Gå til innhold

PostNord melder om rekordhøyt antall pakker fra Kina

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå lages det faktisk elektronikk av svært høy kvalitet i Kina også, og elektronikk er ofte billig i Norge.

Anonymkode: 442d6...bc3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er synd at forbruk, forbruk, forbruk er det eneste som står i hodet på enkelte. Klær fra Temu, for eksempel? Man trenger da ikke klær så ofte at man ikke kan betale for hva det koster (særlig plastklær, som varer en stund). 

Det er jo heller ikke slik at seriøse butikker i Norge BARE kjøper inn ukritisk fra Kina og selger videre, og at det er akkurat det samme som på Temu selv om det ser likt ut. Norske bedrifter må følge regelverk når det gjelder bruk av kjemikalier, renovasjon barnearbeid, sikkerhet etc. og skal ha policyer for dette + sjekke status hos sine leverandører når det gjelder disse tingene. Derfor har man fler garantier for at varene man kjøper i en norsk butikk er trygge og ikke resultater av feks barne- eller slavearbeid enn når man kjøper av en random på Temu til 20 kroner. 

Anonymkode: 6f722...9f5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det meste fra Kina uansett?

Husker da jeg vokste opp på 70- og 80-tallet så sto det på omtrent alt i butikker "Made in China". Husker vi snakket mye om det den gangen også, men det meste kom jo fra Kina da også. 

Jeg har handlet på Temu én gang, bare for å sjekke om det var så dårlig som jeg hadde fått inntrykk av (her inne bl.a), og det var jo skikkelig ræl da. Kan hende jeg hadde fått bedre ting om jeg hadde sjekket litt nøyere på det jeg kjøpte, men det var som en test så jeg tok det ikke så alvorlig. Det dummeste med det var jo at det bare var å kaste, så det var ikke noe vinn for miljøet i hvert fall. 

Anonymkode: e1ebb...4da

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjøper det meste lokalt. Jeg liker å støtte lokalt næringsliv, de som gir jobber i lokalsamfunnet, som har butikker vi kan handle i, som gir tilbake til idrettslagene, korpset og turnforeningen. Om færre og færre bruker de lokale butikkene så forsvinner de, arbeidsledigheten vil stige og lokalsamfunnene vil bli fattigere.

Det jeg ikke får tak i lokalt kan jeg handle på nett, men ikke fra Temu, Kina og diverse. 

Anonymkode: ec698...a48

Så enig ❤️

Prøvde temu et par ganger selv da det tok av, men synes uansett kvaliteten er betydelig dårligere også får jeg så noia for giftstoffer!

Synes det er ubehagelig å høre at så mange handler på disse stedene til jul. Både jeg og mannen er enige om at vi skal sjekke gavene til barna nøye, er det noe som ser ut som det kommer fra temu blir det fjernet i all stillhet etter barna er lagt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke så rart. Jeg bestiller ikke fra Temu e.l., men det er så mange produkter og merker norske butikker ikke tar inn selv når det kommer til høykvalitetsting. Da må jeg jo bestille rett fra Kina, eller av og til fra mellomledd som USA eller Tyskland. Hadde produktene blitt solgt hos norske forhandlere hadde jeg kjøpt dem her, men jeg lar meg virkelig ikke begrense av at utvalget er så dårlig.

Anonymkode: fe90d...19d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg syns det er synd at forbruk, forbruk, forbruk er det eneste som står i hodet på enkelte. Klær fra Temu, for eksempel? Man trenger da ikke klær så ofte at man ikke kan betale for hva det koster (særlig plastklær, som varer en stund). 

Det er jo heller ikke slik at seriøse butikker i Norge BARE kjøper inn ukritisk fra Kina og selger videre, og at det er akkurat det samme som på Temu selv om det ser likt ut. Norske bedrifter må følge regelverk når det gjelder bruk av kjemikalier, renovasjon barnearbeid, sikkerhet etc. og skal ha policyer for dette + sjekke status hos sine leverandører når det gjelder disse tingene. Derfor har man fler garantier for at varene man kjøper i en norsk butikk er trygge og ikke resultater av feks barne- eller slavearbeid enn når man kjøper av en random på Temu til 20 kroner. 

Mja, feil. Dukker stadig opp i media at butikkene ikke har kontroll på fabrikkforholdene i India, Kina, Pakistan osv.

Anonymkode: a9768...12c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fryktelig trist 😥

Anonymkode: a8199...63f

AnonymBruker
Skrevet

Nei, skammer mrg ikke. Kjøper når jeg vil uansett hvor det kommer fra.

Anonymkode: 5c70c...ea7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så flott at du er et menneske uten samvittighet for de som kommer etter deg!

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

White trash.. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjøper det meste lokalt. Jeg liker å støtte lokalt næringsliv, de som gir jobber i lokalsamfunnet, som har butikker vi kan handle i, som gir tilbake til idrettslagene, korpset og turnforeningen. Om færre og færre bruker de lokale butikkene så forsvinner de, arbeidsledigheten vil stige og lokalsamfunnene vil bli fattigere.

Det jeg ikke får tak i lokalt kan jeg handle på nett, men ikke fra Temu, Kina og diverse. 

Anonymkode: ec698...a48

Hater korps og idrett, så det er jeg ikke med å støtter. Skulle jeg handlet lokalt, hadde jeg ikke fått varer siden det ikke finnes butikker her jeg bor. Det er 2 mil til nærmeste butikk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hater korps og idrett, så det er jeg ikke med å støtter. Skulle jeg handlet lokalt, hadde jeg ikke fått varer siden det ikke finnes butikker her jeg bor. Det er 2 mil til nærmeste butikk.

Når vi snakker import fra Kina, så blir jo Tyskland kortreist i forhold. Jeg husker f.eks. at det i Sverige for et par-tre tiår siden fantes trikotasje fabrikker både i Borås og Malmø som bl.a. produserte nylonstrømpebukser. Måtte legge ned fordi billigvarianter kom fra lavkostnad-land i Asia. Legg på klima-avgift slik at det lønner seg å produsere lokalt igjen.

Anonymkode: 113c3...34f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye av disse "kina-varene" kunne vert stoppet med avgifter. Med legitime avgifter som går på miljøavtrykk. Kreve at alle importvarer skal ha et sertifikat som viser hvor mye CO2 det innebærer å produsere, frakte og til å distribuere varen til din postkasse, og avgiftsbelegges deretter. Da kan det hende det ble mer lønnsomt med kortreiste varer igjen, og nye arbeidsplasser. Hvorfor er det bare biler og drivstoff som skal ha CO2-avgift når det vitterlig blir masse forurensing av importvarer? Det er du og jeg som er forurenseren når vi bestiller varer fra andre siden av jorda. Da får vi betale mer og ikke mindre.

Kjøper ikke derfra pga prisene. Jeg khøper der det er billigst.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå lages det faktisk elektronikk av svært høy kvalitet i Kina også, og elektronikk er ofte billig i Norge.

Anonymkode: 442d6...bc3

Absolutt - at noe produseres i KIna, er ikke synonymt med at dette er skrap.

Men elektronikk er blitt så "billig" i Norge i takt med at kronekursen har rast nedover at en liten harddisk på 2 TB kostet mindre for 13 år siden enn den gjør idag ...

Ellers ser jeg også at det er noen i tråden som er store fans av avgifter og tror at dette vil bidra til å skape lokal produksjon; noe som er så dumt at dette ikke engang lar seg kommentere; det eneste det å avgiftsbelegge Kina-import vil føre til, er at de arme økonomiske flyktningene i Sveits blir enda rikere.

Anonymkode: b7f8d...70e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og det er også helt frivillig å kjøpe pakker fra Kina og Russland og hvilket land som måtte passe oss, (selv om du virker veldig ivrig på å styre og bestemme at noen ikke skal det. Newsflash, du er ikke Kim Jong Un). Vil jeg så kan jeg, så får du sitte å betale i dyre dommer selv om det er så fint for deg.

Anonymkode: bafb1...df7

Hæ?

Anonymkode: c4863...ce2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Mja, feil. Dukker stadig opp i media at butikkene ikke har kontroll på fabrikkforholdene i India, Kina, Pakistan osv.

Feil? Så fordi systemet ikke er 100 % perfekt har det absolutt null betydning, er det det du mener?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Feil? Så fordi systemet ikke er 100 % perfekt har det absolutt null betydning, er det det du mener?

Nei, det betyr at du og andre skal slutte å være så hyklere!

Dere kjøper akkurat det samme rælet i butikkene, forskjellen er at selv om det står Made In China så er det butikkene som stikker av med type 500% avanse på bekostning av deg. 

Gjennom Temu så slipper man det fordyrende leddet. Og hykleriet kan du bare ta innover deg, for om du ikke skal ha noe fra Kina, så må du selge alt du har, gi fra deg mobilen, laptopen, klærne dine, elektronikk og flytte i en hytte ute på landet uten noe av dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Absolutt - at noe produseres i KIna, er ikke synonymt med at dette er skrap.

Men elektronikk er blitt så "billig" i Norge i takt med at kronekursen har rast nedover at en liten harddisk på 2 TB kostet mindre for 13 år siden enn den gjør idag ...

Ellers ser jeg også at det er noen i tråden som er store fans av avgifter og tror at dette vil bidra til å skape lokal produksjon; noe som er så dumt at dette ikke engang lar seg kommentere; det eneste det å avgiftsbelegge Kina-import vil føre til, er at de arme økonomiske flyktningene i Sveits blir enda rikere.

Anonymkode: b7f8d...70e

Store fans av avgifter? Er ikke det, men de som kjøper en vare som har et veldig stort miljøavtrykk (forurensing) bør få betale en avgift som "straff" for å likevel kjøpe denne varen. Akkurat som du og jeg (hvis du har eller har hatt fossil-bil) betaler avgift på bensin/diesel. Verre en det er det ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jaja, er jo så morsomt at VI I NORGE skal redde verden fra Temu.

Om VI stopper å kjøpe fra Temu, så stopper jo såklart hele verden etter og følger vårt eksempel.

Naive oss som tror hva vi gjør i Norge spiller noen rolle av MILLIARDER av pakker som går ut til hele verden fra Temu. 

Uff, vi nordmenn har virkelig laget det til for selv, så skinnhellige vi skal være, lille Norge på 5.5 millioner 😏

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er enkelte ting du bare får tak i på Temu. 
Jeg skulle kjøpe fargebånd til en skrivemaskin. Fikk valget mellom en dyr norsk nettbutikk der de hadde dyre fargebånd for feinschmeckere, og Temu. Valgte Temu. 

Problemet er vel heller at enkelte er blitt avhengige av Temu, og fyller et hull i livet sitt med typ 5 pakker Temu i uka. Fyller opp huset og havner i bosset til slutt. 
Og ugreit for miljøet. 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...