Gå til innhold

Skjorten utenpå eller inni dressbukse, hva er penest?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Spiller det noen rolle om det er barn eller voksen? Med eller uten vest og/eller jakke?

Jeg pleide å putte skjorta nedi buksa på sønnen min før, men den holder seg jo aldri der likevel. Så har begynt å la han ha skjorta utenpå buksa fra start av.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

at unger som er aktive har skjorten utenpå er nå en ting men at voksne ikke klarer holde skjorta nedi dressbuksen er bare uflidd og ikke OK. 

Anonymkode: fdbee...9f7

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet

Egentlig synes jeg det er helt greit begge deler, men synes det er penest på voksne med skjorten nedi.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes gutter og menn ser best ut med skjorten utenpå buksen, men det gir selvfølgelig et mer uformelt uttrykk.

Anonymkode: bb8bf...5b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

at unger som er aktive har skjorten utenpå er nå en ting men at voksne ikke klarer holde skjorta nedi dressbuksen er bare uflidd og ikke OK. 

Med stor mage er det alltid bedre med skjorta på utsiden.

Anonymkode: eb921...048

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

nope med stor mage er det bedre å finne dress som passer formen og kle seg som folk, å ha skjorta hengende utenpå gjør at man ser ekstra slaskete ut også om mangen henger utenfor under skjorten.. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud, nei, jeg er så veldig uenig!!

Anonymkode: 2237e...b8d

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Om man skal ha slips så må skjorta inni buksa. Om man ikke har slips, utenpå bedre.

Anonymkode: d9716...a5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på om skjorten er laget for å være utenpå (casual), eller inni (formell). Dette kan man som regel se på mønster og stoff, men også lengden. Noen skjorter er temmelig korte, og da skal de være utenpå. Formelle skjorter er gjerne såpass lange at de uansett ser latterlige ut utenpå. 

Anonymkode: e932d...8c0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (2 timer siden):

Spiller det noen rolle om det er barn eller voksen? Med eller uten vest og/eller jakke?

Jeg pleide å putte skjorta nedi buksa på sønnen min før, men den holder seg jo aldri der likevel. Så har begynt å la han ha skjorta utenpå buksa fra start av.

Barn kan starte med skjorten ned i buksen, etterkvart så sklir den jo opp og det er greit. Voksne skal ha skjorten i buksen hele tiden og klarer de ikke det, så påpeker jeg det på en vennlig måte. Voksne ser så uflidd ut med skjorten flagrende rundt.

Anonymkode: 13dd0...8a7

• Liker 2
Skrevet

Snakker vi om menn, eller om guttunger? Eller om kvinner og skjorta egentlig er bluse?

Så lenge vi snakker om voksne menn, så er det (heldigvis fremdeles) slik at anledninga må bestemme. Hvis anledninga er formell, så !!!SKAL!!!  skjorteflakene være inni. Det har med respekt for de du møter eller gjerninga/ anledninga å gjøre og har lite eller ingen ting med hva man sjøl synes er pent nok å gjøre. I slike tilfeller blir det nok litt vel i nedtoneste laget med bukse og bluse på kvinner, og de aller fleste vil vel innse at blusen utenpå til drakt buksedrakt ikke tar seg ut.

(Merk at jeg skriver formell her. Jeg synes at å skrive "pent antrekk" i innbydelsen indikerer at men synes gjestene sine kler seg stygt til vanlig.)

Hva man gjør ellers, det får bli opp til en selv. Jeg synes ikke noe om at menn bærer skjorta som om det er en tunika, altså utapå. Jeg skal imidlertid innrømme at med korterma skjorte, om sommeren, så gjør jeg unntak. Om man er korpulent, så gjør man seg ingen tjenester med å ha skjorta løs og slik forlenge livet til klær som er for trange.

Det tar seg bedre ut på kvinner enn menn å ha bluse/ skjorte utenpå, det kan være god grunner, men må må være oppmerksom på at mens det får overkroppen til å virke lengre, så korter det inn beina. Og gjør det nå for all det ikke til jakke/ blazer.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barn kan starte med skjorten ned i buksen, etterkvart så sklir den jo opp og det er greit. Voksne skal ha skjorten i buksen hele tiden og klarer de ikke det, så påpeker jeg det på en vennlig måte. Voksne ser så uflidd ut med skjorten flagrende rundt.

Anonymkode: 13dd0...8a7

Du påpeker det, faktisk?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, ikke sant? Skjorta nedi buksa framhever vel en stor mage?

Skrevet
draug 75 skrev (1 time siden):

Snakker vi om menn, eller om guttunger? Eller om kvinner og skjorta egentlig er bluse?

Så lenge vi snakker om voksne menn, så er det (heldigvis fremdeles) slik at anledninga må bestemme. Hvis anledninga er formell, så !!!SKAL!!!  skjorteflakene være inni. Det har med respekt for de du møter eller gjerninga/ anledninga å gjøre og har lite eller ingen ting med hva man sjøl synes er pent nok å gjøre. I slike tilfeller blir det nok litt vel i nedtoneste laget med bukse og bluse på kvinner, og de aller fleste vil vel innse at blusen utenpå til drakt buksedrakt ikke tar seg ut.

(Merk at jeg skriver formell her. Jeg synes at å skrive "pent antrekk" i innbydelsen indikerer at men synes gjestene sine kler seg stygt til vanlig.)

Hva man gjør ellers, det får bli opp til en selv. Jeg synes ikke noe om at menn bærer skjorta som om det er en tunika, altså utapå. Jeg skal imidlertid innrømme at med korterma skjorte, om sommeren, så gjør jeg unntak. Om man er korpulent, så gjør man seg ingen tjenester med å ha skjorta løs og slik forlenge livet til klær som er for trange.

Det tar seg bedre ut på kvinner enn menn å ha bluse/ skjorte utenpå, det kan være god grunner, men må må være oppmerksom på at mens det får overkroppen til å virke lengre, så korter det inn beina. Og gjør det nå for all det ikke til jakke/ blazer.

Nei, det passer vel ikke med skjorta utenpå til jakke/blazer. Men hva med vest?

Skrevet
Thyra skrev (5 timer siden):

For barn som fyker rundt spiller det ingen rolle. For voksne, så skal skjorta være nedi buksa når man har på dressbukse, og spesielt dersom man har på vest og/eller dressjakke eller blazer. Skal man ha skjorta utenfor buksa, så er det til jeans eller chino, og anledningen må være mindre formell. Skjorter som er beregnet for å ha utenfor buksa er gjerne i en annen stil enn de som er ment å ha nedi en dressbukse.

Jeg går med skjorten utenfor og jeans eller chinos til hverdags på jobb, og har skjorta nedi når dressen er på, eller jeg kler meg mer formelt på jobb pga spesielle anledninger (møter med toppledelse, eksterne osv.)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer helt an på om skjorten er laget for å være utenpå (casual), eller inni (formell). Dette kan man som regel se på mønster og stoff, men også lengden. Noen skjorter er temmelig korte, og da skal de være utenpå. Formelle skjorter er gjerne såpass lange at de uansett ser latterlige ut utenpå. 

Anonymkode: e932d...8c0

Var ikke klar over at det er forskjell på skjorter til å ha nedi buksa og til å ha utenpå.

Skrevet

Skjorte utenpå buksa er OK når man har på seg et uformelt antrekk med en hverdagslig skjorte og olabukser eller chinos. Med dressbukse bør man ha skjorta nedi buksa. På barn er det selvfølgelig ikke så nøye, men jeg synes det er fint at de er "riktig" kledd i starten, og så blir de heller litt mer slaskete utover kvelden... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Slik at man ser ut som et telt.

Nei finn en bukse som passer figuren og ta skjorta nedi buksa for å ikke ta bort det som er av liv. 

Anonymkode: 740ff...76f

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg går med penbukse og bluse, så blir bluse gitt en «french tuck» for jeg synes ikke det er noe fint når den er innenfor buksen. Jeg er lang i bena og har kort overkropp. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man tropper ikke opp i en begravelse, et bryllup eller en finere middag i dress med skjorten utenfor bukselinningen uansett hvor stor mage man har.

Anonymkode: e1578...21a

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...