AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #161 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 7.12.2025 den 15.19): Hva tror du det betyr at kptsd er en "psykisk lidelse"? At det kategoriseres slik er egentlig absurd. For det er helt åpenbart at ptsd er en tilstand og skade i nervesystemet. Det er fysiologi. Som får en lang rekke fysiske og psykiske symptomer. På samme måte som ME også har psykiske symptomer. Anonymkode: 589c6...f0c Man har gjort pet-scan av hjerner til mennesker med alvorlig cptsd. Man får faktisk i praksis en hjerneskade. Heldigvis er hjernen plastisk, sånn at mye kan repareres. Det blir som å reparere og koble om et sikringsskap og alle ledninger til et stort hus. Men cptsd er omfattende og alvorlig, og endrer hjernen også nevrologisk, nettopp fordi traumatiseringen skjer i en umoden hjerne i utvikling, som ikke får normal reguleringsstøtte og trygghet. Utvikler man dissosiativ lidelse i tillegg er det de alvorligste traumene, og dette påvirker nervesystemet i utstrakt grad. Anonymkode: f3742...844
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #162 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 8.12.2025 den 12.59): Da handler begge disse lidelsene i bunn og grunn om dysregulert nervesystem (og immunsystem) rent fysisk da, egentlig. Og det er litt irrelevant om man fikk denne dysreguleringen fra traumer oppvekst relasjoner eller en virus belastning feks? Og at det dermed må behandles deretter- å regulere nervesystem og immunsystem rent fysisk, og det da heller ikke vil ha noe for seg med psykisk behandling eller kognitiv behandling heller ikke for en med kptsd? Om du skjønner hvordan jeg tenker? Anonymkode: 39c16...c85 Regulering av nervesystem gjøres absolutt med psykologisk behandling. MEN det må gjøres av behandlere med kompetanse på cptsd og dissosiasjon, hvis ikke vil man ofte bli verre i stedet. Psykomotorisk fysioterapi er gull verdt og anbefalt både får cptsd, adhd, autisme, ME og fibromyalgi f.eks. Man må jobbe med energiøkonomisering, gjenkjenne mønster, anerkjennelse, selvmedfølelse, her&nå (for å hjelpe nervesystemet med å forstå at faren er over), ved kompleks dissosiasjon mtp det jobbes med indre samarbeid og integrering av ulike deler. Behandling av cptsd krever tverrfaglig tilnærming, tålmodighet og riktig kompetanse, og ikke minst TID, noe mange dessverre ikke får. Men grunnsteinen i behandlingen er faktisk regulering av nervesystemet. Anonymkode: f3742...844 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #163 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, jeg har jo fått diagnosen, etter at jeg ble bedre av ME, og har i etterkant skjønt at det ikke er så uvanlig å få PTSD etter ME. Sier «etter ME», selvom jeg fortsatt har ME, men per i dag er jeg mer hemmet av PTSD enn ME. Anonymkode: f04e9...b20 Men det er fortsatt ikke en dokumentert kobling så jeg står fremdeles ved min forrige kommentar. Anonymkode: e36cb...c07
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #164 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er nok veldig sant. Kropp og psyke henger sammen. Ødelagt tarmhelse kan føre til et forferdelig dysregulert nervesystem, f.eks, som igjen kan gjøre at man utvikler kroniske sykdommer.. så det er nesten umulig å skille mellom fysisk og psykisk sykdom. ME er fysisk, men kan også gi mange psykiske symptomer, og psykiske lidelser gir jo fysiske symptomer. Anonymkode: f04e9...b20 Nettopp! Men det er merkelig nok mennesker som ikke klarer å forstå dette. Anonymkode: e36cb...c07
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #165 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men det er fortsatt ikke en dokumentert kobling så jeg står fremdeles ved min forrige kommentar. Anonymkode: e36cb...c07 ME kan være svært traumatisk og man er så syk på det sykeste at nervesystemet opplever at man er i helt ekstrem livsfare over tid (noe man jo også er pga kroppen produserer ikke nok energi så nervesystemet overkompenserer). Legg på dårlig behandling av folk, blir ofte mistrodd, ofte helt overlatt til seg selv, for syk til å stå på for å få hjelp.. så utvikler mange dessverre ptsd. Legen jeg oppsøkte sa det dessverre var veldig vanlig. Anonymkode: f04e9...b20
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #166 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Nettopp! Men det er merkelig nok mennesker som ikke klarer å forstå dette. Anonymkode: e36cb...c07 Det er vel mye fordi nesten all sykdom er oppdelt i fysisk eller psykisk lidelse, så må man finne ut så mye selv om egen sykdom for å skjønne at det ikke er så enkelt som at alt er helt svart/hvitt. Jeg ble feks hardt rammet av en helt grusom (!!) panikkangst ett par år etter jeg fikk ME. Angst er jo psykisk, men hos meg var årsaken til angsten energisvikt, som jo er fysisk. Men hva er årsaken til energisvikt..? Hvem vet.. Men ting henger sammen, i alle fall. Anonymkode: f04e9...b20
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #167 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man har gjort pet-scan av hjerner til mennesker med alvorlig cptsd. Man får faktisk i praksis en hjerneskade. Heldigvis er hjernen plastisk, sånn at mye kan repareres. Det blir som å reparere og koble om et sikringsskap og alle ledninger til et stort hus. Men cptsd er omfattende og alvorlig, og endrer hjernen også nevrologisk, nettopp fordi traumatiseringen skjer i en umoden hjerne i utvikling, som ikke får normal reguleringsstøtte og trygghet. Utvikler man dissosiativ lidelse i tillegg er det de alvorligste traumene, og dette påvirker nervesystemet i utstrakt grad. Anonymkode: f3742...844 Så da er k-ptsd noe man får som barn, og ikke noe man plutselig får symptomer på i voksen alder? Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #168 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er vel mye fordi nesten all sykdom er oppdelt i fysisk eller psykisk lidelse, så må man finne ut så mye selv om egen sykdom for å skjønne at det ikke er så enkelt som at alt er helt svart/hvitt. Jeg ble feks hardt rammet av en helt grusom (!!) panikkangst ett par år etter jeg fikk ME. Angst er jo psykisk, men hos meg var årsaken til angsten energisvikt, som jo er fysisk. Men hva er årsaken til energisvikt..? Hvem vet.. Men ting henger sammen, i alle fall. Anonymkode: f04e9...b20 Fant du ut av det og har blitt bedre på noe vis? Ved å behandle hva isåfall? Jeg kjenner meg igjen. Men jeg fikk ME etter covid så virker veldig fysisk. Men igjen, var jo utbrent og stressa osv før det. Men overhodet ikke med slike symmtomer som det som kom med ME/long covid. Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #169 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er vel mye fordi nesten all sykdom er oppdelt i fysisk eller psykisk lidelse, så må man finne ut så mye selv om egen sykdom for å skjønne at det ikke er så enkelt som at alt er helt svart/hvitt. Jeg ble feks hardt rammet av en helt grusom (!!) panikkangst ett par år etter jeg fikk ME. Angst er jo psykisk, men hos meg var årsaken til angsten energisvikt, som jo er fysisk. Men hva er årsaken til energisvikt..? Hvem vet.. Men ting henger sammen, i alle fall. Anonymkode: f04e9...b20 Selvom det er oppdelt i diagnosesystemet så burde et hvert oppegående menneske klare å forstår at hodet og kropp henger sammen. Anonymkode: e36cb...c07
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #170 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så da er k-ptsd noe man får som barn, og ikke noe man plutselig får symptomer på i voksen alder? Anonymkode: 39c16...c85 Helt riktig. KPTSD er noe man utvikler som følge av traumer i barndommen, de fleste handler det om vold, overgrep og/eller omsorgssvikt i nære relasjoner/hjemme, men ved f,eks alvorlig mobbing osv kan det også utvikles. Fordi traumatiseringen skjer mens hjernen er under utvikling og gjerne over tid, så vil man ved KPTSD som hovedregel også få problemer med regulering og relasjoner m.m., dvs utrygge og uregulerte barn fordi de voksne som skal hjelpe en med normal utvikling av regulering og relasjoner er ikke der og/eller bidrar til det motsatte, og dette har man ikke ved «enkel» PTSD utløst i voksen alder (og ofte av «bare» 1 alvorlig hendelse som ulykke, voldtekt osv). Dissosiativ lidelse utvikler man som hovedregel ved KPTSD, spesielt når man snakker om såkalt kompleks dissosiasjon (DID/strukturell disssosuasjon) og uttalt somatisk dissosiasjon. Det er vanlig å ha et uregulert nervesystem slik at man lever med mye autonome symptomer/autonom dysfunksjon. Forskning har også vist at personer med komplekse traumer som lever med langvarig høyt stress i kroppen (som da blir fysisk stress i praksis) har høyere risiko for å utvikle hjerte og karsykdommer, og autoimmun sykdom. Man kan også f.eks få såkalt psykogen feber/traumefeber, dvs man har målbar feber uten infeksjon og feberen påvirkes ikke at Paracet. Hele systemet kommer rett og slett ut av balanse og er dysregulert ift normalen, ved alvorlige komplekse traumer. Anonymkode: f3742...844
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #171 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så da er k-ptsd noe man får som barn, og ikke noe man plutselig får symptomer på i voksen alder? Anonymkode: 39c16...c85 P.S. Veldig mange får først diagnosen i (godt) voksen alder, men det er langt på vei fordi psykiatrien har hatt lav kompetanse og mange er blitt feildiagnostisert i åresvis, typisk med bipolar. Schizofreni, depresjon, angst og spiseforstyrrelser. Men traumatiseringen har altså skjedd i barndommen. Mange klarer også å kompensere i mange år, før det smeller i 30-40 åra (akkurat som for de som har levd med udiagnostisert adhd eller autisme). Og da får også mange diagnosene fibro eller ME, noen ganger før man så finner ut at det er KPTSD. Mennesker med KPTSD har mer smerter enn normalbefolkningeN også. Traumer setter seg i kroppen, bokstavelig talt. Derfor er psykomotorisk fysioterapi ekstremt viktig i behandlingen Anonymkode: f3742...844 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #172 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Helt riktig. KPTSD er noe man utvikler som følge av traumer i barndommen, de fleste handler det om vold, overgrep og/eller omsorgssvikt i nære relasjoner/hjemme, men ved f,eks alvorlig mobbing osv kan det også utvikles. Fordi traumatiseringen skjer mens hjernen er under utvikling og gjerne over tid, så vil man ved KPTSD som hovedregel også få problemer med regulering og relasjoner m.m., dvs utrygge og uregulerte barn fordi de voksne som skal hjelpe en med normal utvikling av regulering og relasjoner er ikke der og/eller bidrar til det motsatte, og dette har man ikke ved «enkel» PTSD utløst i voksen alder (og ofte av «bare» 1 alvorlig hendelse som ulykke, voldtekt osv). Dissosiativ lidelse utvikler man som hovedregel ved KPTSD, spesielt når man snakker om såkalt kompleks dissosiasjon (DID/strukturell disssosuasjon) og uttalt somatisk dissosiasjon. Det er vanlig å ha et uregulert nervesystem slik at man lever med mye autonome symptomer/autonom dysfunksjon. Forskning har også vist at personer med komplekse traumer som lever med langvarig høyt stress i kroppen (som da blir fysisk stress i praksis) har høyere risiko for å utvikle hjerte og karsykdommer, og autoimmun sykdom. Man kan også f.eks få såkalt psykogen feber/traumefeber, dvs man har målbar feber uten infeksjon og feberen påvirkes ikke at Paracet. Hele systemet kommer rett og slett ut av balanse og er dysregulert ift normalen, ved alvorlige komplekse traumer. Anonymkode: f3742...844 Takk for forklaring. Men da vil det si at man får disse evt dissosiative problemene og symptomene tidlig i livet og de ikke kommer utløst gjennom feks en ME tilstand i voksen alder? Jeg tenker også på at en del av de symptomene du nevner- kan man få de også av andre traume reaksjoner? Dette med å ha en slags dissosiert tilstand hvis man lever i en belastende situasjon over tid feks? Og spesielt hvis man kanskje hadde litt emosjonell traume følelser fra før, uten at det var/er kptsd? Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #173 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 26.12.2025 den 6.44): Takk for forklaring. Men da vil det si at man får disse evt dissosiative problemene og symptomene tidlig i livet og de ikke kommer utløst gjennom feks en ME tilstand i voksen alder? Jeg tenker også på at en del av de symptomene du nevner- kan man få de også av andre traume reaksjoner? Dette med å ha en slags dissosiert tilstand hvis man lever i en belastende situasjon over tid feks? Og spesielt hvis man kanskje hadde litt emosjonell traume følelser fra før, uten at det var/er kptsd? Anonymkode: 39c16...c85 Somatisk dissosiasjon kan oppstå «når som helst», det er kroppens måte å håndtere overveldende hendelser på, veldig enkelt forklart. Så hvis man har traumer fra oppveksten, men har greid seg ok og holdt det under kontroll, så skjer det noe i voksen alder som velter balansen, og da kan somatisk dissosiasjon oppstå knyttet til det. Dissosiasjon er noe de fleste mennesker opplever i noe grad, men da som «frakobla/fjern/uvirkelig følelse». Somatisk dissosiasjon skal det en viss grad av traumatisk overbelastning til for. Og strukturell dissosiasjon er noe man utvikler gjennom barne og ungdomsårene, og som man kun ser ved de mest alvorlige formene for relasjonstraumer. Et viktig poeng: man må skille på det å oppleve fenomenet dissosiasjon, og det å ha en dissosiativ lidelse. Litt som forskjellen på depressive symptomer/nedstemthet og sykdommen klinisk depresjon. Anonymkode: f3742...844 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #174 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 26.12.2025 den 6.44): Takk for forklaring. Men da vil det si at man får disse evt dissosiative problemene og symptomene tidlig i livet og de ikke kommer utløst gjennom feks en ME tilstand i voksen alder? Jeg tenker også på at en del av de symptomene du nevner- kan man få de også av andre traume reaksjoner? Dette med å ha en slags dissosiert tilstand hvis man lever i en belastende situasjon over tid feks? Og spesielt hvis man kanskje hadde litt emosjonell traume følelser fra før, uten at det var/er kptsd? Anonymkode: 39c16...c85 Nei det å leve i en belastende situasjon med for eksempel kronisk lidelse i voksen alder vil ikke føre til de samme utfordringene/lidelsene/diagnosene som det man ofte ser hos et menneske som har opplevd grove traumer i barndommen. Anonymkode: e36cb...c07 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #175 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Somatisk dissosiasjon kan oppstå «når som helst», det er kroppens måte å håndtere overveldende hendelser på, veldig enkelt forklart. Så hvis man har traumer fra oppveksten, men har greid seg ok og holdt det under kontroll, så skjer det noe i voksen alder som velter balansen, og da kan somatisk dissosiasjon oppstå knyttet til det. Dissosiasjon er noe de fleste mennesker opplever i noe grad, men da som «frakobla/fjern/uvirkelig følelse». Somatisk dissosiasjon skal det en viss grad av traumatisk overbelastning til for. Og strukturell dissosiasjon er noe man utvikler gjennom barne og ungdomsårene, og som man kun ser ved de mest alvorlige formene for relasjonstraumer. Et viktig poeng: man må skille på det å oppleve fenomenet dissosiasjon, og det å ha en dissosiativ lidelse. Litt som forskjellen på depressive symptomer/nedstemthet og sykdommen klinisk depresjon. Anonymkode: f3742...844 Takk! Men kan man ikke få somatisk dissosiasjon av noe overveldende i voksen alder uten at det bunner i barndom ? og kan man ha sånn somatisk dissosiasjon over lang tid? jeg føler jeg opplever det nå, pga situasjonen min, men er litt usikker på om det egentlig heller er ekstrem hjernetåke og noe i hjernen, føles egentlig mer sånn 😅 jeg klarer jo ikke tenke eller huske eller sanse noe som helst. Føler meg forvirret forgiftet omtåket og litt gal. Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #176 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 25.12.2025 den 14.59): Så da er k-ptsd noe man får som barn, og ikke noe man plutselig får symptomer på i voksen alder? Anonymkode: 39c16...c85 Man kan få kptsd pga traumatisering i voksen alder, også. Diagnosen settes ut i fra symptomer. AnonymBruker skrev (På 25.12.2025 den 21.20): Helt riktig. KPTSD er noe man utvikler som følge av traumer i barndommen, Anonymkode: f3742...844 Nei, det stemmer ikke. Man kan også utvikle kptsd etter traumer i voksen alder. https://www.traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/kompleks-ptsd/ Se også ICD-11 Anonymkode: 79b1a...ee8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #177 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man kan få kptsd pga traumatisering i voksen alder, også. Diagnosen settes ut i fra symptomer. Nei, det stemmer ikke. Man kan også utvikle kptsd etter traumer i voksen alder. https://www.traumebehandling.no/oppdage/diagnostisering/kompleks-ptsd/ Se også ICD-11 Anonymkode: 79b1a...ee8 Det stemmer at noen kan få det i voksen alder selv om det som oftest er knyttet til barndomstraumer, men uansett om man får diagnosen på grunn av barndom eller noe som skjedde i voksenlivet så er årsaken til at noen utvikler k-ptsd mer graverende enn «kun» det å få en kronisk sykdom i voksenlivet. Anonymkode: e36cb...c07 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #178 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det stemmer at noen kan få det i voksen alder selv om det som oftest er knyttet til barndomstraumer, men uansett om man får diagnosen på grunn av barndom eller noe som skjedde i voksenlivet så er årsaken til at noen utvikler k-ptsd mer graverende enn «kun» det å få en kronisk sykdom i voksenlivet. Anonymkode: e36cb...c07 Det kan vel være at det blir snakk om en totalbelastning da ? Men må vel ikke være snakk om alvorlig barndomstraumer? Hvordan kan man skille mellom k-ptsd i en slik sammenheng og «vanlig traumereaksjon» på feks sykdom og belastning over tid? Anonymkode: 39c16...c85
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #179 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det kan vel være at det blir snakk om en totalbelastning da ? Men må vel ikke være snakk om alvorlig barndomstraumer? Hvordan kan man skille mellom k-ptsd i en slik sammenheng og «vanlig traumereaksjon» på feks sykdom og belastning over tid? Anonymkode: 39c16...c85 Hva med å bare akseptere at NEI du har IKKE fått kompleks PTSD fordi du har ME? Anonymkode: e36cb...c07 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2025 #180 Skrevet 29. desember 2025 Disse trådene kan bli en drikkelek. Ta en slurk for hver gang vedkommende kommer med et oppfølgingsspørsmål etter de har fått svar på forrige spørsmål. Anonymkode: 3acbc...6e8 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå