Gå til innhold

Mannen oppgitt over at jeg ikke BARE klarer å se en film. Jeg må gjøre flere ting samtidig . Tips?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Folk må virkelig slutte å kaste ut ahdh diagnoser.

Det du (dere) har er mobilavhengighet. Brainrot. Det er den nye folkesykdommen.

Les boka "Skjermhjernen", der har dere diagnosen deres. Jeg er hundre prosent sikker på at minst 9/10 av dere som har selvdiagnostisert dere selv bare har helt vanlig brainrot, og hadde vært tilnærmet kurert etter to uker uten telefonen. 

Anonymkode: 11eb9...9e3

Jepp. Det ville jo vært ekstremt om alle disse i tråden har ADHD. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er lik. Fikk påvist ADHD da jeg var nesten 40 (symptomer kan eskalere til det uhåndterbare når østrogennivået synker/svinger, det er derfor mange klarer å håndtere det lenge. Kvinner maskerer MYE. Det er derfor snittalder for diagnise for norske kvinner er 37/38), og den innsikten har endret livet mitt til det bedre. Jeg har fått mange verktøy, og en aksept for hvem jeg er. Og det kan man jo jobbe mot selv uten diagnose. Finne ut hva som fungerer for deg.

Vi ser jo stort sett tv om kvelden, og selv om jeg går på medisiner så er de ute av kroppen i løpet av ettermiddagen. Men verken diagose eller medisiner er magi. Man er som man er (og det er IKKE det samme som mobilavhengighet). Jeg trenger å holde på med noe fysisk for å klare å fokusere. Strikking eller noe annet lydløst. Fikler mye. Har heldigvis en forståelsesfull mann som til og med kommer med småting til meg hvis han finner noe han tenker kan fungere som fikleri.

Jeg forstår at mannen til TS synes det er irriterende om TS er på mobilen mens de ser film, for da går hun glipp av ting i filmen og det er kjipt for begge dersom de snakker om det de har sett etterpå. Og enda mer irriterende dersom hun stiller spørsmål fordi hun ikke fikk med seg en viktig detalj fordi øynene var på mobilen. I tillegg oppleves det respektløst dersom en person har oppmerksomheten på mobilen samtidig som den skal være mentalt tilstede i rommet.

Løsningen er helt klart at mannen til TS må få forståelse for hvordan hun fungerer, og aksepterer at hun må holde på med noe. Og TS må finne noe som dekker fiklebehovet hennes uten at det forstyrrer mannen (må være uten lyd og uten store bevegelser). Jeg hadde ikke giddet å se film dersom noen prøvde å kontrollere meg på den måten. 

Anonymkode: 413e7...d6a

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er akkurat likedan, men har en hakket mer tålmodig mann. Kanskje for tålmodig. 🤭

Synes som flere her at strikking eller hekling må være innafor. Det er slik vi løser det når min mann synes det blir for mye vandring.

• Nyttig 1
Skrevet

Hele landet er fullt av voksne mennesker som ikke klarer å legge bort mobilen. De har ikke adhd av den grunn.

Du trenger antakeligvis en detox fra mobil. Kjøp et «mobilfengsel» du legger den i på dagtid.

Ang. fokus, så ta det gradvis. Strikking synes jeg er greit. Det forhindrer deg ikke i å få med deg filmen.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er lik. Fikk påvist ADHD

Anonymkode: 413e7...d6a

Men da hadde du andre symptomer i tillegg. Du fikk ikke påvist ADHD kun fordi du ikke klarte å se på film.

Du skriver selv at medisinene dine går ut av kroppen på ettermiddagen og det er på kveldstid film er mest aktuelt, så du blir ikke medisinert for å se film. 

Anonymkode: fa4d1...54a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 0.03):

Jeg fikser med mobilen min når jeg er på kino. Skjønner ikke hvorfor folk rundt meg blir irritert! 

Anonymkode: 9102f...e25

Hva fikser du med den?

Anonymkode: 1cc3e...592

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 21.43):

Kanskje litt tragi-komisk problemstilling. Men mannen min er oppgitt og frustrert over meg fordi jeg alltid må gjøre noe ved siden av, når vi skal se film eller noe sammen. 

jeg må strikke, brette klær, fikle med noe eller surfe på telefon. Eller sitter og rører på meg hele tiden. Å sitte ned å bare se på noe klarer jeg ikke, og slik har det alltid vært. 
Vi har forsøkt å «øve» på at jeg bare skal se filmen uten å multitaske, men da sovner jeg bare. Hver gang. Mister fokus og blir trøtt . Jeg gjør jeg noe ved siden av, klarer jeg å se en film men filmer er egnetlig ikke noe favoritt grunnet lengden 

noen som har tips til en slik problemstilling? Jeg har som sagt alltid vært slik. Bemerket allerede i barnehagen når jeg var liten «Pia bare vandrer avgående når vi har film fredag» Rart , jeg vet . 

jeg har akriv jobb i helsevesnet der man er i aktivitet hele tiden. Og da klarer jeg arbeidsoppgavene helt fint. Men stille sitting er ikke noe for meg

Anonymkode: 33cac...b21

Man scroller ikke på telefonen når man skal ha "sammen tid" med kjæresten. Dersom du ikke greier å være tilstede når dere skal gjøre noe sammen bør du enten gå i terapi eller utredes for et eller annet. 

Anonymkode: 425ac...ec6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis det er problematisk for deg, så er det heldigvis ingen t. vang. 

Jeg er gift med en som har en uro i kroppen, men fungerer bra når det er rom for utløp. Vi er forskjellig, noen fokuserer bedre når de kan fikle med noe, mens andre trenger noe annet. Forandre på andre for å dekke eget behov er noe jeg sluttet med for lenge siden og det er en befrielse. 

Anonymkode: bd1b6...c35

Jeg forandrer ikke på folk jeg heller, men jeg hadde ikke ønsket veldig å se på film ilag om i så fall at de måtte fikle med ting gjennom filmen hver gang. Det blir ingen god filmopplevelse for meg som er lydsensitiv. Mannen min har mye uro i seg men film slapper han av med, heldigvis. 

Anonymkode: c011d...778

Skrevet

Tenker du burde be den det gjelder respektere deg. Det er ikke deres mandat å synse og mene noe om hvordan du velger å se på en film. Jeg liker også å gjøre flere ting samtidig, men jeg flyr jo ikke etter dem som bare ser på noe og prøver pushe dem til å gjøre flere ting samtidig. Jeg respekterer at de BARE vil se programmet. Så kan forhåpentligvis de respektere at jeg f.eks. liker å scrolle KG mens det går et program på TV jeg halvveis følger med på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...