Pippi Lotta Skrevet lørdag kl. 16:41 #1 Skrevet lørdag kl. 16:41 Jeg oppdaget i en tråd som ble stengt for moderering at flere mente Anders Bering Breivik ikke var en kristen terorist. Dette var egentlig litt på siden av trådens tema, så jeg tror det kommer til å modereres vek fra den første tråden. Starter derfor en ny tråd om temaet, og lurer på om noen kan forklare meg hvor denne iden kommer fra? Jeg mener han beskrev seg selv som kristen i manufestet sit, så på seg selv som en kristen kriger og brukte kristne symboler. Hvordan kan man da forsvare en påstand om at han ikke var en kristen terorist?
CAPS LOCK Skrevet lørdag kl. 17:22 #2 Skrevet lørdag kl. 17:22 "Jeg er odinist. Jeg tror på gud, og jeg tror den eneste gud er Odin, sa han. Breivik forklarte at han hadde vært odinist i en årrekke." "Jeg var tidligere medlem i statskirken, men jeg har egentlig aldri vært kristen, for jeg har aldri trodd på Jesus. Jeg har alltid trodd at gud ikke er Jesus, sa Breivik." Breivik-rettssak | Breivik: - Odin er min gud 5 3
CAPS LOCK Skrevet lørdag kl. 17:26 #3 Skrevet lørdag kl. 17:26 «Det er få ting i verden som er mer patetisk enn Jesus-skikkelsen og hans budskap, og jeg har alltid foraktet den svakheten og den internasjonalismen som kirken representerer» Breivik sier han tror på Odin 6 2
Bacteria Skrevet lørdag kl. 18:24 #4 Skrevet lørdag kl. 18:24 CAPS LOCK skrev (54 minutter siden): «Det er få ting i verden som er mer patetisk enn Jesus-skikkelsen og hans budskap, og jeg har alltid foraktet den svakheten og den internasjonalismen som kirken representerer» Breivik sier han tror på Odin Enig med hitler han da: «Vår ulykke er at den svake kristendommen er vår religion. Vi skulle hatt en mer karslig religion… som islam.» Dette skal AH ha sagt til Albert Speer. 1 1
Pippi Lotta Skrevet lørdag kl. 18:28 Forfatter #5 Skrevet lørdag kl. 18:28 CAPS LOCK skrev (1 time siden): "Jeg er odinist. Jeg tror på gud, og jeg tror den eneste gud er Odin, sa han. Breivik forklarte at han hadde vært odinist i en årrekke." "Jeg var tidligere medlem i statskirken, men jeg har egentlig aldri vært kristen, for jeg har aldri trodd på Jesus. Jeg har alltid trodd at gud ikke er Jesus, sa Breivik." Breivik-rettssak | Breivik: - Odin er min gud CAPS LOCK skrev (58 minutter siden): «Det er få ting i verden som er mer patetisk enn Jesus-skikkelsen og hans budskap, og jeg har alltid foraktet den svakheten og den internasjonalismen som kirken representerer» Breivik sier han tror på Odin Dette er utalelser han har komet med i etter tid.... I manifestet hvor ham begrunner angrepet sit beskriver han seg selv som kristen å skriver om å forsvare kristendomen. Når jeg spør om argumenter for at han ikke er en kristen terorist, så mener jeg argumenter for at han ikke var motivert av kristendom når han utførte teroren (ikke at han konverterte til noe annet etterpå). 2
Pippi Lotta Skrevet lørdag kl. 19:03 Forfatter #6 Skrevet lørdag kl. 19:03 (endret) Bacteria skrev (41 minutter siden): Enig med hitler han da: «Vår ulykke er at den svake kristendommen er vår religion. Vi skulle hatt en mer karslig religion… som islam.» Dette skal AH ha sagt til Albert Speer. Hitler sa også: ”Vi er overbevist om at folket trenger og krever denne troen. Vi har derfor tatt kampen opp mot den ateistiske bevegelse, og ikke bare med noen få teoretiske deklarasjoner, vi har knust den!”. Hitler forbød da også ateistiske/ fritenkerforeninger like etter maktovertakelsen våren 1933. Den største tyske fritenker forening hadde da omkring en halv million medlemmer. (New York Times, 14 mai 1933). Men nå var ikke spørsmålet hvordan man kune hevde at Hitler som bygde politiken sin på "posetiv kristendom" ikke var kristen. Så selv om motivasjonen for å hevde det kansje er det samme som for de som hevder at ABB ikke var en kristen terorist, så får det nesten bli en annen tråd igjend. Endret lørdag kl. 19:05 av Pippi Lotta
Vingemutter Skrevet lørdag kl. 23:15 #7 Skrevet lørdag kl. 23:15 Bacteria skrev (4 timer siden): Enig med hitler han da: «Vår ulykke er at den svake kristendommen er vår religion. Vi skulle hatt en mer karslig religion… som islam.» Dette skal AH ha sagt til Albert Speer. Breivik var (og formodentlig er fremdeles) enig med Hitler om så mangt. Spørsmålet i denne tråden var om han var/er kristen. Tror ikke den du svarte på tok Breivik i forsvar, men heller kristendom, om noe. Mulig var det bare for å korrigere en feiloppfatning, uten at det lå noe mer i det. Hender det og.
Gaia Skrevet lørdag kl. 23:24 #8 Skrevet lørdag kl. 23:24 Brevik har jo et poeng når det kommer til å tro på noe, men det er like lite rasjonelt å tro på Gud som å tro på Odin. Det er bare så rart at folk mener at Åsatrua er mytologi og "eventyr" mens Gud, Jesus og det andre i Bibelen, det skal være sant. Da kan man jo like gjerne tro på Odin da. Det er like stor sjanse for at Odin eksisterer som at Gud eksisterer. 1 1
Rødvinsfilosofen Skrevet lørdag kl. 23:25 #9 Skrevet lørdag kl. 23:25 Pippi Lotta skrev (6 timer siden): Jeg oppdaget i en tråd som ble stengt for moderering at flere mente Anders Bering Breivik ikke var en kristen terorist. Dette var egentlig litt på siden av trådens tema, så jeg tror det kommer til å modereres vek fra den første tråden. Starter derfor en ny tråd om temaet, og lurer på om noen kan forklare meg hvor denne iden kommer fra? Jeg mener han beskrev seg selv som kristen i manufestet sit, så på seg selv som en kristen kriger og brukte kristne symboler. Hvordan kan man da forsvare en påstand om at han ikke var en kristen terorist? Folk har en egen evne til å skille vestlige terrorister fra andre terrorister. Anders Behring Breivik har først og fremst støtte i etablerte nynazistiske miljøer. De er det ikke særlig mange av. Andre trekker frem hans barndom, ungdomstid, tid som ung voksen, og hans radikaliseringsprosess, psykiske uhelse, osv. for å forklare ham som et fenomen. Terrorangrep av vestlige kristne skjer i så liten grad at man lett kan stemple de som koko, psykiatri-cases, ensomme ulver, osv. Mens man tar på seg helt andre briller når man ser på tarrorangrep begått av terrororganisasjoner hvor terroristene er muslimer. Selv om mange av solo-terroristene har noen fellestrekk med de vestlige terroristene. ( Ikke jobb, lite familie, lite nettverk, dårlig psykisk helse, radikalisering på nettet over tid, osv ) Vestlige terrorister begår stort sett terror mot egen lokalbefolkning, mot politiske eller religiøse mål i nærområdet. De driver i liten grad terrorisme à la «the butterflyeffect». Hvor én handling étt sted kan få en konsekvens et helt annet sted. Men mange terrorister har mange fellestrekk, uavhengig av hvilken religion de tilhører. 1
Madame Butterfly Skrevet i går, 00:46 #10 Skrevet i går, 00:46 Om jeg husker riktig, eller kanskje det er noe jeg bare har hørt…. Sa ikke første rettspsykiater at Breivik ikke var tilregnelig, og så hentet de inn en kommisjon eller noe. Fordi det var viktig for landet at det ble full rettssak? Jeg aner ikke om han var kristen eller ikke kristen da han angrep, eller om bevaring av kristendom var hans motivasjon. Har heller ikke fått med meg at han tror eller trodde på Odin. Hele angrepet var bare så fælt. Å regelrett jage og jakte uskyldige barn og unge for å drepe dem. Får frysninger av det. 1
CAPS LOCK Skrevet 23 timer siden #11 Skrevet 23 timer siden Madame Butterfly skrev (9 timer siden): Sa ikke første rettspsykiater at Breivik ikke var tilregnelig, og så hentet de inn en kommisjon eller noe. Fordi det var viktig for landet at det ble full rettssak? Oslo tingrett oppnevnte først to sakkyndige, som konkluderte med at tiltalte var utilregnelig, men dommerne var misfornøyde med rapporten og oppnevnte to nye sakkyndige, som konkluderte med at tiltalte var tilregnelig Dette er de sakkyndige uenige om – 22. juli 2011 – Terroren som rammet Norge 1
Mr X Skrevet 22 timer siden #12 Skrevet 22 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (11 timer siden): Folk har en egen evne til å skille vestlige terrorister fra andre terrorister. Anders Behring Breivik har først og fremst støtte i etablerte nynazistiske miljøer. De er det ikke særlig mange av. Andre trekker frem hans barndom, ungdomstid, tid som ung voksen, og hans radikaliseringsprosess, psykiske uhelse, osv. for å forklare ham som et fenomen. Terrorangrep av vestlige kristne skjer i så liten grad at man lett kan stemple de som koko, psykiatri-cases, ensomme ulver, osv. Mens man tar på seg helt andre briller når man ser på tarrorangrep begått av terrororganisasjoner hvor terroristene er muslimer. Selv om mange av solo-terroristene har noen fellestrekk med de vestlige terroristene. ( Ikke jobb, lite familie, lite nettverk, dårlig psykisk helse, radikalisering på nettet over tid, osv ) Vestlige terrorister begår stort sett terror mot egen lokalbefolkning, mot politiske eller religiøse mål i nærområdet. De driver i liten grad terrorisme à la «the butterflyeffect». Hvor én handling étt sted kan få en konsekvens et helt annet sted. Men mange terrorister har mange fellestrekk, uavhengig av hvilken religion de tilhører. ABB har/hadde støtte i veldig små miljø innen de nynazistiske miljøene i Europa, men unntak av (ikke overraskende) noen miljø i Russland. Stort sett alle ytre høyre parti og ytre høyre miljø forakter ham som en ynkelig dritt som bl a myrdet uskyldige forsvarsløse barn på en liten øy. Imidlertid er det fortsatt mange i Norge som tror at ABB er en helt blandet ytre høyre i Europa. https://www.forskning.no/partner-politikk-terrorisme/breivik-avvist-av-ytre-hogre/1881800 2
PITTY Skrevet 22 timer siden #13 Skrevet 22 timer siden Bacteria skrev (16 timer siden): Enig med hitler han da: «Vår ulykke er at den svake kristendommen er vår religion. Vi skulle hatt en mer karslig religion… som islam.» Dette skal AH ha sagt til Albert Speer. Forteller jo litt om islam.. 2
PITTY Skrevet 22 timer siden #14 Skrevet 22 timer siden CAPS LOCK skrev (49 minutter siden): Oslo tingrett oppnevnte først to sakkyndige, som konkluderte med at tiltalte var utilregnelig, men dommerne var misfornøyde med rapporten og oppnevnte to nye sakkyndige, som konkluderte med at tiltalte var tilregnelig Dette er de sakkyndige uenige om – 22. juli 2011 – Terroren som rammet Norge Har tenkt at dette handlet like mye om utenrikspolitikk,(korridor virksomhet.) Hvordan skulle resten av verden se på et lite nisseland som oss hvis BB på sikt kunne slippes ut hvis han ble snill gutt?
Bacteria Skrevet 16 timer siden #15 Skrevet 16 timer siden (endret) Pippi Lotta skrev (21 timer siden): Hitler sa også: ”Vi er overbevist om at folket trenger og krever denne troen. Vi har derfor tatt kampen opp mot den ateistiske bevegelse, og ikke bare med noen få teoretiske deklarasjoner, vi har knust den!”. Hitler forbød da også ateistiske/ fritenkerforeninger like etter maktovertakelsen våren 1933. Den største tyske fritenker forening hadde da omkring en halv million medlemmer. (New York Times, 14 mai 1933). Men nå var ikke spørsmålet hvordan man kune hevde at Hitler som bygde politiken sin på "posetiv kristendom" ikke var kristen. Så selv om motivasjonen for å hevde det kansje er det samme som for de som hevder at ABB ikke var en kristen terorist, så får det nesten bli en annen tråd igjend. Selvfølgelig forbød hitler fritenkerorganisasjonen. Det er ikke så vanskelig å tenke seg hvorfor, når man vet hvilket folkeslag som har nærmest sort belte i fritenkning og hitlers forhold til said folkeslag. Apropos det, her er en interessant artikkel om hitlers forhold til julen. Som vi vet, tilhørte Jesus også dette folkeslaget som hitler hatet og foraktet. https://historienet.no/jul/hitler-ville-stjele-julen-fra-jesus?fbclid=IwZnRzaAOijwNleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAo2NjI4NTY4Mzc5AAEepbpSMfOXU8LCrIHgu0aSyjCDGdzdezeeIo6khLqJxQLDk_PsfRGktg5b418_aem_dTVZXXi-Gb_RqZ6GJgB3RQ Endret 16 timer siden av Bacteria 2
Bigote Skrevet 13 timer siden #16 Skrevet 13 timer siden (endret) Bacteria skrev (På 6.12.2025 den 19.24): Enig med hitler han da: «Vår ulykke er at den svake kristendommen er vår religion. Vi skulle hatt en mer karslig religion… som islam.» Dette skal AH ha sagt til Albert Speer. Du kan være så enig med det Hitler sa om Islam som du bare vil, men jeg klarer ikke å skjønne hvorfor du måtte trekke inn dette akkurat her? Det kristne Europa var vel mer på plan med Hitler i forhold til jødeforfølgelse, og Midtøsten var en langt tryggere plass for jøder på den første halvdelen av 1900-tallet enn det Europa var.. Endret 13 timer siden av Bigote 1
Madame Butterfly Skrevet 11 timer siden #17 Skrevet 11 timer siden CAPS LOCK skrev (11 timer siden): Oslo tingrett oppnevnte først to sakkyndige, som konkluderte med at tiltalte var utilregnelig, men dommerne var misfornøyde med rapporten og oppnevnte to nye sakkyndige, som konkluderte med at tiltalte var tilregnelig Dette er de sakkyndige uenige om – 22. juli 2011 – Terroren som rammet Norge Takk
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå