AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:34 #1 Skrevet mandag kl. 15:34 Jeg faster 18:6 i hverdager og 16:8 i helger. Mitt siste måltid i hverdagen er ca kl 18, prøver å ha lagt meg til å sove rundt 21.30 og det pleier å gå bra. Men så skjer det av og til at jeg ikke klarer å sovne, og da merker jeg at jeg er sulten. Jeg får simpelthen ikke sovnet da før jeg inntar noe å spise - jeg prøvd flere ganger alle mulige teknikker for å få til å sovne, det skjer aldri - før jeg inntar litt mat og da sovner kjapt. Hva gjør dere i slike situasjoner? Det er frustrerende at jeg må bryte fasten for å klare å sovne. Anonymkode: d8854...8da
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:42 #2 Skrevet mandag kl. 15:42 Jeg vet ikke hva du spiser i spisevinduet, men jeg vet en del bruker smør og sier det ikke bryter fasten. Det er hovedsaklig fett og gir ikke merkbart utslag på insulinnivået. https://atozwellbeing.com/does-butter-break-intermittent-fasting/ Jeg sliter ikke med sult selv, men sover ofte dårlig. Planlegger å prøve smør på natta for å se om det hjelper, det er ting som tyder på at det kan gjøre det. Jeg tenker å brune smør og kjøle det ned. Mange lager biter i små silikonformer. Om du vil prøve, så kan du søke på "browned butter bites". Anonymkode: efc2b...3d0 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:38 #3 Skrevet mandag kl. 16:38 Det betyr at du bør spise mer eller bedre til siste måltid. Hvis jeg kjenner meg sulten før jeg legger meg passer jeg på å spise noe som bare fyller akkurat nok til å få sove, men som fordøyes lett, som litt yoghurt naturell. Anonymkode: 75ff1...89f 3 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:47 #4 Skrevet mandag kl. 16:47 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det betyr at du bør spise mer eller bedre til siste måltid. Anonymkode: 75ff1...89f Ja, men hva da? Som oftes er siste måltidet mitt middagen. Anonymkode: d8854...8da
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:49 #5 Skrevet mandag kl. 16:49 Det ødelegger jo for de gunstige prossessene som skjer i kroppen ved fasting. Veldig kjedelig. Jeg har aldri vært borti det du beskriver, men mitt siste måltid er mitt mest karboinnholdsrike. Første måltid er protein+fett fokus, og så karbo inn på kvelden - det har hjulpet min kropp enormt. Både for metabolismen og energinivået. Kanskje forsøke det? Selv om det høres jo nesten ut som om du spiser for lite gjennom dagen... Så faktisk, la oss heller spørre deg, hva spiser du som siste måltid? Og hvor spiser du hele dagen? Anonymkode: b3a93...d64 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:56 #6 Skrevet mandag kl. 16:56 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det ødelegger jo for de gunstige prossessene som skjer i kroppen ved fasting. Veldig kjedelig. Jeg har aldri vært borti det du beskriver, men mitt siste måltid er mitt mest karboinnholdsrike. Første måltid er protein+fett fokus, og så karbo inn på kvelden - det har hjulpet min kropp enormt. Både for metabolismen og energinivået. Kanskje forsøke det? Selv om det høres jo nesten ut som om du spiser for lite gjennom dagen... Så faktisk, la oss heller spørre deg, hva spiser du som siste måltid? Og hvor spiser du hele dagen? Anonymkode: b3a93...d64 Ja, nettopp, og den prossesen vil jeg jo helst ikke ødelegge. Jeg spiser nok ikke riktig sammensatt middagsmåltid, jeg er klar over det. Jeg spiser mitt første måltid kl 12, da er 1 grovbrødskive med pålegg og 1 kopp kaffe. Mitt andre måltid er 1 wasa knekkebrød med vann eller noe frukt rundt kl 15, og altså siste måltid er middagen nærmere 18. Jeg må nok tenke mer på sammensetningen av middagen, men uansett om jeg har spist meg stappmett f.eks så blir jeg fortsatt ganske sulten etter 4-5 timer, så derfor jeg prøver å legge meg før jeg når den "sulten"- terskelen. Noen tips til hvordan jeg skal legge opp middagen? Hva bør jeg har absolutt mest av på tallerken som metter lengst? Anonymkode: d8854...8da
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:57 #7 Skrevet mandag kl. 16:57 Jeg dropper frokost og spiser heller senere på kvelden. Holder fint ut til lunsj uten inntak av mat. Jeg er heller ikke for hard på fastingen så hvis det ikke går en dag så aksepterer jeg det og starter opp igjen neste dag. Jeg er mere sulten mitt på dagen og mot kvelden så å kutte ut frokost er mere riktig for meg enn å slutte å spise kl 18. Jeg kan ofte fint vente til ganske langt ut på dagen med å innta første måltid og evt drøye lunsj en til 2 timer for å få inn lengre fasteperiode. Anonymkode: d5e0c...93f 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:59 #8 Skrevet mandag kl. 16:59 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg dropper frokost og spiser heller senere på kvelden. Holder fint ut til lunsj uten inntak av mat. Jeg er heller ikke for hard på fastingen så hvis det ikke går en dag så aksepterer jeg det og starter opp igjen neste dag. Jeg er mere sulten mitt på dagen og mot kvelden så å kutte ut frokost er mere riktig for meg enn å slutte å spise kl 18. Jeg kan ofte fint vente til ganske langt ut på dagen med å innta første måltid og evt drøye lunsj en til 2 timer for å få inn lengre fasteperiode. Anonymkode: d5e0c...93f Vil ikke kalle mitt første måltid kl 12 for frokost. I helgene spiser jeg enda senere, men da er jeg ikke på jobb heller - da er ofte mitt første måltid rundt 14. Anonymkode: d8854...8da
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:04 #9 Skrevet mandag kl. 17:04 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, nettopp, og den prossesen vil jeg jo helst ikke ødelegge. Jeg spiser nok ikke riktig sammensatt middagsmåltid, jeg er klar over det. Jeg spiser mitt første måltid kl 12, da er 1 grovbrødskive med pålegg og 1 kopp kaffe. Mitt andre måltid er 1 wasa knekkebrød med vann eller noe frukt rundt kl 15, og altså siste måltid er middagen nærmere 18. Jeg må nok tenke mer på sammensetningen av middagen, men uansett om jeg har spist meg stappmett f.eks så blir jeg fortsatt ganske sulten etter 4-5 timer, så derfor jeg prøver å legge meg før jeg når den "sulten"- terskelen. Noen tips til hvordan jeg skal legge opp middagen? Hva bør jeg har absolutt mest av på tallerken som metter lengst? Anonymkode: d8854...8da Du spiser jo veldig lite ila dagen? Anonymkode: 6b57d...743 5 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:11 #10 Skrevet mandag kl. 17:11 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, nettopp, og den prossesen vil jeg jo helst ikke ødelegge. Jeg spiser nok ikke riktig sammensatt middagsmåltid, jeg er klar over det. Jeg spiser mitt første måltid kl 12, da er 1 grovbrødskive med pålegg og 1 kopp kaffe. Mitt andre måltid er 1 wasa knekkebrød med vann eller noe frukt rundt kl 15, og altså siste måltid er middagen nærmere 18. Jeg må nok tenke mer på sammensetningen av middagen, men uansett om jeg har spist meg stappmett f.eks så blir jeg fortsatt ganske sulten etter 4-5 timer, så derfor jeg prøver å legge meg før jeg når den "sulten"- terskelen. Noen tips til hvordan jeg skal legge opp middagen? Hva bør jeg har absolutt mest av på tallerken som metter lengst? Anonymkode: d8854...8da Du spiser jo veldig lite. Vet ikke hva du spiser til middag, men når jeg ser de andre måltidene tipper jeg det blir fett og protein gjennom dagen? I dag har jeg spist en boks sardiner, eggerøre laget med gressløk og masse smør og litt potetbåter. (3 egg) Blåbær. Middagen er pasta med 200 g røkelaks. (Creme fraiche, dill, rødløk, spinat) Spiser ofte kvelds rett etter middag, feks hjemmebakt brød med smør og gulost. Agurkskiver. Jeg må spise endel karbs til kveld for å sove bra. Anonymkode: d53e8...5d0 3 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:13 #11 Skrevet mandag kl. 17:13 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg spiser mitt første måltid kl 12, da er 1 grovbrødskive med pålegg og 1 kopp kaffe. Mitt andre måltid er 1 wasa knekkebrød med vann eller noe frukt rundt kl 15, og altså siste måltid er middagen nærmere 18. Anonymkode: d8854...8da Du spiser veldig lite, med mindre middag er gigaposjoner og det tror jeg ikke det er. Ville spist mer til lunsj + banan. Eventuelt havregrøt, blåbær og banan. I 15-tiden ville jeg også spist noe frukt eller gultot, kålrot og kylling eller egg. Middag; Greit balansert med proteiner, som metter, grønnsaker og potet. Anonymkode: 3851a...9e4 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:14 #12 Skrevet mandag kl. 17:14 Får du til å ha spisevindu mellom 14 og 20 heller? 🙂 Anonymkode: be35c...d5b
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:16 #13 Skrevet mandag kl. 17:16 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du spiser jo veldig lite ila dagen? Anonymkode: 6b57d...743 Jeg har ikke behov for å spise mer? Jeg kan jo ikke trykke i meg mat når jeg blir mett av det jeg spiser? Anonymkode: d8854...8da
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:19 #14 Skrevet mandag kl. 17:19 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Får du til å ha spisevindu mellom 14 og 20 heller? 🙂 Anonymkode: be35c...d5b Merker det er litt vanskelig, for jeg må følge litt rytmen på jobben, og da er lunsjen kl 12. Resten av dagen er det veldig travelt (jobber i bgh) og har ikke noe anledning til å spise noe større måltid enn bare en kjapp frukt eller wasa knekkebrød i farten. Men jeg gjør det i helgene. Anonymkode: d8854...8da
Gnå Skrevet mandag kl. 17:31 #15 Skrevet mandag kl. 17:31 Som andre skriver her, spiser du jo lite. Det kan gå bra på dagen, fordi kroppen da sannsynligvis er så stresset at du ikke kjenner signaler. Men så kommer det på natten når den/slapper av og har plass til å kjenne på sånt igjen. Jeg ville prøvd å spise mer i spisevinduet ditt, selv om det ikke kjennes naturlig. Evt. bare godta at faste ikke er noe for deg? Vi er forskjellige, og det går veldig fint an å leve med en annen måltidsrytme også 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:38 #16 Skrevet mandag kl. 17:38 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har ikke behov for å spise mer? Jeg kan jo ikke trykke i meg mat når jeg blir mett av det jeg spiser? Anonymkode: d8854...8da Du blir jo åpenbart ikke mett dersom du må spise utenfor vinduet for å få sove. Du må nok spise mer på det første måltidet og mellommåltidet. Anonymkode: 6b57d...743 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:41 #17 Skrevet mandag kl. 17:41 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du blir jo åpenbart ikke mett dersom du må spise utenfor vinduet for å få sove. Du må nok spise mer på det første måltidet og mellommåltidet. Anonymkode: 6b57d...743 Som skrevet tidligere, om jeg legger meg innen 4 timer av siste måltid så sover jeg helt fint gjennom natten. Så da er jo ikke for lite mat et problem. Men de gangene jeg ikke sovner til da, av ulike grunner som grubling, for mye kaffe, er rett og slett ikke trøtt nok, så begynner jeg å bli sulten. Det skjer noen få ganger, men det er irriterende at jeg må bryte fasten for å spise da. Men at jeg ikke skal klare å sovne er jo ikke noe jeg kan vite på forhånd. Men jeg skal helt klart se mer over sammensetningen av mitt siste måltid. Anonymkode: d8854...8da
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:42 #18 Skrevet mandag kl. 17:42 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ja, men hva da? Som oftes er siste måltidet mitt middagen. Anonymkode: d8854...8da Spørs når du spiser middag, men kanskje du kan ta en liten yoghurt før du legger deg? Dvs, før spisevinduet ditt går ut? Anonymkode: 90c85...35b
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:46 #19 Skrevet mandag kl. 17:46 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som skrevet tidligere, om jeg legger meg innen 4 timer av siste måltid så sover jeg helt fint gjennom natten. Så da er jo ikke for lite mat et problem. Men de gangene jeg ikke sovner til da, av ulike grunner som grubling, for mye kaffe, er rett og slett ikke trøtt nok, så begynner jeg å bli sulten. Det skjer noen få ganger, men det er irriterende at jeg må bryte fasten for å spise da. Men at jeg ikke skal klare å sovne er jo ikke noe jeg kan vite på forhånd. Men jeg skal helt klart se mer over sammensetningen av mitt siste måltid. Anonymkode: d8854...8da Men problemet ditt er jo ikke da fastingen, men at du drikker kaffe for sent. Du må lage bedre søvnhygiene, så du får sove! Anonymkode: 59436...91d 1 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:48 #20 Skrevet mandag kl. 17:48 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men at jeg ikke skal klare å sovne er jo ikke noe jeg kan vite på forhånd. Det er ikke vanlig å slite med å sove regelmessig. Anonymkode: 6b57d...743 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå