Gå til innhold

PostNord melder om rekordhøyt antall pakker fra Kina

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bør vi skamme oss? Bør vi støtte diktatur-regimer som Kina ved at de skal tjene på oss? Eller er du stolt av hvordan diktaturer fungerer, les Russland? Temu? Frakt av varer jorden rundt?

Anonymkode: 113c3...34f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ingenting imot hverken Kina eller Russland. Vesten produserer nærmest ingenting lenger, så man er ofte nødt til å handle fra Kina, og dessuten tilbyr de bedre kvalitet - med mindre man er nesten tom i topplokket og ikke klarer skille mellom useriøse og seriøse selgere. Faller du innenfor den kategorien, kanskje?

Anonymkode: f3b8e...d2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ingen problemer med det. Norges priser er 700% dyrere, utvalget her i nisselandet er skrekkelig dårlig. Såklart ser en seg rundt på nettet da.  En skal ha en veldig basic bitch stil eller være millioner for å finne noe her i Norge lengere. 

Anonymkode: bafb1...df7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ingenting imot hverken Kina eller Russland. Vesten produserer nærmest ingenting lenger, så man er ofte nødt til å handle fra Kina, og dessuten tilbyr de bedre kvalitet - med mindre man er nesten tom i topplokket og ikke klarer skille mellom useriøse og seriøse selgere. Faller du innenfor den kategorien, kanskje?

Du bryr deg ikke om folkemord (Putin) eller at Staten (f.eks. Kina) skal bestemme alt du gjør i livet ditt, barnearbeid, osv? Skal vi gjøre oss 100% avhengige av slike tyranner som styrer et diktatur?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har ingen problemer med det. Norges priser er 700% dyrere, utvalget her i nisselandet er skrekkelig dårlig. Såklart ser en seg rundt på nettet da.  En skal ha en veldig basic bitch stil eller være millioner for å finne noe her i Norge lengere. 

Det er helt frivillig å bo i dette nisselandet 🤷‍♀️

Anonymkode: c4863...ce2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper det meste lokalt. Jeg liker å støtte lokalt næringsliv, de som gir jobber i lokalsamfunnet, som har butikker vi kan handle i, som gir tilbake til idrettslagene, korpset og turnforeningen. Om færre og færre bruker de lokale butikkene så forsvinner de, arbeidsledigheten vil stige og lokalsamfunnene vil bli fattigere.

Det jeg ikke får tak i lokalt kan jeg handle på nett, men ikke fra Temu, Kina og diverse. 

Anonymkode: ec698...a48

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk at mange gir bort dette søppelet i julegaver.

Anonymkode: b4809...12e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Folk har ikke råd til å handle i Norge lenger, så derfor Kina.

Anonymkode: 5f8e2...4ef

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du bryr deg ikke om folkemord (Putin) eller at Staten (f.eks. Kina) skal bestemme alt du gjør i livet ditt, barnearbeid, osv? Skal vi gjøre oss 100% avhengige av slike tyranner som styrer et diktatur?

Jeg gir også blanke f i det. Når ting er mye dyrere i Norge kjøper jeg fra andre land. Jeg kjøper det som passer lommeboken min mest. 

Anonymkode: 97da3...d86

AnonymBruker
Skrevet

Hvis alternativet er gaver fra temu og drop ship så nei takk, jeg MÅ ikke ga gaver, jeg MÅ ikke gi gaver jeg ikke har råd til. 

Anonymkode: c9d9c...ea6

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her synes jeg det passet å sitere Øverland, som skrev dette om en annen diktator i 1937:

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem
og si: Det er sørgelig, stakkars dem!
Du må ikke tåle så inderlig vel
den urett som ikke rammer dig selv!

Anonymkode: e94e2...791

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og det er også helt frivillig å kjøpe pakker fra Kina og Russland og hvilket land som måtte passe oss, (selv om du virker veldig ivrig på å styre og bestemme at noen ikke skal det. Newsflash, du er ikke Kim Jong Un). Vil jeg så kan jeg, så får du sitte å betale i dyre dommer selv om det er så fint for deg.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge vi har udugelige nisse-politikere her i landet som tenker mer på hvordan de tar seg ut i det store utland, og deler ut oljepenger til kreti og pleti av vanstyrte møkkaland og åpner grensene ukritisk til griske og umoralske lykkejegere, samtidig som de driter i egne landsmenn, handler jeg gladelig forbruksting til meg selv på Temu. 

Anonymkode: 475b3...ccf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du virker ikke særlig pragmatisk. 

Hvorfor skal en flytte noen plass når en kan bestille ting billig fra andre land? 

Anonymkode: 0096d...262

AnonymBruker
Skrevet

Det meste som er i butikkene, kommer jo fra Kina eller landene rundt der uansett. Forskjellen når postnord melder om dette, er at vi skipper mellomleddet (butikkene). 

Men ja, en del av det man finner på feks temu kan være dritt. Men det er sannelig i norske butikker også. De sier de liksom følger en standard, men når det er tatt tester, er de ikke det spor bedre. Butikkene tester ikke det de handler inn. https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/fant-ulovlige-stoffer-i-interiorartikler-fra-norske-nettbutikker-1.17057437 

Nå handler jeg ikke så mye generelt sett, men jeg handler fra temu. Min regel er: ikke ting som berører huden, ikke elektronikk, ikke leker (uansett ikke aktuelt pga livssituasjon), ikke ting som berører mat o.l

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Folk har ikke råd til å handle i Norge lenger, så derfor Kina.

Anonymkode: 5f8e2...4ef

Bob bob, enkelte handler jo MANGE gaver til en enkelt person. Det er jo ikke nødvendig. Mange handler også mye mer enn hva en faktisk trenger. Hadde en redusert mengden handler, hadde det blitt bedre råd. 

Anonymkode: 90a46...206

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så lenge vi har udugelige nisse-politikere her i landet som tenker mer på hvordan de tar seg ut i det store utland, og deler ut oljepenger til kreti og pleti av vanstyrte møkkaland og åpner grensene ukritisk til griske og umoralske lykkejegere, samtidig som de driter i egne landsmenn, handler jeg gladelig forbruksting til meg selv på Temu. 

Anonymkode: 475b3...ccf

Tror vi skal gå litt i oss sjøl og ikke hele tiden bare skylde på politikerne. Vi har vent oss til å bli noen kravstore, late egoister som bare skal ha mer og mer, og dermed priser oss totalt ut som et høykostland. Sånn går det når alle skal ha mer og mer og mer, og alt fokus skal være billigst mulig slik at ego skal få mer, da blir det billige, miljøfarlige produkter fra Kina.

AnonymBruker
Skrevet

jeg skammer meg ikke, kjøper på temu rett som der er.

Anonymkode: 7860f...a4c

• Liker 2
Skrevet

Nå må folk slutte å tro se alt Kina er temu.

Om du bestiller fra Fruugo, cdon.com..proshoo, wish, Elkjøp etc kommer 99 prosent fra Kina.  Hvor mye kjøper vi som blir laget i Norge,? Frankrike? Australia,?

Nei det meste kommer fra Kina...og selv om du kjøper ting fra Frankrike..er dette også laget i Kina 

Så nei folk bør ikke har dårlige samvittighet. Kina er ikke temu.

99 prosent av det folk har hjemme er fra Kina( da snakker jeg om klær fra hm etc... elektronisk fra Elkjøp, Power etc... jule ting fra rusta, Europris etc.

Disse kom også hit som pakker...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Altså… la oss ta realiteten først som sist:

Varene dine kommer fra Kina UANSETT. Om du kjøper dem på Temu, i en norsk nettbutikk, eller i en fancy butikk på Aker Brygge – samme fabrikk, samme samlebånd, samme kartong. Forskjellen? Når du handler i Norge har varen tatt en liten sightseeing:

Fabrikk i Kina → Grossist i Asia → Europeisk grossist → Norsk importør → Butikk → DEG

…og hvert eneste ledd skal selvfølgelig ha betalt for turen.

Når du handler fra Temu eller AliExpress?

Fabrikk → DEG.

Ferdig. Null mellomledd som skal ha fortjeneste, null “norsk miljøprofil”, null brosjyrer med bærekraftsprat. Derfor koster det 29 kroner og ikke 299.

Så det er litt komisk når folk later som om man plutselig støtter “det kinesiske regime” fordi man handler direkte. Vi støtter Kina hver eneste gang vi kjøper klær, elektronikk, pynt, verktøy og basically alt annet i norske butikker også — vi bare betaler mer for samme vare, og innbiller oss at det er noe helt annet.

Hvis man vil diskutere etikk, miljø, produksjonsforhold osv., helt greit. Men å late som om butikkvarer har en magisk “demokratibonus” bare fordi de har reist litt mer gjennom Europa først?

Nei. Det er fortsatt Made in China. Bare dyrere.

Anonymkode: 0f57a...6a1

• Liker 1
Skrevet

Mye av disse "kina-varene" kunne vert stoppet med avgifter. Med legitime avgifter som går på miljøavtrykk. Kreve at alle importvarer skal ha et sertifikat som viser hvor mye CO2 det innebærer å produsere, frakte og til å distribuere varen til din postkasse, og avgiftsbelegges deretter. Da kan det hende det ble mer lønnsomt med kortreiste varer igjen, og nye arbeidsplasser. Hvorfor er det bare biler og drivstoff som skal ha CO2-avgift når det vitterlig blir masse forurensing av importvarer? Det er du og jeg som er forurenseren når vi bestiller varer fra andre siden av jorda. Da får vi betale mer og ikke mindre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...