektivet fra helvete. Tenkte mere om utleier ønsker å vite hva som foregår i kollektivet i forhold til at han skal sette inn nye. Eksempelvis er platetoppen knust noe ho ene har ansvar for og som også er godt dokumentert gjennom skriftlige samtaler og bilder. Det er jo selvfølgelig noe jeg må oppdatere på når jeg flytter. Tenkte også å si en kort greie om at det er lurt å sette inn nøklene til rommene ettersom at kollektivene består av «fremmede» og det har vært innbrudd å gården før. Han har vist interesse for det sosiale, men ut i fra det jeg forstår så er ikke det av interesse for utleier så det tar jeg ikke det med. Så får han stå ansvarlig for hvem han selv har valgt å putte inn i dette kollektivet Anonymkode: ed6c4...598 1
Bigote Skrevet mandag kl. 23:07 #16 Skrevet mandag kl. 23:07 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): poenget mitt er at jeg lurer på om utleier vil bry seg om dette. De som avskriver at dette er et problem for utleier vet ikke helt hva de snakker om Det vil alltid være mest gunstig for utleier at de i kollektivet fungerer sammen da trivsel øker sjansen for lengre utleieforhold som resulterer i en mer stabil inntekt. Så må man legge til mindre jobb mtp. å få inn nye beboere (+ annonser, visninger, og kontrakt-og depositum-styr osv).. Har man folk i kollektivet som gjør kollektivet mindre attraktivt å bo i vil det være utleier sitt problem pga. oftere tomme rom da folk flytter ut hyppigere. Noen utleiere vil jo bry seg mer om disse tingene enn andre, men jeg ville nok sagt i fra til utleier av solidaritet for de fremtidige personene som flytter inn og for å gjøre h*n oppmerksom på det. Hadde selv en utleier da jeg var yngre som gjorde mye for trivsel alene fordi det var bra for businessen hans.. Endret mandag kl. 23:10 av Bigote 2
Karnanna Skrevet mandag kl. 23:17 #17 Skrevet mandag kl. 23:17 Nøkkel til privat rom burde være en selvfølge! 4 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 23:23 #18 Skrevet mandag kl. 23:23 Ja, mange utleier vil bry seg om dette. Og mange vil nok ikke bry seg før det går lengre enn dette. Anonymkode: 58ecc...bc7 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 23:32 #19 Skrevet mandag kl. 23:32 Ja veldig enig i hva som skrives. Jeg har fått oppfatning om at utleier har skapt noen veldig solide kollektiv i de andre leilighetene i blokka med å nettopp interesse seg for hvordan det går, og st han vinner på det i lengden ved at han slipper å drive en haug med visninger. Han er (pleier) å være veldig streng på hvem han tar inn også og gjør det tydelig i annonsen at det ikke er en festleilighet. Samtidig er det viktig for meg å si at jeg er ikke så streng altså. Ta deg absolutt en fest i blant. Hovedproblemet er det intense mangelen for respekt for andre. De 2 gangene jeg har sagt ifra og gjorde det veldig tydelig at de kunne ha vors, men at det er greit med forvarsel sånn at jeg kan «forsvinne» ut av leiligheten ble jeg ignorert både på melding og i virkeligheten. Noe jeg ikke forstår ettersom at jeg gir de muligheten til å få styre fritt selv. Hadde også en hendelse hvor jeg skulle få besøk i stua og hadde gitt 5 dagers varsel og alikevel får de besøk av en haug med jenter på kjøkkenet som baksnakker meg og besøket mitt og senere kapret stua når vi var på do. Ble så flaut for meg til slutt at jeg og besøket mitt bare måtte dra hahah Utleier har dessverre vært veldig uheldig med hvem han tok inn denne gangen Anonymkode: ed6c4...598 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:18 #20 Skrevet tirsdag kl. 13:18 Har utleier interesse av å vite om dette? Det er meget mulig, og det skader ikke å gi ham informasjon. Har utleier ansvar for å rydde opp internt i kollektivet? Nei. Anonymkode: 8f6f0...dd7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå