Gå til innhold

Ta master selv om jeg er sliten av å studere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg begynte å søke jobber rett etter nyttår da jeg gikk siste året på bachelor økonomi og ledelse. Søkte på master i tilfelle jeg ikke fikk napp. Søkte på ca 50 jobber uten å få napp før august. Begynte da på master. Jeg synes master var mye tyngre. Den var forskningsbasert og det var tungt med veldig mange artikler. Det var mye gruppearbeid og presentasjoner. Men med innsats og vilje gikk det. Og jeg også var skolelei og lite motivert. 

Det tok likevel nesten et år etter at jeg var ferdig som siviløkonom før jeg landet en jobb. Det er veldig mange søkere til stillinger og ikke lett å komme gjennom. Karakterer så de ikke på i det hele tatt. Det er en statlig jobb, mulig private og konsulethus er mer opptatt av det. 

Men jeg angrer likevel ikke, da jeg landet en mye mer spennende jobb enn jeg hadde gjort med kun bachelor. Så alt i alt, hadde gjort det igjen!

Anonymkode: a3fe0...2a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

…Det tok likevel nesten et år etter at jeg var ferdig som siviløkonom før jeg landet en jobb. Det er veldig mange søkere til stillinger og ikke lett å komme gjennom. Karakterer så de ikke på i det hele tatt. Det er en statlig jobb, mulig private og konsulethus er mer opptatt av det. 

Anonymkode: a3fe0...2a9

Tenker at dette er det nyttigste svaret i tråden så langt. Mange av de som svarer er jo fremdeles under utdanning. Men kanskje du kan legge til hvor du har søkt jobber? Er det bare i et spesifikt område, eller søkte du bredt?

Jeg har ikke master i økonomi, men en annen høyere utdanning. Jobber for et næringslivsfirma i Oslo som er hyggelig, men aldri sirkulerer på listen over de mest attraktive firmaene for økonomistudenter.

Vi (og mange andre firmaer i samme bransje) får søknader fra folk med mastergrad i økonomi på alle type jobber. Resepsjonsjobber, regnskapsassistent, førstelinje for kundeservice, etc.

Selv om jeg ikke har den utdannelsen det spørres om, vil jeg råde TS til å undersøke markedet for nyutdannede med denne typen master nøye med utgangspunkt i hvor i landet hen vil jobbe. Det er mange som går på en smell når de er ferdigutdannet.

Jeg vil selvsagt ikke fraråde noen å ta utdannelse, men i mange bransjer er det veldig mange om beinet. Mange har helt urealistiske forventninger til hvor enkelt det er å få jobb, og hvilken lønn man kan få.

Mitt beste råd er derfor å realitetsorientere seg og gjøre research før man tar en beslutning. :)

Anonymkode: bf99d...fc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...