AnonymBruker Skrevet 7. desember #61 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva kommer alle traumene av? Anonymkode: 42d73...306 For meg kom det etter at jeg ble mye bedre av ME - og det kom av sykdommen, siden jeg ble så brått alvorlig syk og alt (drømmejobben, et stort nettverk ++) ble bare revet fra meg + mye svært dårlig behandling av mennesker rundt meg da jeg ble syk og alt vare bare utryggt. Jeg hadde ett par år med mild grad uten traumer, begynte å jobbe osv, men så kom de snikende, og nå er de ganske ekstreme, og er de som hindrer meg å leve livet mitt, ikke ME-en slik den er nå (veldig mild). Kan heldigvis jobbe litt enda, men kun hjemmekontor. Anonymkode: f04e9...b20
AnonymBruker Skrevet 7. desember #62 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For meg kom det etter at jeg ble mye bedre av ME - og det kom av sykdommen, siden jeg ble så brått alvorlig syk og alt (drømmejobben, et stort nettverk ++) ble bare revet fra meg + mye svært dårlig behandling av mennesker rundt meg da jeg ble syk og alt vare bare utryggt. Jeg hadde ett par år med mild grad uten traumer, begynte å jobbe osv, men så kom de snikende, og nå er de ganske ekstreme, og er de som hindrer meg å leve livet mitt, ikke ME-en slik den er nå (veldig mild). Kan heldigvis jobbe litt enda, men kun hjemmekontor. Anonymkode: f04e9...b20 Må legge til at det er jo også ting fra barndommen/oppvekst som også ligger til grunn. Har egentlig aldri opplevd trygghet. Anonymkode: f04e9...b20
AnonymBruker Skrevet 7. desember #63 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tenk at man skal være nødt til å måtte forklare voksende mennesker at selv om et symptom ikke er oppført som et diagnosekriteriene så betyr ikke det at man ikke kan ha det symptomet. Anonymkode: e36cb...c07 Du må huske på at mange av oss har hørt fra ME-leger «har du PEM så har du ME» (som senere også har blitt til ME, fibro eller LC). Så det handler om hva vi har lært, vi fornekter jo ikke at det kan komme andre sykdommer som man finner ut også har PEM. Det kan jo bare linkes til, så vi alle lærer! 😊 Anonymkode: f04e9...b20
AnonymBruker Skrevet 7. desember #64 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (10 minutter siden): For meg kom det etter at jeg ble mye bedre av ME - og det kom av sykdommen, siden jeg ble så brått alvorlig syk og alt (drømmejobben, et stort nettverk ++) ble bare revet fra meg + mye svært dårlig behandling av mennesker rundt meg da jeg ble syk og alt vare bare utryggt. Jeg hadde ett par år med mild grad uten traumer, begynte å jobbe osv, men så kom de snikende, og nå er de ganske ekstreme, og er de som hindrer meg å leve livet mitt, ikke ME-en slik den er nå (veldig mild). Kan heldigvis jobbe litt enda, men kun hjemmekontor. Anonymkode: f04e9...b20 Jeg er også blitt ekstremt dårlig og føler jeg lever i et traume med dette. Så aner ikke hvordan man skal kunne klare bli bedre når det er sykdommen og situasjonen som gjør at man ligger der svært alvorlig og i et pågående traume. Er også helt alene og alle andre emosjonelle belastninger man har rundt seg blir plutselig helt overveldende og uoverkommelige nå, så sånne «traumer» som man kanskje hadde klart å håndtere ellers blir overveldende nå. Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 7. desember #65 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må huske på at mange av oss har hørt fra ME-leger «har du PEM så har du ME» (som senere også har blitt til ME, fibro eller LC). Så det handler om hva vi har lært, vi fornekter jo ikke at det kan komme andre sykdommer som man finner ut også har PEM. Det kan jo bare linkes til, så vi alle lærer! 😊 Anonymkode: f04e9...b20 Tror kanskje forskjellen ligger litt i, at ved ME så blir man progressivt og eskalerende verre av hele sykdommen pga pem/aktivitet, mens det gjør man muligens ikke ved ptsd? Nå spør jeg altså. For er hvertfall der jeg merker at det henger for min del, fordi all den tid det kategoriseres som psykisk lidelse så er mer aktivitet alltid behandlingen. Anonymkode: 39c16...c85
Sukkerogkanel Skrevet 7. desember #66 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Må legge til at det er jo også ting fra barndommen/oppvekst som også ligger til grunn. Har egentlig aldri opplevd trygghet. Anonymkode: f04e9...b20 Hvordan klarte du bli bedre av selve ME uten å jobbe med bakenforliggende utrygghet? Jeg står i det samme nå føler jeg.. om du vil sende meg en melding hadde det vært veldig fint å utveksle noe erfaring ❤️
AnonymBruker Skrevet 7. desember #67 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er også blitt ekstremt dårlig og føler jeg lever i et traume med dette. Så aner ikke hvordan man skal kunne klare bli bedre når det er sykdommen og situasjonen som gjør at man ligger der svært alvorlig og i et pågående traume. Er også helt alene og alle andre emosjonelle belastninger man har rundt seg blir plutselig helt overveldende og uoverkommelige nå, så sånne «traumer» som man kanskje hadde klart å håndtere ellers blir overveldende nå. Anonymkode: 39c16...c85 Uff, ja, det er helt grusomt 😔 Prøv å gi deg selv trygghet og fokuser på deg selv og glem litt "verden der ute". Føler virkelig med deg! Anonymkode: f04e9...b20
AnonymBruker Skrevet 7. desember #68 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uff, ja, det er helt grusomt 😔 Prøv å gi deg selv trygghet og fokuser på deg selv og glem litt "verden der ute". Føler virkelig med deg! Anonymkode: f04e9...b20 Det er jo meg selv,symptomene og situasjonen som er traumet😔😔har ikke hatt kontakt med virkeligheten på flere år jeg 😔 Anonymkode: 39c16...c85 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember #69 Skrevet 7. desember Sukkerogkanel skrev (4 minutter siden): Hvordan klarte du bli bedre av selve ME uten å jobbe med bakenforliggende utrygghet? Jeg står i det samme nå føler jeg.. om du vil sende meg en melding hadde det vært veldig fint å utveksle noe erfaring ❤️ Oi.. Godt spørsmål. Jeg vet ikke helt om jeg har et svar... Må tenke litt på et svar, i så fall. Men å prøve for enhver pris å unngå å få PEM er i alle fall en viktig del + sakte øke aktivitet. Anonymkode: f04e9...b20
AnonymBruker Skrevet 7. desember #70 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er jo meg selv,symptomene og situasjonen som er traumet😔😔har ikke hatt kontakt med virkeligheten på flere år jeg 😔 Anonymkode: 39c16...c85 Hvor lenge har du vært syk? Jeg har en følelse at man må gjennom akuttfasen på ca 2 år, og at man kan begynne å jobbe seg sakte opp først når det har stabilisert seg litt. Anonymkode: f04e9...b20
Sukkerogkanel Skrevet 7. desember #71 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Oi.. Godt spørsmål. Jeg vet ikke helt om jeg har et svar... Må tenke litt på et svar, i så fall. Men å prøve for enhver pris å unngå å få PEM er i alle fall en viktig del + sakte øke aktivitet. Anonymkode: f04e9...b20 Syns det er vanskelig når man er så traumatisert og alvorlig på en gang. Tror jeg har konstant pem av kun egen eksistens jeg. Send meg gjerne PM hvis du vil❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember #72 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvor lenge har du vært syk? Jeg har en følelse at man må gjennom akuttfasen på ca 2 år, og at man kan begynne å jobbe seg sakte opp først når det har stabilisert seg litt. Anonymkode: f04e9...b20 Tre år ca, men vært alvorlig i ca 2, fikk forverring etter en ny runde covid. Føler jeg bare har blitt og blir verre og verre. Men da får man håpe at det plutselig kan snu da? Anonymkode: 39c16...c85 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember #73 Skrevet 7. desember Jeg spurte Chat-GPT. Aner ikke hvor korrekt det er. Men ser jo tydelig her i alle fall at det er to ulike sykdommer her som legene nok relativt enkelt kan skille. MEN det utelukker jo ikke at nok mange er i grenseland mellom de to og at noen har noen symptomer fra den andre sykdommen, selvom det ikke er typisk eller et kriterie. Anonymkode: f04e9...b20 2
Sukkerogkanel Skrevet 7. desember #74 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Oi.. Godt spørsmål. Jeg vet ikke helt om jeg har et svar... Må tenke litt på et svar, i så fall. Men å prøve for enhver pris å unngå å få PEM er i alle fall en viktig del + sakte øke aktivitet. Anonymkode: f04e9...b20 Men ja, må liksom ha en slags trygghet om at det å ligge her og tvinge seg til null, mens man føler seg helt gal og infisert kan funke, selvom man ikke jobber psykisk med følelser og tanker. Om du skjønner 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember #75 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (9 timer siden): I tillegg forveksler folk her ptsd med kptsd. Blant annet får man ikke kptsd av å ha ME. Kptsd kommer som regel av langvarig traumatisk oppvekst som blant annet påvirker nervesystemet og påfører kroppen og hodet ekstrem stess. Så ja, enig med deg her. Kptsd gir absolutt PEM. Og nei, vi har pr dags dato ingen behandling som fjerner alle symptomene hos pasienter som har kptsd. Ptsd kan man bli kvitt, og er i grunn noe annet enn kptsd. Jeg blir utslitt av aktivitet. Blir sengeliggende, i perioder i mørkt rom. Jeg reagerer sterkt på lyder og lys i perioder, opp til år. Jeg har smerter i kroppen. Migrene. Og alle andre symptomer på ME. Jeg har ikke ME, og utredet veldig nøye for det meste. Det er ikke så rart at mange med kptsd har alle disse symptomene. Noen verre enn andre. Men vi har gått med langvarig stress og i overlevelse modus siden barndommen. Det påvirker kroppen, energi mm. Anonymkode: 69d4c...df3 Jeg tenker egentlig som så- at det da isåfall handler om de samme mekanismene som skjer i kroppen, ved det man kaller ME, men at det er utløst av ulike utløsende årsaker. For noen var det virus, for noen traumer osv, men at det da er sånn at immun og nervesystemet er påvirket og slått ut og dermed gir dette distinktet settet av symptomer! også kan man i noen tilfeller ha feks mildere og kortvarig postviral utmattelse uten at det blir til ME, og man kan ha ptsd eller traumereaksjon uten at det blir til ME. Hva tenker dere om det? Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 7. desember #76 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker egentlig som så- at det da isåfall handler om de samme mekanismene som skjer i kroppen, ved det man kaller ME, men at det er utløst av ulike utløsende årsaker. For noen var det virus, for noen traumer osv, men at det da er sånn at immun og nervesystemet er påvirket og slått ut og dermed gir dette distinktet settet av symptomer! også kan man i noen tilfeller ha feks mildere og kortvarig postviral utmattelse uten at det blir til ME, og man kan ha ptsd eller traumereaksjon uten at det blir til ME. Hva tenker dere om det? Anonymkode: 39c16...c85 Noen kan jo også ha ME uten å ha/utvikle traumer. Har jo lest om noen som blir frisk av ME og går rett ut i jobb og tilbake til det gamle livet sitt. Jeg trodde jeg var en av de, men så kom traumene istedet..Forskjellen er kanskje hvordan de ble møtt da de ble syk, og om de har opplevd mye trygghet og ikke så mye utrygghet? Anonymkode: f04e9...b20
AnonymBruker Skrevet 7. desember #77 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Noen kan jo også ha ME uten å ha/utvikle traumer. Har jo lest om noen som blir frisk av ME og går rett ut i jobb og tilbake til det gamle livet sitt. Jeg trodde jeg var en av de, men så kom traumene istedet..Forskjellen er kanskje hvordan de ble møtt da de ble syk, og om de har opplevd mye trygghet og ikke så mye utrygghet? Anonymkode: f04e9...b20 Ja selvsagt. Men det er det jeg mener , er at man kanskje kan få ME, UTLØST av traumer, eller UTLØST av virus, eller andre ulike belastninger for kroppen og systemet, og at resultatet er at nervesystem og immunsystem blir slått ut og inflammasjon blir høy- noe som gir de distinkte ME symptomene og som gjør at ME er en egen sykdom som kjennetegnes av dette settet av symptomer som kommer fra nerve og immunsystem og inflammasjon, og som må behandles deretter, uavhengig av om triggeren for at systemet ble sånn slått ut var traumer eller virus eller noe annet. Stor belastning (fysisk eller psykisk) på nerve og immunsystem kan skape mange helt reelle dysfunksjoner i kroppen. Med på tanken? Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 7. desember #78 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (10 timer siden): Helt utrolig hva enkelte folk med me klarer å lire ut av seg. Det virker som en særdeles sær gruppe med merkelige meninger og holdninger (vet ikke alle er sånn). Sorry, men måtte jeg velge mellom ME og kptsd velger jeg ME uten å blunke. Folk med kptsd lever med flere av symptomene de med ME har, i tillegg til en haug andre symptomer. Ikke bare det, men de aller fleste har levd et hardt og svært tøft liv siden vi var små. Anonymkode: 69d4c...df3 Det finnes vel knapt en ME-tråd uten hets av ME-syke og der det påstås ufine ting de ME-syke har skrevet i den aktuelle tråden som overhodet ikke stemmer? De eneste som påstår hvilke sykdom som er verst er jo nettopp en med k-ptsd, som i sitatet over, ikke noen av de med ME. Kan vi ikke holde oss for gode for å si ufine ting til hverandre? Det har jo ingen hensikt å sette to alvorlige lidelser opp mot hverandre. De med alvorlig/svært alvorlig grad ME har selvsagt også mange symptomer man ikke har ved k-ptsd eller ved mildere grader av ME. Mange har vært helt pleietrengende i tiår. Men det er klart at k-ptsd også har symptomer man ikke har ved ME. Det er jo to ulike diagnoser, den ene en nevrologisk sykdom og den andre en psykisk lidelse. Noen kan også ha begge. Anonymkode: 992f9...76d 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember #79 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg spurte Chat-GPT. Aner ikke hvor korrekt det er. Men ser jo tydelig her i alle fall at det er to ulike sykdommer her som legene nok relativt enkelt kan skille. MEN det utelukker jo ikke at nok mange er i grenseland mellom de to og at noen har noen symptomer fra den andre sykdommen, selvom det ikke er typisk eller et kriterie. Anonymkode: f04e9...b20 Jeg har noe fra begge deler. Men tenker jo at å ha svært alvorlig ME også innebærer å ha et stress system som ikke tåler noe som helst feks. Og når man er veldig nevrologisk og kogntivt rammet og har hjerne inflammasjon kanskje så kan mye av symptomene virke psykiske på en måte og? I tillegg til at det er et traume å ligge sånn ? Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 7. desember #80 Skrevet 7. desember AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det finnes vel knapt en ME-tråd uten hets av ME-syke og der det påstås ufine ting de ME-syke har skrevet i den aktuelle tråden som overhodet ikke stemmer? De eneste som påstår hvilke sykdom som er verst er jo nettopp en med k-ptsd, som i sitatet over, ikke noen av de med ME. Kan vi ikke holde oss for gode for å si ufine ting til hverandre? Det har jo ingen hensikt å sette to alvorlige lidelser opp mot hverandre. De med alvorlig/svært alvorlig grad ME har selvsagt også mange symptomer man ikke har ved k-ptsd eller ved mildere grader av ME. Mange har vært helt pleietrengende i tiår. Men det er klart at k-ptsd også har symptomer man ikke har ved ME. Det er jo to ulike diagnoser, den ene en nevrologisk sykdom og den andre en psykisk lidelse. Noen kan også ha begge. Anonymkode: 992f9...76d Helt enig! Intensjonen med denne tråden var hvertfall ene og alene å prøve å forstå og forstå forskjellen / likhet. For jeg sliter med å forstå min egen sykdom …. Anonymkode: 39c16...c85 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå