AnonymBruker Skrevet mandag kl. 01:09 #1 Skrevet mandag kl. 01:09 Består spørsmålene om allmennkunnskap? En lege kjenner jo ellers ikke til til eks adferdsendring, familierelasjoner, datoer og andre ting en pasient roter med eller glemmer, å det i løpet av et par korte legetimer. Anonymkode: 4d8d2...7b9
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 01:11 #2 Skrevet mandag kl. 01:11 MMS og klokkerent. Finner de på Google... Anonymkode: 8783a...7f0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 01:11 #3 Skrevet mandag kl. 01:11 Klokketest.... Anonymkode: 8783a...7f0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 01:22 #4 Skrevet mandag kl. 01:22 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Klokketest.... Anonymkode: 8783a...7f0 Men når man ikke lenger klarer klokketesten, så har vel demensen kommet ganske langt? Å en person kan fint klare enkle oppgaver når personen skjerper seg å vet at hen skal igjennom en sånn test. Snakket med en lege en gang om demens, og han sa at personer kan lure familie og helsevesen ganske lenge ved å skjerpe seg når de må. Er ganske fortvilende når en person har endret adferd, har svekket dømmekraft, glemmer mye, stadig gjentagelser/ repitasjoner, er forvirret, spiser veldig dårlig osv, også sier legen at her er ingen tegn til demens etter to korte legetimer. Det er sendt bekymringsmelding til legen for en stund siden. Anonymkode: 4d8d2...7b9 1 4
Duff Skrevet mandag kl. 02:09 #5 Skrevet mandag kl. 02:09 Har du tatt en time hos legen alene og snakket om din bekymring?
Ulrikke Skrevet mandag kl. 05:38 #6 Skrevet mandag kl. 05:38 Vi snakket med min fars fastlege før han var på time der og fortalte hva vi var bekymret for og reagerte på. Da var det enklere for legen å vinkle samtalen inn på temaer/måter å snakke på som kunne gjøre det tydeligere, i tillegg til feks klokketesten og noe annet jeg ikke har full oversikt over (han ble henvist til videre utredning med en gang, og der var testene mer omfattende). Ja, de kan "skjerpe seg" en stund, men jeg anbefaler kontakt med vedkommendes lege i forkant. Legen kan ikke si noe til dere om pasienten selvfølgelig, men det kan gjøre at vedkommende kan være mer obs under konsultasjonen (gitt at fastlegen er av den ok typen, jeg var i dette "gamet" såpass lenge at jeg dessverre vet at ikke alle fastleger er mottakelige for pårørendes innspill). 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 05:52 #7 Skrevet mandag kl. 05:52 Hvis det var allmennkunnskap testen ble basert på, så ville jo en del unge mennesker kunne ende opp med en demensdiagnose. Anonymkode: 7445c...dea 3 1
emilie123 Skrevet mandag kl. 05:55 #8 Skrevet mandag kl. 05:55 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men når man ikke lenger klarer klokketesten, så har vel demensen kommet ganske langt? Å en person kan fint klare enkle oppgaver når personen skjerper seg å vet at hen skal igjennom en sånn test. Snakket med en lege en gang om demens, og han sa at personer kan lure familie og helsevesen ganske lenge ved å skjerpe seg når de må. Er ganske fortvilende når en person har endret adferd, har svekket dømmekraft, glemmer mye, stadig gjentagelser/ repitasjoner, er forvirret, spiser veldig dårlig osv, også sier legen at her er ingen tegn til demens etter to korte legetimer. Det er sendt bekymringsmelding til legen for en stund siden. Anonymkode: 4d8d2...7b9 Ta kontakt med demensrådgiver i kommunen. Det er en fordel at de kommer inn på et tidlig tidspunkt. De kan også ta tester og de kan gi råd om mye. Veldig godt å ha faglig støtte når det butter på for de pårørende.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 06:02 #9 Skrevet mandag kl. 06:02 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men når man ikke lenger klarer klokketesten, så har vel demensen kommet ganske langt? Å en person kan fint klare enkle oppgaver når personen skjerper seg å vet at hen skal igjennom en sånn test. Snakket med en lege en gang om demens, og han sa at personer kan lure familie og helsevesen ganske lenge ved å skjerpe seg når de må. Er ganske fortvilende når en person har endret adferd, har svekket dømmekraft, glemmer mye, stadig gjentagelser/ repitasjoner, er forvirret, spiser veldig dårlig osv, også sier legen at her er ingen tegn til demens etter to korte legetimer. Det er sendt bekymringsmelding til legen for en stund siden. Anonymkode: 4d8d2...7b9 De kan ta seg sammen så mye de vil, men det vil vise seg uansett når de sitter og grubler fælt over hvilken dag eller dato det er i dag, de må titte ut av vinduet for å se hvilken etasje de er i (og i tillegg kanskje svarer feil), med mer. Men, demens er gjerne sammensatt og kan også gi andre symptomer enn hukommelsestap, for eksempel ved frontallappsdemens eller Lewy Body. Mange blir gjerne henvist til geriatrisk poliklinikk på sykehuset hvor de tar flere tester og CT caput for å mulig stadfeste hva slags demens det er snakk om. Anonymkode: c51d7...8f1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:27 #10 Skrevet mandag kl. 07:27 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Består spørsmålene om allmennkunnskap? En lege kjenner jo ellers ikke til til eks adferdsendring, familierelasjoner, datoer og andre ting en pasient roter med eller glemmer, å det i løpet av et par korte legetimer. Anonymkode: 4d8d2...7b9 Testene består av hukommelse, logikk, evnen til å forstå beskjeder og lignende. For eksempel sier legen i begynnelsen av timen at du skal huske disse fire ordene: "ball, elefant, bord, og appelsin". Senere i timen spør legen om hvilke ord pasienten husker. Legen kan gi pasienten beskjed om å ta et papir, brette det i to, og legge det under boka på skrivebordet. Klokketesten er nevnt. De kan spørre hvilken dag det er, hvilken dato, hvilket år, og hvilken årstid. Legen kan også spørre om aktuelle ting, for eksempel om hvem som er statsminister, men aktuelle hendelser er ikke en del av undersøkelsen. Anonymkode: 3c4e9...3c3 1
exictence Skrevet mandag kl. 07:43 #11 Skrevet mandag kl. 07:43 Men hvorfor er du så opptatt av å få satt diagnosen? Er det pga å få medisiner og å kunne forebygge?
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:53 #12 Skrevet mandag kl. 07:53 exictence skrev (5 minutter siden): Men hvorfor er du så opptatt av å få satt diagnosen? Er det pga å få medisiner og å kunne forebygge? Det å få satt diagnose tidlig vil en kunne få medisiner som kan bremse. Ved å få seint er det fort være. Min far kom diagnosen seint for legen ville ikke høre på oss. Og da diagnosen kom så var den så langt fremme at det gikk bare et par mnd så måtte han inn på hjemmet og pleie døgnet rundt og så gikk det 7 mnd så gikk han bort. Min mor der sa vi og tidlig i fra, hadde sagt i fra i ca 1.5 år hos lege, ble ikke fortgang før hjemme sykepleien og begynte å lure. Var da hjemme i ca 1 år og nå er ho på hjemmet 72 år gammel Anonymkode: 0e642...e1b 2
exictence Skrevet mandag kl. 07:56 #13 Skrevet mandag kl. 07:56 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det å få satt diagnose tidlig vil en kunne få medisiner som kan bremse. Ved å få seint er det fort være. Min far kom diagnosen seint for legen ville ikke høre på oss. Og da diagnosen kom så var den så langt fremme at det gikk bare et par mnd så måtte han inn på hjemmet og pleie døgnet rundt og så gikk det 7 mnd så gikk han bort. Min mor der sa vi og tidlig i fra, hadde sagt i fra i ca 1.5 år hos lege, ble ikke fortgang før hjemme sykepleien og begynte å lure. Var da hjemme i ca 1 år og nå er ho på hjemmet 72 år gammel Anonymkode: 0e642...e1b Ja, jeg forstår det godt hvis det er pga medisiner. Synes det var rart at legen ikke ville høre snakk om demens.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:59 #14 Skrevet mandag kl. 07:59 exictence skrev (1 minutt siden): Ja, jeg forstår det godt hvis det er pga medisiner. Synes det var rart at legen ikke ville høre snakk om demens. Legen mente han burde se tegnene når far min var der 1 gang i mnd pga diabetes. Og avfeier da ofte ting vi tok opp om at han kjørte feil , glemte ting, la ting fra seg på rare steder kunne si folk stjal ting, kunne gå og ikke vite hvorfor han var det. Dette så ikke legen på de 3 min han var inne på kontroll Anonymkode: 0e642...e1b 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:00 #15 Skrevet mandag kl. 08:00 I tillegg til alt som er nevnt har jeg sett denne bli brukt Når er du født, og hvor gammel er du? Begge mine feilet på denne... Anonymkode: a6498...c63
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:04 #16 Skrevet mandag kl. 08:04 Min far har demens. Han klarte alle tester hos lege. Så vi pårørende måtte våre på. Ekkelt å ikke bli trodd. Ble henvist til mr- som viste demens. Det er ulike typer demens, og enkelte typer er litt atypiske, f.eks. de har ganske god hukommelse. Det er jo ikke medisiner for mange av typene. Vår far ble fratatt førerkort med en gang. Så det er viktig å følge opp. Anonymkode: 4e42b...24b 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå