Gå til innhold

Fremmed i eget land

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hentet sønnen min i bursdag, vi var fire med skandinavisk opphav, resten utenlandske. Fikk så spørsmål hvilket land jeg var fra, som om dette er normen.

Siste 20-25 år så synes jeg bybildet har endret seg betraktelig. 

Nå vil sikkert folk kalle meg rasist. Men jeg mener ikke at en "rase" er bedre enn annen.

Jeg tenker på vår kultur, vår måte å gjøre ting på, oppføre seg på, meninger, livssyn, holdninger, for å ikke snakke om vårt tillits baserte kultur.M.m.

Klassen er full av merkelige navn hvor man undrer hvordan det uttales. 

Synes utviklingen er trist og vet at det er for sent å snu. Sånn er det. 

Jeg tror mange føler som meg, men er redd stygge stempler. 

Anonymkode: 19c92...452

• Liker 6
  • Hjerte 8
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan forstå bekymringer for en rask demografisk endring, og konsekvensene det kan ha både kulturelt på andre måter. Klart en del liberale, sekulære, norske verdier kan komme under press.

Så må jeg si at det å synes det er trist med «merkelige navn man undrer seg over hvordan uttales» er litt pussig. Driter vel i om folk heter Mohammed, José, Vladislav eller Bupinder så lenge de utviser toleranse og slutter seg til grunnleggende verdier i samfunnet vårt. 

Anonymkode: c77a2...3c9

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg vet at jeg kan fort få stempelet som pk. og det er også trist at en får det stempelet fordi en utrykker sin mening. Men skitt la gå, kall meg PK da. Men ang navn, det er dessverre slik at har du et annet navn enn "Ola Dunk" så blir du sjeldnere kallt inn til jobbintervju eller til leiemarkedet f.eks. Eller at når Fatima skiftet navn til Kari øker også lønnen https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/wgye8G/naar-fatima-bytter-navn-til-kari-oeker-loennen

Jeg mener at vi kan ikke bare ta og ta det vi vil ha når det passer oss også gi faen i folk. Vi kan ikke være desperat på arbeidskraft men gi bedre lønn til "Ola dunk" enn "Fatima". Det gjør oss griske og grådige og jævlig selvsentrert. Vi gir de egentlig aldri en sjanse. 

Vi kan ikke hegne om våre egne tradisjoner men samtidig elske å spise sushi, pasta, se Netflix, bruke Internett, spise taco impotere ting som passer oss når det passer oss men bli irritert når vietnamesiske setter opp foodtruck på julemarkedet vårt.

Om vi aldri hadde importert noen tradisjoner utenfra kunne vi fremdeles bare levd på sild og poteter (nei faktisk ikke for poteter er importert fra sør amerika). 

Jeg gir beng i om du kommer fra Syria, Tyrkia, Oslo eller Sverige så lenge du oppfører deg som et ordentlig menneske. Du er ikke nødvendigvis et godt menneske bare fordi du er norsk (eller tyrkisk).

Jeg gir beng i om det er Kari som skal hjelpe meg i dusjen på gamlehjemet eller Fatima. Fødselsraten til norske kvinner har gått ned (selv ville jeg ikke hatt barn om du så betalte meg milliarder), vi trenger innvandring. Og vår måte å gjøre ting på er ikke alltid det beste, hadde det vært slik så hadde vi stått bom stille i tid og rom fordi vi var best. Det er ingen utvikling i det, det medfører heller ikke riktighet.

Ja det kreves integrering. Ja det kreves at nordmenn gir og tar og at de som kommer hit gir og tar. Men det kreves også en innstilling der vi lærer oss navnene til klassekameratene barna går i klasse med, det kreves en litt annen holdning enn "synes utviklingen er trist" mentalitet. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
skreppamedleppa skrev (6 minutter siden):

Jeg vet at jeg kan fort få stempelet som pk. og det er også trist at en får det stempelet fordi en utrykker sin mening. Men skitt la gå, kall meg PK da. Men ang navn, det er dessverre slik at har du et annet navn enn "Ola Dunk" så blir du sjeldnere kallt inn til jobbintervju eller til leiemarkedet f.eks. Eller at når Fatima skiftet navn til Kari øker også lønnen https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/wgye8G/naar-fatima-bytter-navn-til-kari-oeker-loennen

Jeg mener at vi kan ikke bare ta og ta det vi vil ha når det passer oss også gi faen i folk. Vi kan ikke være desperat på arbeidskraft men gi bedre lønn til "Ola dunk" enn "Fatima". Det gjør oss griske og grådige og jævlig selvsentrert. Vi gir de egentlig aldri en sjanse. 

