Sioux Skrevet tirsdag kl. 13:22 #121 Skrevet tirsdag kl. 13:22 AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 22.13): Bør vi skamme oss? Bør vi støtte diktatur-regimer som Kina ved at de skal tjene på oss? Eller er du stolt av hvordan diktaturer fungerer, les Russland? Temu? Frakt av varer jorden rundt? Anonymkode: 113c3...34f Hvor var disse opphøyde rop når vestlig grådighet gjorde at vi flyttet nesten all produksjon til diktatur Kina, i håp om at de forblir fattige og produserer billig for oss forever? Litt sent å våkne. 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 13:38 #122 Skrevet tirsdag kl. 13:38 Sioux skrev (19 minutter siden): Og hvor lenge har du tenkt å kjøre den? Også hvor kommer reservedeler fra når du har den på verksted? He, he, du må følge med på hvilke merker hvor det er kurant med deler, og disse er enkle å skru på. Og blir nettet lammet går ikke nyere biler en meter for alt er datastyrt. Anonymkode: 113c3...34f 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:38 #123 Skrevet tirsdag kl. 15:38 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De fleste japanske biler produseres i Europa og er fulle av europeiske deler, det folk kaller originaldeler kommer fra tredjepartsleverandører som produserer det vi kaller OE, Original Equipment, svårt mange av disse produsentene eies av amerikanske Tennaco, jeg vet det etter over 20 år i bilbransjen. Anonymkode: 442d6...bc3 Kina eier Volvo. Anonymkode: 5c70c...ea7
Sioux Skrevet tirsdag kl. 15:53 #124 Skrevet tirsdag kl. 15:53 AnonymBruker skrev (2 timer siden): He, he, du må følge med på hvilke merker hvor det er kurant med deler, og disse er enkle å skru på. Og blir nettet lammet går ikke nyere biler en meter for alt er datastyrt. Anonymkode: 113c3...34f Jeg mente, hvilket land kommer reservedeler fra? Blir nettet lammet kommer du ikke lenger enn ut i skogen med fossilbilen din. Husk at ALT blir stengt, butikker, bensinstasjoner og grenseoverganger, hvor har du tenkt deg da?
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:36 #125 Skrevet tirsdag kl. 16:36 Sioux skrev (26 minutter siden): Jeg mente, hvilket land kommer reservedeler fra? Blir nettet lammet kommer du ikke lenger enn ut i skogen med fossilbilen din. Husk at ALT blir stengt, butikker, bensinstasjoner og grenseoverganger, hvor har du tenkt deg da? Disse ble det jo solgt i bøtter og spann av, og mange er levert på "skroten". Her er det deler å få i mange år til. Men p.g.a. den enkle teknologien uten elektronikk, bare plugger, gammeldags fordeler, stifter og rotor er det jo bare å skaffe seg noen slike, de koster ikke all verden. Bor ikke langt fra Sverige, så har allerede kjøpt 80 liter 98 oktan til 17,39 pr. liter i beredskap som rulleres hele tiden. Og jeg kjører ikke mer en 10-12 tusen i året da jeg er pensjonist. Mat dyrker jeg sjøl. Har levd en stund og skal klare meg bra jeg. Anonymkode: 113c3...34f 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:46 #126 Skrevet tirsdag kl. 16:46 AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 13.48): Iphonen din er fra Kina, pc'en din er fra Kina, tv'en din er fra Kina, bilen din har bildeler fra Kina, evt. båt har deler fra Kina, elektronisk utstyr er fra Kina. Jeg regner med at du ikke kjører Volvo? Den er nå eid av kinesere og heter Geely. Anonymkode: 5c70c...ea7 Jeg sa at jeg ikke har bestilt noe fra Kina, det er ikke det samme som å eie noe som er lagd i Kina. Anonymkode: 0729b...53b 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 16:50 #127 Skrevet tirsdag kl. 16:50 Kommer aldri til å bestille fra Temu, Alienexpress osv... kjøper det jeg trenger i butikkene. Jeg er ikke storforbruker av verken ene eller andre. Vet ikke hva jeg skulle kjøpt der faktisk, så gale er det. Anonymkode: 702fb...74b 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:20 #128 Skrevet tirsdag kl. 17:20 Fru Uperfekt skrev (16 timer siden): Nopes, noen av delene har t.o.m vært made in Norway. En kan ta bevisste valg og i stor grad unngå Kina På elektronikk er det nesten umulig å ikke finne noe som ikke har noen deler som ikke er laget i Kina Fru Uperfekt skrev (16 timer siden): På hva? Tenker du Acer laptop feks Mobil Fairphone bla Fairphone produseres i all hovedsak i Kina. Acer har også hovedproduksjonen sin i Kina. Anonymkode: b4239...904
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:23 #129 Skrevet tirsdag kl. 17:23 AnonymBruker skrev (5 timer siden): De fleste japanske biler produseres i Europa og er fulle av europeiske deler, det folk kaller originaldeler kommer fra tredjepartsleverandører som produserer det vi kaller OE, Original Equipment, svårt mange av disse produsentene eies av amerikanske Tennaco, jeg vet det etter over 20 år i bilbransjen. Anonymkode: 442d6...bc3 Da vet du vel også at Tennaco har produksjon i Kina? Anonymkode: b4239...904 1
Sioux Skrevet tirsdag kl. 17:24 #130 Skrevet tirsdag kl. 17:24 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Disse ble det jo solgt i bøtter og spann av, og mange er levert på "skroten". Her er det deler å få i mange år til. Men p.g.a. den enkle teknologien uten elektronikk, bare plugger, gammeldags fordeler, stifter og rotor er det jo bare å skaffe seg noen slike, de koster ikke all verden. Bor ikke langt fra Sverige, så har allerede kjøpt 80 liter 98 oktan til 17,39 pr. liter i beredskap som rulleres hele tiden. Og jeg kjører ikke mer en 10-12 tusen i året da jeg er pensjonist. Mat dyrker jeg sjøl. Har levd en stund og skal klare meg bra jeg. Anonymkode: 113c3...34f Da må tråden din være en spøk. De unge kan være naive, men du som er pensjonist vet jo godt hvordan vi havnet i denne grøfta. Du har jo vært med på å støtte diktatur-Kina i flere tiår, og plutselig nå får du en come to Jesus moment og starter bebreidende tråd der du appellerer til andres samvittighet? Og attpåtil godter deg over at DU klarer deg? Det er dagens pensjonister som har rotet det til for de unge. Ikke bare har du vært med på å holde kinesere nede "for en skål med ris" og uten å skjønne hvilken enorm kontroll de ville få etter hvert, men du har også vært med på å ødelegge miljø sammen med resten av heia-gjengen som gav blaffen i alt. Røkte, drakk, solte seg, dro til syden flere ganger i året, svøpte seg i kinesisk polyester, overforbrukte som juling og pådro seg ørti sykdommer som de unge må ta seg av nå. Og så kommer du hit og belærer folk om diktaturer og prøver å vekke skyldfølelse, og føler deg ovenpå fordi du kan stikke til Sverige i fossilbilen din? Strø hodet med aske og si "unnskyld" til de unge generasjoner hadde vært mer på sin plass. 1 2
mommyaka Skrevet tirsdag kl. 17:29 #131 Skrevet tirsdag kl. 17:29 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det jeg synes er mest skummelt med Temu er at varene kommer rett inn i Norge uten å ha blitt godkjent av EU når det gjelder innhold av giftige kjemikalier. Der har Kina funnet et smutthull. Babyleker fulle av kjemiske stoffer, som gis i gave og blir puttet i munnen. Til og med klær med langt over lovlig innhold av kunstige stoffer. Og sist men ikke minst den økte frakten over hele verden. Hva skjedde med klimaungdommen? Gikk de seg vill på Temu...? Anonymkode: 32142...465 Du er klar over at det iallefall er 20 "butikken" til på nett som kjøper slike ", temu" ting og sender til Norge? Det er bare at nå er de populært å shame temu brukere 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:33 #132 Skrevet tirsdag kl. 17:33 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Da vet du vel også at Tennaco har produksjon i Kina? Anonymkode: b4239...904 Det har de men de har også dusinvis av fabrikker i Europa. Anonymkode: 442d6...bc3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:38 #133 Skrevet tirsdag kl. 17:38 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kina eier Volvo. Anonymkode: 5c70c...ea7 Volvo har kinesiske eiere men det betyr ikke at de bruker bare kinesiske deler, Ekornes har også kinesiske eiere men du finner lite kinesiske deler i møblene de lager. Anonymkode: 442d6...bc3
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #134 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 20.26): Ja, det er jo en kjent ting at de som er tilstede ved gaveåpningen og naboene dør med engang en pakke fra Temu åpnes. Kanskje hele bygden blir evakuert også. Anonymkode: 5c70c...ea7 Poenget var at man ikke er gledesdreper for å nekte et lite barn fra å leke med potensielt giftige leker. Det kalles sunn fornuft. Dersom folk hadde droppet å gi potensielt giftige gaver til barn, hadde man sluppet hele problemstillingen. Anonymkode: e94e2...791 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #135 Skrevet 18 timer siden Mister respekt for folk når jeg får vite de kjøper slafs fra Temu Anonymkode: ef40b...a6d 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #136 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 11.25): Nei, skammer mrg ikke. Kjøper når jeg vil uansett hvor det kommer fra. Anonymkode: 5c70c...ea7 Null skrupler gitt. Være seg barnearbeid, miljøkriminalitet eller dyremishandling inne i bildet. Kjøper dere sex også, bare prisen er god? Anonymkode: 23585...49e 1
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #137 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 22.25): Har ingen problemer med det. Norges priser er 700% dyrere, utvalget her i nisselandet er skrekkelig dårlig. Såklart ser en seg rundt på nettet da. En skal ha en veldig basic bitch stil eller være millioner for å finne noe her i Norge lengere. Anonymkode: bafb1...df7 Temu derimot - classy, stilrent og tidløst ☺️👍🏻 Anonymkode: 23585...49e 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #138 Skrevet 14 timer siden Datteren min kjøpte en lampe (Galaxy Astronaut) på Clas Ohlson. Den er "made in China" - hun betalte 400 eller 500 for den. På Temu har de en hel masse med sånne Galaxy Astronauter i forskjellige utforminger, de koster i overkant av 100. Samme lampa, begge er laget i Kina. Bare at Clas Ohlson sin lampe har en hel masse med mellomledd og derfor koster mer. Eller er det noe jeg ikke får med meg her? De lampene (i dette tilfelle) er begge laget i Kina - men er den ene som kommer til Norge bra og ikke giftig eller whatnot og den andre er ræl og farlig? Anonymkode: e1ebb...4da 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #139 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Datteren min kjøpte en lampe (Galaxy Astronaut) på Clas Ohlson. Den er "made in China" - hun betalte 400 eller 500 for den. På Temu har de en hel masse med sånne Galaxy Astronauter i forskjellige utforminger, de koster i overkant av 100. Samme lampa, begge er laget i Kina. Bare at Clas Ohlson sin lampe har en hel masse med mellomledd og derfor koster mer. Eller er det noe jeg ikke får med meg her? De lampene (i dette tilfelle) er begge laget i Kina - men er den ene som kommer til Norge bra og ikke giftig eller whatnot og den andre er ræl og farlig? Anonymkode: e1ebb...4da De varene som Clas Ohlson selger skal tilfredsstille europeiske krav. Det gjelder både brannsikkerheten og miljøgifter. De som blir solgt på Temu har ingen slike krav. Det er som å kjøpe reseptbelagte medisiner av en narkis på hjørnet. Det KAN være den samme medisinen som på apoteket. Eller det kan være rottegift blandet med asbest på et bakrom i Usbekistan. Tar du sjansen? Anonymkode: e94e2...791 1
Fru Uperfekt Skrevet 13 timer siden #140 Skrevet 13 timer siden Sioux skrev (23 timer siden): Hvor var disse opphøyde rop når vestlig grådighet gjorde at vi flyttet nesten all produksjon til diktatur Kina, i håp om at de forblir fattige og produserer billig for oss forever? Litt sent å våkne. Vi kan våkne og flytte mer produksjon til vestlige land 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå