Gå til innhold

Date en mann med østeuropeisk bakgrunn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å snakke med en mann som kommer fra Øst-Europa og vi har planlagt å møtes snart. Han er født og oppvokst i Norge og hans familie kommer fra et av Balkanlandene, med kristen bakgrunn. Jeg har aldri vært på date med noen med østeuropeisk bakgrunn og lurer på hva de største forskjellene er i forhold til norske menn?Har noen erfaring med å date menn med østeuropeisk bakgrunn?

Anonymkode: a1f69...71d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Andre normer og verdier. Annet tankesett. Noen av dem er mer pro-Putin enn pro Europa. Albanere har generelt er veldig dårlig rykte (vold). 

Men de fleste er helt OK

Anonymkode: 27d3d...8c2

• Liker 2
Skrevet

Selv om han er vokst opp her så vær obs på at det ofte er slik i de landene at det er tradisjonelle kjønnsroller hvor damer ser pene ut, føder barn, og holder hus og hjem, mens mannen er husets herre og har siste ord. 

Godt mulig det først kommer frem etter at dere har flyttet sammen, fått barn, giftet dere osv, når du er sikret på en måte. 

Anonymkode: 28937...304

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Sitat

Jeg har begynt å snakke med en mann som kommer fra Øst-Europa og vi har planlagt å møtes snart. Han er født og oppvokst i Norge

Så han er lik som Norsk som deg  At hans foreldre er født i Øst-Europa har ingenting å sier om hvordan han er.

Anonymkode: 6980b...3c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så han er lik som Norsk som deg  At hans foreldre er født i Øst-Europa har ingenting å sier om hvordan han er.

For noe tull! Selvfølgelig er han preget av dette, mer eller mindre.

Anonymkode: 07375...636

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Selv om han er vokst opp her så vær obs på at det ofte er slik i de landene at det er tradisjonelle kjønnsroller hvor damer ser pene ut, føder barn, og holder hus og hjem, mens mannen er husets herre og har siste ord. 

Godt mulig det først kommer frem etter at dere har flyttet sammen, fått barn, giftet dere osv, når du er sikret på en måte. 

Anonymkode: 28937...304

Ikke nødvendigvis. De er også ganske arbeidsomme og tar i et tak. De er mer tradisjonelle enn norske menn men mer på en positiv måte. F eks at de ikke har forpliktelsesfobi som mange norske menn har

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Noen er helt vanlige menn med gode verdier. Jeg har jobbet med flere fra Balkan-landene da jeg var ansatt i apotek. På grunn av farmasøytmangel var de headhuntet til å jobbe her i Norge og alle var hyggelige og normale. 

Men jeg har også hatt menn fra Kroatia og Serbia i min skoleklasse og mitt nabolag som var slike Balkan-macho typer med skinnjakke og dårlig kvinnesyn. Ofte kriminelle, med psykiske problemer og uten jobb eller annet å gå til. Han ene fra nabolaget prøvde å true meg til å date ham. Kjørte etter meg i bil og ropte ut av vinduet at i morgen ville han gå ut med meg og han ville ikke ha noe avslag. Han kom til å hente meg på døra kl.1800. Utrolig ubehagelig type som jeg til slutt bare måtte slutte å hilse på. Han plaget alle damene i nabolaget. Men dette var altså en helt annet type menneske enn de høyt utdannede og oppegående folkene jeg møtte i jobbsammenheng. 

Anonymkode: 818d1...aae

• Liker 2
Skrevet

Stereotyper er alltid gøy. Men du kunne jo gjort et par "typisk maskuline" (ut fra tradisjonell tankegang, anyway) handlinger og sett hvordan han responderte på det. Da får du hvertfall en slags sjekk på om han insisterer på å ta den tradisjonelle mannsrollen og ekskludere deg fra det den innebærer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har begynt å snakke med en mann som kommer fra Øst-Europa og vi har planlagt å møtes snart. Han er født og oppvokst i Norge og hans familie kommer fra et av Balkanlandene, med kristen bakgrunn. Jeg har aldri vært på date med noen med østeuropeisk bakgrunn og lurer på hva de største forskjellene er i forhold til norske menn?Har noen erfaring med å date menn med østeuropeisk bakgrunn?

Anonymkode: a1f69...71d

De har ofte større kuk enn norske menn 

Anonymkode: cf78e...617

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hverken han eller du er like norske som noen med etnisk norske foreldre. At foreldrene hans er født i Øst-Europa sier mye om hvordan han er.

Endret av Grønnsaksvaffel
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok en vesentlig forskjell på folk fra det katolske Østeuropa (Kroatia, Polen, Litauen mv), det ortdokse Østeuropa (Serbia, Bulgaria, Romania, osv.) og det muslimske Østeuropa (Bosnia, Kosovo, Albania mv.). Både de katolske og ortodokse kulturområdene er preget av sosial konservatisme/tradisjonalisme, men samfunnssytemene og kulturen har også mye felles med våre egne. Mye mer fremmed for oss er de klansbaserte, muslimske områdene i Albania, Nordmakedonia og Kosovo. Her kan det ligge an til et skikkelig kulturkræsj.

Anonymkode: 3349b...e8c

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De har ofte større kuk enn norske menn 

Mindre etter min erfaring! 

Anonymkode: 9947c...3e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De ser ned på andre. Opptatt av å se rike ut med merkeklær og så bor de dårlig. 

Anonymkode: 976e3...036

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dating er ikke en forpliktelse. Det er et rom for å bli kjent og finne ut hvem en person faktisk er, ikke hvem man antar at de er basert på stereotyper eller fordommer. Så hvorfor ikke treff hverandre og kjenn etter? Enten er det hyggelig og noe å utforske, eller så går man videre hver til sitt. Enkelt og greit

Jeg er selv født i Norge, men har russisk som morsmål og har tilbrakt mye tid i Russland i barndom og ungdom. Det betyr ikke at jeg følger østeuropeiske normer eller politiske agendaer. Har flere kulturelle lag, og det gjør livet rikere (synes jeg :D). Er han også født og oppvokst her, er han antakeligvis veldig norsk, bare med litt ekstra kultur i bagasjen 

Anonymkode: 98634...ff5

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Mindre etter min erfaring! 

Anonymkode: 9947c...3e7

Hilsen norsk mann 

AnonymBruker
Skrevet

Øst-Europa er ikke ett land eller én kultur, så helt håpløst spørsmål. Og, nei, Øst-europeere flest er ikke pro-russiske, som noen her påstår. 

Han er nok veldig norsk hvis han er født her, men trolig oppdratt med mer kultur og religion enn vi etniske nordmenn er vant til. 

Er ofte mer familie-orienterte og tradisjonelle. De tar ting høytidelig. Treffer du mora så bør du sette deg litt inn i hva sommer vanlig der de kommer fra. Du møter ikke henne med et slapt håndtrykk eller et nikk. Du møter med en gave. Du husker merkedager. Osv. Å kunne litt om landet, riktig uttale av navn, være interessert i familien hans osv er et pluss. 

Når det gjelder rollene dere i mellom, tipper jeg han personlig er ganske "norsk". 

Kan være lurt å bli kjent med ham og stille spørsmål fremfor å spekulere. 

Anonymkode: 6eb1a...4e2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...