Gå til innhold

Lillehammer eller Kristiansand?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lillehammer!! Vurderer å flytte dit selv etter hvert. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillehammer

Anonymkode: 2a060...cd9

Skrevet

Kristiansand er en sjarmløs, småborgerlig landsby; som mangler både urbane, sosiale og arkitektoniske kvaliteter. Den passiv-aggressive sørlandske «jovialiteten» preger det sosiale samkvemet, og «byen» er og blir en bakevje mellom de store urbane regionene på østlandet og sørvestlandet/vestlandet. Agder har alltid vært ensbetydende med passivitet, sneversynthet og stillstand, og det er det fortsatt.

Jeg har lite erfaring med Lillehammer, men ville ha valgt hva som helst fremfor Kristiansand.

Anonymkode: 67198...fe6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sannhet med modifikasjoner. Oppvokst der. Forferdelig miljø, mobbing og utestengning. 

Anonymkode: 156e7...c00

Jeg er lei for at du har denne erfaringen fra byen vår 😕 

Anonymkode: cd521...88b

• Liker 1
Skrevet

Vi bor på Lillehammer, og dette er en by i vekst. Du har det du trenger av kultur og idrett, barn og unge er ofte prioritert i kommunebudsjettet. (Selv om det rasles med skolenedleggelser her også) 

Jeg har bodd i Grimstad og jobba i Kristiansand, og jeg trivdes greit da også. Men jeg er et innlandsmenneske, og trives best i miljøet på Lillehammer. Så alt i alt vil jeg nok anbefale Lillehammer. :)

Anonymkode: 084d0...184

Skrevet

Lillehammer. Selv om jeg er fra kysten og elsker havet. 
Sørlandet blir helt kulturkræsj for min del. 

Er også fra nord-Norge

Anonymkode: 4ce33...bf7

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kristiansand er en sjarmløs, småborgerlig landsby; som mangler både urbane, sosiale og arkitektoniske kvaliteter. Den passiv-aggressive sørlandske «jovialiteten» preger det sosiale samkvemet, og «byen» er og blir en bakevje mellom de store urbane regionene på østlandet og sørvestlandet/vestlandet. Agder har alltid vært ensbetydende med passivitet, sneversynthet og stillstand, og det er det fortsatt.

Jeg har lite erfaring med Lillehammer, men ville ha valgt hva som helst fremfor Kristiansand.

Anonymkode: 67198...fe6

Herlighet det var da voldsomt 

Anonymkode: f35da...3ec

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Lillehammer pga de fine varme folkene, kulturen og hvor fint det er. Så er jeg ikke så glad i den dype mørke religiøst i kristiansand.

Fine, varme folkene... Du skal ikke skille deg så veldig mye ut på Lillehammer før sladderen og praten går. Det kan føles ut som ei trang bygd innimellom.

Anonymkode: 0b033...45c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært begge steder og anbefaler Lillehammer. Der har du alt du trenger. Koselige innbyggere og mulighet for alpint vinterstid. Jeg hadde heller valgt ferier i Kristiansand.

Hadde jeg ikke hatt nesten hele slekta mi her jeg bor, så kunne jeg lett flyttet til Lillehammer.

Skrevet

Vinteren er best på Lillehammer. Sommeren er best i Kristiansand 

Anonymkode: d13ce...75d

• Liker 3
Skrevet

Vestlending som har bodd i Kristiansand i 20år. Jeg er kristen, men går ikke i noen menighet. Går helt fint. Er aktiv innen frivilligheten, og innen friluftsliv. Betraktelig mer snø her enn der jeg kommer fra, men jeg har hatt familie fra Lillehammer, og der er det noe helt annet. 

Jeg ser det er mye negativt her om Kristiansand, og det går ofte igjen her på KG. Det er mange kristne her, og det er en åpenhet rundt det å tro som er ganske så fint. Likevel er det ikke noe problem å ikke være aktiv i noe religiøst her. 

Jeg tror begge plasser har mye bra, og selvsagt også ting som ikke er så bra. Lillehammer er nærmere Oslo, mens det er gjerne litt mer «by» over Kristiansand. Klimaet er også ulikt, og det er helt klart en utfordring til tider med litt trege sørlendinger 🤪 

Jeg må også si jeg ikke kjenner meg igjen i at en må ha hytte, båt, og diverse annet, selv om en del har det. Ei heller at en må ha interesse for håndball. 

Anonymkode: 41667...b82

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Lillehammer pga de fine varme folkene, kulturen og hvor fint det er. Så er jeg ikke så glad i den dype mørke religiøst i kristiansand.

Fant80 skrev (13 timer siden):

Verste med sørlandet for min del er det ekstreme bibelbeltet. Her er det mye sekter og raringer. Kristiansand er også vesentlig lenger fra Oslo,som jeg personlig ser på som en ulempe.

Verste med Lillehammer er at klima er kaldere. Synes og Lillehammer er litt "styggere" by en Kristiansand. Men igjen,personlig mening.

Kristen-ekstremismen i Kristiansand er grunn nok til ikke å flytte dit. Lillehammer er en flott by. 

Anonymkode: 2e7aa...bd6

• Nyttig 1
Skrevet

Lillehammer 

Skrevet

Bor på Lillehammer. Fin by, har det du trenger, det skjer en del og masse hyggelige folk. 

MEN det er en del fokus på status og fasade. Mye handler om å kjenne de rette menneskene og snobberi.

Det er også en urovekkende høy selvmords statistikk blant unge og i idrettsmiljøet. Bare i desember har jeg hørt om to personer (venner av venner) som har tatt livet sitt. Det ble dekket av media før, men nå er det nesten bare den nye normalen. Veldig trist.  

Anonymkode: cc16b...a7e

Skrevet

Som tilflytter må jeg si Lillehammer har vært en fantastisk by å flytte til. Mange studenter blir igjen etter studiene og bosetter seg her. Det bidrar til at tilflyttere ikke blir sett på som noe ukjent eller utenfor. Blitt tatt godt i mot av «ekte» Lillehamringer og tilflyttere. Aktiviteter for alle aldre og lett å komme i kontakt med andre og bygge nettverk.

Heller ikke stort skille på bydelene og ingen store områder med fattigdom. Ville kanskje ikke bosatt meg så barna får skolekretsen til Hammartun skole, da det er en mer belastet skole. Men ellers er Nordre Ål, Søre Ål og utkantene med Røyslimoen/Vårsetergrenda, Fåberg/Jørstsdmoen eller Vingnes/Vingrom fine plasser for familier. 

Ser du ønsker kortere vinter og det er ikke sikkert du får her. Til gjengjeld får du en stabil vinter med liv og aktiviteter. Alle byer er fine om sommeren, men Lillehammer er fin på vinteren og! 

Du ønsker mer urbant og det skal jeg ikke skryte av Lillehammer å være. Det er en passelig by, hvor du kan kjenne noen på butikken, men langt i fra alle.  

Vi har til gjengjeld en nydelig gågate (særlig i julen) og de butikkene som trengs ellers. Samt mye restauranter, kulturelle arrangementer og et bra uteliv. 

Hamar/Gjøvik er en liten kjøretur unna og Gardermoen og Oslo er en liten togtur unna. Ellers er Jotunheimen og Rondane i motsatt retning og gir fantastiske fjellturer. Umiddelbar nærhet til både Hafjell, Sjusjøen og Nordseter med fin natur og ski-mekka. 

Jeg savner sjøen da, det skal sies. Men det tar jeg igjen med en reise til hjemplassen i ny og ne.

Uansett hva dere lander på, ønsker jeg lykke til med valget og håper dere trives! 

Anonymkode: 3b748...c76

• Liker 1
Skrevet

De to stedene er jo ultra forskjellig…rart at det står mellom de byene. Det er litt som å si at du skal kjøpe noe.. men har ikke bestemt deg enda, men det står mellom en Tesla eller en Yoghurt… 

Anonymkode: b4c40...808

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De to stedene er jo ultra forskjellig…rart at det står mellom de byene. Det er litt som å si at du skal kjøpe noe.. men har ikke bestemt deg enda, men det står mellom en Tesla eller en Yoghurt… 

La meg forklare! Jeg bladde med et uhell til side to, og så derfor ikke hovedinnlegget. Trodde det kun var en overskrift. Ser nå at dere har familie begge steder. Gir mening nå. 

Skrevet

Mye snakk om Kristiansand og kristendom, men må si at etter 4 år her så merker jeg veldig lite til det. Joda, Søgne og Farsund/lyngdal, men ikke i byen forutenom hos den utdøende generasjonen. En mere «utvannet» by enn Kristiansand tror jeg man skal lete lenge etter..og alle jeg har blitt kjent med er ikke kristne fanatikere elr er med i Samfundet..de får mere pepper enn de fortjener disse søringene altså! 

Anonymkode: f8706...37d

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om dere ikke er sporty eller ikke liker vinteridrett, så bør du i alle fall styre unna Søre Ål på Lillehammer. Der får du ikke innpass i det sosiale om ikke unga er gode på ski eller du selv løper maraton.

Anonymkode: 900e6...c28

Skrevet

Kanskje fordi jeg er fra Sørlandet selv, som gjør meg inhabil, men jeg har bodd mange steder i Norge. Av de to, sole klart Kristiansand. Jeg har vært i Lillehammer, lite pen by. Kristiansand er i mine øyner ganske pen by, tillegg er det dyreparken, ferje til Danmark, kort vei til Kjevik osv osv. Gode kollektivtilbud, tillegg er Aquarama delvis eid av Kristiansand kommune som gjør at barneskolene/ungdomsskolene i Kristiansand kommune får bruke dette til svømmeopplæringen. Kristiansand kommune er gode på tilbud til barn. 

Jeg jobber innen skolesektoren på fylkesnivå, og Agder er faktisk det fylket som bruker mest av alle fylkene i Norge på utdanning (da snakker vi om fylkesnivå, ikke kommunalt). 
Det er ca. 40 000 flere innbyggere i Kristiansand enn i Lillehammer. Føler det sier seg selv at Kristiansand dermed er mer urbant enn Lillehammer..

Dyreparken er god på å sysselsette ungdom. Tillegg er det flere gode idrettsklubber. Bor nå i dag i en annen sørlandsby, men vurderer sterkt å flytte selv inn til Agders hovedstad. 

Anonymkode: 01d2e...442

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...