AnonymBruker Skrevet 8. desember #41 Skrevet 8. desember Jeg trodde «skarp» i tilknytning til hunderaser betydde aggressiv og potensielt farlig for mennesker og andre hunder, medmindre den underkastes streng disiplin og kontroll. Anonymkode: eb13b...ab0
Gjest pinktulip Skrevet 8. desember #42 Skrevet 8. desember Rødvinsfilosofen skrev (7 minutter siden): Hva legger du i begrepet «skarp» i denne konteksten? En tikkende bombe/potensielt drapsvåpen? Som en rottweiler? En smart hund? Andre ting? Skarpe hunderaser er hunder som har lavere terskel for å bite eller vise aggresjon. De er tøffe og seriøse hunder som ikke har noe problem med å gjennomføre dersom de føler for det.
Tabris Skrevet 8. desember #43 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg trodde «skarp» i tilknytning til hunderaser betydde aggressiv og potensielt farlig for mennesker og andre hunder, medmindre den underkastes streng disiplin og kontroll. Anonymkode: eb13b...ab0 Nei, den trenger ikke "streng disiplin og kontroll". Men det er viktig at en skarp hund er trygg. Lite er mer skummelt enn en skarp hund som er utrygg mot hunder og/eller mennesker, da den som sagt har lav terskel for å svare det den anser som en trussel med aggresjon. Og en utrygg hund kan ha lav terskel for å tolke noe som en trussel. Det fjernes ikke med "streng disiplin", men med å jobbe med å redusere hundens frykt. 3 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 8. desember #44 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg snakker om hundens terskel på å reagere på en trussel med angrep. En hund kan være dønn stabil selv om den er skarp så den trenger ikke å være tikkende bombe Anonymkode: d82a8...1fb Schæfer Malinois Rottweiler Dobermann Og div. ymse blandingshunder som ligner på pitbull
AnonymBruker Skrevet 8. desember #45 Skrevet 8. desember Jeg har hatt flere beagler. De er ikke en skarp hunderase. De er noe av de fineste hundene man kan ha. MEN de er veldig ivrige hvis de får ferten av noe, så slik sett kan de være krevende, men skarpe og aggressive mot andre hunder. Nix. Terriere er derimot ganske skarpe. Spesielt de som er trent på rotter, mus og rev. Anonymkode: a1564...f3b
AnonymBruker Skrevet 8. desember #46 Skrevet 8. desember pinktulip skrev (1 minutt siden): Skarpe hunderaser er hunder som har lavere terskel for å bite eller vise aggresjon. De er tøffe og seriøse hunder som ikke har noe problem med å gjennomføre dersom de føler for det. Nå måtte jeg ta en kikk på papirene fra forrige mentalbeskrivelse jeg var på, der er skarphet definert som «evne/vilje til å bli sint samt tyngde/alvor i aggresjon» Anonymkode: d82a8...1fb
Anonymbruker*** Skrevet 8. desember #47 Skrevet 8. desember Rødvinsfilosofen skrev (14 minutter siden): Hva legger du i begrepet «skarp» i denne konteksten? En tikkende bombe/potensielt drapsvåpen? Som en rottweiler? En smart hund? Andre ting? Det er det man vanligvis legger i skarpe hunderaser ja. F.eks pitbull, malinois, schæfer, amstaff, boerboel, Rottweiler, mastiff.
Rødvinsfilosofen Skrevet 8. desember #48 Skrevet 8. desember Anonymbruker*** skrev (1 minutt siden): Det er det man vanligvis legger i skarpe hunderaser ja. F.eks pitbull, malinois, schæfer, amstaff, boerboel, Rottweiler, mastiff. 🙂👍
AnonymBruker Skrevet 8. desember #49 Skrevet 8. desember Tabris skrev (3 minutter siden): Nei, den trenger ikke "streng disiplin og kontroll". Men det er viktig at en skarp hund er trygg. Lite er mer skummelt enn en skarp hund som er utrygg mot hunder og/eller mennesker, da den som sagt har lav terskel for å svare det den anser som en trussel med aggresjon. Og en utrygg hund kan ha lav terskel for å tolke noe som en trussel. Det fjernes ikke med "streng disiplin", men med å jobbe med å redusere hundens frykt. Ok skjønner. Men streng kontroll kan jo bli nødvendig hvis eieren ikke klarer å gjøre en nevrotiske hund trygg. Anonymkode: eb13b...ab0
sicario Skrevet 8. desember #50 Skrevet 8. desember Mange av de store gjeterne, spesielt fra stor-Kaukasus og andre morlossere avlet for jakt og kamp som Fila Brasliero, Dogo Argentino, Presa Canario osv. Disse kaukasiske/persiske/mellomeuropeiske mollosergjeterhundene har en normalvekt for hannhundene som varierer fra 80-110kg. De (i hvert fall fra arbeidslinjene) er utpreget skeptiske/mistenksomme og har et voldsomt vokterinnstinkt og høyt aggresjonsnivå. Kaukasisk Ovcharka Alabai Kangal Sarplaninac Tornjak Sarabi Så er det noen av disse nyere rasene som er avlet frem i senere tid som også er utpreget «skarpe». Spesielt Borz hund. Felles for alle disse rasene er at de kan være fantastiske familiehunder, men kan kreve veldig mye jobb for å fungere utenfor rammene av eget hjem. 1
Gjest pinktulip Skrevet 8. desember #51 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå måtte jeg ta en kikk på papirene fra forrige mentalbeskrivelse jeg var på, der er skarphet definert som «evne/vilje til å bli sint samt tyngde/alvor i aggresjon» Anonymkode: d82a8...1fb Det er riktig definisjon. Altså hvor enkelt er det for hunden å bli aggressiv + hvor aggressiv er hunden (for eksempel på en skala).
Tabris Skrevet 8. desember #52 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok skjønner. Men streng kontroll kan jo bli nødvendig hvis eieren ikke klarer å gjøre en nevrotiske hund trygg. Anonymkode: eb13b...ab0 Ja, for en slik hund vil kontroll være svært viktig.
Pippi Lotta Skrevet 8. desember #53 Skrevet 8. desember Tabris skrev (9 timer siden): Border Collie er ikke en skarp hunderase. I tillegg til de andre som er nevnt så er også en del terriere regnet som skarpe. Er ikke helt siker på hva som menes med skarp, men Border Collie er ikke en nybegyner hund vertfal! De trenger mye trening og stimuli, får de ikke det blir det fort problemer.
Tabris Skrevet 8. desember #54 Skrevet 8. desember Pippi Lotta skrev (Akkurat nå): Er ikke helt siker på hva som menes med skarp, men Border Collie er ikke en nybegyner hund vertfal! De trenger mye trening og stimuli, får de ikke det blir det fort problemer. Det er sant, men det har ikke noe med skarphet å gjøre. 3
tøydokka Skrevet tirsdag kl. 15:49 #55 Skrevet tirsdag kl. 15:49 Tabris skrev (På 8.12.2025 den 8.03): Border Collie er ikke en skarp hunderase. I tillegg til de andre som er nevnt så er også en del terriere regnet som skarpe. Da har jeg misforstått hva det menes med skarp. Tenkte skarp som intelligent og smart jeg🙈
Gliffy Skrevet tirsdag kl. 16:08 #56 Skrevet tirsdag kl. 16:08 tøydokka skrev (17 minutter siden): Da har jeg misforstått hva det menes med skarp. Tenkte skarp som intelligent og smart jeg🙈 Åh, da skjønner jeg mer av listen din. Fort gjort å misforstå det når det betyr noe annet i «hundeverden» enn i dagligtale så den skjønner jeg
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 00:58 #57 Skrevet onsdag kl. 00:58 Tabris skrev (På 8.12.2025 den 9.06): Hovedsaklig de som har vært brukt til å ta rotter og de som har vært brukt til hundekamper. Er det omtrent alle? Anonymkode: 5e6b3...7d5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 01:14 #58 Skrevet onsdag kl. 01:14 Og er Chodsky Pes en skarp hunderase sånn som Aussie og de fire belgiske fårehundene? Anonymkode: 5e6b3...7d5
Crazydoglady Skrevet onsdag kl. 01:34 #59 Skrevet onsdag kl. 01:34 (endret) AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 22.25): Inspirert av tråden om Doberman lager jeg en ny tråd for å ikke kuppe tråden. I den tråden nevnes det om andre skarpe hunderaser som ikke egner seg for alle og at man må vite hvordan man oppdrar den. Hvilke andre hunderaser er sånn annet enn Doberman og schæfer? Er Chodsky Pes også sånn? Flere? Anonymkode: 5e6b3...7d5 Det er nok stort sett kraftig overdrevet mtp dagens avl som først og fremst rettes mot sports hunder. Noen individer finnes det selvsagt, men ja. Så er det jo også sånn att en stabil og trygg hund med gode nerver er veldig enkel selv om den er skarp i bunnen, det er skarphet blandet med usikkerhet/dårlige nerver at det blir skummelt og evt veldig krevende. Doberman er jevnt over ikke veldig skarp. Ikke den gjengse schæfer heller, men noen linjer mer enn andre. Malinois kan være veldig skarpe på en del linjer, mens andre ikke, samme med hollandsk gjeterhund. Chodsky er jevnt over ikke særlig skarpe alt i alt. Samme med riesen schnauzer, rottweiler osv, men det finnes selvsagt noen. På samtlige av disse rasene vil jeg si at den største utfordringen man kan ende opp med er usikkerhet/dårlige nerver og skyhøyt stress. Endret onsdag kl. 01:34 av Crazydoglady
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå