Gå til innhold

Greit å by 600 tusen under prisantydning på leilighet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da leilighetene var nybygget for 6 år siden ble de minste (ca 78 kvm) lagt ut for 6,3 mill. Nå legger en ut leilighet for 6,9 mill Kan noe er gjort med leiligheten annet enn tapetsert ene barnerommet med en stygg babytapet som jeg må starte med å fjerne. Antagelig setter de prisen så høyt etter tilbud og etterspørsel i området. Leiligheten har derimot vært liggende ute i over et halvt år og skal ha sin tredje visning nå. Jeg har lyst å by 6,3 mill som den kostet helt ny. Den er ikke verdt mer mener jeg, men området som ligger i en storby som er ekstremt  for tiden.

Er det frekt å by så mye under takst? 

Anonymkode: 90034...c78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er jo åpenbart ikke verdt 6.9 når ingen har kjøpt den for 6.9. By det du har lyst til å by.

Anonymkode: 81823...db7

• Liker 16
Skrevet

Tja, du kan risikere å bli ansett som useriøs. 

Anonymkode: 8dd3f...a9c

• Liker 1
Skrevet

Nei. Kjør på. 

Anonymkode: 89460...30d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja, du kan risikere å bli ansett som useriøs. 

Anonymkode: 8dd3f...

På hvilken måte? 600k under takst er absolutt ikke noe feil. Selv er jeg megler og vet hvordan det fungerer. Man starter under, deretter så byr man, ut i fra hvor lenge den har vært på markedet og hva interessen har vært. 

Anonymkode: 85b8a...2b0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan noe er gjort med leiligheten annet enn tapetsert ene barnerommet med en stygg babytape

*Kan ikke se noe er gjort med leiligheten utenom å ha tapetsert det ene barnerommet md en stygg babytapet

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

men området som ligger i en storby som er ekstremt  for tiden.

*i en storby som er ekstremt overpriset for tiden

Beklager skrivefeilene.

Takk for svar. Da tror jeg at jeg tar sjansen på å legge inn bud på 6,3 Får jeg ikke den for det finner jeg noe annet🙂 Det er ikke drømme leiligheten så har lite å tape egentlig.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er helt vanlig å legge inn bud som er mer enn 10% under verdivurdering, også når objektet er nytt på markedet. 
Vær oppmerksom på at eier vil starte forhandling med deg og forsøke å presse prisen opp. Når objektet har vært så lenge på markedet har du de beste kortene, men et lavt bud KAN også utløse bud fra andre interesserte.

• Nyttig 3
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

*Kan ikke se noe er gjort med leiligheten utenom å ha tapetsert det ene barnerommet md en stygg babytapet

*i en storby som er ekstremt overpriset for tiden

Beklager skrivefeilene.

Takk for svar. Da tror jeg at jeg tar sjansen på å legge inn bud på 6,3 Får jeg ikke den for det finner jeg noe annet🙂 Det er ikke drømme leiligheten så har lite å tape egentlig.

Kjør på med blank 6 også for all del. Du har ingenting å tape.

Anonymkode: 89460...30d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Du byr det du ønsker. Dette er ikke en butikk med prislapper. Vær varsom med å by over deg selv, det sier noe dersom ditt lave bud ikke utløser andre bud. Da er det ingen andre interessenter. 

Anonymkode: 477e8...ede

• Liker 3
Skrevet

Kjøpers marked nå. Kjør på. 

Anonymkode: 19e09...7e6

Skrevet

Klart det er lov. 

Skrevet

Lov å prøve seg :) Jeg gjorde det samme da jeg skulle kjøpe. Var en leilighet som hadde vært til salgs i 1 år, uten å bli solgt. Jeg bydde 500 000 under. De takket nei. Men jeg er likevel glad jeg forsøkte. Tenk om de hadde sagt ja ;)

Anonymkode: 5f152...991

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da leilighetene var nybygget for 6 år siden ble de minste (ca 78 kvm) lagt ut for 6,3 mill. Nå legger en ut leilighet for 6,9 mill Kan noe er gjort med leiligheten annet enn tapetsert ene barnerommet med en stygg babytapet som jeg må starte med å fjerne. Antagelig setter de prisen så høyt etter tilbud og etterspørsel i området. Leiligheten har derimot vært liggende ute i over et halvt år og skal ha sin tredje visning nå. Jeg har lyst å by 6,3 mill som den kostet helt ny. Den er ikke verdt mer mener jeg, men området som ligger i en storby som er ekstremt  for tiden.

Verdt mindre om den ligger lenge. Men selv om de ikke har gjort noe så stiger jo verdien hvert år for det. Du skjønner det?Har ikke noe med hva som er gjort.

Anonymkode: 33b33...44a

• Liker 3
Skrevet

På hvilken måte? 600k under takst er absolutt ikke noe feil. Selv er jeg megler og vet hvordan det fungerer. Man starter under, deretter så byr man, ut i fra hvor lenge den har vært på markedet og hva interessen har vært. 

Hvis du er megler så vet du at det ikke heter «takst» lengre. Det heter prisantydning. 

Anonymkode: 48bed...696

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Prisforskjellen mellom gammel og ny pris er 9,5%. Det er ikke urimelig på 6 år i det markedet som har verdt i den perioden. 
Men du byr det du mener er riktig for deg. Vil bare påpeke at det leiligheten er lagt ut for, kanskje ikke på generelt grunnlag er "for mye".

Anonymkode: d1939...ab4

• Liker 3
Skrevet

Det er bare å by det du tenker leiligheten er verdt. Det kan godt tenkes at du ikke får den for den prisen, men det er verdt å forsøke.

Anonymkode: 49472...1d4

Skrevet

Man starter under, deretter så byr man, ut i fra hvor lenge den har vært på markedet og hva interessen har vært. 

Vi begynte på 10M på et hus som var sett til 12M, men det var fordi huset hadde ligget ute over 1 år. Vi fikk det til litt over 11M. 

Anonymkode: a0f6d...944

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Verdt mindre om den ligger lenge. Men selv om de ikke har gjort noe så stiger jo verdien hvert år for det. Du skjønner det?Har ikke noe med hva som er gjort.

Anonymkode: 33b33...44a

Boligprisene har også sunket enkelte år.

Skrevet

Så klart kan du det! Det er helt lov og veldig vanlig når det gjelder boliger. Hva boligen faktisk er verdt avhenger helt av hva potensielle kunder byr, som ved andre budrunder. Du byr det du synes det er verdt, og så får selgerne vurdere om de vil ta sjansen hvis ingen byr høyere. De kan velge å trekke bolig fra markedet og prøve igjen senere, men er de desperate nok må de bare ta til takke med den lavere prisen.

Anonymkode: 17461...363

Skrevet

Det kan du absolutt gjøre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...