Gå til innhold

Skarpe hunderaser

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Finn deg noe annet å gjøre

Anonymkode: 1e12b...e1d

Fordi jeg påpeker at den som påpekte at du skrev feil selv skrev feil?

I så fall til din opplysning: det heter tervueren, groenendael, malinois og laekenois. 

Ikke tervuren, groendal, malle og illinois.

Anonymkode: ba91d...ad1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Puddel er veldig skarp, også røytefrie.

Anonymkode: 27521...168

Puddel er en av de minst skarpe rasene vi har. (Skarp betyr ikke smart i hundesammenheng.) 

Anonymkode: ddeb7...610

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Skarp betyr ikke smart i hundesammenheng.) 

Ut i fra svarene her, så virker det som at noen tror dette

Dalmatinere er ikke skarpe hunder. I utgangspunktet skulle de også vokte, varsle og passe på. Men de skulle aldri gå til angrep (bite eller være aggressive)

BC er smarte ikke skarpe

Anonymkode: a120b...bac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ut i fra svarene her, så virker det som at noen tror dette

Dalmatinere er ikke skarpe hunder. I utgangspunktet skulle de også vokte, varsle og passe på. Men de skulle aldri gå til angrep (bite eller være aggressive)

BC er smarte ikke skarpe

Anonymkode: a120b...bac

Det er mer alvor i en dalmatiner enn en puddel, men veldig skarp er den nok ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jack Russell terrier er skarp. Ikke en rase for folk som ikke vet hva de går til 😅 Smarte og høyenergiske i tillegg, så de er krevende mange måter.

Anonymkode: 9a636...407

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi jeg påpeker at den som påpekte at du skrev feil selv skrev feil?

I så fall til din opplysning: det heter tervueren, groenendael, malinois og laekenois. 

Ikke tervuren, groendal, malle og illinois.

Dobbeltsjekk hvem du siterer før du trykker send neste gang. Å være 110% på rettskrivning er ikke viktig i denne sammenhengen fordi folk skjønner hva man mener uansett om det er 1 bokstav feil eller forkortelser. Så opplagt burde du også være. Illinois og laEkenois ville jeg sagt er greit å rette på fordi det er ingen raser kalt belgian illinois (matter of fact, søker man det opp kommer mallen opp, ikke laekenois). Å være spydig på den måten du er er ikke vits og får deg til å virke som en person ingen liker å være rundt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dobbeltsjekk hvem du siterer før du trykker send neste gang. Å være 110% på rettskrivning er ikke viktig i denne sammenhengen fordi folk skjønner hva man mener uansett om det er 1 bokstav feil eller forkortelser. Så opplagt burde du også være. Illinois og laEkenois ville jeg sagt er greit å rette på fordi det er ingen raser kalt belgian illinois (matter of fact, søker man det opp kommer mallen opp, ikke laekenois). Å være spydig på den måten du er er ikke vits og får deg til å virke som en person ingen liker å være rundt.

Du fremstår ikke som utpreget elskverdig selv her, altså.

Anonymkode: abafe...2bf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du fremstår ikke som utpreget elskverdig selv her, altså.

Anonymkode: abafe...2bf

Jeg retter i det minste ikke på stavefeil som en bedreviter.

Skrevet (endret)

I tilfeldig rekkefølge:

Schæfer 

Malinois

Rottweiler

Dobermann 

Toller

Bordercollie

Beagle ( og alle andre drivende jakthunder )

Husky

Polarhund

Samojedhund

Whippet ( og alle andre mynder )

Grand danois

Irsk ulvehund

Newfoundlander

Staffordshire Bullterrier

Mange av disse hundene trenger ikke bare mye fysisk mosjon, regelmessig, de trenger også vanvittig mye «hjernetrim» for å trives. 

Toller og Bordercollie er utrolig vakre hunder, passer fint som familiehund, og er raser mange ønsker seg. 

Men det er også noen av de mer krevende rasene. De fortjener eiere som gir de det de trenger. Å være hundeeier må nesten være en livsstil.

Fantastisk å se Bordercollier og Tollere leve sitt beste liv med riktige eiere. 
Utrolig fascinerende hvor mye de klarer å gjøre!
🙂

Endret av Rødvinsfilosofen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det å være en krevende rase er langt fra å være skarp da. Med skarp tenker jeg at hunden ikke bare leker tøff, men har mot nok til å være tøff. Den mener alvor og det kreves mye av fører når disse rasene skal trenes. På listen over her regner kun jeg malinois for skarp.

Anonymkode: 4d0ab...304

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (13 minutter siden):

I tilfeldig rekkefølge:

Schæfer 

Malinois

Rottweiler

Dobermann 

Toller

Bordercollie

Husky

Polarhund

Samojedhund

Grand danois

Irsk ulvehund

Newfoundlander

Mange av disse hundene trenger ikke bare mye fysisk mosjon, regelmessig, de trenger også vanvittig mye «hjernetrim» for å trives. 

Toller og Bordercollie er utrolig vakre hunder, passer fint som familiehund, og er raser mange ønsker seg. 

Men det er også noen av de mer krevende rasene. De fortjener eiere som gir de det de trenger. Å være hundeeier må nesten være en livsstil.

Utrolig fascinerende hvor mye de klarer å gjøre! 🙂

Whippet? Der må jeg si meg helt uenig, de er langt ifra skarpe. Smarte - ja, skarp - nei. De er vel noen av de mildeste hundene jeg har vært borti, og er veldig bedagelige. Det vil jeg for så vidt si om flere på lista di. 

