AnonymBruker Skrevet 7. desember #101 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (23 timer siden): Fibro og Long Covid kan også ha PEM. Det handle ikke om at vi ønsker monopol på det, men at det er eneste sykdommer som har det.. Mange sykdommer har dog flare up, som nok kan ligne. PEM er symptomforverring etter anstrengelse (kan være all form for anstrengelse, mental, sensorisk, psykisk, fysisk..) og kan komme forsinket opptil 3 dager. Prisen å betale står ikke i samsvar med den lille anstrengelsen. Det er ofte sterk sykdomsfølelse, feberfølelse og utmattelse, men kan også være trøtthet, hyppig vannlating, smerter, oppkast, kraftløshet i f.eks ben eller armer, rødme i ansiktet, sår hals og en rekke andre symptomer. PEM kan vare lenge (etter de verste symptomene har man en lavere kapasitet, som fører til Rolling PEM, at man lettere får ny PEM, og kan føre til varig forverring, i verste fall i mange år. Anonymkode: f04e9...b20 PEM (Post-Exertional Malaise) er vanlig hos personer med immune sykdommer. PEM er et vanlig symptom hos personer med MCAS, Hereditary Alpha Tryptasemia Syndrome, Systemisk Mastocytose, MS, Lupus, Sjøgrens syndrom og Revmatoid artritt for å nevne noen. Det finnes også andre lidelser der PEM er vanlig som hEDS, dysautonomi/POTS, Fibromyalgi, IC, Endometriose, Long Covid, Kronisk Lyme og selvsagt ME/CFS. Alle disse lidelsene er knyttet til immunforsvaret og har komorbiditet til hverandre. Jeg har Kronisk Lyme (kronisk borreliose) der jeg gikk Lyme syk i flere år før jeg ble testet. Ved for hard anstrengelse får jeg takykardi med en gang som kan vare en hel time. Dagen etter kommer PEM med ekstrem utmattelse og sykdomsfølelse ofte sammen med følelsen av å ikke få nokk luft. Det kan ta tre til fire uker før jeg blir bedre igjen. Hver gang jeg overanstrenger meg så tåler jeg mindre og mindre fysisk aktivitet før jeg overanstrenger meg igjen. Jeg går nå på Famogast 40 mg som for meg har hjulpet mot IBS, GERD, Luft hunger, utmattelse og minsket symptomene på PEM. Famogast er en H2-blokker som brukes og kan hjelpe mot symptomer hos de med MCAS, Hereditary Alpha Tryptasemia Syndrome og Systemisk Mastocytose. Anonymkode: b1efe...25c 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember #102 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har du fått noen konkrete tilbakemeldinger på hva som skiller din tilstand fra ME? Er det fordi de mener det er overveiende sannsynlighet for at dine plager skyldes k-ptsd eller har du fått en annen forklaring? Det er interessant fordi mange ME-syke får ptsd av ME. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å ha få k-ptsd da, så svaret gir kanskje ikke mening, siden ptsd og k-ptsd ikke er det samme... Men synes det hadde vært interessant å høre likevel! Om du vil dele!🙏 Anonymkode: f04e9...b20 PTSD og K-PTSD er overrepresentert hos personer som har ME/CFS og Lupes, MS, MCAS og mange andre immune relaterte sykdommer. Anonymkode: b1efe...25c 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember #103 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kptsd er nevrologisk. Anonymkode: 69d4c...df3 Er det? Dette er kjempe interresant, hva betyr det at det er nevrologisk egentlig? Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 8. desember #104 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, det et I grunn interessant. Har desverre ikke så mange gode svar til deg. Ja, mine plager skylles kptsd og heller ikke så uvanlig for de med kptsd. De sa ingenting om hva som skiller de to tilstandene. Men tror det handler om at de har fått mer kunnskap om kptsd og at det også påvirker kroppen i veldig stor grad. Før trodde man jo at det var kun psykisk og satt i hodet, og da ville jo en slik utmattelse og de andre symptomene blitt "forklart" med noe annet. I dag vet man at kptsd er nevrologisk og påvirker både hjernen og kroppen. Nei, man får ikke kptsd av å ha ME ☺️. Men godt mulig noen få kan få ptsd. Anonymkode: 69d4c...df3 Vil det si at man ikke kan bli frisk av kptsd/ptsd med psykologiske metoder og terapi da? Men at man må forholde seg til det som om det er feks ME, og «behandle» immun og nervesystem fysisk? Anonymkode: 39c16...c85
Vera Skrevet 8. desember #105 Skrevet 8. desember Jeg skjønner ikke helt de som skriver at PTSD eller K-PTSD kun gir psykiske symptomer..og at det er veldig enkelt å behandle. For min del får jeg i hvert fall mange fysiske reaksjoner etter perioder med overaktivt nervesystem, som f.eks. utmattelse. I perioder hvor min K-PTSD er helt ute og kjører, hvor stressnivået som følge av dette er helt på topp, sliter jeg med ujevn hjerterytme, svetting/frysing, ekstraslag på hjerte, vondt i ledd, utmattelse (føttene kjennes ut som de veier 5 tonn hver, influensafølelse, vondt i hals, heshet, kvalme, svimmelhet osv). Før jeg kommer til det punktet hvor jeg får symptomene jeg har listet opp, sliter jeg med søvnløshet, tankekjør, angst, panikkangst, flashbacks, og føler meg nesten litt manisk (kroppen går i høygir - jeg gjør masse ting som jeg egentlig ikke har krefter til) - før kroppen altså krasjer fullstendig. Når kroppen har krasjet, er jeg tom for krefter - og det eneste som fungerer for å komme tilbake er hvile (jeg kan sove 10-12 timer i strekk), rutiner, spise sunt osv.. Så for meg er PTSD like belastende fysisk som den er psykisk..men det varierer gjerne? Jeg tror man fortsatt vet lite om enkelte diagnoser.. 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember #106 Skrevet 8. desember Vera skrev (16 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt de som skriver at PTSD eller K-PTSD kun gir psykiske symptomer..og at det er veldig enkelt å behandle. For min del får jeg i hvert fall mange fysiske reaksjoner etter perioder med overaktivt nervesystem, som f.eks. utmattelse. I perioder hvor min K-PTSD er helt ute og kjører, hvor stressnivået som følge av dette er helt på topp, sliter jeg med ujevn hjerterytme, svetting/frysing, ekstraslag på hjerte, vondt i ledd, utmattelse (føttene kjennes ut som de veier 5 tonn hver, influensafølelse, vondt i hals, heshet, kvalme, svimmelhet osv). Før jeg kommer til det punktet hvor jeg får symptomene jeg har listet opp, sliter jeg med søvnløshet, tankekjør, angst, panikkangst, flashbacks, og føler meg nesten litt manisk (kroppen går i høygir - jeg gjør masse ting som jeg egentlig ikke har krefter til) - før kroppen altså krasjer fullstendig. Når kroppen har krasjet, er jeg tom for krefter - og det eneste som fungerer for å komme tilbake er hvile (jeg kan sove 10-12 timer i strekk), rutiner, spise sunt osv.. Så for meg er PTSD like belastende fysisk som den er psykisk..men det varierer gjerne? Jeg tror man fortsatt vet lite om enkelte diagnoser.. Men ptsd og kptsd vil vel gi ulike symptomer? Mange her har jo svart ang ptsd, siden det var det TS spurte om. Anonymkode: f04e9...b20
Vera Skrevet 8. desember #107 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men ptsd og kptsd vil vel gi ulike symptomer? Mange her har jo svart ang ptsd, siden det var det TS spurte om. Anonymkode: f04e9...b20 De har samme grunnsymptomer - men K-PTSD har noen tilleggssymptomer som også går på det psykologiske (relasjonelle problemer, vansker med selvregulering, dårlig selvbilde, større skamfølelse, tillits eller avhengighetsproblemer -relatert til relasjoner). Man lærer lite om hvordan diagnosene påvirker vår fysiske helse - kun den psykiske..
AnonymBruker Skrevet 8. desember #108 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (9 timer siden): PEM (Post-Exertional Malaise) er vanlig hos personer med immune sykdommer. PEM er et vanlig symptom hos personer med MCAS, Hereditary Alpha Tryptasemia Syndrome, Systemisk Mastocytose, MS, Lupus, Sjøgrens syndrom og Revmatoid artritt for å nevne noen. Det finnes også andre lidelser der PEM er vanlig som hEDS, dysautonomi/POTS, Fibromyalgi, IC, Endometriose, Long Covid, Kronisk Lyme og selvsagt ME/CFS. Alle disse lidelsene er knyttet til immunforsvaret og har komorbiditet til hverandre. Anonymkode: b1efe...25c Er klar over at alle kroniske sykdommer har flare up/forverring etter å ha gjort for mye. Men PEM er vel unikt for ME, LC og fibro? Sier ikke at PEM er verre, bare annerledes, feks ved at det kan komme forsinket opptil 3 dager. Anonymkode: f04e9...b20
AnonymBruker Skrevet 8. desember #109 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, det et I grunn interessant. Har desverre ikke så mange gode svar til deg. Ja, mine plager skylles kptsd og heller ikke så uvanlig for de med kptsd. De sa ingenting om hva som skiller de to tilstandene. Men tror det handler om at de har fått mer kunnskap om kptsd og at det også påvirker kroppen i veldig stor grad. Før trodde man jo at det var kun psykisk og satt i hodet, og da ville jo en slik utmattelse og de andre symptomene blitt "forklart" med noe annet. I dag vet man at kptsd er nevrologisk og påvirker både hjernen og kroppen. Nei, man får ikke kptsd av å ha ME ☺️. Men godt mulig noen få kan få ptsd. Anonymkode: 69d4c...df3 Takk for svar! Den største forskjellen vil vel kanskje være at det er triggere som gjør syk ved kptsd, mens ved ME kan man bli syk av alt mulig? Og ved ME kan man være på ulik grader i mange år, feks alvorlig i 2 år, moderat i 4 år, mild i 2 år osv, mens kptsd vil vel alltid være på alvorlig .. (det er vel k-en som indikerer alvorligheten?). Og k-ptsd har symptomer man ikke har ved ME, så er det nok sikkert også vice versa, spesielt på alvorlig/svært alvorlig grad ME (de har jo også symptomer jeg ikke har lenger på mild grad). Denne tråden fikk meg til å tenke litt.. Sist jeg ble skikkelig syk med langvarig PEM så var det også utløst av en trigger (jeg har fått ptsd etter jeg ble bedre av ME). Og jeg ble mye sykere enn jeg pleier å bli på mild grad (det varte i mange måneder, og det var vanlig varighet på mer alvorligere grader, men ikke på mild). Så jeg begynner å lure på om ptsd-en forverret PEM-en sist jeg ble så kraftig syk. For jeg unngår vanligvis triggere… og da går det jo bedre. Men den kvelden var jeg «i løvens hule».. Der var før jeg visste at jeg hadde ptsd.. Hmm.. Anonymkode: f04e9...b20
AnonymBruker Skrevet 8. desember #110 Skrevet 8. desember Vera skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke helt de som skriver at PTSD eller K-PTSD kun gir psykiske symptomer..og at det er veldig enkelt å behandle. For min del får jeg i hvert fall mange fysiske reaksjoner etter perioder med overaktivt nervesystem, som f.eks. utmattelse. I perioder hvor min K-PTSD er helt ute og kjører, hvor stressnivået som følge av dette er helt på topp, sliter jeg med ujevn hjerterytme, svetting/frysing, ekstraslag på hjerte, vondt i ledd, utmattelse (føttene kjennes ut som de veier 5 tonn hver, influensafølelse, vondt i hals, heshet, kvalme, svimmelhet osv). Før jeg kommer til det punktet hvor jeg får symptomene jeg har listet opp, sliter jeg med søvnløshet, tankekjør, angst, panikkangst, flashbacks, og føler meg nesten litt manisk (kroppen går i høygir - jeg gjør masse ting som jeg egentlig ikke har krefter til) - før kroppen altså krasjer fullstendig. Når kroppen har krasjet, er jeg tom for krefter - og det eneste som fungerer for å komme tilbake er hvile (jeg kan sove 10-12 timer i strekk), rutiner, spise sunt osv.. Så for meg er PTSD like belastende fysisk som den er psykisk..men det varierer gjerne? Jeg tror man fortsatt vet lite om enkelte diagnoser.. Er det sånn at det da ikke hjelper å «jobbe» psykisk med noe for deg? hva slags ting gjør at du blir dårlig? Følelser eller «alt mulig?» jeg skrev et innlegg lenger opp her hvor jeg får en teori om at det er de samme mekanismene som skjer med nerve og immunsystemet ved ptsd og ved ME muligens? Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 8. desember #111 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Takk for svar! Den største forskjellen vil vel kanskje være at det er triggere som gjør syk ved kptsd, mens ved ME kan man bli syk av alt mulig? Og ved ME kan man være på ulik grader i mange år, feks alvorlig i 2 år, moderat i 4 år, mild i 2 år osv, mens kptsd vil vel alltid være på alvorlig .. (det er vel k-en som indikerer alvorligheten?). Og k-ptsd har symptomer man ikke har ved ME, så er det nok sikkert også vice versa, spesielt på alvorlig/svært alvorlig grad ME (de har jo også symptomer jeg ikke har lenger på mild grad). Denne tråden fikk meg til å tenke litt.. Sist jeg ble skikkelig syk med langvarig PEM så var det også utløst av en trigger (jeg har fått ptsd etter jeg ble bedre av ME). Og jeg ble mye sykere enn jeg pleier å bli på mild grad (det varte i mange måneder, og det var vanlig varighet på mer alvorligere grader, men ikke på mild). Så jeg begynner å lure på om ptsd-en forverret PEM-en sist jeg ble så kraftig syk. For jeg unngår vanligvis triggere… og da går det jo bedre. Men den kvelden var jeg «i løvens hule».. Der var før jeg visste at jeg hadde ptsd.. Hmm.. Anonymkode: f04e9...b20 Kan man ikke bli bedre av k/ptsd?:( og hvilke kptsd symptomer er det man ikke har ved ME? Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 8. desember #112 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan man ikke bli bedre av k/ptsd?:( og hvilke kptsd symptomer er det man ikke har ved ME? Anonymkode: 39c16...c85 Det sa jeg jo ikke, men at k-en sier vel noe om alvorlighetgraden? Det blir vel samme som at vi snakker om alvorlig/svært alvorlig grad ME, som er noe annet enn mild/moderat. Anonymkode: f04e9...b20
AnonymBruker Skrevet 8. desember #113 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kan man ikke bli bedre av k/ptsd?:( og hvilke kptsd symptomer er det man ikke har ved ME? Anonymkode: 39c16...c85 Kjernesymptomer på k-PTSD - som man ikke har ved ME (noen kan selvsagt ha noe av dette, jeg mener diagnosekriteriene) Følelsesregulering: Intense, ustabile følelser eller følelsesmessig nummenhet. Selvforståelse: Dyp skam, skyld, hjelpeløshet, følelse av å være ødelagt eller verdiløs. Relasjoner: Vansker med å stole på andre, unngåelse, eller tiltrekning til destruktive forhold; følelse av fremmedgjøring. Dissosiasjon: Følelse av å være frakoblet seg selv eller verden, eller fragmenterte minner. Vedvarende farefølelse: Konstant følelse av å være truet, selv i trygge omgivelser. Gjenopplevelser: Flashbacks, mareritt, påtrengende minner. Humør/kognisjon: Nedstemthet, depresjon. Fysiologisk reaktivitet: Hyperårvåkenhet, skvettenhet, irritabilitet, Unngåelse: Unngå personer, steder, tanker som trigger Anonymkode: f04e9...b20
AnonymBruker Skrevet 8. desember #114 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 0.32): Jeg har kompleks PTSD som følge av grove seksuelle overgrep som startet før jeg fylte året, vokste opp i et mishandlinghjem mm og jeg har blitt utsatt for en del retraumatisering på grunn av ting jeg har opplevd og har blitt utsatt for i helsevesenet . Og nettopp fordi jeg hadde den komplekse traume diagnosen i bunnen har det jeg har blitt utsatt for i helsevesen gjort ting enda verre,men jeg klarer å forstå at om jeg kun hadde traume opplevelser som var knyttet til elendig behandling i helsevesenet så vil ikke det være i nærheten av de traumene man blir utsatt for som gjør at man får en kompleks PTSD det diagnose. Så det er kanskje greit å tenke seg litt om før de begynner å hinte bort på en sammenligning. Selvsagt kan mennesker bli traumatisert av helseapparatet og at det skaper veldig mye stress og kaos, men det er langt ifra det samme som å ha en kompleks traumediagnose. Selv om du ikke har opplevd alvorlig utmattelse i forbindelse med din PTSD så betyr ikke det at veldig mange som har komplekse PTSD lever med alvorlig utmattelse Dette! Og jeg synes det er veldig merkelig at de ME gang på gang gjentar at vi som ikke har det vet ikke hvordan det er å leve med det og ergo kan vi ikke uttale oss, men de kommer med den ene meningen etter den andre om den diagnosen vi har. Og til og med prøver å sammenligne det med at de har vært utsatt for traumatiske ting i helsevesenet som følge av deres diagnose. Det er stor forskjell på å oppleve traumatiske ting/å ha PTSD versus det å leve med kompleks PTSD. Og det er ikke akkurat en walk in the park og forholde seg til helsevesenet med denne diagnosen heller. Dette! Og ikke bare skal de ha monopol på et symptom. De er også nødt til å poengtere at deres sykdom også kan ha de symptomene som de andre diagnosene man diskuterer har. Jeg klarer virkelig ikke å forstå det behovet for at det skal være en konkurranse om hvem som har det. 👏👏👏🤣 Ja det er veldig vilt ikke sant at forskning etc. sier noe annet. Anonymkode: e36cb...c07 Jeg har ME. Og kan si at de som ikke har me har ikke sjans til å vite hvordan me er. Jeg har vært frisk og ikke evnet å fotstå det selv. Det er ingenting som passer med normale og kjente funksjoner. Av leger får jeg stadig bedkjed om at ditt og datt ikke går an. Men det går an. Jeg får pem og jeg får fatigue og det beskrives ganske likt men er helt forskjellig. Og av og til når jeg er i bedre form, rekker jeg også å bli vanlig sliten før pem eller fatigue slår til. Min mann har også fatigue og ikke pem. Så jeg bruker han og meg, for å rydde i tekst når jeg snakker om pem (meg) og fatigue (han) Han kan pushe seg hvile og begunne på nytt etter hvile. Gjør han dette over tid, får han mer og kraftigere fatigue. Pem er som fatigue bare med flere symptomer som kan variere, sår og hoven hals, feberfrys uten feber, smerter i øynene og hodet, kvalme. En vanvittig tung følse i hele kroppen, det kan gå utover pust, tanke, evne til å prosesere, syn kan bli dårligere. Smerter i muskler og ledd. Ett eksempel. Jeg satt ute i 34 varme grader, med ull klær jakke og dyne og frøs. Følse av forgiftning i kroppen. For å nevne noe, iht det jeg kom på nå Her er det varierer det iht hvor sterkt og hvor mange symptomer man får og hvor lenge. Og det igjen gjenspeiler graden man er i. Feks når jeg var i moderat grad ned mot alvorlig. Var jeg i pem 5 dager og to dager bedre i uken. Nå da jeg er i svært mild grad helt øverst på god skalaen. Varer pem stort sett bare noen timer, og i større grad bare får fatigue. Jeg ser på huden min forskjell på om det er pem eller fatigue. Med fatigue kan man se blek ut. Med pem har man ofte en klam og rød hvit farge. Det kan også sees forskjell på øynene. Spesielt vanlig at ene øyet blir skevt ved pem. Ikke bare litt men mye. Anonymkode: 6ca30...035
AnonymBruker Skrevet 8. desember #115 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ME. Og kan si at de som ikke har me har ikke sjans til å vite hvordan me er. Jeg har vært frisk og ikke evnet å fotstå det selv. Det er ingenting som passer med normale og kjente funksjoner. Av leger får jeg stadig bedkjed om at ditt og datt ikke går an. Men det går an. Jeg får pem og jeg får fatigue og det beskrives ganske likt men er helt forskjellig. Og av og til når jeg er i bedre form, rekker jeg også å bli vanlig sliten før pem eller fatigue slår til. Min mann har også fatigue og ikke pem. Så jeg bruker han og meg, for å rydde i tekst når jeg snakker om pem (meg) og fatigue (han) Han kan pushe seg hvile og begunne på nytt etter hvile. Gjør han dette over tid, får han mer og kraftigere fatigue. Pem er som fatigue bare med flere symptomer som kan variere, sår og hoven hals, feberfrys uten feber, smerter i øynene og hodet, kvalme. En vanvittig tung følse i hele kroppen, det kan gå utover pust, tanke, evne til å prosesere, syn kan bli dårligere. Smerter i muskler og ledd. Ett eksempel. Jeg satt ute i 34 varme grader, med ull klær jakke og dyne og frøs. Følse av forgiftning i kroppen. For å nevne noe, iht det jeg kom på nå Her er det varierer det iht hvor sterkt og hvor mange symptomer man får og hvor lenge. Og det igjen gjenspeiler graden man er i. Feks når jeg var i moderat grad ned mot alvorlig. Var jeg i pem 5 dager og to dager bedre i uken. Nå da jeg er i svært mild grad helt øverst på god skalaen. Varer pem stort sett bare noen timer, og i større grad bare får fatigue. Jeg ser på huden min forskjell på om det er pem eller fatigue. Med fatigue kan man se blek ut. Med pem har man ofte en klam og rød hvit farge. Det kan også sees forskjell på øynene. Spesielt vanlig at ene øyet blir skevt ved pem. Ikke bare litt men mye. Anonymkode: 6ca30...035 Glemte å skrive. Jeg har hatt mine perioder som me syk i 30 år. Hvor det har vært psykisk tøft pga situasjonen og ting i privat livet . Som når noen svever mellom liv å død feks. Jeg har aldri blitt sykere av det. Jeg kan kjenne på en annen type mental slitenhet. Men det har aldri påvirket min fysiske helse. Hode og kropp henger sammem. Men ikke altid det gjør fysisk forskjell. Anonymkode: 6ca30...035
AnonymBruker Skrevet 8. desember #116 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er klar over at alle kroniske sykdommer har flare up/forverring etter å ha gjort for mye. Men PEM er vel unikt for ME, LC og fibro? Sier ikke at PEM er verre, bare annerledes, feks ved at det kan komme forsinket opptil 3 dager. Anonymkode: f04e9...b20 Ville bare kommentere dette med PEM. Jeg har hverken ME eller PTSD, men jeg har slitt psykisk på grunn av en utrygg oppvekst. Nå er jeg ganske frisk psykisk, men de kroppslige symptomene henger igjen. Utmattelse, hjernetåke, blodtrykksfall, hjerterytmeforstyrrelser m.m. Jeg har symptomer som ligner veldig mye på PEM, selv om det ikke er PEM. Hvis jeg gjør litt for mye, for eksempel går en tur, så kan det kjennes greit ut samme dag og neste dag før det plutselig smeller. Da blir jeg sengeliggende med forsinket utmattelse og feberfølelse. Siden reaksjonen kommer så sent er det veldig vanskelig å vite hvor mye jeg tåler. Jeg har gått til psykolog hos DPS som kalte dette for utbrenthet. Hun lærte meg viktigheten av hvile, og om aktivitetsavpasning. Så jeg ville bare si at det er ikke bare ME som har slike symptomer. Det er ganske naturlig at kroppen får problemer av å leve med stress over lang tid. Anonymkode: f0e74...598 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember #117 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar! Den største forskjellen vil vel kanskje være at det er triggere som gjør syk ved kptsd, mens ved ME kan man bli syk av alt mulig? Og ved ME kan man være på ulik grader i mange år, feks alvorlig i 2 år, moderat i 4 år, mild i 2 år osv, mens kptsd vil vel alltid være på alvorlig .. (det er vel k-en som indikerer alvorligheten?). Og k-ptsd har symptomer man ikke har ved ME, så er det nok sikkert også vice versa, spesielt på alvorlig/svært alvorlig grad ME (de har jo også symptomer jeg ikke har lenger på mild grad). Denne tråden fikk meg til å tenke litt.. Sist jeg ble skikkelig syk med langvarig PEM så var det også utløst av en trigger (jeg har fått ptsd etter jeg ble bedre av ME). Og jeg ble mye sykere enn jeg pleier å bli på mild grad (det varte i mange måneder, og det var vanlig varighet på mer alvorligere grader, men ikke på mild). Så jeg begynner å lure på om ptsd-en forverret PEM-en sist jeg ble så kraftig syk. For jeg unngår vanligvis triggere… og da går det jo bedre. Men den kvelden var jeg «i løvens hule».. Der var før jeg visste at jeg hadde ptsd.. Hmm.. Anonymkode: f04e9...b20 Hvorfor tror du at en med kptsd ikke blir syk av alt mulig? Har du et utrygt og dysregulert nervesystem vil du bli mer var for andre belastninger også som virus, mugg, histamin, kosthold osv. Alt kan bli en trigger. Anonymkode: 589c6...f0c 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember #118 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor tror du at en med kptsd ikke blir syk av alt mulig? Har du et utrygt og dysregulert nervesystem vil du bli mer var for andre belastninger også som virus, mugg, histamin, kosthold osv. Alt kan bli en trigger. Anonymkode: 589c6...f0c Da handler begge disse lidelsene i bunn og grunn om dysregulert nervesystem (og immunsystem) rent fysisk da, egentlig. Og det er litt irrelevant om man fikk denne dysreguleringen fra traumer oppvekst relasjoner eller en virus belastning feks? Og at det dermed må behandles deretter- å regulere nervesystem og immunsystem rent fysisk, og det da heller ikke vil ha noe for seg med psykisk behandling eller kognitiv behandling heller ikke for en med kptsd? Om du skjønner hvordan jeg tenker? Anonymkode: 39c16...c85 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember #119 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvorfor tror du at en med kptsd ikke blir syk av alt mulig? Har du et utrygt og dysregulert nervesystem vil du bli mer var for andre belastninger også som virus, mugg, histamin, kosthold osv. Alt kan bli en trigger. Anonymkode: 589c6...f0c Det var ment som et spørsmål, at man blir syk av triggere - mens ME-syke kan bli syk også av ting som ikke er triggere. ME- syke kan f.eks også plutselig tåle fint noe de ikke har tålt tidligere, som f.eks kan man plutselig klare å lese en side i en bok, mens man tidligere alltid ble syk av å lese to setninger (f.eks). Det kan forandre seg hele tiden, men går ofte sakte oppover, og raskt nedover. Så derfor kan noen ME-syke gå turer (begynt å tåle det), men kan ikke bruke hodet særlig kognitivt, feks. Ja, ting henger jo sammen i kroppen vår. Når noe går galt, baller det ofte på seg med mye annet også... Jeg reagerer også på mugg. Anonymkode: f04e9...b20
AnonymBruker Skrevet 8. desember #120 Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Da handler begge disse lidelsene i bunn og grunn om dysregulert nervesystem (og immunsystem) rent fysisk da, egentlig. Og det er litt irrelevant om man fikk denne dysreguleringen fra traumer oppvekst relasjoner eller en virus belastning feks? Og at det dermed må behandles deretter- å regulere nervesystem og immunsystem rent fysisk, og det da heller ikke vil ha noe for seg med psykisk behandling eller kognitiv behandling heller ikke for en med kptsd? Om du skjønner hvordan jeg tenker? Anonymkode: 39c16...c85 Nei, kptsd går på hjernen også. Se på scanning av hjernen til mennesker med kptsd, så ser man mange hull. Det tviler jeg på en med ME har selv om de har kognitive vansker også. Men ja, kptsd bør behandles både fysisk og psykisk. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det var ment som et spørsmål, at man blir syk av triggere - mens ME-syke kan bli syk også av ting som ikke er triggere. ME- syke kan f.eks også plutselig tåle fint noe de ikke har tålt tidligere, som f.eks kan man plutselig klare å lese en side i en bok, mens man tidligere alltid ble syk av å lese to setninger (f.eks). Det kan forandre seg hele tiden, men går ofte sakte oppover, og raskt nedover. Så derfor kan noen ME-syke gå turer (begynt å tåle det), men kan ikke bruke hodet særlig kognitivt, feks. Ja, ting henger jo sammen i kroppen vår. Når noe går galt, baller det ofte på seg med mye annet også... Jeg reagerer også på mugg. Anonymkode: f04e9...b20 Ang triggered så kan en med kptsd reagere på det meste, og ikke kun triggere. Jeg reagerer på lys, lyder, varme/kulde, kosthold, rutiner, har dårlig immunforsvar, blir lett syk, for mye fysisk aktivitet/bevegelser, dufter mm.... Egentlig det meste, i tillegg til triggere. Og det går veldig opp og ned. Anonymkode: 69d4c...df3 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå