Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

En god venn har spurt meg om jeg kan være vitne når han skal skrive testamentet sitt. Slik jeg kjenner ham og hans relativt dårlige forhold til hans voksne barn, kommer han til å gi dem pliktdelsarven, mulig at det ene barnet vil komme noe bedre ut av det, mens resten av arven vil gå til en person han er i et forhold med akkurat nå. Det er flere ting som skurrer for meg, og som ligger til grunn for at jeg først sa nei, mest fordi jeg ser for meg at det blir bråk når testamentet skal fullbyrdes og det vil jeg ikke være en del av. Men er det slik at det kan slå tilbake på meg på noe vis? Jeg forstår det slik at jeg skal bevitne at han er ved  sans og samling, men leser også at det skal være mulig å spore meg opp etterpå… for hvem? Og hvorfor? Noen som kan noe om dette?

Anonymkode: 7e990...a49

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal bare bevitne at det er hans testament og at det er hans underskrift. Du skal ikke lese selve testamentet.

Arvingene ser jo hvem som har signert, men hvorfor skal de bruke energi på å spore deg opp?

Anonymkode: d5522...84e

• Liker 8
Skrevet

Det er helt uproblematisk å være vitne. Hvis det var min venn hadde jeg anbefalt han på det sterkeste å likebehandle søsknene. Uavhengig av hvor dårlig forhold de har, så er det ingen grunn til å skape større splid mellom søskene. Dette er oppskrift på drama, uenighet, sårede følelser, katastrofe i begravelsen og mere til. 

Anonymkode: 04e5e...2fb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men er det slik at det kan slå tilbake på meg på noe vis? Jeg forstår det slik at jeg skal bevitne at han er ved  sans og samling, men leser også at det skal være mulig å spore meg opp etterpå… for hvem? Og hvorfor? Noen som kan noe om dette?

Anonymkode: 7e990...a49

Ja. Hvis det blir rettssak om gyldigheten av testamentet, så kan man bli innkalt til å forklare seg 

• Liker 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (3 timer siden):

Ja. Hvis det blir rettssak om gyldigheten av testamentet, så kan man bli innkalt til å forklare seg 

Kun å forklare at du bevitnet at personen signerte på testamentet sitt uten å være under tvang eller påvirket av rusmidler 

Anonymkode: a16ca...13e

• Liker 6
Skrevet

Du trenger verken å lese eller være enig i innholdet. Du skal kun bevitne at det er rette vedkommende som har signert, at vedkommende er ved sine fulle fem, ikke er påvirket eller beruset. Ingenting annet skal du bevitne eller ta stilling til. Innholdet er ikke relevant for deg og din "jobb"

Anonymkode: c6427...971

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde det vært en god venn ville jeg ha sagt hva jeg mente. Og så hadde jeg vært vitne. 

Skrevet

Har selv et testament jeg må ha 2 vitner til. Problemet er at jeg ikke har noen venner som kan skrive samtidig. Familie kan vel ikke skrive under? 

Anonymkode: 22a01...061

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har selv et testament jeg må ha 2 vitner til. Problemet er at jeg ikke har noen venner som kan skrive samtidig. Familie kan vel ikke skrive under? 

De trenger ikke signere samtidig. De skal bevitne at du vedkjenner deg signaturen. En kan signere samtidig som deg. Senere fpr du det andre vitnet til å signere. Vitner kan være kolleger, men også f.eks ansatte på et offentlig kontor.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De trenger ikke signere samtidig. De skal bevitne at du vedkjenner deg signaturen. En kan signere samtidig som deg. Senere fpr du det andre vitnet til å signere. Vitner kan være kolleger, men også f.eks ansatte på et offentlig kontor.

Det er smart at de signerer samtidig. Da er de vitner for hverandres signatur også. Blir det bråk, er det alltid best å ha vitner for alt. 
Men selvsagt lovlig at de signerer hver for seg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva med kolleger? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Familie kan vel ikke skrive under? 

Ikke familien til de som skal arve, men familien til den som skriver testamentet, kan være vitner 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...