AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:36 #1 Skrevet mandag kl. 12:36 Vi bor i et rekkehus fra 70-tallet, nylig innflyttet. Fire enheter, der vi bor i en av de midterste. Naboen vår, som bor i den andre midtre, har bodd der siden oppføring. Han forteller om at han har gjort det meste av elektrisk arbeid etter oppføring på egenhånd. Mannen er ikke elektriker, han var revisor før han pensjonerte seg. Vi er veldig bekymret for at det skal oppstå brann i el-anlegget hans. Vi fikk utført en kontroll på anlegget etter vi flyttet inn for sikkerhets skyld, og det ble funnet småting som vi måtte utbedre. Vi fryktet at naboen kan ha gjort ting som medfører høy risiko for brann, og mtp at vi bor vegg i vegg med ham med to små barn og dyr i hus, ønsker vi å melde dette til noen. Vi har nemlig fortalt ham at vi hadde kontroll og hva funnene var, og anbefalt ham en slik kontroll også, men da bare lo han av det. Vi er rådville. Hjelp oss! Anonymkode: 9f904...280
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:41 #2 Skrevet mandag kl. 12:41 De har nok hatt kontroll på anlegget. Det har vi hatt 2 ganger etter vi flytta. Ikke spurt om det selv. Men fått beskjed om el kontroll. Her hos oss er det min pappa som har gjort alt. Men han er elektriker da. Og fått godkjent alt av arbeid gjennom firma. Men ring kommunen og nevn din bekymring på den adressen. Det hadde jeg gjort. Anonymkode: 0f763...1e6 2
Maskinfører Skrevet mandag kl. 12:47 #3 Skrevet mandag kl. 12:47 Er El tilsynet du må melde dette tll så vil de komme på kontroll hvor dere vil bli pålagt og rette feilene
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 12:47 #4 Skrevet mandag kl. 12:47 Slapp helt av. I forhold til hvor mange boliger som er hjemmemek på el-anlegget er det svært få branner å snakke om. Større sannsynlighet at brann starter i et apparat tilkoblet det elektriske anlegget. Og da kan like gjerne brannen starte i ditt eget hjem. DLE er forøvrig tilsynsorganet om du ønsker å melde inn. Selv har jeg gjort masse av det elektriske arbeidet hjemme, helt uten anmerkinger fra sist inspeksjon. Anonymkode: f1330...dd8 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:28 #5 Skrevet mandag kl. 18:28 Du kan jo håpe, TS, at det er dobbelt gips mellom enhetene, for brannsikkerhet. Anonymkode: 6301b...d39
Grønnsaksvaffel Skrevet mandag kl. 21:56 #6 Skrevet mandag kl. 21:56 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De har nok hatt kontroll på anlegget. Det har vi hatt 2 ganger etter vi flytta. Ikke spurt om det selv. Men fått beskjed om el kontroll. Her hos oss er det min pappa som har gjort alt. Men han er elektriker da. Og fått godkjent alt av arbeid gjennom firma. Men ring kommunen og nevn din bekymring på den adressen. Det hadde jeg gjort. Anonymkode: 0f763...1e6 Hvor ofte det er kontroll varierer fra kommune til kommune. Jeg hadde eid leiligheten min i 10 år før jeg fikk kontroll. En kollega hadde eid sin enda lengre da hun fikk kontroll. Ts - meldt til eltilsynet.
AnonymBruker Skrevet i går, 00:19 #7 Skrevet i går, 00:19 Grønnsaksvaffel skrev (2 timer siden): Hvor ofte det er kontroll varierer fra kommune til kommune. Jeg hadde eid leiligheten min i 10 år før jeg fikk kontroll. En kollega hadde eid sin enda lengre da hun fikk kontroll. Ts - meldt til eltilsynet. Yes. Fikk varsel om el-tilsyn nå, ser på siden der at sist var i mars 2005😂 Anonymkode: 8426f...fea 1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:49 #8 Skrevet i går, 11:49 Vi hadde tilsyn for 2 år siden og hadde nettopp en til. De kommer ca hvert annet år. Han som var her sa det meste er ikke lenger tillatt og gjøre selv. En kollega innstallerte downlights i taket selv, dette er en del år siden, mens vi var på jobb fikk han tlf at huset brant. Det hadde tatt fyr i taket. Ble ingen erstatning via forsikring på han. Huset ble totalskadd. Han som hadde tilsyn hos oss sa de hadde oppdaget mye hobby elektrikere under inspeksjonen og flere potensielle farer. Jeg har alltid elektriker. Hadde meldt fra jeg. Anonymkode: 44af1...a74
Soft mann Skrevet i går, 11:59 #9 Skrevet i går, 11:59 El-tilsynet har ofte kontroller. Ofte blir det nok bedre og sikrere å gjøre det selv. En vil jo ikke at huset en bor skal brenne.
AnonymBruker Skrevet i går, 12:07 #10 Skrevet i går, 12:07 Jeg gjør også en del elektrisk selv, men da av den enkle sorten som å montere stikkontakter og slikt. Aldri noe i selve sikringsskapet. Fikk alt godkjent sist det var elektriker her i huset. Har ikke hatt tilsyn her. Har bytte hele sikringsskapet (fra skru til automat) og en del annet etter å ha overtatt her for 4 år siden. Anonymkode: 2e12d...baf
AnonymBruker Skrevet i går, 16:15 #11 Skrevet i går, 16:15 Revisorer kan også være gode elektrikere. Den der elektriker-tittelen er oppskrytt. Ikke snakk om rakettforskning. 🚀 Anonymkode: 90bb0...e6e
AnonymBruker Skrevet i går, 16:17 #12 Skrevet i går, 16:17 Kontakt el-tilsynet. At det er hyppige kontroller over alt stemmer ikke. Selv har jeg bodd samme sted i 12 år, og vi hadde første el-tilsyn i fjor… Anonymkode: 4f2f0...6b8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå