Gå til innhold

Ribbe på julaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal servere ribbe på julaften. Har aldri laget det før. Lurer derfor på hvilken type ribbe jeg bør kjøpe? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale tynnribbe. Fraråde "familieribbe" og "juleribbe".

Kjøp frossen som ikke har vært tilsatt salt, vann eller pepper. 

Anonymkode: 17ac9...b66

• Liker 7
Skrevet

Kjøp billig frossen tynnribbe. Det er tilberedningen som avgjør smaken.

Anonymkode: d0aca...c42

• Liker 2
Skrevet

Vil anbefale seg å kjøpe en tynnribbe, som de andre her skriver, og prøvelage en ribbe før jul.

Anonymkode: 52315...e3f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvalitet skrev (47 minutter siden):

Jeg skal servere ribbe på julaften. Har aldri laget det før. Lurer derfor på hvilken type ribbe jeg bør kjøpe? 

Smaker dårlig og kjedelig uansett.. 

Anonymkode: 2f380...fad

• Liker 1
Skrevet

Takk. Da blir det tynnribbe. Men hvorfor fryst og uten tilsatt salt/vann/pepper (hvilket merke er det?) 

Skrevet
Kvalitet skrev (6 minutter siden):

Takk. Da blir det tynnribbe. Men hvorfor fryst og uten tilsatt salt/vann/pepper (hvilket merke er det?) 

Jeg kjøper fersk tynnribbe på Meny. Men har også kjøpt frossen ribbe på Meny. 

Anonymkode: f4217...9cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dette var jo en nyttig kommentar.

Anonymkode: 96cef...9ae

• Liker 2
Skrevet
Kvalitet skrev (38 minutter siden):

Krydderet smaker bare ikke godt når det har ligget i blodsøe inne i posen lenge, samt at saltvann gjør ingenting for smak og slikt. Det er kun med på å dra kiloprisen opp ved at man betaler for salt og vann, og det er vanskeligere å få riktig resultat med sprø svor, mør og saftig ribbe fordi smaken og væskeinnholdet endres. Det virker også som at det er dårligere kvalitet på den ribben de bruker til ferdigkrydret, som de forsøker å kamuflere med krydderet. Men det blir bare spekulasjon. Det fås nok i alle merker, som Prima (rema 1000), Folkets (norgesgruppen), Xtra (coop). 

Som regel har ribbe man kjøper i 4C "ferskvaredisk" uansett vært fryst og opptint igjen, og er derfor mindre fersk enn fryst som du tiner selv dagene i forveien. Hvis du klarer å få tak i ribbe som ikke har vært fryst, så vil det jo være hakket bedre enn den frosne, men tror det er vanskelig å finne.

Kjøper du bare enkel frossen ribbe uten tilsetninger så har du en god råvare. Det er bare en slaktet gris som er fryst like etter slakt. Da har du samme utgangspunkt å jobbe med hver gang, og ribbe er såpass enkel å krydre og salte selv, at man ikke trenger hjelp fra butikken til dette.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer mye an på kokken det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg råder deg til å ikke gjøre for mye utav dette. Kjøp en tynnribbe som har godt med kjøtt og et fettlag under svoren. Ferdig rutet opp er veldig greit, og ferdig krydret er også greit, og smaker godt. Den vondeste ribba jeg har smakt, kjøpte jeg i ferskvaredisken på Meny. Det må ha vært en gammel råne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...