Gå til innhold

PostNord melder om rekordhøyt antall pakker fra Kina

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kjøper det meste lokalt. Jeg liker å støtte lokalt næringsliv, de som gir jobber i lokalsamfunnet, som har butikker vi kan handle i, som gir tilbake til idrettslagene, korpset og turnforeningen. Om færre og færre bruker de lokale butikkene så forsvinner de, arbeidsledigheten vil stige og lokalsamfunnene vil bli fattigere.

Det jeg ikke får tak i lokalt kan jeg handle på nett, men ikke fra Temu, Kina og diverse. 

Anonymkode: ec698...a48

Og det er også slik vi gjør Norge til et selvforsynt og bærekraftig land, så langt det lar seg gjøre. Men disse som bruker utslitte, pinlige begreper som "nisselandet norge" har nok ikke den mentale kapasiteten til å forstå hvordan forbruk henger sammen med vår egen økonomi, og enda mindre hva konsekvensene er av å blindt støtte opp om statsmakter som har diametralt andre verdier enn det vi selv har. 

Jeg har for øvrig aldri sett en vettug setning bli formulert av noen trekker inn nisseluer, nisseland og pottitland. 

Anonymkode: 79a7a...033

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jaja, er jo så morsomt at VI I NORGE skal redde verden fra Temu.

Om VI stopper å kjøpe fra Temu, så stopper jo såklart hele verden etter og følger vårt eksempel.

Naive oss som tror hva vi gjør i Norge spiller noen rolle av MILLIARDER av pakker som går ut til hele verden fra Temu. 

Uff, vi nordmenn har virkelig laget det til for selv, så skinnhellige vi skal være, lille Norge på 5.5 millioner 😏

Anonymkode: a9768...12c

Er det ikke alltid slik at noen må starte? Hvis ingen starter skjer jo ingenting?

Anonymkode: 113c3...34f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jaja, er jo så morsomt at VI I NORGE skal redde verden fra Temu.

Om VI stopper å kjøpe fra Temu, så stopper jo såklart hele verden etter og følger vårt eksempel.

Naive oss som tror hva vi gjør i Norge spiller noen rolle av MILLIARDER av pakker som går ut til hele verden fra Temu. 

Uff, vi nordmenn har virkelig laget det til for selv, så skinnhellige vi skal være, lille Norge på 5.5 millioner 😏

Skinnhellige? Jeg synes faktisk det er 100% bedre å iallfall gjøre et forsøk på å ta bevisste valg enn å bare hive armene i været og komme med det forslitte argumentet om at vi ikke utgjør en dritt i det store bildet. Nei, muligens ikke, men vil du allikevel være den ene i det store selskapet som kan sitte som en bortskjemt drittunge i en krok uten engang å late som du er interessert i å løfte en finger for å bidra i selskapet? Personlig synes jeg det er dritflaut. Men så er jo mange av oss nordmenn blitt noen bortskjemte drittunger med en slags tankegang som "fordi jeg fortjener det".

Anonymkode: 79a7a...033

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er det ikke alltid slik at noen må starte? Hvis ingen starter skjer jo ingenting?

Merkelig at det er ALLTID Norge som skal starte noe.

Nei, det får være nok av at nordmenn alltid skal lede ann. Vi er et sandkorn på stranden, et piss i havet. Hva vi gjør påvirker ingen og intet med alle milliardene av folk rundt oss som gjør helt motsatt.

Du må gjerne dra det lasset i tro på at det forandrer noe i det hele tatt, det er din byrde.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merkelig at det er ALLTID Norge som skal starte noe.

Nei, det får være nok av at nordmenn alltid skal lede ann. Vi er et sandkorn på stranden, et piss i havet. Hva vi gjør påvirker ingen og intet med alle milliardene av folk rundt oss som gjør helt motsatt.

Du må gjerne dra det lasset i tro på at det forandrer noe i det hele tatt, det er din byrde.

Det må jo være fint for et ubetydelig sandkorn å få skryt og kred for å ha startet noe så viktig? Det er jo en fin måte å få oppmerksomhet på vel? At vi ikke kan dra hovedlasset, men å ha satt i gang en prosess?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det må jo være fint for et ubetydelig sandkorn å få skryt og kred for å ha startet noe så viktig? Det er jo en fin måte å få oppmerksomhet på vel? At vi ikke kan dra hovedlasset, men å ha satt i gang en prosess?

Kjør i vei du.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bestilt en eneste ting fra Kina, så jeg er totalt uskyldig der. 

Anonymkode: 0729b...53b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Folk har ikke råd til å handle i Norge lenger, så derfor Kina.

Anonymkode: 5f8e2...4ef

Varene vi handler i Norge er jo også stort sett produsert i Kina.

Argumentet mot Temu er bla.a. at man har mindre kontroll på om produktene inneholder skadelige stoffer når man importerer selv enn når det importeres for salg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det betyr at du og andre skal slutte å være så hyklere!

Dere kjøper akkurat det samme rælet i butikkene, forskjellen er at selv om det står Made In China så er det butikkene som stikker av med type 500% avanse på bekostning av deg. 

Gjennom Temu så slipper man det fordyrende leddet. Og hykleriet kan du bare ta innover deg, for om du ikke skal ha noe fra Kina, så må du selge alt du har, gi fra deg mobilen, laptopen, klærne dine, elektronikk og flytte i en hytte ute på landet uten noe av dette.

Jeg kjøper ikke ræl, lever så minimalistisk jeg kan. Skjønner faktisk ikke hva folk handler på Temu mange ganger i året. 

Og jeg har da aldri sagt jeg ikke kjøper noe fra Kina. Jeg har sagt at å kjøpe fra norske butikker gir flere garantier for at det er produsert noenlunde forsvarlig enn å kjøpe rett fra Temu. 

Anonymkode: 6f722...9f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

. Jeg har sagt at å kjøpe fra norske butikker gir flere garantier for at det er produsert noenlunde forsvarlig enn å kjøpe rett fra Temu. 

Anonymkode: 6f722...9f5

Tror du.

Helt til neste nyhetsartikkel om hvordan det virkelig står til på fabrikkene i utlandet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke bestilt en eneste ting fra Kina, så jeg er totalt uskyldig der. 

Anonymkode: 0729b...53b

Iphonen din er fra Kina, pc'en din er fra Kina, tv'en din er fra Kina, bilen din har bildeler fra Kina, evt. båt har deler fra Kina, elektronisk utstyr er fra Kina.

Jeg regner med at du ikke kjører Volvo? Den er nå eid av kinesere og heter Geely.

Anonymkode: 5c70c...ea7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du bryr deg ikke om folkemord (Putin) eller at Staten (f.eks. Kina) skal bestemme alt du gjør i livet ditt, barnearbeid, osv? Skal vi gjøre oss 100% avhengige av slike tyranner som styrer et diktatur?

Folkemord, Putin? Hva I all verden snakker du om? Virker som om du har vikarierende motiv, du bekymrer det overhodet ikke om overforbruk, du vil bare gjøre det viktig og slenge litt anti- russisk propaganda. 

Anonymkode: e2a08...a9a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis alle handler på steder som Temu, så forsvinner til slutt alle fysiske butikker (og arbeidsplasser) i Norge, og man kan aldri gå og se på en vare eller prøve et klesplagg uten å måtte bestille det på nett først. Er det virkelig sånn dere vil ha det??

Anonymkode: c94b2...539

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Absolutt - at noe produseres i KIna, er ikke synonymt med at dette er skrap.

Men elektronikk er blitt så "billig" i Norge i takt med at kronekursen har rast nedover at en liten harddisk på 2 TB kostet mindre for 13 år siden enn den gjør idag ...

Anonymkode: b7f8d...70e

Datadeler er noe for seg selv, der kan prisen endre seg flere ganger om dagen, og når jeg sier elektronikk er billig i Norge så mener ikke jeg hva det kostet for 13 år siden og hva det koster i dag.

En kinesisk stereoforsterker som koster 21500 - 23500 i Norge koster 2000 euro rundt i Europa, i USA og Australia koster den 4000 dollar, en engelsk/skotsk platespiller som koster 112000 i Norge koster 145000 SEK i Sverige, dette er ikke billig men i forhold til andre land er det billig.

Anonymkode: 442d6...bc3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Bør vi skamme oss? Bør vi støtte diktatur-regimer som Kina ved at de skal tjene på oss? Eller er du stolt av hvordan diktaturer fungerer, les Russland? Temu? Frakt av varer jorden rundt?

Slutt å overtenk og bry seg om hva andre gjør. Vil tro du vil få det bedre med deg selv ved å bli mindre bitter

Anonymkode: 2f2ba...f1b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis alle handler på steder som Temu, så forsvinner til slutt alle fysiske butikker (og arbeidsplasser) i Norge, og man kan aldri gå og se på en vare eller prøve et klesplagg uten å måtte bestille det på nett først. Er det virkelig sånn dere vil ha det??

Jeg handler ikke på Temu eller Shein, men kjøper klær på nett, rett og slett for at klær i fysiske butikker er stort sett i samme triste farger (spesielt om vinteren) og jeg orker ikke se på alle vaskelappene for å finne ut hva de er laget av. Jeg gidder ikke betale kr. 2000 for en “ullgenser” eller kr. 4000 for en “ullkåpe” som består av 40% polyester.

Så jeg bidrar nok til at det er vanskeligere å drive fysiske butikker.

Anonymkode: a5954...c85

• Liker 1
Skrevet
Anononyma skrev (3 timer siden):

Både jeg og mannen er enige om at vi skal sjekke gavene til barna nøye, er det noe som ser ut som det kommer fra temu blir det fjernet i all stillhet etter barna er lagt.

Hva gjør dere eventuelt med disse gavene da? Kaster de?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Slapp av, det kommer til å bli reguleringer og avgifter herfra til månen etterhvert for "beskytte" industrien både i Norge og andre steder i verden.

Vent og se, da blir det ikke lenger mulig for oss å handle fra Temu slik vi gjør idag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helst det ja.

AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (4 timer siden):

Så enig ❤️

Prøvde temu et par ganger selv da det tok av, men synes uansett kvaliteten er betydelig dårligere også får jeg så noia for giftstoffer!

Synes det er ubehagelig å høre at så mange handler på disse stedene til jul. Både jeg og mannen er enige om at vi skal sjekke gavene til barna nøye, er det noe som ser ut som det kommer fra temu blir det fjernet i all stillhet etter barna er lagt.

For noen gledesdrepere dere er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...