Gå til innhold

Kjennskap til Doberman?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Adiladi skrev (1 time siden):

Veldig enig med deg, slik som hun ene her som hadde sett på «bølle til bestevenn» og dermed konkludert med at schæferhunder er helt ødelagte.

Det er jo også dønn urettferdig å dømme Schæfer av den grunn. 

Men (jeg må si dessverre) har Shcæfer vært veldig populær i mange år, og med det kommer ofte dårlig avl. Jo flere det er av en rase, jo oftere kan man kanskje se de som er dårlig... 

Schæfer har også blitt delt i to grupper innad i rasen. Bruksschæfer, som politiet bruker, og den mer "vanlige" utstillingsvarianten. Sistnevnte, som også er mer populær, har dessverre fått flere helseutfordringer. Men det finnes absolutt flotte eksemplarer av dem også, ikke misforstå. Men skulle jeg hatt Schæfer, ville nok jeg personlig gått for bruksvarianten. Men det er flotte hunder begge to når de er friske og kommer fra gode linjer og seriøs oppdretter. Men det gjelder jo for Dobermann og alle andre raser også. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Doberman er en fantastisk hund for folk som vet hva de driver med. IKKE en hund for hvem som helst. De trenger en jobb og de trenger en eier som vet hva de driver med. Ikke en førstegangshund med mindre du setter deg mye inn i rasen og hva som må gjøres. Må nok også sette av mye tid hver dag for å få en hund som kan funke i en familie.

Driver selv aktivt med hundesport og trener mine 3 hunder daglig i tillegg til mye frislipp i fjellet, skogen og tur, men kunne aldri fått meg en så krevende rase som doberman. 

Anonymkode: deb7c...a1b

• Liker 2
Skrevet
Adiladi skrev (1 time siden):

Du har ikke peiling på hva jeg har av utdannelse. Men, jeg tenker at dette kan hundeførere i politi og militæret langt bedre en deg og frøkna i bølle til bestevenn. 

Og du har heller ikke peiling på mine kunnskaper..... 

Du har tydeligvis ikke sett det programmet, så da kan du la være å uttale deg om hva hun kan eller ikke.... 🙄

Hundeførere i politiet følger strømmen og kjøper det andre gjør 😄

Skrevet

Fantastisk fin hunderase, lojale og nydelige dyr. Men man må huske de har et utrolig vaktinnstinkt, de er en av de hunderasene som biter hardest(og raskt flere ganger) og når de biter så "sager" de. 

Så dette er absolutt ingen nybegynner hund, den krever trening og disiplin. Mye mental stimuli og må lære å håndtere stressfulle situasjoner. Gjør eier dette så ender de opp med utrolig familiehund. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fin hund, men med mye sykdom. Spesielt en dødelig hjertefeil. En jeg kjenner bestilte derfor fra Sverige. Men også derfra så kreves det testet av forfedre. 

Anonymkode: 27470...356

Rasetypiske sykdommer burde testes i alle land uansett om det er mulig å teste for. Å sjekke alvshunder for sykdommer er ett absolutt minimum om man ønsker å drive med avl

Anonymkode: deb7c...a1b

Skrevet
Mardina skrev (1 minutt siden):

Og du har heller ikke peiling på mine kunnskaper..... 

Du har tydeligvis ikke sett det programmet, så da kan du la være å uttale deg om hva hun kan eller ikke.... 🙄

Hundeførere i politiet følger strømmen og kjøper det andre gjør 😄

Oi? Det siste du skrev?! Wow… wooooow! Du avslørte deg ganske greit nå med din manglende kunnskap. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fin rase, men du skal vite hva du driver med, og du må bruke den. Sjekk linjer nøye både mtp gemytt og helse. Pass på at du har god oppfølging hvis det er din første dobermann. Og det bør IKKE være din første hund!!!

Anonymkode: 95835...525

Hvorfor ikke?

Skrevet
Virrum skrev (4 minutter siden):

Det er jo også dønn urettferdig å dømme Schæfer av den grunn. 

Men (jeg må si dessverre) har Shcæfer vært veldig populær i mange år, og med det kommer ofte dårlig avl. Jo flere det er av en rase, jo oftere kan man kanskje se de som er dårlig... 

Schæfer har også blitt delt i to grupper innad i rasen. Bruksschæfer, som politiet bruker, og den mer "vanlige" utstillingsvarianten. Sistnevnte, som også er mer populær, har dessverre fått flere helseutfordringer. Men det finnes absolutt flotte eksemplarer av dem også, ikke misforstå. Men skulle jeg hatt Schæfer, ville nok jeg personlig gått for bruksvarianten. Men det er flotte hunder begge to når de er friske og kommer fra gode linjer og seriøs oppdretter. Men det gjelder jo for Dobermann og alle andre raser også. 

Du har så rett , jeg er helt enig 😊 og jeg håper det blir enda mer fokus på helsen til en schæfer, grusomt og se de «froskebeina» de avlet frem. Vakker vakker nydelig hund. Vingård bare krysse fingrene for at de fortsetter å bli bedre og bedre. ❤️

• Liker 2
Skrevet
Adiladi skrev (6 minutter siden):

Oi? Det siste du skrev?! Wow… wooooow! Du avslørte deg ganske greit nå med din manglende kunnskap. 

Det gjorde jeg absolutt ikke. 

Ikke dum deg ut mer enn du allerede har gjort 🙄 

Du vet INGENTING/NADA om min kompetanse på hund. Så bare slutt du.... 

Måten du skriver på tilsier at du ikke er så kunnskapsrik som du påstår at du er. 

Og nå kan vi kanskje spore tråden tilbake til det den handler om? Eller har du mer du skal "ta" meg på? 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Nøkkelpunkter: høydriftig, sterkt vokter-/beskyttelsesinstinkt, modig, rask reaksjonsevne.

Dette er hunder som krever en erfaren eier, tydelige og rettferdige rammer og ikke minst arbeid for å trives. Det er mange andre raser, også brukshunder, det er lettere å lykkes med.

Anonymkode: 62365...bdc

• Liker 3
Skrevet
Mardina skrev (24 minutter siden):

Det gjorde jeg absolutt ikke. 

Ikke dum deg ut mer enn du allerede har gjort 🙄 

Du vet INGENTING/NADA om min kompetanse på hund. Så bare slutt du.... 

Måten du skriver på tilsier at du ikke er så kunnskapsrik som du påstår at du er. 

Og nå kan vi kanskje spore tråden tilbake til det den handler om? Eller har du mer du skal "ta" meg på? 🙄

Det er du som gnåler her. Så jeg tenker at tar ditt eget råd og sporer tråden tilbake. Det var tross alt du som først kommenterte min kommentar om schæfer. 

nå blokker jeg deg for du gir meg bare en uggen og ekkel følelse. 

Skrevet (endret)
Adiladi skrev (3 minutter siden):

Det er du som gnåler her. Så jeg tenker at tar ditt eget råd og sporer tråden tilbake. Det var tross alt du som først kommenterte min kommentar om schæfer. 

nå blokker jeg deg for du gir meg bare en uggen og ekkel følelse. 

Blokker så mye du vil. 

Jeg gjentar: du kjenner ikke meg og mine kunnskaper. 

Endret av Mardina
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nøkkelpunkter: høydriftig, sterkt vokter-/beskyttelsesinstinkt, modig, rask reaksjonsevne.

Dette er hunder som krever en erfaren eier, tydelige og rettferdige rammer og ikke minst arbeid for å trives. Det er mange andre raser, også brukshunder, det er lettere å lykkes med.

Hvis du tror Dobermann har sterke vokterinstinkter, da har du ikke sett en virkelig vokterrase. Dagens Dobermann er en meget allsidig hund, og fungerer supert hos en aktiv eier/familie. Jeg har selv hatt Dobermann som første hund, uten problemer. Men ja, de må ha sitt for å trives. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Naboen har en en og den løper løs innenfor en hage. Den bjeffer konstant på meg og lager dype knurrete lyder. En gang var den porten oppe, heldigvis kom ikke hunden ut. Jeg kan fortsatt mentalt føle tennene dens i meg, og det liker jeg ikke. 

Anonymkode: 5b734...c6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Naboen har en en og den løper løs innenfor en hage. Den bjeffer konstant på meg og lager dype knurrete lyder. En gang var den porten oppe, heldigvis kom ikke hunden ut. Jeg kan fortsatt mentalt føle tennene dens i meg, og det liker jeg ikke. 

Det er ikke dermed sagt at Dobermann er en farlig rase, eller at hunden du nevner er farlig. Kanskje den ikke får nok stimuli av eierne og dette er dens måte å underholde seg selv på. 

Det er like sannsynlig at en Puddel eller lignende kunne løpt på samme vis innenfor et gjerde, uten at noen ville tenkt at Puddel var farlige hunder. 

AnonymBruker
Skrevet
Virrum skrev (1 time siden):

Hvis du tror Dobermann har sterke vokterinstinkter, da har du ikke sett en virkelig vokterrase. Dagens Dobermann er en meget allsidig hund, og fungerer supert hos en aktiv eier/familie. Jeg har selv hatt Dobermann som første hund, uten problemer. Men ja, de må ha sitt for å trives. 

Jeg kjenner noen individer godt og det er ikke en rase jeg vil anbefale til noen som ikke vet hva vokt innebærer. De behøver mer enn bare aktivitet for å ha det bra.
Er man bare aktiv anbefaler jeg heller en fuglehund f.eks, mye lettere å lykkes med, uten skarphet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kjenner noen individer godt og det er ikke en rase jeg vil anbefale til noen som ikke vet hva vokt innebærer. De behøver mer enn bare aktivitet for å ha det bra.
Er man bare aktiv anbefaler jeg heller en fuglehund f.eks, mye lettere å lykkes med, uten skarphet.

Jeg kjenner rasen veldig godt, og har hatt den selv i over 20 år, så jeg vet litt hva jeg snakker om. 

Ja, de behøver mer enn tur for å trives. De må i tillegg få oppgaver i form av hjernetrim. En understimulert Dobermann kan fort bli et problem. Det skrev jeg også i mitt første innlegg. 

Men dagens Dobermann er ingen skarp rase av natur. Ja, den kan trenes skarpt, og fungerer flott i bl.a IPO.  Det finnes dårlige eksemplarer også, der nerver og dårlig gemytt gjør at de kan oppfattes som skarpe.

Men vanlig  gode eksemplar av rasen er ikke skarpe og vokter slik en virkelig vokterhund kan gjøre.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Den hunden har jo en uansvarlig eier. Min totalt ufarlige hund ville nok også oppført seg akkurat sånn om jeg hadde hatt den løs i hagen uten tilsyn, men en ansvarlig eier lar ikke hunden holde på sånn. Ikke bare er det utrivelig og ekkelt for naboene, det er også veldig stressende for hunden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...