Gå til innhold

Monini olivenolje til steking

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har sett på Masterchef og ser de bruker denne oljen mye, til steking ol.

Har sett denne i butikken og har lyst å kjøpe, men det står veldig lite info om det kan brukes til steking? 
Noen som har erfaring?

IMG_5555.png.68f37cb9e7965e81b8f55cc4df47686a.png

Anonymkode: c8901...adf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv brukt extra virgin til steking, brukte alltid Änglamark sin siden den er økologisk og rimelig. Ikke noe problem det.

• Liker 1
Skrevet

Dem sier at man ikke kan bruke olivenolje til steking det er bare tull! I hellas lager dem chips og pomfritt omtrent ALT med olivenolje😁 skulle ønske vi kunne få tak i olivenolje pomfritt her og 🤤

Anonymkode: c607b...bb2

• Liker 1
Skrevet

Det går sikkert helt fint. All olje kan brukes til steking. Det kjedelige er at mye av den gode smaken i dyre kaldpressede olivenoljer lett blir borte, eller endrer seg ved steking, derfor synes jeg det er litt bortkastet å bruke dyr olje til dette. Jeg bruker derfor helst billig rapsolje til steking og velger heller å spare de dyre og velsmakende oljene til topping av salater og mat. Raffinert (ikke kaldpresset) olivenolje er også godt egnet til steking.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
aksase skrev (26 minutter siden):

Det går sikkert helt fint. All olje kan brukes til steking. Det kjedelige er at mye av den gode smaken i dyre kaldpressede olivenoljer lett blir borte, eller endrer seg ved steking, derfor synes jeg det er litt bortkastet å bruke dyr olje til dette. Jeg bruker derfor helst billig rapsolje til steking og velger heller å spare de dyre og velsmakende oljene til topping av salater og mat. Raffinert (ikke kaldpresset) olivenolje er også godt egnet til steking.

Jeg vil ikke lenger bruke rapsolje for det er rein gift. Kan heller ikke bruke Melange flyttende for det er heller ikke bedre enn raps.

Jeg vet at den gode smaken av oliven olje  forsvinner ved steking men heller det enn å bruke raps olje.

Så derfor lurte jeg på om denne er trygg å steke i da jeg har sett de bruker det i Masterchef.

Men takk for ditt svar.❣️

Ts

Skrevet

Man kan nok fint bruke extra virgin olivenolje til steking, men jeg ville unngått å steke ting som skal ha veldig høy temperatur eller grilles over åpen flamme. Da er isåfall varmpresset olivenolje eller andre oljer bedre egnet.

Med det sagt så ville jeg ikke brukt en veldig dyr olivenolje til steking. En helt enkel billigvariant fra eldorado eller X-tra er helt greit.
Disse kokkeprogrammene har jo gjerne sponsoravtale med forskjellige produsenter som vil ha produktene sine vist frem, det betyr ikke nødvendigvis at proffe kokker bruker dette i egen matlaging.

De dyrere er bedre egnet til ting der du skal lage en dressing eller toppe en salat og slike ting, og du ønsker å få frem den mer unike olivensmaken som akkurat den oljen har. Men til steking så forsvinner disse nyansene.

Anonymkode: a0fe8...e8c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg vil ikke lenger bruke rapsolje for det er rein gift. Kan heller ikke bruke Melange flyttende for det er heller ikke bedre enn raps.

Jeg vet at den gode smaken av oliven olje  forsvinner ved steking men heller det enn å bruke raps olje.

Så derfor lurte jeg på om denne er trygg å steke i da jeg har sett de bruker det i Masterchef.

Ts

hva gjør rapsolje til ren gift?

Anonymkode: 4274a...083

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Egentlig tror jeg ikke at rapsolje er så gale som skeptikere skal ha det til, men det jeg reagerer på er alle mulige usunne ferdigprodukter som baserer seg på rapsoljeemulgasjoner eller herdet rapsolje, der man vanligvis ville valgt f.eks. smør eller fløte, eventuelt naturlig animalsk fett om man lagde det samme produktet fra bunn. Det er her man får i seg unaturlige mengder av rapsolje, og i en mer prosessert form.

Meieriprodulkter og animalsk fett er dyrere og har lav holdbarhet, og er derfor ugunstig for produsentene å bruke i ferdigmaten de selger til oss. Mens rapsoljen er rimelig, og har lengre holdbarhet.

Jeg synes det går helt fint å bruke litt rapsolje i egen matlaging uten at man skal bli hysterisk. Det er greit i naturlige mengder. Men jeg bruker oftere solsikkeolje enn raps.

Anonymkode: a0fe8...e8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

OK. Forstår. Noe av det aller beste å steke i, synes jeg faktisk er rent meierismør, men hvis du vil steke i olivenolje, velg gjerne en billig en. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Det går ypperlig 👍

Anonymkode: a6dad...4a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Raps er en giftig plante.

Anonymkode: 28bc4...f0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...