Tulling Skrevet 7. desember 2025 #1 Skrevet 7. desember 2025 (endret) Fikk nøklene tilbake i dag, det er skader på overflater som koster ca 5000 å reparere kun i materialer. Nå senere oppdaget jeg at avløp fra vaskemaskin er løst inni veggen.... La merke til at ringen der var løs under befaring, var mye feil å mye å snakke om. Informerte om at andre evt feil finnet innen rimelig tid ville vedkommende få varsel om. Det er mulig at skader er ut over depositum, tok for kun 2 måneder. Noen som har erfaring ? Endret 17. desember 2025 av Tulling
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #2 Skrevet 7. desember 2025 Tror du må spesifisere. Er dette en leilighet du eier, som du har leid ut, og nå har leietaker flyttet ut og det er omfattende skader etter vedkommende? Dokumenter grundig med bilder og gjerne få inn fagmann for å vurdere kostnader for reperasjon. Hold tilbake 2 mnd depositum. Legg frem prisoverslag for det som må fikses som kan regnes som over normal bruksslitasje. tenker en skal måtte tåle endel overflateslitasje, spesielt om leietaker har bodd der over år. Ta dialog med personen som har flyttet ut og forsøk å komme til enighet. Før en evt tar det videre om det er store kostnader. Surt, men bør være store skader for at det skal svare seg å gå videre med det rettslig evt, og det fremstår det ikke som her?. Les grundig kontrakten du har hatt med leietaker. Sjekk opp i forsikringene dine, dekker det også leieforhold? Anonymkode: 466ee...357 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #3 Skrevet 7. desember 2025 Hvis dette gjelder en leilighet du leid ut og du allerede har fått nøkler tilbake og akseptert utflytt så har du ingen sak. Gikk dere ikke igjennom leiligheten før du tok emot nøklene? Anonymkode: 501cd...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #4 Skrevet 7. desember 2025 Leste litt fort, ser ut som dere gått igjennom leiligheten men det er de dere ser ved overtakelse du må forholde deg til, er ikke lov å komme i ettertid med krav. Anonymkode: 501cd...0f8 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #5 Skrevet 7. desember 2025 Om du allerede har hatt befaring og godkjent den, bortsett fra at du har gitt beskjed om skadene for 5000 (om jeg forstår det riktig), så kan du ikke komme i etterkant med krav Anonymkode: c227f...e8d 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #6 Skrevet 7. desember 2025 5000 er jo ingenting etter et leieforhold hvis det har vart en stund. Og løst avløp fra oppvaskmaskin er ditt ansvar som utleier med mindre du kan sannsynliggjøre at leietaker har tukla med det, hilsen annen utleier. Anonymkode: 7db52...a4d 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #7 Skrevet 8. desember 2025 Kjedelige skader, men detter er langt ifra en Ramponert leilighet. Anonymkode: 096c2...d5b 4 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #8 Skrevet 8. desember 2025 Tulling skrev (På 7.12.2025 den 3.58): Fikk nøklene tilbake i dag, det er skader på overflater som koster ca 5000 å reparere kun i materialer. Nå senere oppdaget jeg at avløp fra vaskemaskin er løst inni veggen.... La merke til at ringen der var løs under befaring, var mye feil å mye å snakke om. Informerte om at andre evt feil finnet innen rimelig tid ville vedkommende få varsel om. Det er mulig at skader er ut over depositum, tok for kun 2 måneder. Noen som har erfaring ? Hva er det egentlig som er blitt ramponert? Et avløp og skader i overflater for bare fem tusen er absolutt ikke en ramponert leilighet… Anonymkode: 0c929...58d 7 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #9 Skrevet 8. desember 2025 Så for meg skader for flere hundre tusen da jeg trykket meg inn her. Hvis leiligheten har vært leid ut i et par år eller mer, så tenker jeg overflateskader for 5000kr knapt overstiger normal slitasje. Løst rør inne i vegg vil i de fleste tilfeller være vanskelig å skylde på leietaker for. Skader som ikke ble oppdaget på overtakelse må du ta på egen kappe. Anonymkode: 4a540...6e9 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2025 #10 Skrevet 8. desember 2025 Skader for 5000 er da ikke en ramponert leilighet Anonymkode: cd00c...10d 4
Tulling Skrevet 17. desember 2025 Forfatter #11 Skrevet 17. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 19.02): Hva er det egentlig som er blitt ramponert? Et avløp og skader i overflater for bare fem tusen er absolutt ikke en ramponert leilighet… Anonymkode: 0c929...58d Skader på gjenstander, innredning, inventar etter diverse DIY + hunder. Har teknisk sett taushetsplikt, går jeg detaljert til verks skjønner vedkommende. For dette tror jeg faktisk var ganske unike måter å ødelegge ting på. Det har også vært håndtverkere involvert, der han har løyet og sagt at han eide leiligheten, så noe er gjort fagmessig, annet.. påstått at de gjorde det. åpenbart bare tull. Så må ha inn folk for å rette opp alt. Både elektriker og rørlegger. AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 23.08): Så for meg skader for flere hundre tusen da jeg trykket meg inn her. Hvis leiligheten har vært leid ut i et par år eller mer, så tenker jeg overflateskader for 5000kr knapt overstiger normal slitasje. Løst rør inne i vegg vil i de fleste tilfeller være vanskelig å skylde på leietaker for. Skader som ikke ble oppdaget på overtakelse må du ta på egen kappe. Anonymkode: 4a540...6e9 Herpet kjøkken koster å fikse. Leide i litt over ett år. Å ta ut masse hull, og flere enn nødvendig fordi man ikke fikk til, uten å reparere noe som helst, det blir ganske stygt, og er ikke alt det er bare å ta masse hull i her og der. Vi ble enige. Fikk utbetalt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå