Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg leste i en ME tråd her inne, og da ble det en del diskusjon omkring at ptsd kan fortone seg akkurat som ME. Så jeg ble veldig nysgjerrig på det, og lurte på om det er noen som vil dele hvordan det er å ha ptsd og hvordan dette kan forveksles med ME.

Jeg er oppriktig nysgjerrig og interessert og er ikke interessert i noen hva er verst - diskusjon. Bare symptomer og hvordan det fortoner seg :)

håper noen vil dele❤️

Anonymkode: 39c16...c85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kompleks ptsd og ME, og vil si forskjellen ligger i at du ikke får PEM av ptsd. Samt at selv om min ptsd er godt behandlet over flere år så har jeg fortsatt ME. Symptomene på ptsd bedrer seg med terapi. Men håper at jeg kan jobbe mot å bli bedre i fremtiden, selv om nervesystemet er helt kjørt akkurat nå. 

Anonymkode: 02863...3ed

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hovedkjennetegnet ved ME er PEM - post malaise exertion. Det betyr at etter anstrengelse får man en reaksjon med dårligere energi og form. 

Det er mange sykdommer som har lignende symptomer som hverandre i kronisk energimangel, kroppslige smerter osv. Men det er altså PEM som er det andre lignende sykdommer ikke har. 

Anonymkode: 9ecf6...a76

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har kompleks ptsd og ME, og vil si forskjellen ligger i at du ikke får PEM av ptsd. Samt at selv om min ptsd er godt behandlet over flere år så har jeg fortsatt ME. Symptomene på ptsd bedrer seg med terapi. Men håper at jeg kan jobbe mot å bli bedre i fremtiden, selv om nervesystemet er helt kjørt akkurat nå. 

Ja det er det jeg trodde også, men det ble hevdet i den andre tråden at det var helt likt og at man får pem ved ptsd også. 

Vil du fortelle litt mer om hvilke symptomer ellers som skiller, siden du har begge deler?

AnonymBruker
Skrevet

Helt feil. Det er to helt forskjellige diagnoser. Men det er klart at det er alltids en del der ute som ikke klarer å se forskjell, også av de som skal sette diagnoser. 

Anonymkode: ecbb4...fef

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei det er ikke hovedforskjellen. Har du kptsd, så sliter du direkte med ettervirkninger av traumene. Flashbacks, på alerten, mareritt osv. og K står for relasjonelle problemer. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja det er det jeg trodde også, men det ble hevdet i den andre tråden at det var helt likt og at man får pem ved ptsd også. 

Vil du fortelle litt mer om hvilke symptomer ellers som skiller, siden du har begge deler?

Du må ikke tro mesteparten av det du leser her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis det var én person som hevdet det, vil jeg nok tro at denne personen har begge deler. Men det blir bare spekulasjon. 

Et kjapt google søk gir ingen sammenheng mellom ptsd og pem. Kan hende et større dypdykk gir det

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det var én person som hevdet det, vil jeg nok tro at denne personen har begge deler. Men det blir bare spekulasjon. 

Et kjapt google søk gir ingen sammenheng mellom ptsd og pem. Kan hende et større dypdykk gir det

Det stemmer at det ikke er noen sammenheng. Det står ingenting i diagnosekriteriene for PTSD om PEM. Eller utmattelse generelt for den saks skyld. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

ME og PTSD er ikke like. Med PTSD kan du føle deg nummen og energifattig og ha vansker med å få utført ting, men ikke i samme grad som ME.

Anonymkode: 9db62...8e2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei det er ikke hovedforskjellen. Har du kptsd, så sliter du direkte med ettervirkninger av traumene. Flashbacks, på alerten, mareritt osv. og K står for relasjonelle problemer. 

har man nevrologiske og kognitive og dysautonomi symptomene ved ptsd da?

Man kan vel med ME føle seg rimelig stressa og ha lav toleranse for og evne til å håndtere følelsesmessig og stress , men det vil opppeves annerledes?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tro på alt du leser. ME og PTSD er to helt forskjellige ting, selv om PTSD visstnok kan gi utmattelse. 

Anonymkode: 9c446...1ad

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har PTSD og opplever på ingen måte utmattelse. Jobber 100% og har gjort det hele veien. Men jeg kan streve med hukommelse, konsentrasjon, unnvikelse, irrasjonell fryktresponser, vansker med å sove om natta mm. 

Vansker med hukommelse og konsentrasjon kan også være pga. flere slag i hodet. Ble utsatt for vold på jobb og fikk diagnosen PTSD noen måneder i etterkant av hendelsen. 

Anonymkode: b51ee...a87

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Største forskjellen for meg er vel at ptsd starter i hodet og kan gi fysiske symptomer ved angst o.l, mens ME er som å leve med håndbrekket på og konstant fyllesyke/influensa. Veldig enkelt forklart selvsagt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Såklart, men man kan oppleve traumer pga ME også, både på grunn av hvor jævlig det er å leve med, men også på grunn av grusom behandling av helsevesenet og i mange tilfeller også familie og venner. Så jeg mener PEM er det som gjør at ME skiller seg fra all annen sykdom. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Såklart, men man kan oppleve traumer pga ME også, både på grunn av hvor jævlig det er å leve med, men også på grunn av grusom behandling av helsevesenet og i mange tilfeller også familie og venner. Så jeg mener PEM er det som gjør at ME skiller seg fra all annen sykdom. 

Ja sant, og er litt det jeg føler på, har blitt rimelig traumatisert av å bli så syk og ikke skjønne hva f som skjer med en, og så blir det en sammensausing av symptomer , og så tåler man dårligere de andre stressorene man har i livet pga sykdommen , og så baller det på seg. Og til slutt vet man ikke hva som er hva😅 Tror man kan bli ganske koko i hodet og stress systemet av ME i seg selv også jeg da 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Jeg leste i en ME tråd her inne, og da ble det en del diskusjon omkring at ptsd kan fortone seg akkurat som ME. Så jeg ble veldig nysgjerrig på det, og lurte på om det er noen som vil dele hvordan det er å ha ptsd og hvordan dette kan forveksles med ME.

Jeg er oppriktig nysgjerrig og interessert og er ikke interessert i noen hva er verst - diskusjon. Bare symptomer og hvordan det fortoner seg :)

håper noen vil dele❤️

Har både ME og kompleks ptsd - vil ikke si det er likt. ME er utmattelse og pem etter aktivitet, samt smerter i ledd og migrene. 
Min opplevelse av kptsd er flashback, angst og dissosiasjon

Anonymkode: 9f8cd...ea5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja sant, og er litt det jeg føler på, har blitt rimelig traumatisert av å bli så syk og ikke skjønne hva f som skjer med en, og så blir det en sammensausing av symptomer , og så tåler man dårligere de andre stressorene man har i livet pga sykdommen , og så baller det på seg. Og til slutt vet man ikke hva som er hva😅 Tror man kan bli ganske koko i hodet og stress systemet av ME i seg selv også jeg da 

Ja det er akkurat sånn. Og hvis du er så "uheldig" å ha psykisk sykdom på papiret før ME, så er det ikke usannsynlig at alle instanser, deriblant NAV vil bruke det i mot deg til evig tid 😔

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere hatt ME (veldig lenge siden), og ble diagnostisert med KPTSD (etter barndom) etter at jeg ble frisk fra ME. Kan ikke si at de var like på noe vis. Fikk behandling over tid og ble frisk fra KPTSD også. Nå har jeg fått PTSD diagnose (traumer i voksen alder), og skal gjennom behandling, men det minner meg ikke om verken ME eller tidligere KPTSD altså. PTSD er noe helt annet, ikke minst tipper jeg at behandlingen nå vil ta mye kortere tid og jeg kan bla jobbe samtidig. 

Anonymkode: 941c3...345

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt ME i mange år, og har utviklet PTSD etter jeg ble bedre av ME, antagelig som følge av sykdommen og alt jeg har opplevd av mennesker rundt meg ifm å bli så alvorlig syk. Jeg kan f.eks fint orke å være sammen med venner nå med mild ME, men klarer ikke pga PTSD. 

Jeg vil tro at de fleste sykdommer har noen likheter, men det er to vidt forskjellige diagnoser og kan overhodet ikke sammenlignes. PTSD gir ikke PEM, det gir heller ikke så alvorlig utmattelse som man har med alvorlig og moderat grad ME.

Anonymkode: f04e9...b20

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...