Vi kan ikke hegne om våre egne tradisjoner men samtidig elske å spise sushi, pasta, se Netflix, bruke Internett, spise taco impotere ting som passer oss når det passer oss men bli irritert når vietnamesiske setter opp foodtruck på julemarkedet vårt.

Om vi aldri hadde importert noen tradisjoner utenfra kunne vi fremdeles bare levd på sild og poteter (nei faktisk ikke for poteter er importert fra sør amerika). 

Jeg gir beng i om du kommer fra Syria, Tyrkia, Oslo eller Sverige så lenge du oppfører deg som et ordentlig menneske. Du er ikke nødvendigvis et godt menneske bare fordi du er norsk (eller tyrkisk).

Jeg gir beng i om det er Kari som skal hjelpe meg i dusjen på gamlehjemet eller Fatima. Fødselsraten til norske kvinner har gått ned (selv ville jeg ikke hatt barn om du så betalte meg milliarder), vi trenger innvandring. Og vår måte å gjøre ting på er ikke alltid det beste, hadde det vært slik så hadde vi stått bom stille i tid og rom fordi vi var best. Det er ingen utvikling i det, det medfører heller ikke riktighet.

Ja det kreves integrering. Ja det kreves at nordmenn gir og tar og at de som kommer hit gir og tar. Men det kreves også en innstilling der vi lærer oss navnene til klassekameratene barna går i klasse med, det kreves en litt annen holdning enn "synes utviklingen er trist" mentalitet. 

Ola Dunk tjener mer enn Kari Dunk

Anonymkode: 43e1e...a42

• Liker 1
Skrevet

Dette er først og fremst nyliberalismens og alle liberale, upatriotiske politikeres feil.

Anonymkode: bc873...a30

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ola Dunk tjener mer enn Kari Dunk

Og begge tjener mer enn Fatima 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Merkelige navn man undrer på hvordan skal uttales. Tipper det er noe de med andre røtter enn deg og lurer på ganske ofte.
Gørild, Rune, Simen og Martine feks er navn som kan være vanskelige å få tunga rundt for mange. 
Så heldige mange i dag er som vokser opp med mennesker fra hele verden rundt seg og ikke bare mennesker som har begrensa kjennskap til verden slik jeg for eksempel voks opp på 80-tallet i ei lita vestlandsbygd gjorde. Kulturen var sterk og klar den, så sterk at det ble sett på som avvikende og avvisende å ikke føye seg etter de forventede rammene og normene. Når jeg, en helt vanlig og ganske A4 person opplevde det som kveldende klaustrofobisk kan jeg ikke engang forestille meg hvordan det må ha vært for Selma som  kom til bygda som eneste «bruning» i ca 94 fra Bosnia. Eller for Anders som foretrakk gutter over jenter og først fant ut at han var helt normal hele veien for noen få år siden. 

Anonymkode: f89e5...81e

• Liker 5
Skrevet

Ja det er ikke hyggelig selv på barneskolen lenger. Hver dag er det slosskamper og det fins ingen klasser der nordmenn er majoritet. Det er for sent nå. Vi må bare vurdere når vi trekker barna ut. 

Anonymkode: e4317...7ad

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja, det er ille, nordmenn er flere steder i mindretall og det er ikke mulig å reversere det. Innebærer betydelig økt kriminalitet, enorme kostnader osv. Svært mange viser lite respekt for Norge og nordmenn, lite takknemlighet å spore. Og det vil jo bare bli mer og mer ekstremt.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er sjokkerende å se her, flere som ikke har fått med seg samfunnsutviklingen. På tide å følge med i timen. 

Anonymkode: e4317...7ad

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skremmende. Kan begynne å lure på hva politikerne tenker. Dette har de jo visst kan skje. Det er smarte folk som blir politikere. Så dette er ikke bra. Ig her er det mange ansvarlige. Ikke gøy å være ung i dag.

Anonymkode: f5132...853

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hentet sønnen min i bursdag, vi var fire med skandinavisk opphav, resten utenlandske. 

...

Klassen er full av merkelige navn hvor man undrer hvordan det uttales. 

Så det du sier er at du har bosatt deg et sted hvor skandinavere er i mindretall. Dette visste du vel da du bosatte deg der. Bosatte du deg der fordi du måtte det pga økonomiske hensyn eller fordi du valgte å gå inn i det med helt åpne øyne? 

Måten du uttaler deg på, får meg til å tro at du gjorde det pga din egen lave sosioøkonomiske status. Med det følger jo denne holdningen. 

I Oslo er det delt, noen bydeler har høyere andel vestlige mens andre har høyere andel innvandrere med disse skumle navnene dine. Sarpsborg har mange innvandrere, mens Finnmark har en langt lavere andel av de.

Du får flytte nordover da vettu. Der vil ikke innvandrere være. 

Anonymkode: 9b0de...fbf

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Noen henger seg oppi navn her. Det er jo ikke problemet. Det er bare et av mange mange kulturelle tendenser som endrer seg veldig raskt og som derfor oppleves som noe annet, noe fremmed og ikke det kjente man kjenner seg igjen i og føler seg en del av. 

• Nyttig 2
Skrevet

Selvfølgelig går Europa raskt mot overvekt av muslimer. Ap og Høyre synes det er topp. Da mister etnisk norske all makt i eget land, og EU-maskineriet kan styre fritt. 

Anonymkode: a5019...e1a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Slik er det jo de fleste steder det er bra å bo. Vi er litt sent ute i Norge på grunn av at det har vært andre foretrukne land å flytte til. USA er vel det beste eksempelet. Der er de store byene svært flerkulturelle mens de hvite er i klart flertall i mindre steder på bygda. For å ta det til norske forhold må en flytte til Lierne eller Dalsbygda (og tilsvarende steder) om man ikke ønsker det flerkulturelle.

Det viktige er ikke å begrense det flerkulturelle men å sette krav til at regler følges. 

• Liker 1
Skrevet

Vår kultur forsvinner uansett, på grunn av store endringer. Internett er største trusselen mot vår kultur, og har vært det lenge. 

• Liker 3
Skrevet

Rundt 20% av landets befolkning er jo innvandrere eller norskfødte med innvandrerforeldre, da sier det seg selv at man får en stor andel utlendinger når de fleste er bosatt i byer. 

33% av Oslos innbyggere er innvandrere. 

Så det du beskriver er jo ikke merkelig i det hele tatt. 

Vi flyttet fra Oslo da jeg var 4 år, fordi jeg var den eneste hvite jenta på avdelingen i barnehagen. Det er en del år siden. 

Anonymkode: eb7cb...cdb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er først og fremst nyliberalismens og alle liberale, upatriotiske politikeres feil.

Anonymkode: bc873...a30

Nei, det er sånn verden ser ut i dag. Vi kan ikke bare stenge oss inne hvis vi ønsker å delta i verdenssamfunnet. Og, de aller fleste ønsker å være en del av verden. 

Anonymkode: 59dd3...ca0

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er en trist utvikling, tvunget frem av politikere og er samfunn som har vært overdrevent naive. 

Det er helt klart at enkelte kulturer ikke er kompatible med det tillitsbaserte vestlige samfunn. Se bare på klanmentaliteten fra Afrika og Midtøsten. Det er helt ødeleggende for et vestlig demokrati. 

For å snu dette må man slutte å ta inn innvandrere og flyktninger fra disse kulturene, og sende hjem de som er her som drar på ferie til land de «flyktet» fra. Det er jo ikke for sent. 

Anonymkode: 244f5...8c3

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

du kan jo prøve å overtale etnisk norske kvinner til å føde flere unger? se hvordan det går?

Anonymkode: 91ef6...745

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...