Gå til innhold

Kjennskap til Doberman?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, lurer på om noen her inne har kjennskap til Doberman rasen og hvordan den/de har fungert i det moderne livet i diverse settinger, alt fra familie liv til enemannshund? Generelt bare liker rasen og syns den kunne virke noe som passer oss selv om det er en brukshund og ikke av de vanligste rasene. 

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja farlige hund det om du ikke oppdrar den skikkelig 

• Nyttig 1
Skrevet

Vokst opp med dobbermann. De vi hadde var rolige, men passet på oss. Sa i fra hvis noen prøvde å gå inn uten at vi sa det var greit. Altså bjeffer, beit aldri. Våres var utrolig lydige. Og den reddet og min far da huset vårt tok fyr. Min far gikk inn i huset igjen for å prøve å finne katta, når han ikke kom ut , løp hunden inn igjen og dro far min ut av huset. 

Jeg og mine søsken lekte mye med de 2 vi hadde. Syklet med de, gikk turer, kastet pinne og ball hvor hunden leverte tilbake til oss for å kaste mer

Men er mye jobb, trenger å bruke hjernen som min far sa

Anonymkode: c3e00...5ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vokst opp med dobbermann. De vi hadde var rolige, men passet på oss. Sa i fra hvis noen prøvde å gå inn uten at vi sa det var greit. Altså bjeffer, beit aldri. Våres var utrolig lydige. Og den reddet og min far da huset vårt tok fyr. Min far gikk inn i huset igjen for å prøve å finne katta, når han ikke kom ut , løp hunden inn igjen og dro far min ut av huset. 

Jeg og mine søsken lekte mye med de 2 vi hadde. Syklet med de, gikk turer, kastet pinne og ball hvor hunden leverte tilbake til oss for å kaste mer

Husker du noe om hvilke type hjernetrim din far brukte for å holde hundene fornøyde? Vil jo tro at avansert lydighet og noe sport er vel et ypperlig felt for denne rasen. Fysisk trim er jo et must og unger til å gi hunden enda litt mer ekstra lek er vel bonus om man har. 

Skrevet
Maskinfører skrev (25 minutter siden):

Ja farlige hund det om du ikke oppdrar den skikkelig 

Uten å være uenig, så skal nok vel samme sies om raser som er langt mer vanlige i dag også uten å mene noe vondt om enkelt personer. Har jo sett for eksempel Schæfer som en gjenganger i programmet "Fra Bølle til Bestevenn" for eksempel. Man hører jo også en del trøbbel med de mer nevrotiske rasene, en del av moloseer og noen terrier raser også om de er av dårlig avl og oppdragelse. 

• Liker 2
Skrevet

Farlige og skarpe hunder som må oppdras riktig. De tar kontroll over deg dersom ikke. 

Anonymkode: 5b734...c6f

• Liker 1
Skrevet
Kris. skrev (35 minutter siden):

Hei, lurer på om noen her inne har kjennskap til Doberman rasen og hvordan den/de har fungert i det moderne livet i diverse settinger, alt fra familie liv til enemannshund? Generelt bare liker rasen og syns den kunne virke noe som passer oss selv om det er en brukshund og ikke av de vanligste rasene. 

Jeg vokste opp med schæfer. I min mening er alle de beste rasene tysk. Dachs, schæfer, rottweiler, dobermann, boxer osv ❤️🙏🏼 doberman trenger å brukes , de må jobbe! Og de må slites ut. En frisk , stabil dobermann skal sove når den er i hus og arbeide (søk trening, sykles med, jogges med , hundetreff) og dette er en lynende intelligent rase så den skal trenes og bruke hodet. Men aldeles nydelig. En av de vakreste hundene jeg vet om. Min mening, ok som familie hund men også mest en enmanns hund. Jeg føler de fleste bruks hunder har en «herre» selv om de selvfølgelig er glad i familien sin og. Tror ikke jeg har sett en dobermann på 15 år. 

• Liker 2
Skrevet

De kan også være skarpe mot barn, siden de ofte velger seg ut en person, så de passer bare ikke i familie. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Farlige og skarpe hunder som må oppdras riktig. De tar kontroll over deg dersom ikke. 

Dette er mitt inntrykk og. De trenger en «herre» . Synes dog de fremstår hakket mildere enn mallenois. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Kris. skrev (8 minutter siden):

Uten å være uenig, så skal nok vel samme sies om raser som er langt mer vanlige i dag også uten å mene noe vondt om enkelt personer. Har jo sett for eksempel Schæfer som en gjenganger i programmet "Fra Bølle til Bestevenn" for eksempel. Man hører jo også en del trøbbel med de mer nevrotiske rasene, en del av moloseer og noen terrier raser også om de er av dårlig avl og oppdragelse. 

Ja Schäfere er mannevonde hunder det min avdøde bestefar hadde en som beit se som kom fra butikken med varer ja det kan nok stemme det du sier der jämthund labrador golden retiever elg cocker engels setter spets  er mine favoritter 

Endret av Maskinfører
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De kan også være skarpe mot barn, siden de ofte velger seg ut en person, så de passer bare ikke i familie. 

Dette er også min mening. Har sett de i familie og det har gått greit, men den er ikke en kose hund som ligger i fanget på barna og ser film. Det er heller ingen hund ungene i huset skal henge over og vise frem til klassekameratene sine. Er en enorm forskjell på én dobermann og en schæfer. En schæfer er en gjeterhund (der av navnet, shepered) den dag i dag brukes schæfer til å gjete sauer i Tyskland. Sorry, jeg bare elsker schæfer hunder. 

• Liker 1
Skrevet
Maskinfører skrev (2 minutter siden):

Ja Schäfere er mannevonde hunder det min avdøde bestefar hadde en som beit se som kom fra butikken med varer ja det kan nok stemme det du sier der jämthund labrador golden retiever elg cocker engels setter spets  er mine favoritter 

Dette gjør meg vondt å høre, så uviten du er, det er så synd at du uten kompetanse sverter en av de fineste rasene vi har. Schæfer er en gjeter hund, intet mindre enn en border collie. Den er overhodet ikke mannevond. Det er riktig at for 25 år siden så hadde avlen gått helt feil, schæfer hunden ble syke! Dette er rettet opp i. Den gjeter den dag i dag sauer i både Tyskland og Østerrike. Det er schæfer de bruker i politiet og militæret i Norge! Vet du hvorfor? En frisk schæfer er den eneste rasen i verden som de kan få i angrepsposisjon og angripe for å så knipse og få de rett inn i «familie modus» men, som alle hunder, både små og store! Hunden blir et produkt av eieren sin! 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dette ga meg gåsehud 🙏🏼 hunder er engler ! 

Skrevet
Kris. skrev (1 time siden):

Husker du noe om hvilke type hjernetrim din far brukte for å holde hundene fornøyde? Vil jo tro at avansert lydighet og noe sport er vel et ypperlig felt for denne rasen. Fysisk trim er jo et must og unger til å gi hunden enda litt mer ekstra lek er vel bonus om man har. 

Han drev med spor. Husker han pleide å dra en ting rundt i hagen med premie som lå da et sted hunden skulle finne, og så hadde han laget et stativ som han la god biter i som hunden måtte flytte på koser og ball rundt for å få tak i. Og han syklet, gikk turer mye, og jobbet mye på innkalling, det å sitte på plass til den fikk beskjed å komme. Er det jeg husker

• Liker 1
Skrevet

Har erfaring med å bli bitt av en slik hund. Ble bitt i skulderen, ryggen og i nakken. Fremmed hund som hoppet på meg bakfra. En farlig jævel, den bikkja. 

Anonymkode: 06cd9...dd1

• Liker 1
Skrevet
Adiladi skrev (43 minutter siden):

Dette gjør meg vondt å høre, så uviten du er, det er så synd at du uten kompetanse sverter en av de fineste rasene vi har. Schæfer er en gjeter hund, intet mindre enn en border collie. Den er overhodet ikke mannevond. Det er riktig at for 25 år siden så hadde avlen gått helt feil, schæfer hunden ble syke! Dette er rettet opp i. Den gjeter den dag i dag sauer i både Tyskland og Østerrike. Det er schæfer de bruker i politiet og militæret i Norge! Vet du hvorfor? En frisk schæfer er den eneste rasen i verden som de kan få i angrepsposisjon og angripe for å så knipse og få de rett inn i «familie modus» men, som alle hunder, både små og store! Hunden blir et produkt av eieren sin! 

Ja det er mye mulig denne schäferen døde i 1992 ja jeg vet ikke hadde kun erfaring med den bestefar hadde han døde i 1995 vært uheldig med en boxer også så ja det kan godt hende de blir ett produkt av eieren kjenner en Labrador og den er like lat som eieren de koser seg i hver sin stol foran tv 😀

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror mye handler om oppdragelse og tilstrekkelig stimulans, og kunnskap om rasen hos eieren, etc.

Så har jeg dessverre vært med om å behandle en alvorlig skadet baby på legevakten, som hadde blitt kastet i veggen og pådratt seg svært stygge bittskader.

Jeg har også opplevd det samme, men med et eldre barn, samme rase.

Så er jo ikke dette representativt og ensbetydende med at rasen er «farlig»

Anonymkode: 77806...f22

• Liker 3
Skrevet

Flotte hunder hvis du vet hva du driver med. Potensielt farlig hvis du ikke gjør det.

Anonymkode: 1306e...944

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har erfaring med å bli bitt av en slik hund. Ble bitt i skulderen, ryggen og i nakken. Fremmed hund som hoppet på meg bakfra. En farlig jævel, den bikkja. 

Anonymkode: 06cd9...dd1

Jeg vet også om en som spiste opp en annen hund, da mindre rase.

Skrevet

Her var det mye rar oppfatning av Dobermann.... 

Nei, de er ikke farlige, og de fungerer flott som familiehund. De elsker kos og vil gjerne ligge inntil deg i sofa og seng hvis de får lov. Men de knytter seg sterkest til en person i familien. Det er ikke dermed sagt at den ikke vil ha noe med andre å gjøre. 

Alt er avhengig av en positiv og konsekvent oppdragelse. Går du inn for en oppdragelse med militærdisiplin og i tillegg er urettferdig, kan du få deg en kamp du ikke vil vinne. 

De krever hjernetrim, ellers finner de på ting for seg selv. De er nokså oppfinnsomme hvis de kjeder seg.  Å slite den ut fysisk må ikke være et mål. For det første skal det noe til, og for det andre er det slik at 'mye vil ha mer'. En kombinasjon av hjernetrim og gode turer er helt avgjørende for at en Dobermann har det bra. 

De blir sent voksne. De er store klovner i oppførsel på godt og vondt. Mange har høyt jaktinstinkt, og kan også bli voldsomme i lek. Det kan være utfordrende rundt barn som hyler og løper. 

Det er verdens beste hunderase når de får god oppdragelse og et aktivt liv. Men de kan være slitsomme hvis de ikke får det som kreves. 

Dessverre sliter rasen med en del helseutfordringer, så sjekk linjer godt. 

De fryser også lett på vinteren, så dekken er nødvendig på kalde dager. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...