AnonymBruker Skrevet 20. desember #141 Skrevet 20. desember AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 17.13): Dette! Og jeg tenker at om man først skal gå inn i en debatt så burde man faktisk lese seg litt opp i forkant. Det kommer jo veldig tydelig frem i tråden at det er mange som leser et par setninger om PTSD og så tror de at de har full kunnskap.De har heller ikke satt seg inn i forskjellen på PTSD og kompleks PTSD og de tror at så lenge en diagnose er kategorisert som psykisk lidelse innebærer det at man kun har problemer med tankene som man da kan løse i terapi. noen kan bli frisk av komplekse PTSD om de får riktig hjelp, men det er det dessverre veldig mange som ikke får da det er veldig få traumespesialister her til lands. En annen faktor er at mange med kompleks PTSD har også andre tilstander/diagnoser som bunner i den komle PTSD som gjør at det ikke er helsemessige forsvarlig og stå i en traumebehandling. Selv har jeg k-PTSD med sekundær strukturell dissosiasjon og jeg skal ikke gå inn i detaljer for det kan være litt komplisert, men som følge av den sekundære strukturelle dissosiasjonen har jeg levd med alvorlig anoreksi i mange år som igjen har ført til at min kropp er temmelig ødelagt når det kommer til det somaliske og derfor er det ikke helsemessig forsvarlig å gi meg tilbud om traumebehandling. Grunn symptomene/kriteriene for begge diagnosene er akkurat det samme. nei man vil ikke få kompleks PTSD som følger av å leve med en sykdom Anonymkode: e36cb...c07 Men man kan få traume reaksjon og ptsd. Tror denne tråden har sausa sammen ptsd og kptsd ja. Men er jo litt rart at ME symptomer og k ptsd symptomer virker å ligne veldig. Jeg klarer ikke forstå dette 😔 Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 20. desember #142 Skrevet 20. desember AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 17.13): Dette! Og jeg tenker at om man først skal gå inn i en debatt så burde man faktisk lese seg litt opp i forkant. Det kommer jo veldig tydelig frem i tråden at det er mange som leser et par setninger om PTSD og så tror de at de har full kunnskap.De har heller ikke satt seg inn i forskjellen på PTSD og kompleks PTSD og de tror at så lenge en diagnose er kategorisert som psykisk lidelse innebærer det at man kun har problemer med tankene som man da kan løse i terapi. noen kan bli frisk av komplekse PTSD om de får riktig hjelp, men det er det dessverre veldig mange som ikke får da det er veldig få traumespesialister her til lands. En annen faktor er at mange med kompleks PTSD har også andre tilstander/diagnoser som bunner i den komle PTSD som gjør at det ikke er helsemessige forsvarlig og stå i en traumebehandling. Selv har jeg k-PTSD med sekundær strukturell dissosiasjon og jeg skal ikke gå inn i detaljer for det kan være litt komplisert, men som følge av den sekundære strukturelle dissosiasjonen har jeg levd med alvorlig anoreksi i mange år som igjen har ført til at min kropp er temmelig ødelagt når det kommer til det somaliske og derfor er det ikke helsemessig forsvarlig å gi meg tilbud om traumebehandling. Grunn symptomene/kriteriene for begge diagnosene er akkurat det samme. nei man vil ikke få kompleks PTSD som følger av å leve med en sykdom Anonymkode: e36cb...c07 Det jeg utheva der var interresant, kan du si noe mer om hvorfor det ikke er det eventuellt og hva man da må gjøre for å bli bedre? Det er jo legen vi lærer dette av , hen sier «dette er nok psykisk, du får gå til psykolog» Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 20. desember #143 Skrevet 20. desember AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 17.20): Men det er jo ikke likt. Så skjønner ikke helt hvor du vil hen nå? Anonymkode: f04e9...b20 Man får ikke diagnosen kompleks PTSD med mindre man oppfyller kriteriene for PTSD. Så jo grunnsymptomene er like. Anonymkode: e36cb...c07
AnonymBruker Skrevet 20. desember #144 Skrevet 20. desember AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det jeg utheva der var interresant, kan du si noe mer om hvorfor det ikke er det eventuellt og hva man da må gjøre for å bli bedre? Det er jo legen vi lærer dette av , hen sier «dette er nok psykisk, du får gå til psykolog» Anonymkode: 39c16...c85 Om en lege uttaler det på den måten i dag så er det bare å bytte lege med en gang. Og jeg forstår ikke helt hva som skulle være så interessant. Og jeg forstår ikke helt spørsmålene dine heller. for mitt poeng var at det er skremmende nok fortsatt finnes voksne mennesker som tror at psykisk lidelse kun er noe som sitter i hodet ditt og som enkelt kan løses med en samtale, men for de som klarer å tenke litt lenger eller har tatt steget for å skaffe seg litt mer kunnskap så forstår de at psykiske lidelser er mye mer komplekst enn som så. Anonymkode: e36cb...c07 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember #145 Skrevet 20. desember AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 14.23): Det er mer egen observasjon, siden det skjedde meg meg så har jeg fått med meg at det gjelder en god del andre. Det er nok også ting fra oppveksten som kommer frem nå, for min del. Men ME kan være såpass traumatisk og man er såpass syk i noen år at det ville nesten vært rart å ikke få traumer. Mange av oss har også blitt veldig dårlig behandlet gjennom de årene vi har vært syk. Det blir jo ofte utrygghet på utrygghet i en traumatisk situasjon der man er for syk til å ta vare på seg selv. Anonymkode: f04e9...b20 Jeg mener det er ganske uheldig å komme med bastante påstander vedrørende koblinger til diagnoser etc. når påstanden egentlig er basert på hva en selv har opplevd. Og det er heller ikke sånn at fordi man har opplevd noe som traumatisk så betyr det automatisk at man har PTSD Anonymkode: e36cb...c07 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember #146 Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (10 timer siden): Om en lege uttaler det på den måten i dag så er det bare å bytte lege med en gang. Og jeg forstår ikke helt hva som skulle være så interessant. Og jeg forstår ikke helt spørsmålene dine heller. for mitt poeng var at det er skremmende nok fortsatt finnes voksne mennesker som tror at psykisk lidelse kun er noe som sitter i hodet ditt og som enkelt kan løses med en samtale, men for de som klarer å tenke litt lenger eller har tatt steget for å skaffe seg litt mer kunnskap så forstår de at psykiske lidelser er mye mer komplekst enn som så. Anonymkode: e36cb...c07 Kan du ikke forklare litt hva du mener da, det jeg syns var knterresant er hvis du mente psykisk lidelse er noe annet enn tanker følelser og psyken. Og hvordan det da manifesterer seg og behandles på andre måter enn med terapi:) Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 21. desember #147 Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg mener det er ganske uheldig å komme med bastante påstander vedrørende koblinger til diagnoser etc. når påstanden egentlig er basert på hva en selv har opplevd. Og det er heller ikke sånn at fordi man har opplevd noe som traumatisk så betyr det automatisk at man har PTSD Anonymkode: e36cb...c07 Nei det betyr ikke det automatisk. Men det betyr jo heller ikke at man ikke kan få det. Starta denne tråden egentlig for å lære mer om hvordan symøtomeke og sykdomsforløpet for ptsd er, for å kunne skjønne FORSKJELL på det og ME. Eller om det fortoner seg veldig likt. Osv Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 21. desember #148 Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 14.40): Absolutt ikke, det var bare det som kom frem da jeg googlet om k-ptsd var en nevrologisk sykdom (se bilde) men jeg så først i etterkant at det som kom opp gjaldt ptsd. Det så jeg ikke i farten. Jeg skjønner selvsagt at k-ptsd er alvorlig, noe jeg jo også skrev. Kan legge inn sitatet igjen, uten den setningen, så kommer forhåpentligvis poenget fram: Det har jo ingen hensikt å sette to alvorlige lidelser opp mot hverandre. De med alvorlig/svært alvorlig grad ME har selvsagt også mange symptomer man ikke har ved k-ptsd eller ved mildere grader av ME. Mange har vært helt pleietrengende i tiår. Men det er klart at k-ptsd også har symptomer man ikke har ved ME. Det er jo to ulike diagnoser. Noen kan også ha begge. Anonymkode: 992f9...76d AI gir alle svar og meninger til alle og det er mange som har motstridende meninger også innenfor forskning. Anonymkode: b1efe...25c
AnonymBruker Skrevet 21. desember #149 Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei det betyr ikke det automatisk. Men det betyr jo heller ikke at man ikke kan få det. Starta denne tråden egentlig for å lære mer om hvordan symøtomeke og sykdomsforløpet for ptsd er, for å kunne skjønne FORSKJELL på det og ME. Eller om det fortoner seg veldig likt. Osv Anonymkode: 39c16...c85 Nei. Og det har jeg heller ikke sagt. Så det du egentlig gjør er bare å konstatere det selvsagte. Anonymkode: e36cb...c07
AnonymBruker Skrevet 21. desember #150 Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kan du ikke forklare litt hva du mener da, det jeg syns var knterresant er hvis du mente psykisk lidelse er noe annet enn tanker følelser og psyken. Og hvordan det da manifesterer seg og behandles på andre måter enn med terapi:) Anonymkode: 39c16...c85 Du må lære deg å lese det som faktisk blir skrevet og ikke lage dine egne tolkninger, for så å legge ord i munnen på meg.Jeg sier at psykske lidelser er ikke bare er noe som sitter i hodet og kan løses med å prate om det. Som jeg skrev i den andre kommentaren så er det mer komplekst enn som så, men jeg foreslår at du bruker litt tid på å lese deg opp på psykiske lidelser, kompleksiteten i menneskesinnet hvordan hodet og kropp henger sammen,kormobide lidelser osv så kanskje du vil få noe mer forståelse. Anonymkode: e36cb...c07 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember #151 Skrevet 22. desember AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du må lære deg å lese det som faktisk blir skrevet og ikke lage dine egne tolkninger, for så å legge ord i munnen på meg.Jeg sier at psykske lidelser er ikke bare er noe som sitter i hodet og kan løses med å prate om det. Som jeg skrev i den andre kommentaren så er det mer komplekst enn som så, men jeg foreslår at du bruker litt tid på å lese deg opp på psykiske lidelser, kompleksiteten i menneskesinnet hvordan hodet og kropp henger sammen,kormobide lidelser osv så kanskje du vil få noe mer forståelse. Anonymkode: e36cb...c07 Har ikke tolka noe, jeg har SPURT om du kan forklare hva du mente 😅 derfor jeg har denne tråden. Har ikke skjønt det ved å google. Er veldig syk og sliter med å lese mye. Er vel ikke så merkelig at man følger opp en kommentar og spør videre om mer utdyping vel Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 22. desember #152 Skrevet 22. desember AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har ikke tolka noe, jeg har SPURT om du kan forklare hva du mente 😅 derfor jeg har denne tråden. Har ikke skjønt det ved å google. Er veldig syk og sliter med å lese mye. Er vel ikke så merkelig at man følger opp en kommentar og spør videre om mer utdyping vel Anonymkode: 39c16...c85 Jo du tolker når du hevder at jeg har sagt noe jeg ikke har sagt. og jeg er alvorlig syk selv så jeg har ikke energi til å skulle prøve å forklare ting som er så selvforklarende at jeg klarer ikke å forstå hvordan du kan stille spørsmål rundt det jeg skriver? Anonymkode: e36cb...c07 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember #153 Skrevet 23. desember AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jo du tolker når du hevder at jeg har sagt noe jeg ikke har sagt. og jeg er alvorlig syk selv så jeg har ikke energi til å skulle prøve å forklare ting som er så selvforklarende at jeg klarer ikke å forstå hvordan du kan stille spørsmål rundt det jeg skriver? Anonymkode: e36cb...c07 Det jeg skrev var : «Kan du ikke forklare litt hva du mener da, det jeg syns var knterresant er hvis du mente psykisk lidelse er noe annet enn tanker følelser og psyken. Og hvordan det da manifesterer seg og behandles på andre måter enn med terapi:)» hvordan er det å tolke og legge ord i munnen din? Kanskje du blander anonyme her, flere som svarer i tråden. Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 23. desember #154 Skrevet 23. desember AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det jeg skrev var : «Kan du ikke forklare litt hva du mener da, det jeg syns var knterresant er hvis du mente psykisk lidelse er noe annet enn tanker følelser og psyken. Og hvordan det da manifesterer seg og behandles på andre måter enn med terapi:)» hvordan er det å tolke og legge ord i munnen din? Kanskje du blander anonyme her, flere som svarer i tråden. Anonymkode: 39c16...c85 Nei jeg blander ikke AB koder og jeg foreslår at du leser kommentarene mine ord for ord om igjen så vil du kanskje se at jeg ikke har sagt det du mener at jeg har sagt. Men jeg setter strek her. Jeg orker ikke å bruke den lille energien jeg har i løpet av en dag på å forklare noe som er så selvforklarende. Anonymkode: e36cb...c07 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember #155 Skrevet 24. desember AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei jeg blander ikke AB koder og jeg foreslår at du leser kommentarene mine ord for ord om igjen så vil du kanskje se at jeg ikke har sagt det du mener at jeg har sagt. Men jeg setter strek her. Jeg orker ikke å bruke den lille energien jeg har i løpet av en dag på å forklare noe som er så selvforklarende. Anonymkode: e36cb...c07 Veldig synd du tolker det sånn, jeg vil oppriktig lære og forstå bare. Men ikke noe vits for meg heller å prøve ja en dialog når det skal være så vanskelig ☺️ Anonymkode: 39c16...c85 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember #156 Skrevet 24. desember AnonymBruker skrev (2 timer siden): Veldig synd du tolker det sånn, jeg vil oppriktig lære og forstå bare. Men ikke noe vits for meg heller å prøve ja en dialog når det skal være så vanskelig ☺️ Anonymkode: 39c16...c85 Og du spør og du spør. Nå har du denne tråden på 8 sider, en annen tråd på 6 sider og ser ut som du har startet en tredje tråd. For ikke å snakke om de utallige trådene du har startet eller spurt i tidligere. For hvert svar du får spør du bare enda mer, side opp og side ned. Du blir aldri fornøyd. Det ser ikke ut som om alle disse spørsmålene hjelper deg noe, for du fortsetter bare å spørre. Ingen svar gir deg ro eller de svarene du er ute etter. Det virker ikke som om dette er en fremgangsmåte som gir deg det du føler du trenger. Anonymkode: 3acbc...6e8 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:26 #157 Skrevet torsdag kl. 10:26 AnonymBruker skrev (På 20.12.2025 den 20.09): Jeg mener det er ganske uheldig å komme med bastante påstander vedrørende koblinger til diagnoser etc. når påstanden egentlig er basert på hva en selv har opplevd. Og det er heller ikke sånn at fordi man har opplevd noe som traumatisk så betyr det automatisk at man har PTSD Anonymkode: e36cb...c07 Nei, jeg har jo fått diagnosen, etter at jeg ble bedre av ME, og har i etterkant skjønt at det ikke er så uvanlig å få PTSD etter ME. Sier «etter ME», selvom jeg fortsatt har ME, men per i dag er jeg mer hemmet av PTSD enn ME. Anonymkode: f04e9...b20
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:34 #158 Skrevet torsdag kl. 10:34 AnonymBruker skrev (På 21.12.2025 den 18.00): Du må lære deg å lese det som faktisk blir skrevet og ikke lage dine egne tolkninger, for så å legge ord i munnen på meg.Jeg sier at psykske lidelser er ikke bare er noe som sitter i hodet og kan løses med å prate om det. Som jeg skrev i den andre kommentaren så er det mer komplekst enn som så, men jeg foreslår at du bruker litt tid på å lese deg opp på psykiske lidelser, kompleksiteten i menneskesinnet hvordan hodet og kropp henger sammen,kormobide lidelser osv så kanskje du vil få noe mer forståelse. Anonymkode: e36cb...c07 Det er nok veldig sant. Kropp og psyke henger sammen. Ødelagt tarmhelse kan føre til et forferdelig dysregulert nervesystem, f.eks, som igjen kan gjøre at man utvikler kroniske sykdommer.. så det er nesten umulig å skille mellom fysisk og psykisk sykdom. ME er fysisk, men kan også gi mange psykiske symptomer, og psykiske lidelser gir jo fysiske symptomer. Anonymkode: f04e9...b20
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:35 #159 Skrevet torsdag kl. 10:35 AnonymBruker skrev (På 24.12.2025 den 6.13): Veldig synd du tolker det sånn, jeg vil oppriktig lære og forstå bare. Men ikke noe vits for meg heller å prøve ja en dialog når det skal være så vanskelig ☺️ Anonymkode: 39c16...c85 Tror det er vanskelig å gå gode svar her inne.❤️ Men det fysiske og psykiske henger sammen i kroppen vår i alle fall. Anonymkode: f04e9...b20
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:42 #160 Skrevet torsdag kl. 10:42 AnonymBruker skrev (På 6.12.2025 den 16.09): har man nevrologiske og kognitive og dysautonomi symptomene ved ptsd da? Man kan vel med ME føle seg rimelig stressa og ha lav toleranse for og evne til å håndtere følelsesmessig og stress , men det vil opppeves annerledes? Anonymkode: 39c16...c85 Hvis man har dissosiativ lidelse som følge av KPTSD kan man absolutt ha nevrologiske symptomer, og kognitive og dysautonome symptomer er ikke uvanlig ved KPTSD/ptsd. Jeg har cptsd og har autonom dysfunksjon, hvor jeg også får lav puls og blodtrykk ved høyt stress fordi kroppen beskytter seg. Dette er det forsket på. Det er ikke uvanlig at personer som egentlig har cptsd, adhd og/eller autisme har fått diagnosene ME, fibromyalgi, angst og depresjon, og så oppdages underliggende diagnosen(e) i godt voksen alder. ME kan settes av fastleger, og mange av dem har ikke god nok kompetanse, og da kan man fint ha fått en ME-diagnose, mens man egentlig har cptsd. Sånn er det med kliniske diagnoser. Mange med cptsd har jo hatt diagnoser som schizofreni og bipolar lidelse før de omsider får riktig diagnose etter mange år, fordi helsepersonell mangler kunnskap. Det er store overlapp mellom diagnosene og dermed krevende å skille for helsepersonell, man må ha tilstrekkelig kunnskap, bruke god tid på å kartlegge og differensiere, og det skjer veldig ofte ikke. Anonymkode: f3742...844 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå