AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:25 #1 Skrevet søndag kl. 17:25 Ja, kom med råd! Det tar et kvarter så er alt tømt og verandaen er neddritt av skjærebæsj. Anonymkode: a9905...dec 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:40 #2 Skrevet søndag kl. 17:40 Hva slags fuglematere? Jeg har flere som er beregnet på småfugl - små åpninger og smale/korte sittepinner, og her kommer ikke skjærene til. De prøver seg! Men klarer ikke lande på dispenserene, så de må gi opp. De går og plukker nedfall på bakken i stedet. Passer på å henge dispenserne godt unna greiner eller andre ting hvor skjærene kan sitte og nå dem. Anonymkode: 8b264...9dc 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:45 #3 Skrevet søndag kl. 17:45 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva slags fuglematere? Jeg har flere som er beregnet på småfugl - små åpninger og smale/korte sittepinner, og her kommer ikke skjærene til. De prøver seg! Men klarer ikke lande på dispenserene, så de må gi opp. De går og plukker nedfall på bakken i stedet. Passer på å henge dispenserne godt unna greiner eller andre ting hvor skjærene kan sitte og nå dem. Anonymkode: 8b264...9dc Takk for tips. Jeg har de fleste materne hengende i et stort tre som vokser inntil verandaen, men bør kanskje finne andre løsninger. Anonymkode: a9905...dec
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:07 #5 Skrevet søndag kl. 18:07 Portia Catonis skrev (2 minutter siden): Er ikke skjærer fugler? Hvorfor spør du om det? Anonymkode: a9905...dec 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:11 #6 Skrevet søndag kl. 18:11 Skjærer er smarte fugler, og de fortjener også mat. Skjønt det er koseligere med småfugler, og de spiser ikke like mye. Anonymkode: ad9fd...e7f 1 2
Laraa Skrevet søndag kl. 18:14 #7 Skrevet søndag kl. 18:14 (endret) Jeg var som deg. Ganske irritert på at skjærene tok maten jeg hang opp til spurvene. Men man får ikke gjort noe med det, og nå har jeg blitt bestevenn med en skjære jeg har gitt navnet Rabagast. Både fordi han er rampete og fordi Radagast er fuglemannen i LOTR. Når du først har blitt venn med dem, finnes det ikke mer trofaste,morsomme og nysgjerrige fugler. De plager ikke spruvene mine og når spurvene er på foringsplassen er ikke skjærene der og vice verca. En slags stilletiene enighet om at de holder avstand. Hvis Rabagast ikke kommer på noen dager, blir jeg bekymret. Han er en fin kompis Endret søndag kl. 18:15 av Laraa 1 5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:15 #8 Skrevet søndag kl. 18:15 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjærer er smarte fugler, og de fortjener også mat. Skjønt det er koseligere med småfugler, og de spiser ikke like mye. Anonymkode: ad9fd...e7f For all del, skjærene kan godt komme innom og forsyne seg litt, men de er ekstremt grådige og elendige på å dele med andre. Anonymkode: a9905...dec 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:16 #9 Skrevet søndag kl. 18:16 Laraa skrev (1 minutt siden): Jeg var som deg. Ganske irritert på at skjærene tok maten jeg hang opp til spurvene. Men man får ikke gjort noe med det, og nå har jeg blitt bestevenn med en skjære jeg har gitt navnet Rabagast. Både fordi han er rampete og fordi Radagast er fuglemannen i LOTR. Når du først har blitt venn med dem, finnes det ikke mer trofaste,morsomme og nysgjerrige fugler. De plager ikke spruvene mine og når spurvene er på foringsplassen er ikke skjærene der og vice verca. En slags stilletiene enighet om at de holder avstand. Hvis Rabagst ikke kommer på noen dager, blir jeg bekymret. Han er en fin kompis Koselig med en sjarmerende Rabagast, men her er det alltid en flokk på 7-8 stykker som raider materne samtidig. Anonymkode: a9905...dec
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:21 #10 Skrevet søndag kl. 18:21 bBltema har fuglematere beregnet på småfugl med et "bur" rundt slik at skjærene ikke kan raide. https://www.biltema.no/fritid/hage/fugler/fuglematere/fuglemater-fro-2000042995 De kan være verdt et forsøk. Anonymkode: 9c8c4...cf5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:26 #11 Skrevet søndag kl. 18:26 Skjærene passer på småfuglene. Hos meg venter skjærene med å spise til småfuglene har spist seg ferdig for dagen. Hvis kattene kommer for nære en fulg er skjærene raske til å jage kattene. Hvis en katt går til angrep på en spurv skal man se litt av ett leven, en hel flokk skjærer fløy en meter over kattene meds kattene krøp langs bakken hjem. Anonymkode: d729b...0fa 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:27 #12 Skrevet søndag kl. 18:27 Jeg har en lignende den over til meiseboller og en vanlig til peanøtter. De henger på et stativ. https://www.biltema.no/fritid/hage/fugler/fuglematere/stativ-for-fuglemater-2000042969 Skjærene får litt på andre siden av huset, på bakken. Anonymkode: 9dbba...d70 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:20 #13 Skrevet mandag kl. 10:20 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Skjærene passer på småfuglene. Hos meg venter skjærene med å spise til småfuglene har spist seg ferdig for dagen. Hvis kattene kommer for nære en fulg er skjærene raske til å jage kattene. Hvis en katt går til angrep på en spurv skal man se litt av ett leven, en hel flokk skjærer fløy en meter over kattene meds kattene krøp langs bakken hjem. Anonymkode: d729b...0fa Skjærene jager katten for å beskytte seg selv, ikke for å beskytte småfuglene... Jeg har selv sett en skjære aktivt jakte småfugl ved fuglebrettet - den satt klar på taket, og stupbombet en spurveflokk og klarte å ta livet av en småfugl som den fløy avgårde med. Dagens middag sikret! De er opportunister, og ikke noen edle beskyttere 😂 Anonymkode: 8b264...9dc 1 1
Anononyma Skrevet mandag kl. 10:22 #14 Skrevet mandag kl. 10:22 Hvorfor mener du skjærene er mindre verdt enn andre fugler? Vi satte fuglemateren ut i hagen, da får vi ikke skvatter og fuglebæsj på verandaen og alle fugler som trenger og ønsker kan forsyne seg ❤️
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 10:34 #15 Skrevet mandag kl. 10:34 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har en lignende den over til meiseboller og en vanlig til peanøtter. De henger på et stativ. https://www.biltema.no/fritid/hage/fugler/fuglematere/stativ-for-fuglemater-2000042969 Skjærene får litt på andre siden av huset, på bakken. Anonymkode: 9dbba...d70 Du henger ikke opp meiseboller som kommer med netting, håper jeg. Anonymkode: bc75a...dc0
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:12 #16 Skrevet mandag kl. 19:12 AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 19.15): For all del, skjærene kan godt komme innom og forsyne seg litt, men de er ekstremt grådige og elendige på å dele med andre. Anonymkode: a9905...dec Du er klar over at det er ville dyr du snakker om? Anonymkode: 7f7a9...820
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 19:14 #17 Skrevet mandag kl. 19:14 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er klar over at det er ville dyr du snakker om? Anonymkode: 7f7a9...820 Jeg prøvde å være morsom. My bad. Anonymkode: a9905...dec
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå