AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:46 #1 Skrevet mandag kl. 07:46 Jeg skal søke meg ny jobb i 2026, og ledelsen vet om dette og stiller som referanse. Jeg ønsker ikke at kollegaene mine skal vite at jeg søker etter ny stilling før jeg har fått ny jobb. Er det sånn når man søker jobb at ledelsen på den nye jobben kan finne på å forhøre seg om meg, altså utenom referanselisten min? Isåfall må jeg vel kanskje si noe til kollegaene mine så de hører det fra meg, men vil helst ikke det. Anonymkode: e2e54...721
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:07 #2 Skrevet mandag kl. 08:07 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg skal søke meg ny jobb i 2026, og ledelsen vet om dette og stiller som referanse. Jeg ønsker ikke at kollegaene mine skal vite at jeg søker etter ny stilling før jeg har fått ny jobb. Er det sånn når man søker jobb at ledelsen på den nye jobben kan finne på å forhøre seg om meg, altså utenom referanselisten min? Isåfall må jeg vel kanskje si noe til kollegaene mine så de hører det fra meg, men vil helst ikke det. Anonymkode: e2e54...721 Nei Anonymkode: f7edd...580 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:19 #3 Skrevet mandag kl. 08:19 Med mindre du søker på offentlige stillinger hvor søkelisten offentliggjøress så er det absolutt ingen som får vite noe som helst. Anonymkode: c426b...56d 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:26 #4 Skrevet mandag kl. 09:26 AnonymBruker skrev (1 time siden): Med mindre du søker på offentlige stillinger hvor søkelisten offentliggjøress så er det absolutt ingen som får vite noe som helst. Anonymkode: c426b...56d Vanlig kommunale stillinger. Barnehage, men det pleier ikke å være sånn at disse offentliggjøres i avisen, så da bør det gå under radaren. Anonymkode: e2e54...721
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:43 #5 Skrevet mandag kl. 09:43 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vanlig kommunale stillinger. Barnehage, men det pleier ikke å være sånn at disse offentliggjøres i avisen, så da bør det gå under radaren. Anonymkode: e2e54...721 Alle kan be om innsyn i disse listene. Anonymkode: 15c35...2f3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:44 #6 Skrevet mandag kl. 09:44 Hvis ny arbeidsgiver kontakter referanser du ikke har oppgitt, hadde jeg styrt langt unna. Det er fullstendig useriøst. Anonymkode: d2a5b...bb4 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 09:48 #7 Skrevet mandag kl. 09:48 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vanlig kommunale stillinger. Barnehage, men det pleier ikke å være sånn at disse offentliggjøres i avisen, så da bør det gå under radaren. Anonymkode: e2e54...721 Det pleier å komme ut. Noen leser de listene, så laget lokalavisen innimellom lister etc. Du kan jo be om å bli unntatt offentligheten men da bør du ha god grunn. Anonymkode: bfb0c...23f
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:19 #8 Skrevet mandag kl. 11:19 Norge er et lite land, og særlig innenfor bestemte bransjer blir arbeidsmarkedet ganske begrenset. Folk kjenner hverandre og snakker med hverandre. I en tidligere jobb fikk jeg vite at en representant for ledelsen hadde snakket med noen som slett ikke sto på referanselista mi. Jeg likte det dårlig, men fikk opp øynene for at dette kan skje. Det var ikke et referanseintervju, men en mer eller mindre uformell samtale der de hadde snakket om meg og mine personlige egenskaper; hvordan jeg var som person, som kollega, faglig og sosialt. I etterkant kjenner jeg til ganske mange liknende tilfeller, og det i ganske ulike bransjer. Felles er at det alltid skjer på et uformelt vis, og alltid fordi det er noen som kjenner noen. Det betyr ikke at potensielle arbeidsgivere kontakter kollegaene dine i øst og vest: det betyr bare at hvis noen kjenner noen, kan det hende at de tar en prat. Det kan være fornuftig å være i forkant når du er i jobbintervju. Fortell at ledelsen din kjenner til at du søker jobb, men at kollegaer ellers ikke er kjent med det, da du ikke ønsker å skape usikkerhet og uro i arbeidsmiljøet. Anonymkode: 68e71...a65 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:29 #9 Skrevet mandag kl. 11:29 Du må jo da se an hva du søker på. Kjenner den personen som skal vurdere deg for stillingen noen av de du jobber med personlig? I så fall kan de finne på å snakke med folk de kjenner om deg, for å få informasjon av noen de stoler på. Jeg har søkt jobber der jeg har bedt om å ikke komme på offentlig søkeliste, og oppgitt at jeg ikke ønsker at nåværende arbeidsgiver skal få vite, som grunn. Jeg vet samtidig at den som skal vurdere meg, kjenner en tidligere nær kollega veldig godt, da de jobber sammen. Det vil derfor overraske meg om ikke disse snakker sammen om meg som kandidat. Anonymkode: 211fe...409
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå