AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #1 Skrevet 7. desember 2025 Mugg i hus Jeg leier en enebolig. Jeg er alene med mine fire barn og vi har bodd her i snart tre år. Vi flyttet inn på vårparten og alt virket ok i huset, bortsett fra åpning rett inn til iskald kjeller. Uansett, hadde aldri forestilt meg hvor vått og fuktig dette huset var da. Siden da har vi holdt ut, fordi jeg jobber mot å få huslån, og vil ikke flytte på barna flere ganger unødvendig pluss at det tar veldig mye energi (og penger) å flytte også for min del. Første vinteren her oppdaget jeg at huset er ISKALDT! altså, det er ett kaldt gufs over gulvet til en hver tid. Huseier har ordnet mye selv, gulv osv, og det er mye sprekker og dårlige fix ups overalt. Vi har sittet med klær på hver eneste vinter, det er nesten utholdelig. Denne vinteren har jo sålangt vært uten snø og vært mer kald en vanlig.. jeg har møbler (skap, hylle osv) satt opp langs veggen, delvis på grunn av at jeg prøver å blokkere kulden som kommer opp av alle lister.... Har kjent at det er fuktig inni klesskapet mitt innerst inne i hyllene mot veggen, og fikk tittet såvidt inn at det er sort mugg langs listene 🤢 Tror egentlig det er ett problem i hele huset, har sett det i kjelleren også, og det er også mye mus ... Har måtte kaste mange ting som står i kjelleren pga det kommer mugg på alt. Har tatt det opp ett par ganger og han har sagt han skal skaffe avfukter... Skjer ingenting. Får beskjed om å ha på ovner, og det resulterer i strømregninger på mange tusen kr hver måned på vinteren. Det jeg lurer på er om jeg kan bli ansvarlig for muggskader? Er livredd for at han skal skylde på meg ved u tflytt ... Anonymkode: 1d76d...1f2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #2 Skrevet 7. desember 2025 *vinteren har vært fuktigere enn vanlig skulle det stå. Ts Anonymkode: 1d76d...1f2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #3 Skrevet 7. desember 2025 Du utsetter deg selv og barna for alvorlig sykdom. Mugg sprer seg i lufta og på ting. Avfukter eller vasking hjelper ikke. Du må flytte. Anonymkode: 7643b...8d5 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #4 Skrevet 7. desember 2025 Har du skapene helt inntil utvendig vegg? Det gir mugg, du må ha ventilasjon mellom på grunn av kondens. Du har avvergingsplikt, men huseier må også bistå her. Enten må du flytte, eller så må du brette opp ermene og få fjernet mugg. Hvis du har sett mugg over tid og ikke gjør tiltak (som å flytte skap ut fra veggen), holder det for kaldt og ikke avfukter, så vil problemet eskalere. Anonymkode: 16b74...67a 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #5 Skrevet 8. desember 2025 Du må varme opp huset og ikke ha møbler langs yttervegg. Kondens kan komme og det må du forhindre. Varme og god luft og ofte utlufting - og flytt møblene. Anonymkode: 9af09...080 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #6 Skrevet 8. desember 2025 Gamle hus som leies billig burde man vite at ikke er billig å holde varmt på vinteren. Det handler ikke bare om komfort, men det at det ikke skal bli skader på boligen som mugg og råte. Rart dette ikke blir opplyst godt ved kontraktinngåelse. Anonymkode: d9b80...561
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå