Gliffy Skrevet 10. desember 2025 #61 Skrevet 10. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men når den knurrer er den også åpenbart agressiv. Da skulle de i alle fall ikke la den ha åpen port. Anonymkode: 5b734...c6f Nei, en hund som knurrer er ikke åpenbart aggressiv. Knurring er språk og den forsøker å skremme deg vekk, men det er ikke det samme som at hunden "er aggressiv". Det finnes hunder som også knurrer under lek, det er dessverre ofte det blir misforstått. Min hund ville nok også knurret i nevnte situasjon, det er fordi hunden er redd og fordi eier har satt hunden i en situasjon den ikke burde vært satt i med å være alene om å vokte huset. Hunden min er mentaltestet og scoret 0 på skarphet, men ville likevel knurret i en slik situasjon, så man kan ikke fordi hunden knurrer konkludere med at den er "aggressiv". 2
Virrum Skrevet 10. desember 2025 #62 Skrevet 10. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, men når den knurrer er den også åpenbart agressiv. Da skulle de i alle fall ikke la den ha åpen port. Anonymkode: 5b734...c6f Min hund kan også finne på å løpe langs gjerdet å bjeffe, hvis han får sjans. Det er en uting, men han er ikke perfekt han heller.🫣 Hadde de samme menneskene kommet innenfor porten, hadde han 'logret rompa av seg¨', og hentet lenkene sine som han elsker å vise frem til besøkende. Men han synes det er rasende festlig når folk på utsiden av gjerdet reagerer ved å hoppe til, rope eller løpe. Han ville definitivt blitt sett på som aggressiv og farlig av dem som ikke ser annet enn en bjeffende Dobermann. Men han er alt annet enn aggressiv og farlig. Men det har jo sine fordeler at folk er redde for han også. 😅
Gjest pinktulip Skrevet 10. desember 2025 #63 Skrevet 10. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, men når den knurrer er den også åpenbart agressiv. Da skulle de i alle fall ikke la den ha åpen port. Anonymkode: 5b734...c6f Knurring betyr ikke at den er aggressiv. Den forteller deg at du skal holde deg unna den fordi den er usikker på deg, og fordi hunden sannsynlig er satt i en utrygg situasjon; som å stå alene i hagen. Knurring er en del av hunders vokale språk. En hund som knurrer er ikke nødvendigvis en farlig hund, slik mange tror.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2025 #64 Skrevet 11. desember 2025 Passet en doberman noen ganger for mange år siden, den var helt grei å ha med å gjøre. Men kunne utagere mot andre hunder på tur. Var på nachspiel en gang i det jeg vil kalle et narko-reir. Han som bodde der hadde doberman. Den hadde angrepet og bitt han par dager tidligere. Det var en tispe. Når jeg kom (uvitende om at det var et såkalt narko-reir), hoppet tispa i fanget mitt og ville bare ha kos. Noe den fikk. Hadde så lyst å ta den med meg, men turte ikke. Og det ble ikke meldt inn til mattilsynet pga. at jeg ikke huska adressa. Anonymkode: 56af0...65f
Crazydoglady Skrevet 14. desember 2025 #65 Skrevet 14. desember 2025 Adiladi skrev (På 9.12.2025 den 18.46): Oi? Det siste du skrev?! Wow… wooooow! Du avslørte deg ganske greit nå med din manglende kunnskap. Hundeførere i politiet er ikke de man vil gå til om det er kunnskap man søker 😆 (på generelt grunnlag, noen skikkelig gode finnes det sikkert). Mange av de har ikke nødvendigvis tatt i en hund før de begynner som hundefører og har ikke nødvendigvis den samme nerdete interessen for hund og hundetrening som mange andre har. Ikke uten grunn at det er mye uhell med politi hunder. De er også ofte i ett veldig lukket miljø hvor det tilkommer lite ny kunnskap, utvikling og inspirasjon utenfra og ting blir litt rigide og "sånn vi alltid har gjort det". Ingenting av dette er dissing av politiet, de gjør generelt sett en god og viktig jobb, men hundetjenesten er langt fra perfekt og det gjelder på flere plan.. innkjøp av hunder, hvilke hunder de setter i tjeneste, hundehold, trening, erfaring, kontroll... Barn på vei hjem fra skolen bitt uprovosert av en ung hund i søkstrening, person bitt i låret/rumpa uprovosert av politihund som var ute å ble luftet i byen uten bånd, fange bitt uprovosert av søkshund på cella som bare skulle søke etter telefon, ikke noe skarpt eller truende oppdrag. Pelle saken.. vitne i Trondheim bitt når politiet skulle ta ivrig hund ut av bilen for å søke etter en person som hadde stjålet eller brutt seg inn. En ting er nå at bikkjene er overivrige og skarpe, men du trenger ikke så mye erfaring eller innhold mellom øra for å ihvertfall sørge for å ha kontroll på bikkja da. Har du ikke stålkontroll på lydighet/innkalling så lufter du med bånd. Ikke slipp ut bikkje uten munnkurv når det står privatpersoner rett ved bilen, da må du be de flytte seg eller sørge for å ha så kort bånd at hunden ikke når bort. Søk kan gjøres med munnkurv om hunden ikke kan skille mellom søk og trussel. Men manglende erfaring, manglende evne til å lese hund og situasjon godt nok og manglende erfaring til å håndtere de hundene de velger å bruke. Det er en dårlig kombinasjon. Holder meg langt unna om jeg ser schæfere eller malinois fra politiet. Og det er jo ikke bare her. Tusenvis av videoer fra verden rundt der tjenestemenn blir bitt av egen hund, naive tjenestemenn tar med seg den skarpe bikkja si opp til reportere osv som ender opp med å bli bitt foran kamera, bikkjer som går etter feil folk. Bikkjer uten tilstrekkelig lydighet. Bikkjer uten evne til å skille mellom helt ufarlige greier eller trussel (noe stødige bikkjer greier helt fint, akkurat som vi kan, ihvertfall i grove trekk). Og det er jo en blanding av treningsmetoder(at man spiller så mye på overtenning og stress at bikkjene ikke tenker seg om) og gener(den typen hund man kjøper. Igjen, mye stress, lite hjerne, lav impulskontroll) 1
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #66 Skrevet 14. desember 2025 Sjekk ihvertfall både oppdretter og linjer/foreldredyr godt før du kjøper en slik rase. Over tid har dessverre avlen blitt ødelagt på desse hundene også, og det er svært mange av de som har et nervøst lynne, eller har domminansaggresjon som kommer virkelig til syne rundt 2 års alder og da ender hunden opp på finn.no. Jeg synest at de er flotte å se på, men ville aldri ha anbefalt noen den rasen. Anonymkode: 49bc9...697
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2025 #67 Skrevet 14. desember 2025 Crazydoglady skrev (8 timer siden): Hundeførere i politiet er ikke de man vil gå til om det er kunnskap man søker 😆 (på generelt grunnlag, noen skikkelig gode finnes det sikkert). Mange av de har ikke nødvendigvis tatt i en hund før de begynner som hundefører og har ikke nødvendigvis den samme nerdete interessen for hund og hundetrening som mange andre har. Ikke uten grunn at det er mye uhell med politi hunder. De er også ofte i ett veldig lukket miljø hvor det tilkommer lite ny kunnskap, utvikling og inspirasjon utenfra og ting blir litt rigide og "sånn vi alltid har gjort det". Ingenting av dette er dissing av politiet, de gjør generelt sett en god og viktig jobb, men hundetjenesten er langt fra perfekt og det gjelder på flere plan.. innkjøp av hunder, hvilke hunder de setter i tjeneste, hundehold, trening, erfaring, kontroll... Barn på vei hjem fra skolen bitt uprovosert av en ung hund i søkstrening, person bitt i låret/rumpa uprovosert av politihund som var ute å ble luftet i byen uten bånd, fange bitt uprovosert av søkshund på cella som bare skulle søke etter telefon, ikke noe skarpt eller truende oppdrag. Pelle saken.. vitne i Trondheim bitt når politiet skulle ta ivrig hund ut av bilen for å søke etter en person som hadde stjålet eller brutt seg inn. En ting er nå at bikkjene er overivrige og skarpe, men du trenger ikke så mye erfaring eller innhold mellom øra for å ihvertfall sørge for å ha kontroll på bikkja da. Har du ikke stålkontroll på lydighet/innkalling så lufter du med bånd. Ikke slipp ut bikkje uten munnkurv når det står privatpersoner rett ved bilen, da må du be de flytte seg eller sørge for å ha så kort bånd at hunden ikke når bort. Søk kan gjøres med munnkurv om hunden ikke kan skille mellom søk og trussel. Men manglende erfaring, manglende evne til å lese hund og situasjon godt nok og manglende erfaring til å håndtere de hundene de velger å bruke. Det er en dårlig kombinasjon. Holder meg langt unna om jeg ser schæfere eller malinois fra politiet. Og det er jo ikke bare her. Tusenvis av videoer fra verden rundt der tjenestemenn blir bitt av egen hund, naive tjenestemenn tar med seg den skarpe bikkja si opp til reportere osv som ender opp med å bli bitt foran kamera, bikkjer som går etter feil folk. Bikkjer uten tilstrekkelig lydighet. Bikkjer uten evne til å skille mellom helt ufarlige greier eller trussel (noe stødige bikkjer greier helt fint, akkurat som vi kan, ihvertfall i grove trekk). Og det er jo en blanding av treningsmetoder(at man spiller så mye på overtenning og stress at bikkjene ikke tenker seg om) og gener(den typen hund man kjøper. Igjen, mye stress, lite hjerne, lav impulskontroll) Er så enig ! Anonymkode: 54be7...628
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå