Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ME. Og kan si at de som ikke har me  har ikke sjans til å vite hvordan me er. Jeg har vært frisk og ikke evnet å fotstå det selv. Det er ingenting som passer med normale og kjente funksjoner. Av leger får jeg stadig bedkjed om at ditt og datt ikke går an. Men det går an.

Jeg får pem og jeg får fatigue og det beskrives ganske likt men er helt forskjellig. Og av og til når jeg er i bedre form, rekker jeg også å bli vanlig sliten før pem eller fatigue slår til.

Min mann har også fatigue og ikke pem. Så jeg bruker han og meg, for å rydde i tekst når jeg snakker om pem (meg) og fatigue (han)

Han kan pushe seg hvile og begunne på nytt etter hvile. Gjør han dette over tid, får han mer og kraftigere fatigue.

Pem er som fatigue bare med flere symptomer som kan variere, sår og hoven hals, feberfrys uten feber, smerter i øynene og hodet, kvalme. En vanvittig tung følse i hele kroppen, det kan gå utover pust, tanke, evne til å prosesere, syn kan bli dårligere. Smerter i muskler og ledd. Ett eksempel. Jeg satt ute i 34 varme grader, med ull klær jakke og dyne og frøs. Følse av forgiftning i kroppen. For å nevne noe, iht det jeg kom på nå

Her er det varierer det iht hvor sterkt og hvor mange symptomer man får og hvor lenge. Og det igjen gjenspeiler graden man er i. Feks når jeg var i moderat grad ned mot alvorlig. Var jeg i pem 5 dager og to dager bedre i uken. Nå da jeg er i svært mild grad helt øverst på god skalaen. Varer pem stort sett bare noen timer, og i større grad bare får fatigue. 

Jeg ser på huden min forskjell på om det er pem eller fatigue. Med fatigue kan man se blek ut. Med pem har man ofte en klam og rød hvit farge. Det kan også sees forskjell på øynene. Spesielt vanlig  at ene øyet blir skevt ved pem. Ikke bare litt men mye. 

Anonymkode: 6ca30...035

Og vi har jo lært at pem ved ME er farlig for kroppen :( 

Det er det vel muligens ikke ved andre former for fatigue eller at man blir sliten av trigger eller aktivitet?

Anonymkode: 39c16...c85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, kptsd går på hjernen også. Se på scanning av hjernen til mennesker med kptsd, så ser man mange hull. Det tviler jeg på en med ME har selv om de har kognitive vansker også. 

Men ja, kptsd bør behandles både fysisk og psykisk. 

Ang triggered så kan en med kptsd reagere på det meste, og ikke kun triggere. Jeg reagerer på lys, lyder, varme/kulde, kosthold, rutiner, har dårlig immunforsvar, blir lett syk, for mye fysisk aktivitet/bevegelser, dufter mm.... Egentlig det meste, i tillegg til triggere. Og det går veldig opp og ned. 

Anonymkode: 69d4c...df3

Har du funn på Mr?

i forskning med pet scan av folk med ME og LC finner man jo ofte ting , det er høyst nevrologiske og kognitive sukdommer, man mistenker vel inflammasjon i hjernen bla a. tror jeg

er ikke det tingene man finner på folk med ptsd reversible? Er man hjerneskada liksom?

AnonymBruker
Skrevet

Traumer kan føre til at man tror man må klare mer enn det som er normalt for andre.  dermed strekker man strikken for langt. Går dårlig samvittighet av å ta pauser, osv. man sier ja i stedet for å kjenne etter. Dette kan øke sannsynligheten for Me.

Anonymkode: 40036...8cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 1.40):

I tillegg forveksler folk her ptsd med kptsd. Blant annet får man ikke kptsd av å ha ME. Kptsd kommer som regel av langvarig traumatisk oppvekst som blant annet påvirker nervesystemet og påfører kroppen og hodet ekstrem stess. 

Så ja, enig med deg her. Kptsd gir absolutt PEM. Og nei, vi har pr dags dato ingen behandling som fjerner alle symptomene hos pasienter som har kptsd. Ptsd kan man bli kvitt, og er i grunn noe annet enn kptsd. 

Jeg blir utslitt av aktivitet. Blir sengeliggende, i perioder i mørkt rom. Jeg reagerer sterkt på lyder og lys i perioder, opp til år. Jeg har smerter i kroppen. Migrene. Og alle andre symptomer på ME. Jeg har ikke ME, og utredet veldig nøye for det meste. 

Det er ikke så rart at mange med kptsd har alle disse symptomene. Noen verre enn andre. Men vi har gått med langvarig stress og i overlevelse modus siden barndommen. Det påvirker kroppen, energi mm. 

Nettopp! Og det kommer jo frem i løpet av tråden at folk kommer med uttalelser selv om de har de nada kunnskap

AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 2.11):

Må bare si at jeg er ufattelig lei meg for alt du har opplevd ❤️ Ingen skal måtte gå igjennom det du har 💔

Word! 

Helt utrolig hva enkelte folk med me klarer å lire ut av seg. Det virker som en særdeles sær gruppe med merkelige meninger og holdninger (vet ikke alle er sånn). 

Sorry, men måtte jeg velge mellom ME og kptsd velger jeg ME uten å blunke. Folk med kptsd lever med flere av symptomene de med ME har, i tillegg til en haug andre symptomer. Ikke bare det, men de aller fleste har levd et hardt og svært tøft liv siden vi var små. 

Takk!  Og det at flere hevder at det er de som blir utsatt for hets i alle tråder  blir for dumt.  Det er forskjell på hets og det å si ifra  når de kommer med slike kommentarer. Og hadde de klart å ta på seg nøytrale briller når de leser så hadde de raskt forstått at  slike uttalelser ikke er noe annet enn bagatellisering og nedgradering av andre mennesker lidelse.

AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 6.59):

Ingen som prøver å konkurrere i å ha det verst, prøver bare å finne ut forskjellen :)

Så du mener oppriktig at når noen forklarer hvor alvorlig kompleks PTSD  så er det helt naturlig å komme med  kommentarer som at ja men vi med ME kan også få PTSD fordi vi blir utsatt for mye ubehag fra helsevesenet.?  Om du tenker deg litt om og tar på deg nøytrale briller så vil du også forstå at  bak en slik kommentar så ligger det en konkurranse om å ha det verst.

AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 10.23):

Du må huske på at mange av oss har hørt fra ME-leger «har du PEM så har du ME» (som senere også har blitt til ME, fibro eller LC). Så det handler om hva vi har lært, vi fornekter jo ikke at det kan komme andre sykdommer som man finner ut også har PEM. Det kan jo bare linkes til, så vi alle lærer! 😊 

Anonymkode: f04e9...b20

Jo det er mange som benekter at andre sykdommer kan ha PEM.  Det kan du jo også lese her i tråden. Og det å tro på at noen som har en diagnose som det er mye uvisshet rundt har alt legen sier for god fisk og ikke gjør noe research selv tror jeg overhodet ikke på. Selv har jeg  kan følge av min traume historikk fått diagnosen fibromyagi som er en veldig vanlig  diagnose blant traumepasienter  og jeg har da selvsagt lest meg opp på denne diagnosen. Jeg har også flere andre alvorlige diagnoser  som er forbundet med det jeg ble utsatt for når jeg var et veldig lite barn og der også leser jeg meg selvsagt opp.

AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 10.30):

Tror kanskje forskjellen ligger litt i, at ved ME så blir man progressivt og eskalerende verre av hele sykdommen pga pem/aktivitet, mens det gjør man muligens ikke ved ptsd? Nå spør jeg altså. 
For er hvertfall der jeg merker at det henger for min del, fordi all den tid det kategoriseres som psykisk lidelse så er mer aktivitet alltid behandlingen. 

Jeg foreslår at du leser deg opp på kompleks PTSD, for det er stor forskjell på det og «vanlig» PTSD.  Og så foreslår jeg at du leser deg opp på kormobide lidser.  Og så lurer jeg oppriktig på om du tenker at penge noe er kategorisert som en psykisk lidelse så er ikke det like alvorlig? Tror du oppriktig at man kan fylle hodet og kropp?

AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 11.01):

Jeg spurte Chat-GPT. Aner ikke hvor korrekt det er. Men ser jo tydelig her i alle fall at det er to ulike sykdommer her som legene nok relativt enkelt kan skille. MEN det utelukker jo ikke at nok mange er i grenseland mellom de to og at noen har noen symptomer fra den andre sykdommen, selvom det ikke er typisk eller et kriterie. 

Skjermbilde2025-12-07kl_10_52_03.thumb.png.51f7967253df460874794a7e62136034.png

nei dette stemmer ikke!

AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 13.18):

Det finnes vel knapt en ME-tråd uten hets av ME-syke og der det påstås ufine ting de ME-syke har skrevet i den aktuelle tråden som overhodet ikke stemmer? De eneste som påstår hvilke sykdom som er verst er jo nettopp en med k-ptsd, som i sitatet over, ikke noen av de med ME. Kan vi ikke holde oss for gode for å si ufine ting til hverandre? 

Det har jo ingen hensikt å sette to alvorlige lidelser opp mot hverandre. De med alvorlig/svært alvorlig grad ME har selvsagt også mange symptomer man ikke har ved k-ptsd eller ved mildere grader av ME. Mange har vært helt pleietrengende i tiår. Men det er klart at k-ptsd også har symptomer man ikke har ved ME. Det er jo to ulike diagnoser, den ene en nevrologisk sykdom og den andre en psykisk lidelse. Noen kan også ha begge. 

Anonymkode: 992f9...76d

det er på tide at du tar på deg nøytrale briller når du leser tråder!

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg googlet det og da kom det at det var en psykisk lidelse! Beklager om jeg skrev noe feil! 

og da tenkte du at siden det var en psykisk lidelse så var ikke det så alvorlig?

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dette gir jo isåfall litt mer mening inn i denne sammenhengen, at det handler om nervesystem og ikke kan sammenlignes med feks en angstlidelse man må tenke annerledes for å bli bedre av…

og derfor er det lurt å skaffe seg litt kunnskap før man kaster seg over tastaturet..

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Beklager. Jeg googlet «er kptsd en nevrologisk sykdom» og fikk «nei, ptsd er en psykisk lidelse» - men jeg ser nå at svaret jeg fikk gjaldt ptsd og ikke kptsd! 

Men hva var poenget ditt? Var det det at den nevrologiske sykdom er alvorlig men ikke en psykisk?

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har du fått noen konkrete tilbakemeldinger på hva som skiller din tilstand fra ME? Er det fordi de mener det er overveiende sannsynlighet for at dine plager skyldes k-ptsd eller har du fått en annen forklaring? 

Det er interessant fordi mange ME-syke får ptsd av ME. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å ha få k-ptsd da, så svaret gir kanskje ikke mening, siden ptsd og k-ptsd ikke er det samme... Men synes det hadde vært interessant å høre likevel! Om du vil dele!🙏

Jeg ser gjerne den kilden som bekrefter at mange ME syke får PTSD. Og når det kommer til k-PTSD så er det ingen som vil få det av og ha ME

Anonymkode: e36cb...c07

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei, kptsd går på hjernen også. Se på scanning av hjernen til mennesker med kptsd, så ser man mange hull. Det tviler jeg på en med ME har selv om de har kognitive vansker også. 

Men ja, kptsd bør behandles både fysisk og psykisk. 

Ang triggered så kan en med kptsd reagere på det meste, og ikke kun triggere. Jeg reagerer på lys, lyder, varme/kulde, kosthold, rutiner, har dårlig immunforsvar, blir lett syk, for mye fysisk aktivitet/bevegelser, dufter mm.... Egentlig det meste, i tillegg til triggere. Og det går veldig opp og ned. 

Ja, tviler på at ME-syke har hull i hjernen... Man kan se riktignok se ulik eavvik i hjernen hos pasienter med ME (dette gjøres først og fremst i studier) men det er reversibelt. Altså ingen permanente skader. 
Skjønner, takk for svar. Utrolig vanskelige sykdommer å leve med! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ser gjerne den kilden som bekrefter at mange ME syke får PTSD. Og når det kommer til k-PTSD så er det ingen som vil få det av og ha ME

Det er mer egen observasjon, siden det skjedde meg meg så har jeg fått med meg at det gjelder en god del andre. Det er nok også ting fra oppveksten som kommer frem nå, for min del. Men ME kan være såpass traumatisk og man er såpass syk i noen år at det ville nesten vært rart å ikke få traumer. Mange av oss har også blitt veldig dårlig behandlet gjennom de årene vi har vært syk. Det blir jo ofte utrygghet på utrygghet i en traumatisk situasjon der man er for syk til å ta vare på seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

og da tenkte du at siden det var en psykisk lidelse så var ikke det så alvorlig?

Men hva var poenget ditt? Var det det at den nevrologiske sykdom er alvorlig men ikke en psykisk?

Absolutt ikke, det var bare det som kom frem da jeg googlet om k-ptsd var en nevrologisk sykdom (se bilde) men jeg så først i etterkant at det som kom opp gjaldt ptsd. Det så jeg ikke i farten. Jeg skjønner selvsagt at k-ptsd er alvorlig, noe jeg jo også skrev.

Kan legge inn sitatet igjen, uten den setningen, så kommer forhåpentligvis poenget fram:  

Det har jo ingen hensikt å sette to alvorlige lidelser opp mot hverandre. De med alvorlig/svært alvorlig grad ME har selvsagt også mange symptomer man ikke har ved k-ptsd eller ved mildere grader av ME. Mange har vært helt pleietrengende i tiår. Men det er klart at k-ptsd også har symptomer man ikke har ved ME. Det er jo to ulike diagnoser. Noen kan også ha begge. 

IMG_7575.thumb.jpeg.7fd28cdc695551ff49f2a9efc6aec105.jpeg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er mer egen observasjon, siden det skjedde meg meg så har jeg fått med meg at det gjelder en god del andre. Det er nok også ting fra oppveksten som kommer frem nå, for min del. Men ME kan være såpass traumatisk og man er såpass syk i noen år at det ville nesten vært rart å ikke få traumer. Mange av oss har også blitt veldig dårlig behandlet gjennom de årene vi har vært syk. Det blir jo ofte utrygghet på utrygghet i en traumatisk situasjon der man er for syk til å ta vare på seg selv. 

Kan hende man får en traume reaksjon eller ptsd da, og ikke direkte k ptsd. Jeg har ikke vært helt klar over forskjell på de tingene før nå. Men jeg tenker også at gamle ting kan vekkes til live og det blir en total av belastninger som også vippes over av å bli så syk og så får man en samlet traume reaksjon på det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nettopp! Og det kommer jo frem i løpet av tråden at folk kommer med uttalelser selv om de har de nada kunnskap

Takk!  Og det at flere hevder at det er de som blir utsatt for hets i alle tråder  blir for dumt.  Det er forskjell på hets og det å si ifra  når de kommer med slike kommentarer. Og hadde de klart å ta på seg nøytrale briller når de leser så hadde de raskt forstått at  slike uttalelser ikke er noe annet enn bagatellisering og nedgradering av andre mennesker lidelse.

Så du mener oppriktig at når noen forklarer hvor alvorlig kompleks PTSD  så er det helt naturlig å komme med  kommentarer som at ja men vi med ME kan også få PTSD fordi vi blir utsatt for mye ubehag fra helsevesenet.?  Om du tenker deg litt om og tar på deg nøytrale briller så vil du også forstå at  bak en slik kommentar så ligger det en konkurranse om å ha det verst.

Jo det er mange som benekter at andre sykdommer kan ha PEM.  Det kan du jo også lese her i tråden. Og det å tro på at noen som har en diagnose som det er mye uvisshet rundt har alt legen sier for god fisk og ikke gjør noe research selv tror jeg overhodet ikke på. Selv har jeg  kan følge av min traume historikk fått diagnosen fibromyagi som er en veldig vanlig  diagnose blant traumepasienter  og jeg har da selvsagt lest meg opp på denne diagnosen. Jeg har også flere andre alvorlige diagnoser  som er forbundet med det jeg ble utsatt for når jeg var et veldig lite barn og der også leser jeg meg selvsagt opp.

Jeg foreslår at du leser deg opp på kompleks PTSD, for det er stor forskjell på det og «vanlig» PTSD.  Og så foreslår jeg at du leser deg opp på kormobide lidser.  Og så lurer jeg oppriktig på om du tenker at penge noe er kategorisert som en psykisk lidelse så er ikke det like alvorlig? Tror du oppriktig at man kan fylle hodet og kropp?

nei dette stemmer ikke!

det er på tide at du tar på deg nøytrale briller når du leser tråder!

og derfor er det lurt å skaffe seg litt kunnskap før man kaster seg over tastaturet..

Jeg syns denne tråden har vært saklig og folk som oppriktig interesserer seg og prøver og lære og høre på hverandre og drodle sammen. Den eneste som holder på med at det ene er verre enn det andre her er jo deg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan hende man får en traume reaksjon eller ptsd da, og ikke direkte k ptsd. Jeg har ikke vært helt klar over forskjell på de tingene før nå. Men jeg tenker også at gamle ting kan vekkes til live og det blir en total av belastninger som også vippes over av å bli så syk og så får man en samlet traume reaksjon på det.

Ja, jeg kjenner meg ikke igjen i k-ptsd. Heldigvis får jeg si. Høres ikke godt ut. ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ME. Og kan si at de som ikke har me  har ikke sjans til å vite hvordan me er. Jeg har vært frisk og ikke evnet å fotstå det selv. Det er ingenting som passer med normale og kjente funksjoner. Av leger får jeg stadig bedkjed om at ditt og datt ikke går an. Men det går an.

Jeg får pem og jeg får fatigue og det beskrives ganske likt men er helt forskjellig. Og av og til når jeg er i bedre form, rekker jeg også å bli vanlig sliten før pem eller fatigue slår til.

Min mann har også fatigue og ikke pem. Så jeg bruker han og meg, for å rydde i tekst når jeg snakker om pem (meg) og fatigue (han)

Han kan pushe seg hvile og begunne på nytt etter hvile. Gjør han dette over tid, får han mer og kraftigere fatigue.

Pem er som fatigue bare med flere symptomer som kan variere, sår og hoven hals, feberfrys uten feber, smerter i øynene og hodet, kvalme. En vanvittig tung følse i hele kroppen, det kan gå utover pust, tanke, evne til å prosesere, syn kan bli dårligere. Smerter i muskler og ledd. Ett eksempel. Jeg satt ute i 34 varme grader, med ull klær jakke og dyne og frøs. Følse av forgiftning i kroppen. For å nevne noe, iht det jeg kom på nå

Her er det varierer det iht hvor sterkt og hvor mange symptomer man får og hvor lenge. Og det igjen gjenspeiler graden man er i. Feks når jeg var i moderat grad ned mot alvorlig. Var jeg i pem 5 dager og to dager bedre i uken. Nå da jeg er i svært mild grad helt øverst på god skalaen. Varer pem stort sett bare noen timer, og i større grad bare får fatigue. 

Jeg ser på huden min forskjell på om det er pem eller fatigue. Med fatigue kan man se blek ut. Med pem har man ofte en klam og rød hvit farge. Det kan også sees forskjell på øynene. Spesielt vanlig  at ene øyet blir skevt ved pem. Ikke bare litt men mye. 

Anonymkode: 6ca30...035

Javel og poenget ditt er? Jeg foreslår at du leser innlegget mitt en gang til.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men fibro har jo PEM, så ikke rart du har det. 

Selvsagt gjør vi jo research..? Hva får deg til å tro at vi ikke gjør det?

PEM er jo ikke «verre» enn flare up/forverring hos andre sykdommer. Det er vel mest dette med at det kan komme ganske forsinket som er unikt for PEM? Ellers er det sikkert veldig likt som hos andre diagnoser! Ikke lett å skille. Det er ikke lett for oss som har utviklet ptsd etter mange år med ME å skille hva som er hva alltid heller.  Alt henger jo sammen i kroppen vår..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja, jeg kjenner meg ikke igjen i k-ptsd. Heldigvis får jeg si. Høres ikke godt ut. ❤️

Jeg klarer ikke bli helt klok på meg selv og dette jeg. Kan jeg spørre hva symptomer du har på ptsd/traume ellers da?

Jeg syns jo det er rart hvis man plutselig får k ptsd pga ME, men har jo en del rare psykiske symptomer. Men føler også at en del av det kommer som en direkte symptom på noe som er galt i hjernen (inflammasjon eller energisvikt eller hva søren?)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg syns denne tråden har vært saklig og folk som oppriktig interesserer seg og prøver og lære og høre på hverandre og drodle sammen. Den eneste som holder på med at det ene er verre enn det andre her er jo deg

Nummer en: les tråden på nytt med nøytrale briller.

nummer to: jeg har ikke sagt et eneste ord om at det ene er verre enn det andre

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men fibro har jo PEM, så ikke rart du har det. 

Selvsagt gjør vi jo research..? Hva får deg til å tro at vi ikke gjør det?

PEM er jo ikke «verre» enn flare up/forverring hos andre sykdommer. Det er vel mest dette med at det kan komme ganske forsinket som er unikt for PEM? Ellers er det sikkert veldig likt som hos andre diagnoser! Ikke lett å skille. Det er ikke lett for oss som har utviklet ptsd etter mange år med ME å skille hva som er hva alltid heller.  Alt henger jo sammen i kroppen vår..

Jeg sikter selvsagt til den konkrete uttalelsen om at en lege hadde fortalt at man kun hadde PEM ved ME.

Et av hovedkriteriene for PTSD er flashback/minner/mareritt fra den traumatiske hendelsen så lenge dette ikke er symptomer på ME så vet man jo veldig godt at om man har slike reaksjoner er ikke det knyttet til ME

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg sikter selvsagt til den konkrete uttalelsen om at en lege hadde fortalt at man kun hadde PEM ved ME.

Et av hovedkriteriene for PTSD er flashback/minner/mareritt fra den traumatiske hendelsen så lenge dette ikke er symptomer på ME så vet man jo veldig godt at om man har slike reaksjoner er ikke det knyttet til ME

Å sånn ja! Det er jo bare å google:

IMG_7580.thumb.jpeg.d105ac79f17acd5ab56b5a7ccaf2b598.jpeg

Men det betyr ikke at ikke mange sykdommer har noe som ligner veldig. Det unike med PEM er vel at det kan komme ganske forsinket. Det står litt her: 
https://www.forskning.no/sykdommer-trening/trening-virket-ulikt-pa-pasienter-med-me-og-pasienter-med-annen-utmattelse/1876019

«Men slett ikke alle med kronisk utmattelse har kronisk utmattelsessyndrom/ME. For å gå diagnosen etter de nyeste diagnosekriteriene, Canada-kriteriene eller ICC-kriteriene, må flere symptomer være til stede. Et svært karakteristisk kjennetegn er såkalt anstrengelsesutløst symptomforverring (PEM)  

IMG_7580.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Ops da! Bildet kom visst to ganger. Jaja😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer ikke bli helt klok på meg selv og dette jeg. Kan jeg spørre hva symptomer du har på ptsd/traume ellers da?

Jeg syns jo det er rart hvis man plutselig får k ptsd pga ME, men har jo en del rare psykiske symptomer. Men føler også at en del av det kommer som en direkte symptom på noe som er galt i hjernen (inflammasjon eller energisvikt eller hva søren?)

Nei, absolutt ingen får kptsd av å ha ME. Det er ihvertfall sikkert. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt de som skriver at PTSD eller K-PTSD kun gir psykiske symptomer..og at det er veldig enkelt å behandle. 

For min del får jeg i hvert fall mange fysiske reaksjoner etter perioder med overaktivt nervesystem, som f.eks. utmattelse. I perioder hvor min K-PTSD er helt ute og kjører,  hvor stressnivået som følge av dette er helt på topp, sliter jeg med ujevn hjerterytme, svetting/frysing, ekstraslag på hjerte, vondt i ledd, utmattelse (føttene kjennes ut som de veier 5 tonn hver, influensafølelse, vondt i hals, heshet, kvalme, svimmelhet osv). Før jeg kommer til det punktet hvor jeg får symptomene jeg har listet opp, sliter jeg med søvnløshet, tankekjør, angst, panikkangst, flashbacks, og føler meg nesten litt manisk (kroppen går i høygir - jeg gjør masse ting som jeg egentlig ikke har krefter til) - før kroppen altså krasjer fullstendig. Når kroppen har krasjet, er jeg tom for krefter - og det eneste som fungerer for å komme tilbake er hvile (jeg kan sove 10-12 timer i strekk), rutiner, spise sunt osv..

Så for meg er PTSD like belastende fysisk som den er psykisk..men det varierer gjerne? 

Jeg tror man fortsatt vet lite om enkelte diagnoser..

Dette! Og jeg tenker at om man først skal gå inn i en debatt så burde man faktisk lese seg litt opp i forkant. Det kommer jo veldig tydelig frem i tråden at det er mange som leser et par setninger om PTSD og så tror de at de har full kunnskap.De har heller ikke satt seg inn i forskjellen på PTSD og kompleks PTSD og de tror at så lenge en diagnose er kategorisert som psykisk lidelse innebærer det at man kun har problemer med tankene som man da kan løse i terapi.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vil det si at man ikke kan bli frisk av kptsd/ptsd med psykologiske metoder og terapi da? Men at man må forholde seg til det som om det er feks ME, og «behandle» immun og nervesystem fysisk?

noen kan bli frisk av komplekse PTSD  om de får riktig hjelp, men det er det dessverre  veldig mange som ikke får da det er veldig få traumespesialister  her til lands.  En annen faktor er at mange med kompleks PTSD  har også andre tilstander/diagnoser som bunner i den komle PTSD som gjør at det ikke er helsemessige forsvarlig og stå i en traumebehandling.  Selv har jeg k-PTSD  med  sekundær strukturell dissosiasjon  og jeg skal ikke gå inn i detaljer for det kan være litt komplisert, men som følge av den sekundære strukturelle dissosiasjonen  har jeg levd med alvorlig anoreksi i mange år  som igjen har ført til at min kropp er temmelig ødelagt når det kommer til det somaliske  og derfor er det ikke helsemessig forsvarlig å gi meg tilbud om traumebehandling.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men ptsd og kptsd vil vel gi ulike symptomer? Mange her har jo svart ang ptsd, siden det var det TS spurte om. 

Grunn symptomene/kriteriene for begge diagnosene er akkurat det samme.

nei man vil ikke få kompleks PTSD som følger av å leve med en sykdom

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Grunn symptomene/kriteriene for begge diagnosene er akkurat det samme.

Men det er jo ikke likt. Så skjønner ikke helt hvor du vil hen nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...