Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har vært sammen med en bra mann i et års tid. Jeg har tre barn og han har to. Nå er han blitt sykemeldt pga depresjon. Jeg har lenge tenkt litt over ulikheten mellom oss. Jeg synes han tar dårlige og usunne valg for seg selv. Han beveger seg for lite, veier litt for mye og spiser usunt. Sier selv at han har lyst å endre dette, men viser lite selvkontroll. Jeg har prøvd å få han med på tur, lager sunn mat osv. Det setter han pris på, men jeg er jo ikke mora hans.. og nå kjenner jeg at det røyner på.

Nå som han er sykemeldt så trenger han vel mer støtte enn det jeg klarer å gi. Barna mine krever naturlig nok mye, og jeg føler jeg blir dratt litt ned av kjæresten når jeg har barnefri pga situasjonen han er i. Men får jo dårlig samvittighet av tanken på å gå fra en som allerede sliter.. er jo glad i han og. What to do..

Anonymkode: d0ce7...2e0

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar han vare på barna sine? Dere har kun vært sammen et år, jeg tror jeg hadde gått hvis han ikke aktivt prøver å bedre situasjonen. Depresjon er tøft, men full sykemelding sammen med inaktivitet og dårlig mat er sjelden veien til bedring. Jeg ville i det minste sett en innsats, 5 minutter tur rundt kvartalet er en start. 

Anonymkode: 38528...4f8

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Går han til psykolog? 

Anonymkode: cab0c...9c8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det der hadde jeg droppet. Også før sykemelding.

Se 5 - 10 - 15 år frem - på hvor en lat, noe overvektig, depressiv, mann - sannsynligvis er. 

Anonymkode: d0b26...932

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde dumpet han. Hvis han drar deg ned, er det hverken bra for deg eller barna dine. Folk som ikke styrer lystene sine, når det kommer til mat, alkohol, eller hva det skal være kan man ikke stole på tar de rette valgene for seg selv, eller de rundt. Så må han selv ta ansvar og komme seg ut av egne problemer. Ikke la deg dra ned pga han. Og ikke ha dårlig samvittighet. Du skylder både deg selv og barna og ta best mulig valg for dere. Hvis du dumper han, tror jeg du vil se tilbake og tenke at det var et godt valg!

Anonymkode: 29615...6ea

• Liker 2
Skrevet

Ts her

Han går i terapi ja. Og han tar greit vare på ungene etter det jeg kan se. Mobiliserer nok da. 

Anonymkode: d0ce7...2e0

Skrevet

Når man er deprimert, suger det så mye energi at det kan være vanskelig å ta sunne valg. Det er i hvert fall vanskelig å fokusere på flere gode valg samtidig. 

Sunt kosthold og å gå turer i frisk luft hjelper på psyken, men det er mye å forvente at en deprimert person skal klare å motivere seg til begge deler samtidig. Min psykolog anbefalte å endre én ting om gangen. For min del begynte jeg med lange turer og så kom gode kostholdsvalg nærmest av seg selv etterhvert.

Når han er sykemeldt må han selv lage seg en rutine, han kan gå tur på dagtid med en lydbok eller podcast på øret, eller bare forsøke å nyte naturen.

Anonymkode: deee0...96a

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sikre deg og ditt!

Anonymkode: fdff5...216

• Liker 1
Skrevet

Men hva gjør han for å bedre egen mentale helse? Går han i terapi eller sitter han bare hjemme i sofaen med fjernkontroll og potetgull mens dørstokkmila blir mer og mer skummel? 

Anonymkode: 77091...7b2

Skrevet

Syns ikke du virker særlig forståelsesfulle eller utholdende, så er vel like greit du går? Man trenger litt stamina som pårørende. 

Anonymkode: a68f0...abf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men hva gjør han for å bedre egen mentale helse? Går han i terapi eller sitter han bare hjemme i sofaen med fjernkontroll og potetgull mens dørstokkmila blir mer og mer skummel? 

Anonymkode: 77091...7b2

Ts har skrevet at han går i terapi. 

Skrevet

Hvis dere ikke har vært sammen lenge nok til at du føler lojalitet eller omsorg for han i en slik fase av livet, er det like greit å avslutte det nå. Det er en ærlig sak

Anonymkode: 3b53e...413

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Syns ikke du virker særlig forståelsesfulle eller utholdende, så er vel like greit du går? Man trenger litt stamina som pårørende. 

De har vært i sammen i kun et år + hun har tre egne barn. Skjønner godt om hun går nå. Hadde det dreid som om et forhold som hadde vart i mange år hvor partneren plutselig ble syk, hadde saken vært en annen. Skjønner likevel at det ikke er en enkel beslutning å ta.

Anonymkode: 797f8...820

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker det samme.

Det er helt innafor å kutte forholdet. Du mente han var feil før han ble sykemeldt, og ville «fikse» de tingene du ikke likte.

Allerede der er det jo et problem.

Så blir gan sykemeldt, og du virker ikke ha evnen/ønsket til å være noens pårørende.

Som jeg kan forstå når man har 3 unger.

Men, i ditt tilfelle tror jeg ikke du er klar for et langvarig forhold enda? 

Det virker for meg som du ikke helt orker Hverdagen AS og dens realiteter - og har nok med ungene.

Kanskje en langvarig partner er bedre å vente med til ungene er store og flyttet ut.

Samtidig…det skal godt gjøres å finne en 100% frisk mann som ikke har sine mindre perfekte sider dess høyere alderen blir. Samme gjelder jo for deg. 

Men denne fyren ville jeg latt få gå - utgangspunktet ditt er jo at du ikke var helt på nett med ham uansett. 

• Nyttig 2
Skrevet

Du skal bruke din energi på deg selv først. Så barna, jobb, husarbeide etc. Så kan du gi omsorg til kjæresten din. Men du skal ikke være kokk og personlig trener. Og merker du at han drar deg ned, så må du ta et steg tilbake. Hvis han suger ut energien din, kan dette gå ut over barna dine!

Anonymkode: f835b...b3b

• Nyttig 1
Skrevet

Synes det er innafor å gå dersom du ikke har kapasitet, føler han drar deg ned og hvis han i tillegg ikke gjør noe aktivt for å prøve å få det bedre. 

Ser noen poengterer at han tross alt går i terapi, men terapi hjelper ingenting om han ikke gjør noe aktivt selv for å få det bedre.  Da kan psykologen gi han så mange "verktøy" h*n bare klarer, men det hjelper ikke om det ikke blir omsatt til praksis. 

Anonymkode: 6419b...0e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...