AnonymBruker Skrevet i går, 14:45 #21 Skrevet i går, 14:45 Fin hund, men med mye sykdom. Spesielt en dødelig hjertefeil. En jeg kjenner bestilte derfor fra Sverige. Men også derfra så kreves det testet av forfedre. Anonymkode: 27470...356 1
pinktulip Skrevet i går, 14:48 #22 Skrevet i går, 14:48 Virrum skrev (10 minutter siden): Her var det mye rar oppfatning av Dobermann.... Nei, de er ikke farlige, og de fungerer flott som familiehund. De elsker kos og vil gjerne ligge inntil deg i sofa og seng hvis de får lov. Men de knytter seg sterkest til en person i familien. Det er ikke dermed sagt at den ikke vil ha noe med andre å gjøre. Alt er avhengig av en positiv og konsekvent oppdragelse. Går du inn for en oppdragelse med militærdisiplin og i tillegg er urettferdig, kan du få deg en kamp du ikke vil vinne. De krever hjernetrim, ellers finner de på ting for seg selv. De er nokså oppfinnsomme hvis de kjeder seg. Å slite den ut fysisk må ikke være et mål. For det første skal det noe til, og for det andre er det slik at 'mye vil ha mer'. En kombinasjon av hjernetrim og gode turer er helt avgjørende for at en Dobermann har det bra. De blir sent voksne. De er store klovner i oppførsel på godt og vondt. Mange har høyt jaktinstinkt, og kan også bli voldsomme i lek. Det kan være utfordrende rundt barn som hyler og løper. Det er verdens beste hunderase når de får god oppdragelse og et aktivt liv. Men de kan være slitsomme hvis de ikke får det som kreves. Dessverre sliter rasen med en del helseutfordringer, så sjekk linjer godt. De fryser også lett på vinteren, så dekken er nødvendig på kalde dager. Helt enig med deg. Det er en fantastisk rase så jeg synes det er rart folk har så negative meninger om de. Har man fått en dårlig erfaring med en hund betyr det ikke at hele rasen er likedan. Og det skyldes det mest sannsynelig dårlig oppdragelse om man får dårlige erfaringer med stabile raser. 1 2
Virrum Skrevet i går, 15:29 #23 Skrevet i går, 15:29 AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 23.06): Flotte hunder hvis du vet hva du driver med. Potensielt farlig hvis du ikke gjør det. Anonymkode: 1306e...944 Det er mange hunder som potensielt kan være farlige. Dobermann er ikke mer farlig enn en annen stor rase med de kreftene en stor hund har. 2
Virrum Skrevet i går, 15:37 #24 Skrevet i går, 15:37 pinktulip skrev (41 minutter siden): Helt enig med deg. Det er en fantastisk rase så jeg synes det er rart folk har så negative meninger om de. Har man fått en dårlig erfaring med en hund betyr det ikke at hele rasen er likedan. Og det skyldes det mest sannsynelig dårlig oppdragelse om man får dårlige erfaringer med stabile raser. Å dra en hel rase over "en kam", bare fordi man har sett på film, eller hørt om 'en som har hørt om', blir veldig urettferdig. Jeg har selv fått kjeft av en voksen dame, bare fordi hun syntes Dobermannen min var skummel. Han var verken løs eller til sjenanse på noe vis, men kun fordi hun oppfattet han som skummel å se på. 3
Mardina Skrevet i går, 15:51 #25 Skrevet i går, 15:51 Adiladi skrev (På 7.12.2025 den 21.52): Dette gjør meg vondt å høre, så uviten du er, det er så synd at du uten kompetanse sverter en av de fineste rasene vi har. Schæfer er en gjeter hund, intet mindre enn en border collie. Den er overhodet ikke mannevond. Det er riktig at for 25 år siden så hadde avlen gått helt feil, schæfer hunden ble syke! Dette er rettet opp i. Den gjeter den dag i dag sauer i både Tyskland og Østerrike. Det er schæfer de bruker i politiet og militæret i Norge! Vet du hvorfor? En frisk schæfer er den eneste rasen i verden som de kan få i angrepsposisjon og angripe for å så knipse og få de rett inn i «familie modus» men, som alle hunder, både små og store! Hunden blir et produkt av eieren sin! Schæferhund er en rase som fortsatt er ødelagt av avl! Det er bare dere som eier rasen, som ikke vil innrømme det. Lukk opp øynene og se deg rundt. Jeg har over 20 års erfaring med hund og er det en rase jeg ALDRI skal ha, så er det schæfer. Faktisk er det den eneste rasen jeg faktisk er redd for. Og det sier ikke rent lite, når jeg har drevet med hund i så mange år og det er den ENESTE rasen jeg ikke liker. Jeg hadde kjøpt en Doberman any day over en schæfer. Hvis du har fulgt med på programmet "Fra bølle til bestevenn", så har det vært med 3 schæfere i 3 forskjellige sesonger. Alle sammen med med alvorlige atferdsvansker. Det forteller meg at dette er en rase som fortsatt er ødelagt av avl. Men det blir tydeligvis ikke tatt skikkelig tak i av oppdrettere. Når rasen (desverre) er blitt så populær, så blir avlen deretter..... Det kan man ikke nekte for. 4
Adiladi Skrevet i går, 15:56 #26 Skrevet i går, 15:56 Mardina skrev (2 minutter siden): Schæferhund er en rase som fortsatt er ødelagt av avl! Det er bare dere som eier rasen, som ikke vil innrømme det. Lukk opp øynene og se deg rundt. Jeg har over 20 års erfaring med hund og er det en rase jeg ALDRI skal ha, så er det schæfer. Faktisk er det den eneste rasen jeg faktisk er redd for. Og det sier ikke rent lite, når jeg har drevet med hund i så mange år og det er den ENESTE rasen jeg ikke liker. Jeg hadde kjøpt en Doberman any day over en schæfer. Hvis du har fulgt med på programmet "Fra bølle til bestevenn", så har det vært med 3 schæfere i 3 forskjellige sesonger. Alle sammen med med alvorlige atferdsvansker. Det forteller meg at dette er en rase som fortsatt er ødelagt av avl. Men det blir tydeligvis ikke tatt skikkelig tak i av oppdrettere. Når rasen (desverre) er blitt så populær, så blir avlen deretter..... Det kan man ikke nekte for. Vi er mange som har drevet med mye hund. Jeg tror ikke du skal bruke en tv serie som argument 😅 sorry men nei. Jeg for min del har alltid skaffet schæfer fra riktige oppdrettere og da ikke nødvendigvis i Norge. Og hevde at den rasen er ødelagt når den fremdeles brukes i både politi, militæret og som gjeter hund det blir for magert argument spør du meg. Jeg tenker det er viktig at man sørger for gode oppdrettere når man går til anskaffelse av hund, uavhengig av rase. Trist med erfaringen din av schæfer. Men, det er din erfaring og det gjør det ikke dermed til en sannhet. 1
Adiladi Skrevet i går, 15:59 #27 Skrevet i går, 15:59 Virrum skrev (20 minutter siden): Å dra en hel rase over "en kam", bare fordi man har sett på film, eller hørt om 'en som har hørt om', blir veldig urettferdig. Jeg har selv fått kjeft av en voksen dame, bare fordi hun syntes Dobermannen min var skummel. Han var verken løs eller til sjenanse på noe vis, men kun fordi hun oppfattet han som skummel å se på. Veldig enig med deg, slik som hun ene her som hadde sett på «bølle til bestevenn» og dermed konkludert med at schæferhunder er helt ødelagte.
Adiladi Skrevet i går, 16:04 #28 Skrevet i går, 16:04 Mardina skrev (10 minutter siden): Schæferhund er en rase som fortsatt er ødelagt av avl! Det er bare dere som eier rasen, som ikke vil innrømme det. Lukk opp øynene og se deg rundt. Jeg har over 20 års erfaring med hund og er det en rase jeg ALDRI skal ha, så er det schæfer. Faktisk er det den eneste rasen jeg faktisk er redd for. Og det sier ikke rent lite, når jeg har drevet med hund i så mange år og det er den ENESTE rasen jeg ikke liker. Jeg hadde kjøpt en Doberman any day over en schæfer. Hvis du har fulgt med på programmet "Fra bølle til bestevenn", så har det vært med 3 schæfere i 3 forskjellige sesonger. Alle sammen med med alvorlige atferdsvansker. Det forteller meg at dette er en rase som fortsatt er ødelagt av avl. Men det blir tydeligvis ikke tatt skikkelig tak i av oppdrettere. Når rasen (desverre) er blitt så populær, så blir avlen deretter..... Det kan man ikke nekte for. Og så er det også sånn at man faktisk må vite hva det vil si og drive med hun, man må ha nok kompetanse. Har aldri hørt om noen som har drevet med hund i 20 år som ikke har klart å trene en schæfer. Som antageligvis er en av de mest lettlærte hunderasene vi har. Men jeg synes det er både bra og trygt at du kjenner dine begrensninger for en schæfer krever riktig og tilpasset trening. 1
Adiladi Skrevet i går, 16:10 #29 Skrevet i går, 16:10 Kris. skrev (På 7.12.2025 den 21.01): Hei, lurer på om noen her inne har kjennskap til Doberman rasen og hvordan den/de har fungert i det moderne livet i diverse settinger, alt fra familie liv til enemannshund? Generelt bare liker rasen og syns den kunne virke noe som passer oss selv om det er en brukshund og ikke av de vanligste rasene. Naboen vår forresten hadde verdens snilleste fineste sjokoladebrune dobermann. Den var verdens snilleste og fineste. Men han brukte MYE tid på den med trening osv. men ja, åååå den var vakker altså og så snill.
Mardina Skrevet i går, 16:15 #30 Skrevet i går, 16:15 Adiladi skrev (14 minutter siden): Vi er mange som har drevet med mye hund. Jeg tror ikke du skal bruke en tv serie som argument 😅 sorry men nei. Jeg for min del har alltid skaffet schæfer fra riktige oppdrettere og da ikke nødvendigvis i Norge. Og hevde at den rasen er ødelagt når den fremdeles brukes i både politi, militæret og som gjeter hund det blir for magert argument spør du meg. Jeg tenker det er viktig at man sørger for gode oppdrettere når man går til anskaffelse av hund, uavhengig av rase. Trist med erfaringen din av schæfer. Men, det er din erfaring og det gjør det ikke dermed til en sannhet. Jeg vet hva jeg snakker om. De fleste schæferne jeg har vært borti, har vært ustabile. Adiladi skrev (6 minutter siden): Og så er det også sånn at man faktisk må vite hva det vil si og drive med hun, man må ha nok kompetanse. Har aldri hørt om noen som har drevet med hund i 20 år som ikke har klart å trene en schæfer. Som antageligvis er en av de mest lettlærte hunderasene vi har. Men jeg synes det er både bra og trygt at du kjenner dine begrensninger for en schæfer krever riktig og tilpasset trening. Jeg hadde fint klart å trene en schæfer jeg. Du vet ingenting om min kompetanse. Greien er jeg ikke vil ha rasen, da den er ødelagt både mentalt og fysisk. Hvorfor tror du at det har vært 3 stk av rasen med i det programmet? Som forøvrig drives av en profesjonell hundetrener. Noe verken du eller jeg er.
AnonymBruker Skrevet i går, 16:18 #31 Skrevet i går, 16:18 Kris. skrev (På 7.12.2025 den 21.01): Hei, lurer på om noen her inne har kjennskap til Doberman rasen og hvordan den/de har fungert i det moderne livet i diverse settinger, alt fra familie liv til enemannshund? Generelt bare liker rasen og syns den kunne virke noe som passer oss selv om det er en brukshund og ikke av de vanligste rasene. Regner med du har god tid og god til oppdragelse og kjennskap til hunder før dette? Ikke barn? Bør ikkr være alene med barna! Og tid til å lufte hunden skikkelig flere ganger daglig?Ikke står alene mange timer hver dag? Anonymkode: f1658...583
AnonymBruker Skrevet i går, 16:26 #32 Skrevet i går, 16:26 Jeg har hatt en del hunder av diverse raser. Dobermannen var en fantastisk brukshund, perfekt på ski og alt av spor og annet gøy. Men det er ikke en nybegynner rase. Dobermann er ikke din første hund. Akkurat som en fuglehund har instinkt til å jage opp fugl eller ta stand så er Dobermann født med gener for å bli en stor vakthund. At den vokter sitt revir/familie kan du ikke enkelt trene bort. Derfor kan det være litt vanskelig med barn og andre barn på besøk etc, alt i alt en perfekt hund for et par men ikke en hund jeg ville anbefalt for en barnefamilie der nabogutten løper inn døren og skal leke med barna på en måte der hunden kan oppfatte det som en trussel. Det finnes nok masse tilfeller der det fungerer godt men jeg har sett episoder der Dobermann vokter litt for godt til at det passer å si det er en god rase for en familie med besøk. Skal dere ha en familiehund kjøp en annen rase, bor du landelig til og ønsker en som passer på eiendommen og samtidig være en brukshund så er den helt overlegen. Anonymkode: f32c3...18b 3
Adiladi Skrevet i går, 16:28 #33 Skrevet i går, 16:28 Mardina skrev (11 minutter siden): Jeg vet hva jeg snakker om. De fleste schæferne jeg har vært borti, har vært ustabile. Jeg hadde fint klart å trene en schæfer jeg. Du vet ingenting om min kompetanse. Greien er jeg ikke vil ha rasen, da den er ødelagt både mentalt og fysisk. Hvorfor tror du at det har vært 3 stk av rasen med i det programmet? Som forøvrig drives av en profesjonell hundetrener. Noe verken du eller jeg er. Du har ikke peiling på hva jeg har av utdannelse. Men, jeg tenker at dette kan hundeførere i politi og militæret langt bedre en deg og frøkna i bølle til bestevenn.
Kris. Skrevet i går, 16:30 Forfatter #34 Skrevet i går, 16:30 Virrum skrev (56 minutter siden): Det er mange hunder som potensielt kan være farlige. Dobermann er ikke mer farlig enn en annen stor rase med de kreftene en stor hund har. Ikke sant, tror nok at siden disse hundene ble spesifikk brukt som skurker or mafia hunder i gamle filmer er nok litt av hvorfor mange har en mer innebygd frykt for denne rasen spesifikk, uten om at den topper noe lister rundt om i verden på ting som bite episoder, bite styrke eller aggressivitet rundt om i verden. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 16:36 #35 Skrevet i går, 16:36 Vokste opp med at noen i familien hadde en dobberman. Jeg elsket den hunden. Snill som et lam mot oss som var flokken. Passet på oss. Var avhengig av at ingen dører ble holdt lukket over tid spesielt på natten. Utrolig sterk. En slik hund krever at den blir gitt riktig oppdragelse. Krever mosjon og at den får brukt sine instinkter gjennom hjerne trim. Du må tydelig ta rollen som sjef. Som barn følte jeg meg aldri utrygg rundt denne hunden og kunne tenke meg rasen selv men har ikke tid akkurat nå. Husker den hadde sterke instinkter som slo til ved synet av katter så du må passe på hunden på tur og være bevist på dette rundt lydighetstrening. Jeg har ingenting vondt å si om denne rasen men dette er en hund som krever litt fra deg som eier. Så det er ikke en hund som passer for alle. Ville lest meg veldig opp før jeg valgte en slik rase. Anonymkode: e55a6...776
Crazydoglady Skrevet i går, 16:37 #36 Skrevet i går, 16:37 Kris. skrev (På 7.12.2025 den 21.01): Hei, lurer på om noen her inne har kjennskap til Doberman rasen og hvordan den/de har fungert i det moderne livet i diverse settinger, alt fra familie liv til enemannshund? Generelt bare liker rasen og syns den kunne virke noe som passer oss selv om det er en brukshund og ikke av de vanligste rasene. Det er ikke noe problem å ha en Doberman i ett moderne liv, men du må jo ut å aktivisere hunden, helst også drive med noe som gir mental trening og ikke bare rusle på tur. Man må også belage seg på å gå ganske mye, ikke bare "rundt blokka" 3 ganger om dagen. Det gjelder jo forsåvidt veldig mange hunder. Og de fleste av oss klarer det helt fint og finner det givende og hyggelig. Dobermann kan ha en del stress, noe som kan være krevende spesielt om man ikke har noe erfaring med å trene/oppdra hund. Det er også en del sykdommer som rasen er plaget med, som også en del andre raser. Man trenger ikke å være noe overmenneske for å ha en Doberman, de er generelt sett ikke særlig skarpe eller problematiske sammenlignet med mange andre, men du bør like å være ute, du bør være forberedt på å være med på litt kurs og trening, ikke bare for oppdragelse, men for mental stimulering av hunden. Og du bør være forberedt på at spesielt valp og unghund tiden kan være slitsom og krevende. Samt at når man skaffer seg hund med potensielt en del vakt/vokt så er det ikke likt som å få en labrador. Spesielt fram til hunden er voksen og godt oppdratt så er det litt mer å passe på og jobbe med osv.
pinktulip Skrevet i går, 16:45 #37 Skrevet i går, 16:45 Kris. skrev (5 minutter siden): Ikke sant, tror nok at siden disse hundene ble spesifikk brukt som skurker or mafia hunder i gamle filmer er nok litt av hvorfor mange har en mer innebygd frykt for denne rasen spesifikk, uten om at den topper noe lister rundt om i verden på ting som bite episoder, bite styrke eller aggressivitet rundt om i verden. I filmer, både for voksne og barn er jo rasen vanligvis også kupert, noe som blir gjort KUN for at hunden skal se skummel ut. Forstår godt de som danner en innebygd frykt som du sier, for de portreres jo som en farlig rase; men de vet mest sannsynelig veldig lite om hunder. De er ikke skumle med sine naturlige hengeører og lange hale. Helt nydelige. 2 3
Virrum Skrevet i går, 17:32 #38 Skrevet i går, 17:32 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har hatt en del hunder av diverse raser. Dobermannen var en fantastisk brukshund, perfekt på ski og alt av spor og annet gøy. Men det er ikke en nybegynner rase. Dobermann er ikke din første hund. Akkurat som en fuglehund har instinkt til å jage opp fugl eller ta stand så er Dobermann født med gener for å bli en stor vakthund. At den vokter sitt revir/familie kan du ikke enkelt trene bort. Derfor kan det være litt vanskelig med barn og andre barn på besøk etc, alt i alt en perfekt hund for et par men ikke en hund jeg ville anbefalt for en barnefamilie der nabogutten løper inn døren og skal leke med barna på en måte der hunden kan oppfatte det som en trussel. Det finnes nok masse tilfeller der det fungerer godt men jeg har sett episoder der Dobermann vokter litt for godt til at det passer å si det er en god rase for en familie med besøk. Skal dere ha en familiehund kjøp en annen rase, bor du landelig til og ønsker en som passer på eiendommen og samtidig være en brukshund så er den helt overlegen. Anonymkode: f32c3...18b Jeg har hatt flere Dobermann over mange år, og det var også min første rase. Med godt forarbeid, er det helt mulig å skaffe seg Dobermann. Når jeg skulle ha min første, ble jeg fortalt det du formidler. Men skulle jeg da skaffe meg en Labrador, og ha den i 10-12 år. før jeg kunne kjøpe drømmehunden, eller skulle jeg gjøre godt forarbeid og satse på det jeg ville ha? Valget var lett. og jeg har aldri angret. Ja, jeg måtte jobbe, men jeg fikk en fantastisk hund ut av henne. At de ikke fungerer som familiehund, er tull! De er ikke voktere i den forstand som en virkelig vokterhund er. Dobermann er hva du gjør den til. Den trenger som sagt KJÆLIG, rettferdig og konsekvent oppdragelse. Får den det, pluss alt den trenger av mosjon og hjernetrim, er det en trivelig familiehund. MEN, den er stor og kan være voldsom i lek, noe som kan være skummelt rundt de minste barna. Jeg har ennå tilgode å se en Dobermann som vokter hjemmet sitt for fremmede barn eller besøk, og jeg har vært rundt mange. Man finner absolutt dårlige eksemplarer, men det finnes av alle raser. Det definerer ikke rasen av den grunn. Endret i går, 17:33 av Virrum 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:39 #39 Skrevet i går, 17:39 Adiladi skrev (1 time siden): Vi er mange som har drevet med mye hund. Jeg tror ikke du skal bruke en tv serie som argument 😅 sorry men nei. Jeg for min del har alltid skaffet schæfer fra riktige oppdrettere og da ikke nødvendigvis i Norge. Og hevde at den rasen er ødelagt når den fremdeles brukes i både politi, militæret og som gjeter hund det blir for magert argument spør du meg. Jeg tenker det er viktig at man sørger for gode oppdrettere når man går til anskaffelse av hund, uavhengig av rase. Trist med erfaringen din av schæfer. Men, det er din erfaring og det gjør det ikke dermed til en sannhet. Det er nok mange som har "drevet mye med hund", men dessverre et fåtall som forstår hva dette dreier seg om. Anonymkode: fe88e...217
AnonymBruker Skrevet i går, 17:42 #40 Skrevet i går, 17:42 Fin rase, men du skal vite hva du driver med, og du må bruke den. Sjekk linjer nøye både mtp gemytt og helse. Pass på at du har god oppfølging hvis det er din første dobermann. Og det bør IKKE være din første hund!!! Anonymkode: 95835...525
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå