AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:21 #1 Skrevet mandag kl. 10:21 Jeg er kvinne, 41. Mor til tenåringsbarn. Har de siste 6-7 årene hatt det ganske tøft i perioder, mange bekymringer rundt økonomi, bolig, aldrende foreldre, m.m. Etter covid har jeg aldri klart å hente tilbake vaner ift å ta initiativ ovenfor venner (gjelder begge veier), eller motivasjon til å trene (utover å gå til og fra jobb hver dag). Jeg føler meg helt tom i lange perioder, følelsesregisteret er flatt, ser lite positivt for fremtiden, og klarer ikke å engasjere eller motivere meg til trening, hobbyer e.l. Lite overskudd på ettermiddagene. Har snakket med legen min for en stund siden, og hun rådet meg til å trene og gå på café med venninner. At dette er vanlig for voksne mødre på min alder. Men hvordan vet jeg om dette skyldes overbelastning etter år med stress, hormonendringer pga alder, eller en kombinasjon av begge? Er det noen prøver man kan ta for å finne ut av om man er i perimenopause, eller noe annet? Anonymkode: b4ad5...aaf
Pysa Skrevet mandag kl. 10:29 #2 Skrevet mandag kl. 10:29 Se på mannen din. Er han helt dust, er du i overgangsalderen. Neida. Joda. Hormoner kan du sjekke hos legen. Det høres jo ut som om du er midt oppi det (slik jeg er). Og spiller det egentlig noen rolle hvorfor det er slik som det er? Prøv med tilskudd av østrogen, mulig det kan hjelpe. Om ikke, må du finne strategier for å komme deg gjennom og gjøre det som er best for deg. Så enkelt og så vanskelig. Klem!
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:38 #3 Skrevet mandag kl. 10:38 Det kan du egentlig ikke få et fullstendig svar på uten å forsøke hormonbehandling og se om det hjelper. Det kan være en kombinasjon av at du har en ustabil og lavere hormonproduksjon som igjen gjør at stresshormoner får mer plass og livet ditt blir vanskeligere å håndtere. Anonymkode: f5c4a...5ac
MiominMio Skrevet mandag kl. 10:46 #4 Skrevet mandag kl. 10:46 Det er nok veldig individuelt, men hos meg så var det hetetokter, nattesvette som var utslaget. Det var liksom ikke noe tvil. Så legen tok en blodprøve og det viste tegn på hormon endringer, men jeg ble henvist til gynekolog som også tok en del blodprøver samt ultralyd osv. Så det ble konstatert og jeg fikk hormonell behandling for det. Jeg får Activelle og dette er pga. at jeg har hatt en livmor reduksjon. De fleste jeg kjenner har spray, plaster eller noe krem. Jeg har det veldig godt nå jeg (håper det varer). Mye overskudd og sover godt om natta og har ikke antydning til hetetokter lenger.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:13 #5 Skrevet mandag kl. 17:13 Jeg hadde det mye likt som deg, med langvarig stress og overbelastning over flere år. Hadde også hetetokter og dårlig søvn i tillegg til de psykiske symptomene. Jeg fikk henvisning til gynekolog, hun så på ultralyd at jeg hadde forholdsvis få egg igjen, og med tanke på symptomene mine sa hun at det mest sannsynlig var perimenopause. Jeg tok ingen blodprøver. Begynte på østrogen som hjalp mot hetetokter og søvnproblemer. I tillegg ble jeg kvitt leddsmerter jeg ikke hadde tenkt over at jeg hadde. Begynte på testosteron noe senere, og det hjalp på sexlyst, men også på energinivå og tiltakslyst ☺️ Anonymkode: 8ea75...ebc
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:13 #6 Skrevet mandag kl. 17:13 Jeg var 40 år forresten. Anonymkode: 8ea75...ebc
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:27 #7 Skrevet mandag kl. 17:27 Anbefaler deg å høre hormompodden med Monica Dyvi. Der forklares det om hvordan hormoner virker og hva som kan gjøre at vi føler oss i dårlig form. Vurderer selv å dra tilbake til legen for å be om hormoner. Er noe eldre, 45 år, men tenker kanskje å ta tak i andre ting først. Tror nok det er mye å hente på livsstilsendringer. Anonymkode: e6fe7...935
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 17:39 #8 Skrevet mandag kl. 17:39 Man pleier ikke å ta prøver for å finne ut om det er peri-menopause. Man går etter symptomer. Du har vel ikke noen av de vanligste symptomene på peri-menopause akkurat nå? Det går an å snakke med en gynekolog om det, kanskje du får prøve ut hormoner. Hvis det ikke hjelper, så er det ikke peri-menopause (evt. behøver du endring av dose/medikament). Anonymkode: 1d214...fcb
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 21:05 #9 Skrevet mandag kl. 21:05 Så er sted at det sikreste tegnet på at man er i overgangsalderen er at man lurer på om man er kommet i overgangsalderenen 🙂 Anonymkode: 6f5f0...fcd
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:46 #11 Skrevet tirsdag kl. 12:46 Hos gynekolog ser de på om eggene minker. Gjør de det, så er det overgangsalderen neste. Å måle hos legen er ikke vits med mindre du tar mange ganger, på ulike stadier i syklusen da det svinger for mye så lenge du fortsatt har mens. Anonymkode: 99832...0bd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå