Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen andre som kjenner til de store forbrukerne som kjøper unødvendig mye pakker, og som haler ut åpningen lengst mulig?

Vi er 12 stykk og starter vell rundt kl. 17:00 etter middagen, og siste pakken er åpnet ikke lenge før midnatt da flere sitter i en tåke av tretthet etter å ha måttet konsentrere seg om hvem hver enkelt pakke er til og fra, og ha en omvisning av pakken. Dette er nesten en arbeidsdag i kun pakkeåpning. 

Det er ikke tidsrom for noe sosialt som spill, og dersom man snakker underveis i pakkeåpningen blir man hysjet på for man skal ha oppmerksomheten rundt den som får pakken. 

Forslag som å åpne flere pakker samtidig eller kjøpe færre gaver blir nedstemt. Jeg syntes det er så gørrkjedelig. Jeg er ikke den mest meteralistiske typen, men heller den sosiale og vil heller ha quiz, leker og andre ting. 

Hvordan ser deres tidsplan ut på julaften? Hvor lang tid bruker dere på pakker?

Anonymkode: 11ede...9b9

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ekstremt kjedelig ut. Vi er 6-8 personer. Gavene tar vel omtrent en time.

• Liker 12
Skrevet

Vi er også 12, og det tar ikke lang tid å åpne pakker. Voksne får omtrent ingen, og våre barn får noen få. Barna til søskenet mitt får flere, men de åpnes fortløpende 

Anonymkode: 4343b...fd3

• Liker 2
Skrevet

Når spiser dere hvis dere er ferdig med middag og kan begynne å åpne gaver klokka 17? 

Anonymkode: 2f359...e99

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi er 6 stk og sitter oppe til 02 og i år blir vi fler så enda mer pakker med besteforeldre som skal skjemme bort barnebarn 

Anonymkode: 11393...ab7

• Liker 1
Skrevet

Vi er 8 stk i år. 

Spiser middag kl 17, og sitter gjerne rundt bordet halvannen time. 

Så er det pakkeåpning. Heldigvis har folk tatt til fornuft, og vi har ikke så mange gaver lenger. Besteforeldre har skjønt at det ikke er kjærlighet i å kjøpe 17 forskjellige smågaver, men heller en litt dyrere fra ønskelista til ungdommen.
Sitter kanskje halvannen time eller så. Da ser vi på alle åpne hver sin gave. 
Så bruker vi å spise dessert og godis, og spille spill og skravle. 

Anonymkode: c8de8...4d0

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi er 14 stk. Spiser middag kl 17, åpner gaver etter det- og vi åpner flere gaver samtidig. Både for at det ikke skal ta så lang tid, men også fordi flere av oss synes det er litt ubehagelig å åpne en gave med 11-12 stk som skal se på. Det er ikke sånn at alle åpner samtidig, men man er kanskje 2-3 som åpner samtidig.  Jeg må innrømme at jeg synes det er kjedelig å se andre åpne gaver, bortsett fra egne barn- så veldig glad vi ikke åpner en og en.
Vi bruker kanskje 45-60 min til sammen. Barna får en del gaver, men tror ikke noen av oss får mer enn 10 gaver hver. Vi har god tid til å snakke og spille spill utover kvelden. 

Anonymkode: f9de9...766

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde krepert hvis jeg måtte være med på quiz, leker og spill på julaften. 

Lang pakkeåpning er greit, da får jeg slappa av før det blir min tur igjen. 

Anonymkode: b997c...825

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er også 12, og det tar ikke lang tid å åpne pakker. Voksne får omtrent ingen, og våre barn får noen få. Barna til søskenet mitt får flere, men de åpnes fortløpende 

Anonymkode: 4343b...fd3

Slike som dere gjør at julaften for oss uten barn er helt forferdelig...

Anonymkode: dc975...579

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi har nesten ikke gaver. Vi er 6stk, og barna/tenåringene får maks 6 gaver hver, vi voksne får 1-2 gaver. Liten familie og lite gaver. Tar kanskje en time å åpne alle. 

Vi har derfor masse sosialt på kvelden. Spill, julequiz, hjemmelagde rebuser, kaker og dessert. Sånn at kvelden varer litt lengre. 

Middag 1730. 

Anonymkode: 20d05...fc4

• Liker 4
Skrevet

Vi bruker lang tid på pakkeåpning og har det som en tradisjon i vår familie :) Men vi er jo sosiale likevel da, prater imellom, har kaffe og kaker osv. Vi hadde i noen år quiz og slikt også men er noen av de eldste som ikke liker dette i det hele tatt så har gått bort fra det igjen. Jeg likte godt å ha et avbrekk med quiz eller spill. Dette er da bare voksne, de 2 barna er så små ennå så de åpner gaver tidligere på kvelden og så legger vi dem. 

Anonymkode: 17758...970

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Slike som dere gjør at julaften for oss uten barn er helt forferdelig...

Anonymkode: dc975...579

Ville ikke gått så langt som å si forferdelig, men jeg ville nok unngått en sånn "åpne gaver i sju timer"-familie hvis mine går på fem minutter eller null. Ikke fordi gavene i seg selv er så viktige, men å tilbringe så mye tid med noen som er såpass tankeløse, tja.

Anonymkode: 52625...e7f

• Liker 1
Skrevet

Elsker å sitte lenge med gaver. Bruke gid tid. Alle får flere gaver, både barn og voksne. Har vel kjøpt 8 gaver til datteren, 3 til mamma og søsteren og 7 til samboer (nei, kjøper ikke ræl selv om jeg kjøper mye). Bruker vel å være ferdig i 22.30-tiden. I år er vi færre folk og kun ett barn, så da håper jeg vi kan bruke enda bedre tid på gaveåpning.

Anonymkode: b7317...6d2

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi bruker lang tid på pakkeåpning og har det som en tradisjon i vår familie :) Men vi er jo sosiale likevel da, prater imellom, har kaffe og kaker osv. Vi hadde i noen år quiz og slikt også men er noen av de eldste som ikke liker dette i det hele tatt så har gått bort fra det igjen. Jeg likte godt å ha et avbrekk med quiz eller spill. Dette er da bare voksne, de 2 barna er så små ennå så de åpner gaver tidligere på kvelden og så legger vi dem. 

Anonymkode: 17758...970

Men du fikk med deg at det ikke er lov å prate om annet under pakkeåpningen i familien til TS? 

Anonymkode: ec875...f61

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi er 11 stk, og opplevde det samme: timevis med oppakking og grinete unger som sovnet underveis, lange lister med hvem som skulle takke hvem osv.

Løsningen her ble gavebegrensning: ingen gaver mellom voksne, søskenflokken trekker lapp om hvem som kjøper til hvem og legger heller mer penger i den ene gaven de kjøper enn å kjøpe småting til alle fem.

Det er SÅ DEILIG. Nå er oppakkingen hyggelig igjen, og vi har tid til å gjøre andre ting... julefilm, spill, bare sitte og prate. Ekstrabonus: alle husker hva de får.

Anonymkode: 40472...baf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker flere timer, og det blir for lenge. Få som nå kjøper flere gaver pr person, det har vi sagt noe om over noen år. «Problemet» vårt er en stor familie. 

Gavene åpnes en og en, men barna har fått åpne vennegaver tidligere for å korte litt ned på tiden. 

Anonymkode: b792b...150

AnonymBruker
Skrevet

Vi er heldigvis alltid mellom 4 og 7 pers. Sjelden 7. Åpner gaver, en og en, og er ferdige ca kl 20 (middag kl 17).

Syns man skal åpne en og en gave, og at alle følger med. Det må være litt stil over det, og interesse fra alle.

Hvordan du skal løse det, vet jeg ikke. Jeg er en sånn som ofte gir flere ting til hver person, men har lært meg å pakke alt i bare en pakke. Om du får alle til å gjøre det, så sparer dere mye tid! Især til barna. Greit nok at besteforeldre vil gi mye, men de må pakke alt i en pakke.

Anonymkode: 2722c...cd6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi blir 13 i år også med voksne og barn. Her skal en og en åpne gaver og takke om giver er tilstede. Det er så kjedelig og barna blir utålmodige. I fjor åpnet vi gaver i 3 timer til sammen og helt ærlig så interesserer det meg ikke hva gjestene mine får av folk jeg ikke aner hvem er. Både broren og svigerinnen min gir og får gaver av en haug venner. Så kan f.eks. svigerinnen min få en gave og broren min spør hvem den er fra: Den er fra Liv , hvem Liv, hun som er sammen med Per, åja henne ja 🙄 og sånn går nå kvelden da.

Julaften er koselig, men det gavehysteriet går helt av skaftet.

Anonymkode: 9b700...67d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spesielt med et slik nazi- regime under pakkeåpningen da. Ikke snakke, alle må følge med, ikke våg å åpne ei ekstra gave eller så mye som ta deg en kopp kaffe. Det skal jo være koselig. 

Anonymkode: 24285...a3b

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi er 6-8 pers på julaften. Bruker max 2 timer på gaveåpning, og da tar vi oss god tid og alle ser på at alle pakkene åpnes. Vi har alle goood tid til å sitte i sofaen og stappe trynet fullt av kaker og godteri også etter gaveåpningen. Blir litt brettspill osv for foreldre og barn utover kvelden, men besteforeldregenerasjonen vil helst sitte i fred i sofaen med tv'en så da får de selvfølgelig lov til det. 

Anonymkode: b2952...1ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...