Anonymkode: f320d...8b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det å være en krevende rase er langt fra å være skarp da. Med skarp tenker jeg at hunden ikke bare leker tøff, men har mot nok til å være tøff. Den mener alvor og det kreves mye av fører når disse rasene skal trenes. På listen over her regner kun jeg malinois for skarp.

Ganske så enig med deg. Men jeg mener flere andre raser kan være skarpe. Har blant annet hatt australian shepherd. Den ene var lettere møblert, men «farlig» i den forstand at hunden var feig, vokt, og nervevrak. den andre jeg hadde, hadde mot til å gå på. Mentalt stabil. Noe MH test også bekreftet. Hadde innbrudd, det var alt annet enn hyggelig for innbruddstyven! Hadde jeg sluppet hunden så hadde den gått på. Den ene hunden hadde rett og slett selvtillit inn til margen. For øvrig super konkurransehund!

Anonymkode: 29e5b...bc2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

My bad. 

Poenget mitt var forøvrig at når man retter på andre burde man klare å skrive navnet riktig selv. 

Men for å fortsette min spydige væremåte (siden kunnskapen om denne rasen er mangelfull hos mange): i Norge heter det ikke belgian, det heter belgisk. 😘

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Whippet? Der må jeg si meg helt uenig, de er langt ifra skarpe. Smarte - ja, skarp - nei. De er vel noen av de mildeste hundene jeg har vært borti, og er veldig bedagelige. Det vil jeg for så vidt si om flere på lista di. 

Anonymkode: f320d...8b6

« skarpe hunderaser som ikke egner seg for alle og at man må vite hvordan man oppdrar den.»

Whippeter er ikke på nivåa med de første som nevnes. 
Men de krever et vanvittig aktivitetsnivå for å ikke bli understimulert. 

Tror de hadde kunnet blitt oppfattet annerledes hvis de kom i samme fargepalett som dobermann og rottweiler 🤭

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (40 minutter siden):

I tilfeldig rekkefølge:

Schæfer 

Malinois

Rottweiler

Dobermann 

Toller

Bordercollie

Husky

Polarhund

Samojedhund

Grand danois

Irsk ulvehund

Newfoundlander

Utrolig fascinerende hvor mye de klarer å gjøre! 🙂

Tror aldri i mitt liv jeg har møtt en skarp border collie, toller, grand danois, whippet, newfoundlander eller beagle, og jeg har møtt og vurdert mange hunder. Må si jeg er litt uenig med deg i at Toller og BC er så gode familiehunder. Som du selv sier krever de veldig mye, og det er svært få barnefamilier som har tid til å gi en sånn det de trenger. Vi får inn mange til omplassering pga det, rekker ikke hjelpe alle.

De som ikke er nevnt her men som ofte er skarpe er shiba og akita. Urhunder har gjerne lavere terskel for å bite (men de blir naturligvis ikke brukt til det).

Anonymkode: d82a8...1fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Akita hører kanskje inn under skarpe? -usikker... 

Anonymkode: 530c8...45a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ganske så enig med deg. Men jeg mener flere andre raser kan være skarpe. Har blant annet hatt australian shepherd. Den ene var lettere møblert, men «farlig» i den forstand at hunden var feig, vokt, og nervevrak. den andre jeg hadde, hadde mot til å gå på. Mentalt stabil. Noe MH test også bekreftet. Hadde innbrudd, det var alt annet enn hyggelig for innbruddstyven! Hadde jeg sluppet hunden så hadde den gått på. Den ene hunden hadde rett og slett selvtillit inn til margen. For øvrig super konkurransehund!

Anonymkode: 29e5b...bc2

Ja det finnes flere skarpe raser enn malinois. Jeg tok utgangspunkt i listen over innlegget mitt. Aussie kan absolutt være skarp. Og selv om enkelte individer innen en rase kan ses på som skarp, så er ikke rasen i seg selv en skarp rase.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror aldri i mitt liv jeg har møtt en skarp border collie, toller, grand danois, whippet, newfoundlander eller beagle, og jeg har møtt og vurdert mange hunder. Må si jeg er litt uenig med deg i at Toller og BC er så gode familiehunder. Som du selv sier krever de veldig mye, og det er svært få barnefamilier som har tid til å gi en sånn det de trenger. Vi får inn mange til omplassering pga det, rekker ikke hjelpe alle.

De som ikke er nevnt her men som ofte er skarpe er shiba og akita. Urhunder har gjerne lavere terskel for å bite (men de blir naturligvis ikke brukt til det).

Hva legger du i begrepet «skarp» i denne konteksten? 

En tikkende bombe/potensielt drapsvåpen? Som en rottweiler? 
En smart hund? 
Andre ting?

Skrevet (endret)

En skarp hund kan defineres som en hund som har lav terskel for å være offensiv om den føler seg truet, og som har alvor nok til å gjennomføre det.

Eksempel terrier: Mange av dem ble avlet for å gå inn i rottehi og drepe rotter. Rotter er store (sett i forhold til de små terrierne) og er aggressive. De kunne da ikke ha en hund som ville trekke seg og flykte når rotta angrep. De måtte ha en hund som svarte aggresjon med aggresjon, og med så mye alvor at rotta ble drept.

Endret av Tabris
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 minutt siden):

Hva legger du i begrepet «skarp» i denne konteksten? 

En tikkende bombe/potensielt drapsvåpen? Som en rottweiler? 
En smart hund? 
Andre ting?

Jeg snakker om hundens terskel på å reagere på en trussel med angrep. En hund kan være dønn stabil selv om den er skarp så den trenger ikke å være tikkende bombe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...