Kapt.Chat Skrevet i går, 05:02 #1 Skrevet i går, 05:02 "Det er et svik mot rollen kanalen har. Et svik mot fellesskapet. Og et svik mot de grunnleggende verdiene Norge har bygd sitt rykte på." Dette sier kronikkforfatteren i dette innlegget, hvor han mener NRK burde boikotte Israel i MGP: https://www.vg.no/nyheter/i/2p1G9x/nrk-sier-ja-til-eurovision-naar-den-fjerde-statsmakt-vender-blikket-bort Jeg sier meg absolutt uenig i at NRK skal boikotte MGP på grunn av at Israel deltar. Hvordan skal vi senere oppfatte NRK visst de begynner å legge politiske føringer for hva de skal vise, og ta stilling til hvem som skal få delta. Mange vil allerede påstå at NRK har en politisk slagside, og hvordan tror du en slik beslutning hadde blitt oppfattet. Samme kanal skal dekke konflikten på en nøytral måte, men det vil jo bli vanskelig visst de samtidig har boikottet ene parten. Da har de jo vist at de har tatt stilling til konflikten. Ville vi akseptert at for eksempel NRK boikottet å vise kamper fra Norway Cup hvor palestinske lag deltok, eller boikottet Hele Norway Cup for at de fikk delta etter det som skjedde 11 Oktober. Om Russland får delta i VM på ski skal da NRK boikotte ski VM. Svaret mitt er nei, og NRK skal ikke boikotte, de skal formidle, og så får det bli opp til seerne og boikotte NRK visst de vil. 9 1
Viki6 Skrevet i går, 05:23 #2 Skrevet i går, 05:23 Jeg mener Norge skal boikotte alle som driver krig mot land. Dessuten er ikke Israel Europeisk heller, så da er det enda lettere å fjerne dem. Konkurransen er ødelagt når mest sannsynlig gode artister ikke vil stille i de nasjonale konkurransene, fordi det ødelegger karrieren deres å delta. Kun desperate artister som kommer til å delta. Bare vent å se hvem som vil konkurrere i Norge. Og hvordan tenker du å løse det om Israel vinner? Hvem f... tør å reise til Israel i 2027? 6 7
Bacteria Skrevet 20 timer siden #3 Skrevet 20 timer siden Jeg støtter (mest) Israel i denne konflikten, da jeg ser på den som en regional konflikt og ikke kun Israel mot lille Gaza. Derfor er jeg motstander av all boikott av Israel, og ser vel helst på BDS som lawfare med mål om å utslette Israel som land, i ytterste konsekvens. Og så må vi tenke over konsekvenser her. Exit Israel, da kommer Marokko, Tunis, Egypt og Tyrkia inn kanskje. På ingen måte noen fyrtårn for demokrati og menneskerettigheter. Goodbye de skeives festdag liksom. (Marokko deltok i 1980, fordi da deltok ikke Israel. Fullstendig barnehage…)! @Viki6 har nok dessverre helt rett i at det blir vanskelig å få artister til å stille, ikke fordi artister er så mye mer rettskafne og opplyste om politikk og samfunnsliv enn alle oss andre. Men fordi det ser ut som om det kommer til å bli en heksejakt på de som stiller. Ikke i de store europeiske nasjonene, men i Norge kommer det til å skje ja. Må ha mot for å stille i MGP i 2026… 3 1
CAPS LOCK Skrevet 19 timer siden #4 Skrevet 19 timer siden Viki6 skrev (4 timer siden): Jeg mener Norge skal boikotte alle som driver krig mot land. Israel forsvarer seg, så med din logikk kan ikke Ukraina delta heller 6 1 2
Nymerïa Skrevet 19 timer siden #5 Skrevet 19 timer siden Jeg kommer i hvert fall til å boikotte Eurovision. Og hadde det vært opp til meg så hadde NRK boikottet også. 1 7
Bigote Skrevet 19 timer siden #6 Skrevet 19 timer siden (endret) Vanligvis er jeg i mot boikott på denne måten, men man har kommet til et punkt der man må sende signaler i mot Israel der man kan.. Fremdeles blir Palestinske sivile drept i Gaza og fastboende blir drevet ut av sine hjem på VB på et daglig basis. Det er en liten fraksjon av det palestinerne blir utsatt for som det faktisk rapporteres om her i Norge. Så lenge ekstremismen som frontes av den Israelske regjeringen er et produkt av demokratiet i Israel er det helt innenfor å sende signalene i mot Israel som stat. Man kan jo undres om Netanyahu føler at solidariteten som blir vist gjennom Eurovision av flere land er et større PR-problem for Israel enn de groteske lekkasjene som har kommet ut av krigen. Regner vel heller med at antisemittisme-anklagene kommer til å florere som de vanligvis gjør mot alle som føler sympati med palestinske sivile, og stiller seg bittelitte kritisk mot Israel. Endret 19 timer siden av Bigote 3 7
Pippi Lotta Skrevet 19 timer siden #7 Skrevet 19 timer siden (endret) Hva betyr det å dekke noe nøytralt? Skal man ikke kune si at Russland gjlr noe feil fordi noen kan mene det ikke er nøytralt nok? Er det feil å kritisere folkemord fordi det kan fremstå som ikke nøytralt nok? Og ja selfølgelig bør vi boikote arangsjemanger som lar Russland delta! Endret 19 timer siden av Pippi Lotta 2
markpe Skrevet 19 timer siden #8 Skrevet 19 timer siden Litt sent å komme med boikott nå. Israel har okkupert vestbredden i en mannsalder. Hvorfor nå liksom. Krigen på Gaza, som Hamas begynte, er avsluttet. Hele poenget med boikott er å presse en part til å slutte med noe. Og Israel har jo sluttet å krige på Gaza. Så det er ingenting igjen å boikotte på Gaza. Så det er vestbredden som gjenstår. Og da er det som sagt litt sent å begynne å boikotte nå. 4
tonyv Skrevet 18 timer siden #9 Skrevet 18 timer siden Jeg mener at det er et latterlig dårlig konsept med statlig boikott per definisjon. Er det et land som kan ha tendenser til å gjøre meg litt mindre prinsippfast, så er det utvilsomt Israel. Men jeg velger å heller heie på forbrukermakt. 1
Ludovica- Skrevet 18 timer siden #10 Skrevet 18 timer siden Israel burde selvsagt ikke vært med. Hele konkurransen ødelegges av deres deltagelse og alt fokus blir på Israel. Man ser de to siste årene hvordan deres deltagelse har hengt over som et mørkt teppe. Sånn som et er nå er det upassende at de deltar og jeg fatter ikke at det skal være så himla viktig å ha de med. Tror ikke dette ender godt. 5 8
Bacteria Skrevet 17 timer siden #11 Skrevet 17 timer siden Bigote skrev (1 time siden): Vanligvis er jeg i mot boikott på denne måten, men man har kommet til et punkt der man må sende signaler i mot Israel der man kan.. Fremdeles blir Palestinske sivile drept i Gaza og fastboende blir drevet ut av sine hjem på VB på et daglig basis. Det er en liten fraksjon av det palestinerne blir utsatt for som det faktisk rapporteres om her i Norge. Så lenge ekstremismen som frontes av den Israelske regjeringen er et produkt av demokratiet i Israel er det helt innenfor å sende signalene i mot Israel som stat. Man kan jo undres om Netanyahu føler at solidariteten som blir vist gjennom Eurovision av flere land er et større PR-problem for Israel enn de groteske lekkasjene som har kommet ut av krigen. Regner vel heller med at antisemittisme-anklagene kommer til å florere som de vanligvis gjør mot alle som føler sympati med palestinske sivile, og stiller seg bittelitte kritisk mot Israel. … og på den andre siden, alle rakettene mot Israel og de ukentlige terroranslagene mot israelere med utgangspunkt i VB omtales nesten ikke i det hele tatt. 4 1
Bacteria Skrevet 17 timer siden #12 Skrevet 17 timer siden Pippi Lotta skrev (1 time siden): Hva betyr det å dekke noe nøytralt? Skal man ikke kune si at Russland gjlr noe feil fordi noen kan mene det ikke er nøytralt nok? Er det feil å kritisere folkemord fordi det kan fremstå som ikke nøytralt nok? Og ja selfølgelig bør vi boikote arangsjemanger som lar Russland delta! Er ikke dømt som folkemord dette. Folkemord-anklagene kom veldig raskt, og er etter mitt syn politisk motivert. 5
Pippi Lotta Skrevet 17 timer siden #13 Skrevet 17 timer siden (endret) Bacteria skrev (1 time siden): Er ikke dømt som folkemord dette. Folkemord-anklagene kom veldig raskt, og er etter mitt syn politisk motivert. Ja motstand mot folkemord er en politisk mening, så det er jo åpenbart politisk ja. Russland er heller ikke dømt for noe så vit jeg vet, de er vel tiltalt akurat som Israel. Endret 16 timer siden av Pippi Lotta
Vma Skrevet 17 timer siden #14 Skrevet 17 timer siden Det er helt sprøtt at Israel får være med i Eurovision. De bedriver folkemord. Blir spennende å se hvilke artister fra Norge som blir med på dette om ikke NRK setter ned foten selv. 1 7
Bigote Skrevet 16 timer siden #15 Skrevet 16 timer siden (endret) Bacteria skrev (48 minutter siden): … og på den andre siden, alle rakettene mot Israel og de ukentlige terroranslagene mot israelere med utgangspunkt i VB omtales nesten ikke i det hele tatt. Nå dro jeg opp den daglige volden mot Palestinere på VB som en grunn til at man burde boikotte Eurovision. Her fremstår det som om du prøver å sparke i gang en Palestina/Israel- debatt utenfor dette temaet. Ingenting av det du trekker opp forsvarer volden og undertrykkelsen av de fastboende på VB som er en av mange grunner til at man burde boikotte Eurovision av solidaritet. PS: Fant ikke dokumentasjon på påstandene dine om at det skytes raketter i fra VB hele tiden.. Heller ikke noe grunnlag for å påstå at de palestinske rebellene kan kategoriseres som større terrorister enn okkupantene sammen med IDF på VB... Endret 16 timer siden av Bigote 3
Stonegiant Skrevet 16 timer siden #16 Skrevet 16 timer siden Jeg mener det ikke burde være opp til NRK, men seerne. Hvis du vil boikotte, ikke se. Hvis du vil se, se. 4
Bacteria Skrevet 16 timer siden #17 Skrevet 16 timer siden Bigote skrev (14 minutter siden): Nå dro jeg opp den daglige volden mot Palestinere på VB som en grunn til at man burde boikotte Eurovision. Her fremstår det som om du prøver å sparke i gang en Palestina/Israel- debatt utenfor dette temaet. Ingenting av det du trekker opp forsvarer volden og undertrykkelsen av de fastboende på VB som er en av mange grunner til at man burde boikotte Eurovision av solidaritet. PS: Fant ikke dokumentasjon på påstandene dine om at det skytes raketter i fra VB hele tiden.. Heller ikke noe grunnlag for å påstå at de palestinske rebellene kan kategoriseres som større terrorister enn okkupantene sammen med IDF på VB... Du og skjønner at rakettene ikke kommer fra VB. Her misforstår du med vilje. Jeg uttrykte meg kanskje litt uklart, men fakta er at Yemen, Hezbollah og Iran også angriper Israel. Dette handler ikke kun om Gaza og VB. 4
Gregarious Skrevet 16 timer siden #18 Skrevet 16 timer siden Den største myten som forsøkes solgt om ESC er at konkurransen ikke er politisert. Politikk påvirker alt, fra organisering til hvem som vinner, og det eneste spørsmålet er hvor godt man klarer å overbevise publikum om det motsatte. Å hevde at ESC ikke skal ta hensyn til politikk for å kunne inkludere land som utfører handlinger som strider mot de verdiene konkurransen angivelig står for, er ironisk nok et av de tydeligste bevisene på at politikken faktisk styrer. 1
Jobbermedbarn Skrevet 16 timer siden #19 Skrevet 16 timer siden Ludovica- skrev (2 timer siden): Israel burde selvsagt ikke vært med. Hele konkurransen ødelegges av deres deltagelse og alt fokus blir på Israel. Man ser de to siste årene hvordan deres deltagelse har hengt over som et mørkt teppe. Sånn som et er nå er det upassende at de deltar og jeg fatter ikke at det skal være så himla viktig å ha de med. Tror ikke dette ender godt. Er helt enig. Også pga denne stemmepåvirkningen som helt tydelig har foregått bak i kulissene de to siste årene. Jeg kommer ikke til å engasjere meg, stemme eller i det hele tatt se på hvis nrk ikke boikotter konkurransen. 2
Bigote Skrevet 16 timer siden #20 Skrevet 16 timer siden Bacteria skrev (1 minutt siden): Du og skjønner at rakettene ikke kommer fra VB. Her misforstår du med vilje. Jeg uttrykte meg kanskje litt uklart, men fakta er at Yemen, Hezbollah og Iran også angriper Israel. Dette handler ikke kun om Gaza og VB. At folk ønsker å boikotte Eurovision handler jo hovedsakelig om det som skjer i Gaza og på vestbredden i relasjon til denne krigen... Israels oppførsel mot sivile palestinere i de okkuperte territoriene kan ikke forsvares eller avledes med at du trekker inn Houtiene i Yemen, Iran eller Hezbollah.. Israel må stå til ansvar for sine handlinger, og derfor bør man boikotte eurovision for å sende disse signalene... Må ærlig si at det at du trekker opp rakettene i konteksten av dagens boikott fikk meg til å tenke VB fordi Israel har smadret i stykker og totalt dominert i Gaza over en god stund nå. 1 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå