AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:14 #1 Skrevet søndag kl. 12:14 Hei, har gått fra leilighet med gammeldags jøtulovn til en med glassvindu. Jeg trodde det da var vanligst å ha veden stående, men merker da at det virker som at det tar lenger tid å få til å fyre. Hva pleier dere gjøre, ha stående eller liggende ved? Anonymkode: fc77b...f12
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:17 #2 Skrevet søndag kl. 12:17 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei, har gått fra leilighet med gammeldags jøtulovn til en med glassvindu. Jeg trodde det da var vanligst å ha veden stående, men merker da at det virker som at det tar lenger tid å få til å fyre. Hva pleier dere gjøre, ha stående eller liggende ved? Anonymkode: fc77b...f12 Liggende i moderne peiser Anonymkode: 73e48...19a 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 12:18 #3 Skrevet søndag kl. 12:18 Alltid liggende uansett ovn. Anonymkode: 4a74c...059 3 1
AnonymBruker Skrevet i går, 12:29 #5 Skrevet i går, 12:29 Har ildhunder, og der legger jeg veden. Anonymkode: 78a95...971 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 13.17): Liggende i moderne peiser Anonymkode: 73e48...19a Det gikk litt fortere å få fyr da ja! "Problemet" er at peisen er smal så de må ligge bortover ------ i stedenfor bakover i peisen |, om det gir mening? Anonymkode: fc77b...f12
Karnanna Skrevet 2 timer siden #7 Skrevet 2 timer siden 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det gikk litt fortere å få fyr da ja! "Problemet" er at peisen er smal så de må ligge bortover ------ i stedenfor bakover i peisen |, om det gir mening? Anonymkode: fc77b...f12 mener du på tvers når du åpner døren? Vår vedovn er slik, vi legger veden på tvers. 3
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det gikk litt fortere å få fyr da ja! "Problemet" er at peisen er smal så de må ligge bortover ------ i stedenfor bakover i peisen |, om det gir mening? Anonymkode: fc77b...f12 Hvilken vei de ligger, spiller liten rolle fordi i disse ovnene kommer ofte trekken fra bunnen. For å få god trekk, er det viktig at det er lite aske i ovnen og at hullene i bunnen av brennlammeret er fri til luftgjennomstrømming. "Ekspertene" mener også man skal tenne på fra toppen og la det brenne nedover, men det synes jeg er vanskelig. Anonymkode: af2e0...734 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Skrevet 2 timer siden Karnanna skrev (2 minutter siden): mener du på tvers når du åpner døren? Vår vedovn er slik, vi legger veden på tvers. Blir vel på tvers ja, at ovnen og ved er | --- | , og ikke | ||| |, som i den gamle jøtulen, nå er jo peisen høy i stedenfor lang Anonymkode: fc77b...f12
Karnanna Skrevet 2 timer siden #10 Skrevet 2 timer siden 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilken vei de ligger, spiller liten rolle fordi i disse ovnene kommer ofte trekken fra bunnen. For å få god trekk, er det viktig at det er lite aske i ovnen og at hullene i bunnen av brennlammeret er fri til luftgjennomstrømming. "Ekspertene" mener også man skal tenne på fra toppen og la det brenne nedover, men det synes jeg er vanskelig. Anonymkode: af2e0...734 Enig, men de må stadig finne på noe nytt og revolusjonerende, eller det tror de selv. Liker at du satte "ekspertene" i hermetegn 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilken vei de ligger, spiller liten rolle fordi i disse ovnene kommer ofte trekken fra bunnen. For å få god trekk, er det viktig at det er lite aske i ovnen og at hullene i bunnen av brennlammeret er fri til luftgjennomstrømming. "Ekspertene" mener også man skal tenne på fra toppen og la det brenne nedover, men det synes jeg er vanskelig. Anonymkode: af2e0...734 Enig, med det å tenne fra toppen, føler det tar lenger tid da før flammene tar tak Anonymkode: fc77b...f12
Karnanna Skrevet 2 timer siden #12 Skrevet 2 timer siden 1 minutt siden, AnonymBruker said: Blir vel på tvers ja, at ovnen og ved er | --- | , og ikke | ||| |, som i den gamle jøtulen, nå er jo peisen høy i stedenfor lang Anonymkode: fc77b...f12 Aha, skjønner. Har vært på mange hytter som har samme som din gamle jøtul.
Karnanna Skrevet 2 timer siden #13 Skrevet 2 timer siden 1 minutt siden, AnonymBruker said: Enig, med det å tenne fra toppen, føler det tar lenger tid da før flammene tar tak Anonymkode: fc77b...f12 Varmen stiger jo opp, så virker ulogisk for meg. Har forsøkt, men fungerer dårlig. Tenner fra bunnen med litt never, funker fjell. 1 1
moomino Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden Nye ovner ligger de stort sett på tvers i bredden. 2
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Skrevet 2 timer siden Karnanna skrev (1 minutt siden): Aha, skjønner. Har vært på mange hytter som har samme som din gamle jøtul. Føler det nesten er standard på noen hytter, hvertfall før 😂 Er vel sånne jøtul ovner på hytter jeg vokste opp med også. Anonymkode: fc77b...f12
Karnanna Skrevet 1 time siden #16 Skrevet 1 time siden 16 minutter siden, AnonymBruker said: Føler det nesten er standard på noen hytter, hvertfall før 😂 Er vel sånne jøtul ovner på hytter jeg vokste opp med også. Anonymkode: fc77b...f12 Er veldig effektive ovner. Husker vi kom frem til en hytte sent en mørk sensepember-kveld. Det var omtrent en mil fra bilvei. Vi var godt slitne og delvis våte. Vi fyret opp, spiste og satt oppe en stund før vi la oss og sovnet. Det var kun ett rom i hytta, så vi sov i stue/kjøkken/soverommet. En time etterpå våknet vi og måtte rømme ut ytterdøra, det var glohett i hytta, så vi hadde nok fyrt for grundig før vi sovnet 😅 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Skrevet 1 time siden Karnanna skrev (13 minutter siden): Er veldig effektive ovner. Husker vi kom frem til en hytte sent en mørk sensepember-kveld. Det var omtrent en mil fra bilvei. Vi var godt slitne og delvis våte. Vi fyret opp, spiste og satt oppe en stund før vi la oss og sovnet. Det var kun ett rom i hytta, så vi sov i stue/kjøkken/soverommet. En time etterpå våknet vi og måtte rømme ut ytterdøra, det var glohett i hytta, så vi hadde nok fyrt for grundig før vi sovnet 😅 Ja, de er ikke dumme de jøtul ovnene nei. De holder godt på varmen i lang tid. Anonymkode: fc77b...f12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå