Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har noe fra begge deler. Men tenker jo at å ha svært alvorlig ME også innebærer å ha et stress system som ikke tåler noe som helst feks. Og når man er veldig nevrologisk og kogntivt rammet og har hjerne inflammasjon kanskje så kan mye av symptomene virke psykiske på en måte og? I tillegg til at det er et traume å ligge sånn ?

Anonymkode: 39c16...c85

Absolutt, det er jo et kjempetraume å bli så syk over så lang tid. I følge forskning.no så er så alvorlig energisvikt kjempefarlig for kroppen = så nervesystemet opplever at vi er i ekstrem livsfare. Mange av oss blir jo kanskje heller ikke møtt på en god måte av f.eks familie/svigerfamilie, venner, kolleger, helsepersonell, nav osv, som igjen forverrer traumene (sier ikke at alle møter deg på en dårlig måte, men man burde jo ikke bli møtt på en dårlig måte av noen når man er så syk!) 

Anonymkode: f04e9...b20

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Absolutt, det er jo et kjempetraume å bli så syk over så lang tid. I følge forskning.no så er så alvorlig energisvikt kjempefarlig for kroppen = så nervesystemet opplever at vi er i ekstrem livsfare. Mange av oss blir jo kanskje heller ikke møtt på en god måte av f.eks familie/svigerfamilie, venner, kolleger, helsepersonell, nav osv, som igjen forverrer traumene (sier ikke at alle møter deg på en dårlig måte, men man burde jo ikke bli møtt på en dårlig måte av noen når man er så syk!) 

Er sikkert litt derfor vi også får piggene ut når det blir snakk og psykisk sykdom, fordi man blir møtt i helsevesenet av å ikke bli trodd og forstått og avfeid med «jaja det er nok bare psykisk. Du må bare skjerpe deg litt og begynne å trene. Etc»….

Og det er jo ingen god måte å møte noen på . 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor lenge har du vært syk? Jeg har en følelse at man må gjennom akuttfasen på ca 2 år, og at man kan begynne å jobbe seg sakte  opp først når det har stabilisert seg litt.

Vil det stabilisere seg og snu etter et par år uansett? Jeg har vært syk 3 år men forverring siste to, og det har bare fortsatt å bli verre:(

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil det stabilisere seg og snu etter et par år uansett? Jeg har vært syk 3 år men forverring siste to, og det har bare fortsatt å bli verre:(

Nei, dessverre.. Det finnes jo de som har ligget på et mørkt rom i mange år💔 Men det er utrolig viktig å ikke pushe seg sykere.. 🙏 Håper det snur for deg og alle andre alvorlig syke🙏

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes vel knapt en ME-tråd uten hets av ME-syke og der det påstås ufine ting de ME-syke har skrevet i den aktuelle tråden som overhodet ikke stemmer? De eneste som påstår hvilke sykdom som er verst er jo nettopp en med k-ptsd, som i sitatet over, ikke noen av de med ME. Kan vi ikke holde oss for gode for å si ufine ting til hverandre? 

Det har jo ingen hensikt å sette to alvorlige lidelser opp mot hverandre. De med alvorlig/svært alvorlig grad ME har selvsagt også mange symptomer man ikke har ved k-ptsd eller ved mildere grader av ME. Mange har vært helt pleietrengende i tiår. Men det er klart at k-ptsd også har symptomer man ikke har ved ME. Det er jo to ulike diagnoser, den ene en nevrologisk sykdom og den andre en psykisk lidelse. Noen kan også ha begge. 

Anonymkode: 992f9...76d

Hva tror du det betyr at kptsd er en "psykisk lidelse"?

At det kategoriseres slik er egentlig absurd. For det er helt åpenbart at ptsd er en tilstand og skade i nervesystemet. Det er fysiologi. Som får en lang rekke fysiske og psykiske symptomer. På samme måte som ME også har psykiske symptomer.

Anonymkode: 589c6...f0c

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er sikkert litt derfor vi også får piggene ut når det blir snakk og psykisk sykdom, fordi man blir møtt i helsevesenet av å ikke bli trodd og forstått og avfeid med «jaja det er nok bare psykisk. Du må bare skjerpe deg litt og begynne å trene. Etc»….

Og det er jo ingen god måte å møte noen på . 

Heller ikke hvis det er psykisk. Dette skillet mellom psyke og soma er kunstig og upresist. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

At det kategoriseres slik er egentlig absurd. For det er helt åpenbart at ptsd er en tilstand og skade i nervesystemet. Det er fysiologi. Som får en lang rekke fysiske og psykiske symptomer. På samme måte som ME også har psykiske symptomer.

Jeg googlet det og da kom det at det var en psykisk lidelse! Beklager om jeg skrev noe feil! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I tillegg forveksler folk her ptsd med kptsd. Blant annet får man ikke kptsd av å ha ME. Kptsd kommer som regel av langvarig traumatisk oppvekst som blant annet påvirker nervesystemet og påfører kroppen og hodet ekstrem stess. 

Så ja, enig med deg her. Kptsd gir absolutt PEM. Og nei, vi har pr dags dato ingen behandling som fjerner alle symptomene hos pasienter som har kptsd. Ptsd kan man bli kvitt, og er i grunn noe annet enn kptsd. 

Jeg blir utslitt av aktivitet. Blir sengeliggende, i perioder i mørkt rom. Jeg reagerer sterkt på lyder og lys i perioder, opp til år. Jeg har smerter i kroppen. Migrene. Og alle andre symptomer på ME. Jeg har ikke ME, og utredet veldig nøye for det meste. 

Det er ikke så rart at mange med kptsd har alle disse symptomene. Noen verre enn andre. Men vi har gått med langvarig stress og i overlevelse modus siden barndommen. Det påvirker kroppen, energi mm. 

Anonymkode: 69d4c...df3

Har du fått noen konkrete tilbakemeldinger på hva som skiller din tilstand fra ME? Er det fordi de mener det er overveiende sannsynlighet for at dine plager skyldes k-ptsd eller har du fått en annen forklaring? 

Det er interessant fordi mange ME-syke får ptsd av ME. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å ha få k-ptsd da, så svaret gir kanskje ikke mening, siden ptsd og k-ptsd ikke er det samme... Men synes det hadde vært interessant å høre likevel! Om du vil dele!🙏

Skrevet

Jeg kan lite til ingenting om ME og PEM, men har KPTSD. Måtte derfor lese meg litt opp på PEM. Det beskriver ganske godt hvordan jeg kan ha det etter å ha blitt utsatt for de verste triggerne mine, men forskjellen er at det ikke kommer dager etter jeg har blitt utsatt for det, men ganske umiddelbart. 

Ble nyskjerrig på dette med PEM og KPTSD, men kan ikke finne noen fagfellevurderte studier eller undersøkelser som er gjort for å undersøke dette. Så sånn forskningsmessig så vet man vell egentlig ikke? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette gir jo isåfall litt mer mening inn i denne sammenhengen, at det handler om nervesystem og ikke kan sammenlignes med feks en angstlidelse man må tenke annerledes for å bli bedre av…

AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (42 minutter siden):

Jeg kan lite til ingenting om ME og PEM, men har KPTSD. Måtte derfor lese meg litt opp på PEM. Det beskriver ganske godt hvordan jeg kan ha det etter å ha blitt utsatt for de verste triggerne mine, men forskjellen er at det ikke kommer dager etter jeg har blitt utsatt for det, men ganske umiddelbart. 

Ble nyskjerrig på dette med PEM og KPTSD, men kan ikke finne noen fagfellevurderte studier eller undersøkelser som er gjort for å undersøke dette. Så sånn forskningsmessig så vet man vell egentlig ikke? 

Blir du varig forverret av pem?

AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (43 minutter siden):

Blir du varig forverret av pem, og hva slags symptomer for du under pem?

Og får du det av alt av fysisk mentalt kognitiv aktivitet /stimuli?

spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig og interessert i skjønne likheter og forskjeller 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir du varig forverret av pem?

Jeg har jo ikke pem, men kjenner meg igjen i symptomene. Sist jeg ble utsatt for en voldsom trigger tok det vell 8 måneder før jeg var sånn ca tilbake til utgangspunktet. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Blir du varig forverret av pem, og hva slags symptomer for du under pem?

Og får du det av alt av fysisk mentalt kognitiv aktivitet /stimuli?

spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig og interessert i skjønne likheter og forskjeller 

Jeg har som sagt ikke pem, men når mine symptomer ligner, slutter jeg å virke. Fullstendig hjernetåke og sliter med å finne ordene. Skal jeg si kaffe, kan jeg plutselig si spisebord i stede for. Blir lyssky og får ekstremt vondt i hode av enhver stimuli. Bare det å gå på toalettet koster ekstremt mye. Samtidig blir de «tradisjonelle» KPTSD symptomene som mareritt, flashbacks betydelig mer fremtredende. Blir mye fortere «borte» i form av dissosiasjon. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Wilma89 skrev (47 minutter siden):

Jeg har som sagt ikke pem, men når mine symptomer ligner, slutter jeg å virke. Fullstendig hjernetåke og sliter med å finne ordene. Skal jeg si kaffe, kan jeg plutselig si spisebord i stede for. Blir lyssky og får ekstremt vondt i hode av enhver stimuli. Bare det å gå på toalettet koster ekstremt mye. Samtidig blir de «tradisjonelle» KPTSD symptomene som mareritt, flashbacks betydelig mer fremtredende. Blir mye fortere «borte» i form av dissosiasjon. 

Hva gjør du for å bli bedre av det ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo to ulike diagnoser, den ene en nevrologisk sykdom og den andre en psykisk lidelse.

Kptsd er nevrologisk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kptsd er nevrologisk. 

Beklager. Jeg googlet «er kptsd en nevrologisk sykdom» og fikk «nei, ptsd er en psykisk lidelse» - men jeg ser nå at svaret jeg fikk gjaldt ptsd og ikke kptsd! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg googlet det og da kom det at det var en psykisk lidelse! Beklager om jeg skrev noe feil! 

Du skrev ikke noe feil. Jeg spurte deg hva du tror det betyr. Du sier ME er nevrologisk mens ptsd er en psykisk lidelse, som at det gjør dem veldig forskjellig, så da er jeg nysgjerrig på hva du tror det betyr at noe er en psykisk lidelse? 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du skrev ikke noe feil. Jeg spurte deg hva du tror det betyr. Du sier ME er nevrologisk mens ptsd er en psykisk lidelse, som at det gjør dem veldig forskjellig, så da er jeg nysgjerrig på hva du tror det betyr at noe er en psykisk lidelse? 

Jeg har ingen formening om det - og det var heller ikke poenget med innlegget mitt!  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du fått noen konkrete tilbakemeldinger på hva som skiller din tilstand fra ME? Er det fordi de mener det er overveiende sannsynlighet for at dine plager skyldes k-ptsd eller har du fått en annen forklaring? 

Det er interessant fordi mange ME-syke får ptsd av ME. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å ha få k-ptsd da, så svaret gir kanskje ikke mening, siden ptsd og k-ptsd ikke er det samme... Men synes det hadde vært interessant å høre likevel! Om du vil dele!🙏

Ja, det et I grunn interessant.

Har desverre ikke så mange gode svar til deg. 

Ja, mine plager skylles kptsd og heller ikke så uvanlig for de med kptsd. De sa ingenting om hva som skiller de to tilstandene.

Men tror det handler om at de har fått mer kunnskap om kptsd og at det også påvirker kroppen i veldig stor grad. Før trodde man jo at det var kun psykisk og satt i hodet, og da ville jo en slik utmattelse og de andre symptomene blitt "forklart" med noe annet. I dag vet man at kptsd er nevrologisk og påvirker både hjernen og kroppen. 

Nei, man får ikke kptsd av å ha ME ☺️. Men godt mulig noen få kan få ptsd. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...